Pulinaketju

Elämän on jatkuttava, näin sanoi meidän vanhempainyhdistyksen pj eilen illalla kun wapissa keskusteltiin asiasta. Mikäli epidemologeja on uskominen, niin syksyllä ollaan kusessa jos laumasuojaa ei saavuteta ennen seuraavaa influenssakautta, koska rokotetta ei saada ennen ensi vuotta jakeluun tästä koronasta.

Laitan hyvillä mielin kouluun. Meidän pojat on niin hyvin iskostettu käsien pesuun ja hihaan yskimiseen että osaavat muita suojella. Meillä on onneksi alakoulu pikkuruinen kyläkoulu ja käyttävät muutenkin luontoa hyväksi, ovat paljon pihalla niin uskon että sama jatkuu nyt kevään. Esikoisen luokalla on 14 oppilasta, eskareita 16. Ja jos on riskiryhmää kuuluvia lapsia, niin en usko heidän kouluun tulevan. :)

En nukkunut yöllä juuri lainkaan ja ilta meni itkiessä.
Mun on nyt varmaan pakko laittaa lapset kouluun, kun ei mies saa
töitä tehtyä, jos lapset on täällä.

Rehtorit on meillä ihan purjeessa ja aloittivat tänään suunnittelun, miten tästä selvitään.
Aineenopetusta ei taida voida enää järjestää, kun jokaisen opettajan pitäisi mennä
saman ryhmän kanssa koko päivän. En minä pysty opettamaan muita kuin omia
aineitani.

Vappu meni ihan pilalle. Aamen. Olen puhunut. Kiitos ja anteeksi.

Mä olisin todella toivonut, että etäopetusta olisi jatkettu lukukauden loppuun. Ymmärrän @Helena80 sun tuskaa. Tuntuu tosi hurjalta, että opettajat joutuvat taas laittamaan kaiken uusiksi ja vain kahden viikon takia. Yläkoulun toteutus etenkin mietityttää. Meidän lapset ehkä menevät kouluun, mutta päätän vasta kun tarkemmat tiedot tulee. Etäopetusta kun ei enää saa antaa, niin en tiedä miten koulua suorittaisivat kotonakaan. Meillä miehen kanssa on edelleen tosi kiireistä töissä, niin ei kyllä ehditä kehittää lapsille koulutehtäviä, jos niitä ei koulusta saa.

Meidän työpaikan kunnassa oli päättäjillä ilmeisesti sellainen käsitys, että opettajat on vaan lomailleet. Huoltajien palaute
viittasi siihen suuntaan, mutta se ei koskenut meidän koulua lainkaan. Niska limassa ollaan painettu töitä ja missä kiitos.
Tänään olisi vielä 28 sähköistä koetta korjattavana..

Kyllä tästä koulujen avaamisesta taitaa tulla osalle hyvin vaikea asia ja osalle suuri helpotus. Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä kaikille. En todellakaan tiedä, mitä itse tekisin, jos minulla olisi kouluikäinen lapsi, luulen, että pitäisin kotona. Mutta sitä mieltä olen, että jokaisella perheellä pitää olla oikeus päättää itse siitä, laittavatko lapset kouluun, siinä ei saa olla mitään pakotteita. Mutta entäpä opettajat sitten, heidäthän käytännössä pakotetaan menemään sinne kouluun töihinsä, tuskin he saavat itse päättää asiasta, se on surkeaa. Ja myös se on ihan peestä, kun heitäkään ei asiassa kuunneltu vissiin yhtään, sellainen kuva minulle nyt on jäänyt :(

Niin tai näin, onhan tämä joka tapauksessa huonoa aikaa kenelle tahansa. Kyllä minäkin tahtoisin jo normaaliin arkeen, mutta saapa nähdä, miten pitkään tässä vielä menee. Ei voi muuta toivoa kuin että kaikki jaksetaan, oli tilanne mikä tahansa! Ja ennen kaikkea, yritetään pysyä terveinä!

Meidän työpaikan kunnassa oli päättäjillä ilmeisesti sellainen käsitys, että opettajat on vaan lomailleet. Huoltajien palaute
viittasi siihen suuntaan, mutta se ei koskenut meidän koulua lainkaan. Niska limassa ollaan painettu töitä ja missä kiitos.
Tänään olisi vielä 28 sähköistä koetta korjattavana..

No voi... sanonko mikä :mad: Ei taatusti ole opettajilla mitään lomaa ollut, en ikinä usko, että niin olisi voinut missään olla! Ei se etänä opettaminenkaan, saati tehtävien tarkastus ja muut etäkouluun liittyvät tehtävät varmastikaan ole vähentäneet työmäärää.

Tästä tuli mulle sellainen viimeinen niitti, että ensi vuoden jälkeen teen jotain muuta kuin opetan.
Aivan täysin ymmärrettävää.

Minä harkitsen jääväni perhevapaalle ensi vuodeksi, aikaisemmin suunnitelma oli mennä töihin jo elokuussa.

Palju lämpenee.

Liitteet

• 20200430_102955.jpg
    20200430_102955.jpg
    62.7 KB · Katsottu: 149
Mä olisin todella toivonut, että etäopetusta olisi jatkettu lukukauden loppuun. Ymmärrän @Helena80 sun tuskaa. Tuntuu tosi hurjalta, että opettajat joutuvat taas laittamaan kaiken uusiksi ja vain kahden viikon takia. Yläkoulun toteutus etenkin mietityttää. Meidän lapset ehkä menevät kouluun, mutta päätän vasta kun tarkemmat tiedot tulee. Etäopetusta kun ei enää saa antaa, niin en tiedä miten koulua suorittaisivat kotonakaan. Meillä miehen kanssa on edelleen tosi kiireistä töissä, niin ei kyllä ehditä kehittää lapsille koulutehtäviä, jos niitä ei koulusta saa.
Kyse ei ole siitä, että tehdään erityisjärjestelyjä kahden viikon takia, vaan koronatilanne ei ole ohi syksyyn mennessä ja koska etäopetus ei ole pitkän ajan vaihtoehto, on hyvä kokeilla syksyä varten jo erilaisia tilaratkaisuja ja järjestelyjä, joilla turvavälit ja väljyys varmistetaan.

Mitä äänen kantamiseen tulee, niin sekin on tekniikka ja taitokysymys. Olen opettanut esikoululaisia 13-36 lapsen ryhmissä metsässä ja siellä turvavälit on kyllä helppo järjestää, tuon reilun kolmenkymmenen lapsen kanssa on tietysti enemmän aikuisia, mutta yhden aikuisen ohjeilla on silti menty.

Lisäksi eriyttämisen näkökulmasta on myös ihan perusteltua, että kaikille ei tule aina samat ohjeet. Toiset tarvitsevat lyhyitä ohjeita selkokielellä usein ja toisille riittää, kun kertoo yhdellä kerralla, mitä tunnin aikana tulee tehdä. Lahjakkaan näkökulmasta on turhauttavaa odottaa seuraavaa vaihetta, kun viimeiset vielä tuskailevat ensimmäisessä vaiheessa ymmärtämättä, mitä pitäisi tehdä.

Nyt olisi kunnissa panostettava avustavaan henkilöstöön, jotta tavoitteet saavutetaan kaikilta osin.

Mä oon matikassa toteuttanut sekä lähi- että etäopetuksessa joustavaa opiskelua. Teen etukäteen tehtävälistat
valmiiksi tulevaa kokonaisuutta varten, mikä kokeeseen tulee. Jokainen etenee tunnilla omaan tahtiin ja
varmistan ennen koetta, että jokainen on käynyt tarvittavat asiat ja järjestän tukiopetukset tarpeen mukaan.
Hyvin toimii :)

Kyse ei ole siitä, että tehdään erityisjärjestelyjä kahden viikon takia, vaan koronatilanne ei ole ohi syksyyn mennessä ja koska etäopetus ei ole pitkän ajan vaihtoehto, on hyvä kokeilla syksyä varten jo erilaisia tilaratkaisuja ja järjestelyjä, joilla turvavälit ja väljyys varmistetaan.

Mitä äänen kantamiseen tulee, niin sekin on tekniikka ja taitokysymys. Olen opettanut esikoululaisia 13-36 lapsen ryhmissä metsässä ja siellä turvavälit on kyllä helppo järjestää, tuon reilun kolmenkymmenen lapsen kanssa on tietysti enemmän aikuisia, mutta yhden aikuisen ohjeilla on silti menty.

Lisäksi eriyttämisen näkökulmasta on myös ihan perusteltua, että kaikille ei tule aina samat ohjeet. Toiset tarvitsevat lyhyitä ohjeita selkokielellä usein ja toisille riittää, kun kertoo yhdellä kerralla, mitä tunnin aikana tulee tehdä. Lahjakkaan näkökulmasta on turhauttavaa odottaa seuraavaa vaihetta, kun viimeiset vielä tuskailevat ensimmäisessä vaiheessa ymmärtämättä, mitä pitäisi tehdä.

Nyt olisi kunnissa panostettava avustavaan henkilöstöön, jotta tavoitteet saavutetaan kaikilta osin.
No minusta olisi fiksumpaa käyttää kesä siihen, että suunnitellaan, kuinka syksyllä osa oppilaista jää etäopiskelijoiksi ja osa menee väljästi kouluun. Pysyvään etäopetukseen haluavia on paljon, eikä ole enää ikinä mitään järkeä palata entiseen, ei vaikka korona häviäisi kokonaan maapallolta.

Se, että kaikki lapset lykätään nyt takaisin kouluun kahdeksi viikoksi on päätön ja riskialtis askel menneisyyteen.

Koronankin kannalta on fiksumpaa jatkaa syksyllä niin, että kouluissa on paljon vähemmän oppilaita per huone ja halukkaat oppilaat ovat etäopetuksessa.

Meillä veikataan että tämä päätös jouduttiin tekemään lasten hyvinvoinnin kannalta. On niin paljon perheitä joissa lasten ainoa kontakti normielämään on koulu/päiväkoti. Ei ole varaa menettää niitä lapsia. Meno on meinaa kun villissä lännessä tuolla "kentällä". Se että me "normivanhemmat" spekuloimme niin tai näin, ei muuta niiiden kymmenien tuhansien lasten tilannetta.
Lienee vaikea myöskään rajata "sinä saat tulla - ja sinä jäädä kotiin" systeemillä, tässä tasa-arvon luvatussa maassa(?).
Onneksi ei tarvitse olla päättämässä!!

No minusta olisi fiksumpaa käyttää kesä siihen, että suunnitellaan, kuinka syksyllä osa oppilaista jää etäopiskelijoiksi ja osa menee väljästi kouluun. Pysyvään etäopetukseen haluavia on paljon, eikä ole enää ikinä mitään järkeä palata entiseen, ei vaikka korona häviäisi kokonaan maapallolta.

Se, että kaikki lapset lykätään nyt takaisin kouluun kahdeksi viikoksi on päätön ja riskialtis askel menneisyyteen.

Koronankin kannalta on fiksumpaa jatkaa syksyllä niin, että kouluissa on paljon vähemmän oppilaita per huone ja halukkaat oppilaat ovat etäopetuksessa.
Suomalainen peruskoulu ei mukaudu kyllä kesän aikana täysin etäopetukseen enkä pedagogisesti näe sitä hyvänä vaihtoehtona. Kaikkia tavoitteita ei voi saavuttaa etäopiskelussa, toki etätöiden määrää voi ja kannattaa lisätä.

Onneksi tämä ei ole mielipideasia, vaan tätäkin säätelee lait ja asetukset.

Ja nyt pitäisi vielä yksi hyönteishotelli pykätä ennen vapun viettoa(kun ei ekaluokkalainen ihan itsenäisesti tee..) . Oi riemu näitä koulutehtäviä..

Ongelmaksi koituu se, että kaikki eivät palaa kouluun eikä opetusta järjestetä heille. Vanhempien on vaikea
tietää, mitä pitäisi opiskella. Meillä viimeinen viikko on kevyempi, mutta kun palataan, niin ollaan aikeissa
ainakin yrittää käydä vielä asioita läpi.

Mutta ei ole mun murhe, miten kotona olevat opiskelee.

Takaisin