Pulinaketju

Mulla ei ole vielä teiniä varsinkaan tollaista viittä vaille täysikäistä. Mä olen ollu tosi natsi ja olen edelleen mutta pikkuhiljaa olen alkanut kuitenkin pohtimaan näitä juttuja silleen eteenpäin. Mä luulen että tollasen 16-17 vuotiaan kuuluukin alkaa tehdä sitä ”kapinaa”, tiettyä tienraivausta kohti itsenäistymistä. Jos oltaisiin kivikaudella noi olis jo lapsia tekemässä. Se että ne perseilee ruoan kans tai muuta kuulunee kai kuvioon. Jos jamppa tai neito kantaa kaupasta omat sapuskat ja ne laittaa niin varmaan antaisin sitten tehdä niin. Vaikka tiedän että nyt on helpooa sanoa koska omat lapset tottelee justiinsa kun vähän yskäisen kovempaa. Se että syödään yhdessä tms on tärkeetä ja pidän niistä kiinni mutta veikkaan että jossain kohtaa pitää vaan antaa nuoren tehdä omat mutkansa. Mä en nuorena niitä saanut kotona tehdä (ankara kuri) ja tein sitten kun kotoa muutin pois. Olis ollu parempi antaa perseillä perseilynsä kotona turvassa ja kipuilla siinä ne kasvukipunsa. Sit kun pitikin selvitä yksin olin aivan hukassa kun kukaan ei ollut kertomassa syönkö makkaraa vai makaroonia.
tsemppiä nuorison kanssa. Perästä tullaan jo kovaa kyytiä, ensioireet on jo ilmassa.
Mulla sama juttu. Kova kuri kotona ja etsin rajoja sitten aikuisempana. Ei hyvä. Olis ollu parempi kipuilla kotona.

Lambi, me ollaan käyty tuo sama asia läpi noiden meidän 17v (kesällä 18) ja kohta 14v jäppisten kanssa.
Kyllähän varmaan ollaan varsinaisia natseja, ja pojat vetoaa siihen ettei puolisoni ole heidän isänsä, mutta meillä on ruokailuajat ja niistä pidetään kiinni jos vain mahdollista. Välillä on ns vapaasyöntipäiviä...me käymme puolison kanssa ulkona syömässä ja pojat saavat ahtaa niitä nuudeleitaan tai pizzaa tai mitä ikinä haluavatkaan.
Poikkeaminen ei onnistu teinien mutku en jaksa, mutku en haluu selityksillä. Eri asia jos on jotain tärkeää menoa tms, jolloin erikseen syöminen on ihan ymmärrettävää.
Onneksi näille kelpaa se mitä tarjotaan, ja itsekin välillä innostuvat tekemään ja auttamaan. Ja välillä etsivät reseptit joita haluavat että kokeillaan
Ihan sama on myös muun elämänrytmin kanssa, meillä koti hiljenee illalla klo 21 mennessä ja sitten ei enää ravata suihkussa eikä jääkaapilla ja mm pelikoneet sammuu viikolla tuohon mennessä. Ja hyvin toimi aikanaan jo omilleen muuttaneen tyttärenkin kanssa, eikä pojatkaan jurnuta liiemmin.
Kuulostaa siltä että teillä toimii oikeen hyvin toi homma! Näin mäkin kuvittelin asian sujuvan omassa kodissa, mutta onhan tää monen asian summa. Tämäkin kerkesi jo asua koulun asuntolassa aika pitkään ja tottua "omiin lupiin".
@lambi meillä ihan sama meininki tuolla herra 13-veellä. Mies on sitä mieltä, että antaa pojan tehdä omat ruokansa, mutta mua harmittaa, että sitten se syö just niitä nuudeleita, valkosta pastaa yms. Poika käy jopa kaupasta itse hakemassa jotain valmislihapullia, hamppareita, nuggetteja, joita mä et koskaan tee lapsille muuten. Olen nyt sitten antanut lounaaksi syödä mitä haluaa, mutta päivälliset syödään yhteistä ruokaa ja samaan aikaan. Mutta kyllä siitä sanomista tulee. Meidän teini on kuitenkin vielä aika pieni ja tottelee ihan kivasti, niin toistaiseksi on onnistunut. Perustelen terveellisen ruoan tarpeella ja perheen yhteisellä ruokahetkellä.
Tää noudattaa aika samaa linjaa, päivlliselle tulee pääosin, käskettynä :bored:. Ei vaan riitä paukut itsellä alkaa joka asiasta vääntää. Eikä kyllä pidäkään.

Minulla ei enää ole teinejä, mutta kun nuo isot lapset olivat siinä iässä, siis 15-16v, niin rajat asetettiin lähinnä siihen, mikä oli ihan pakko. Siis jos jostain asiasta ei ole hengenvaaraa, se on sallittua. Kotityöt opetin jo kauan ennen teini-ikää, olisi jäänyt oppimatta, jos tuossa vaiheessa olisin yrittänyt.

Minulla molemmat isot lapset ovat olleet terveystietoisia ja juuri teininä nuorempi alkoi kasvissyöjäksi, todellakin sai kokata omat pöperönsä!

Ehkä teinin kanssa tärkein sääntö on, että pysyy puheväleissä ja ujuttaa järjen ääntä kaikkiin kotkotuksiin.
Jotenkin tollanen terveysintoilu olis helpompi antaa omavastuuseen, niin paitsi jos menee häiriön puolelle :meh:.. Kiitos Yölento taas viisaista sanoista, tätä keskusteluyhteyttä mäkin haluaisin vaalia, on vaan niin pirun herkässä välistä. Toisilla. Ja toinen teini ei lopeta puhumista edes pyydettessä :grin..

Mulla ei ole vielä teiniä varsinkaan tollaista viittä vaille täysikäistä. Mä olen ollu tosi natsi ja olen edelleen mutta pikkuhiljaa olen alkanut kuitenkin pohtimaan näitä juttuja silleen eteenpäin. Mä luulen että tollasen 16-17 vuotiaan kuuluukin alkaa tehdä sitä ”kapinaa”, tiettyä tienraivausta kohti itsenäistymistä. Jos oltaisiin kivikaudella noi olis jo lapsia tekemässä. Se että ne perseilee ruoan kans tai muuta kuulunee kai kuvioon. Jos jamppa tai neito kantaa kaupasta omat sapuskat ja ne laittaa niin varmaan antaisin sitten tehdä niin. Vaikka tiedän että nyt on helpooa sanoa koska omat lapset tottelee justiinsa kun vähän yskäisen kovempaa. Se että syödään yhdessä tms on tärkeetä ja pidän niistä kiinni mutta veikkaan että jossain kohtaa pitää vaan antaa nuoren tehdä omat mutkansa. Mä en nuorena niitä saanut kotona tehdä (ankara kuri) ja tein sitten kun kotoa muutin pois. Olis ollu parempi antaa perseillä perseilynsä kotona turvassa ja kipuilla siinä ne kasvukipunsa. Sit kun pitikin selvitä yksin olin aivan hukassa kun kukaan ei ollut kertomassa syönkö makkaraa vai makaroonia.
tsemppiä nuorison kanssa. Perästä tullaan jo kovaa kyytiä, ensioireet on jo ilmassa.
. Mulla oli myös äärimmäisen tiukka kuri kotona, varsinkin teininä. Ja mä kapinoin tosi kovaa jo silloin. Äiti ei osannut antaa löysää yhtään, ja kyllä siinä loppui yhteys aika haipakkaa. Isä lähetti mut vaihto-oppilaaksi kun ei muuta keksinyt.. Nykyään hyvät välit, mutta huomaa etsivänsä tässä teini asiassa erityisesti suuntaa. Malli oli niin äärimmäinen ettei nyt oikeen auta. Ja ukolla taas ollut mitään rajaa - että hyvä yhdistelmä tässä hei. :smiley-angelic008

Muistan itse, kuinka teininä ahdisti kun koskaan ei kotona saanut mieliruokaa. Sitten kun kotoa pääsi muuttamaan pois, piti vastareaktiona syödä pelkkää roskaruokaa muutama vuosi, ennen kuin suhtautuminen ruokaan normalisoitui.

Mietin, voisiko tuossa yhtään tehdä kompromissia, sopia vaikka, että teini saa tehdä ruoan koko perheelle (tai osallistua suurella panoksella) yhtenä päivänä viikossa, ja siihen sisältyisi myös päätösvaltaa ruoan sisällöstä, toki yhdessä sopien, mitä siinä pitää olla lisänä, jotta tulee monipuoliset ateriat? Esim. Jos se sitten on nuudelia, pitää laittaa lisäksi salaatti.
No tätä kompromissia mä yritin tässä ehdottaakin, mutta ei tuota kiinnosta tehdä ruokaa sillon kun muilla nälkä. On sellanen vahvasti itsenäisyyttä kaipaava tapaus. Nuorempi teini taas hyvin omaksunut tän että saa mitä haluaa jos ottaa kaikki muut huomioon. Köksän tehtävätkin tulee nyt kerrottuna ab viidelle.
Noh, ei asuta strömsöössä edelleenkään - ja esikoinen raukka saa toimia harjoitus kappaleena äidin etsiessä toimintamalleja.

Lampi meillä on selvät säännöt niitä noudatetaan niin kauan ku kotona asuvat myös täys ikäiset ja nuoremmat teinit kun syödään niin syödään kaikki yhdessä ym... Ei meillä mennä muuhalle syömään ku keittiöön... Kaikille tämä on meillä ihan ok eikä kukaan mitään nupise ja jos nupise niin ittekseen:):grin olen varmaan natsi

En osaa tohon teinijuttuun kommentoida. Se on niin eri asia opettaa niitä kuin asua niiden kanssa. Esikoinen pian tulee siihen ikään. Marraskuussa 12v. Piirteitä jo vähän näkyy.

Oih, saunaa kyllä kaipaa täällä lahden takana. Kesäuimalan sauna on jokseenkin kelvollinen, saas nähdä pääseekö sinne tänä kesänä ollenkaan. Saunaahan täällä ei ole juuri kenelläkään kerrostalossa, ja taloyhtiön saunatkin ovat tosi harvinaisia. Rovaniemen pappalassa saunotaankin puusaunassa koko rahan edessä siellä kyläillessä :)

Taas jotain valmista :joyful:

Liitteet

• 20200416_194747.jpg
    20200416_194747.jpg
    22.1 KB · Katsottu: 144
Hitsi kun ehtiskin taas virkata. Onneksi on loma viikon päästä. Eiköhän sillon jää aikaa. Mulla on sängynpäädyn päällisen tekeminen kesken. Siinä menee kyllä tällä vauhdilla koko kesä :rolleyes:

Lampi meillä on selvät säännöt niitä noudatetaan niin kauan ku kotona asuvat myös täys ikäiset ja nuoremmat teinit kun syödään niin syödään kaikki yhdessä ym... Ei meillä mennä muuhalle syömään ku keittiöön... Kaikille tämä on meillä ihan ok eikä kukaan mitään nupise ja jos nupise niin ittekseen:):grin olen varmaan natsi
Meillä teinien ei tullut mieleenkään mennä muualle syömään kuin keittiöön. Joskus herkuteltiin/herkutellaan olohuoneessa, siinä sääntönä on, että siitä ei saa jäädä todistusaineistoa. Ilmeisesti syömisen kohdalla pääsin ensimmäisten teini-iässä helpolla, varmaan muuta helppoa siinä ei ollutkaan. Oli kyllä kauheaa aikaa, kertakaikkiaan hirveää. Positiivista siinä oli, että se on ohi ja pysyimme kaikki hengissä.

Onhan niitä tilanteita että kaikki on välistä ihan peestä ja tuntuu et teinit hyppii ja seinät kaatuu mutta tietävät kyllä sit niitten riehumisen seurauksetkin.... Meillä on niin että jokainen tekee jotain ja ovat sen kyllä hyvin ottaneet.. Isossa porukassa on pakko puhaltaa yhteen hiileen... Ja yhteiset hetket on tärkeitä ja toki myös omat hetketkin

Uskomaton juttu mut muuta googlettaessa löysin täältä toisesta ketjusta jonku joka saanu Pcn viivat ja apteekin ultraan tällaiset vaikka verestä hcg sinä päivänä 1 :wideyed::eek: Edelleen ihmettelen miten osa saa näitä haamuja melkein joka tikkuun ja osa ei koskaan o_O
1EED5D8B-46FB-49C3-8C05-B231DD2D77EB.jpeg

Mites muut?! Kuka testaa??

Täällä siis sama päiväni murmelina. Kp34 ja tikut on off tummaa ja haaleampaa. Jättäydyn (yritän ainakin) varmaan vähän täältä kun a) ei oo kerrottavaa ja b)pakko yrittää ainakin etäisyyttä tähän hommaan

olot on sekavat. Täysin ovisolo ilman ovista ja toisaalta täysin menkkaolo ilman menkkoja
image.jpg

Minä sain eilen ovistikkuni postista, tosin en edes tiedä alanko ensi viikolla tikuttamaan kun ei tämä kroppa toimi nyt yhtään kuten pitäisi.

Se megavuoto loppui kuin seinään, keskiviikkona aamusta pyyhin vähän tuhrua ja sitten en taas bongannutkaan mitään. Eilen tuli taas pyyhittäessä tuhrua, samoin tänään aamulla. Eli kierto ja vuoto on niin sekaisin kun vain voi olla. Mulla menkat ollu aina sen 5 vrk, alkaneet vuodolla ja loppuneet vähenevään vuotoon ilman tuhrutteluja. En oikein jaksa uskoa että ensi viikolle odotettava oviskaan on ihan sitä mitä pitäisi joten miksi tuhlaisin tikkuja ja hermojani... Toista oli silloin 15v takaperin kun km:n jälkeen raskauskin alkoi ilman menkkoja, eikä kroppa kränänny kuten nyt
15v on 15v.. niinku vaikka 2017 omalla kohdalla oli toista kuin nyt 2020 :sorry: Halaus sinne. Mihin kp asti sulla ne ny vuoteli? Nää voi olla ihan satunnaisia(kin) osittain, ei yhdestä kerrasta kannata vielä pelihousuja repiä :3some
Muok kantsii varmaan odotella et tulee ovisoloja yhtään esille ja aloitat sit vasta ne tikut

En tajua. Ihan ovis ”räkää” tulee. No. Ei auta. Kiva vaan että mieskin on tässä just nyt melkein koko vkl-ma poissa vaikkei muuten oo ollu :hilarious: No väliäpä hällä, tuskin tässä kultamuna pullahtaa

Uskomaton juttu mut muuta googlettaessa löysin täältä toisesta ketjusta jonku joka saanu Pcn viivat ja apteekin ultraan tällaiset vaikka verestä hcg sinä päivänä 1 :wideyed::eek: Edelleen ihmettelen miten osa saa näitä haamuja melkein joka tikkuun ja osa ei koskaan o_O
View attachment 88187

Mites muut?! Kuka testaa??
Mä olen saanut apteekin ultraan punaisen haamun viime kesänä vaikka en ollut raskaana...

Mä kans kp 15 samaan testiin ihan punaisen haamun, eli näytti ovista. Muut testit oli negaa..
Joo minäkin oon oviksen aikaan saanu myös PCn viivat
Mut joo. Kaippa se vähä on että tikut pitäs tehdä ku menkat on reilummin myöhässä niin ei tulis turhaa arpomista. Se ”vaarahan” tässä kaikessa tilkuilussa aina on. Toki ne oikeet raskaushaamut on ollu mulla semmoisia että ne on näkyny hailuna heti pissan noustessa (vaikkakin tosi haaleana) eikä silleen että kolmella eri valolla tutkii viidessä eri kuvakulmassa ja vielä suurennuslasi kädessä

Takaisin