Pulinaketju

Meillä ei ole kotona saunaa, kävisin varmaan joka toinen päivä jos olisi. Ei vaan ole varaa kämppään, jossa olisi sauna, ja uimahallin saunakin tulisi liian kalliiksi. Työpaikan virkistysilloissa pääsee muutaman kuukauden välein saunaan, muuten ei.

Meillä lämpenee hirsisauna pihalla joka viikonloppu. Pääsiäisenä käytiin joka päivä. Me nimen omaan haluttiin pihasauna eikä remontoitu sitä sisälle. Mä en pidä mistään moderneista vaaleista sähkösaunoista. Sellasessa en viitsi istua. Meillä sauna on maalattu sisältä arctic mustalla ja lauteet on tumman ruskeat. Lisäksi lauteet on tehty ison tason päälle kulmapenkkinä ja esim lapsi mahtuu leikkimään tai olemaan kylvyssä tasanteella. Oli kyllä aikoinaan etsiminen, että löysin tuon 6 m2 saunan kun kaikki myy pieniä 4 m2 koppeja. Kalliiksi tuli mutta ompahan mieleinen :)

Olispa sauna! Tässä vuokrayksiössä ei moista luksusta ole, muuten saunoisin varmaan 3x viikossa. Nyt toki hakusessa vähän isompi koti mutta sauna ei ole prioriteettilistalla ykkösenä ottaen huomioon pk-seudun hinnat. Talonyhtiösaunaa en voi käyttää hajusteyliherkkyyden takia. Siksipä edellisen kerran olen saunonut mökillä viime kesänä. Lämmitin saunan siellä joka ilta, joskus aamuisinkin.

Vaikuttaako teillä kierron vaihe uneen? Nukuin monta yötä hyvin ja iloitsin. Mut nyt kolmas yö putkeen, kun valvon ja olen levoton. Pitkä päivä edessä vielä. Mulla nyt kp13.

Miehelle sopiva sauna oli iso juttu. Siispä nyt on sellainen, jossa hän mahtuu olemaan pitkällään. 190cm varrella joutui edellisessä saunassa istumaan polvet suussa :hilarious:

Liitteet

• 15870058436787838257927534339869.jpg
    15870058436787838257927534339869.jpg
    33.7 KB · Katsottu: 162
Meillä on todella samanlainen sauna kuin teillä Helena. Vähän leveämpi vaan. Takaseinän kivetkin taitaa olla samat. Ehkä käyn nappaamassa kuvan, kunhan mies herää (kylppäri ja sauna on liukuovella yhteydessä meidän makkariin).
Käydään saunassa kerran viikossa koko porukka. Jäädään miehen kanssa saunomaan, kun lapset menee siitä suoraan nukkumaan. Haaveillaan saunarakennuksesta ouusaunoineen, mutta nämä pk-seudun tontit on sen verran pieniä, että ei ole saunalle tilaa, eikä kyllä rakennusoikeuttakaan. Meillä vielä jyrkkä rinnetontti. Mutta ehkä vielä joskus rakennetaan uusi talo jonnekin meren rannalle ja sinne sitten se piha sauna merinäkymin. Tai sitten ei.

Ai niin. Tämän aamun testi. En oikein tiedä miten pitäisi tulkita. Jotain siinä näkyy, mutta voi olla viivanpaikkakin.

Liitteet

• E2484692-A6D7-4494-BCD4-DD4CF2E72AF9.jpeg
    E2484692-A6D7-4494-BCD4-DD4CF2E72AF9.jpeg
    38 KB · Katsottu: 174
Ai niin. Tämän aamun testi. En oikein tiedä miten pitäisi tulkita. Jotain siinä näkyy, mutta voi olla viivanpaikkakin.
Varmaan riippuu mikä dpo/ kauanko oviksesta?
Muok stalkkasin vähän. Kyl mä innostuisin tuosta viivaasta jo! Vahvistumista!

@Vastavirran akka missä piilet?

Muokattu viimeksi:
Marcipa Mahtavaa! Jäämme odottamaan vahvistusta!

Sharmander oliko niin, että jos tuhruaa menkkojen jälkeen (mulma ei koskaan tällaista) estro ei nouse halutulla tavalla? Nyt just se puoli jossa saattaa olla vielä kystien jämiä niin tarkoittaisiko että ei ole ovulaatiota tulos? Uusi folli ei kasva joten estro alhaalla?

Meillä mies saunoo joka ilta.. Lapset ainakin 2 viikossa.. Isommat välillä miten sattuu... Minä en leikkuun jälkeen oo pystynyt saunomaan ollenkaan se ottaa kyllä pirusti aivoon koska voisin asua saunassa:grin

Marcipa Mahtavaa! Jäämme odottamaan vahvistusta!

Sharmander oliko niin, että jos tuhruaa menkkojen jälkeen (mulma ei koskaan tällaista) estro ei nouse halutulla tavalla? Nyt just se puoli jossa saattaa olla vielä kystien jämiä niin tarkoittaisiko että ei ole ovulaatiota tulos? Uusi folli ei kasva joten estro alhaalla?
Joo se jää ihan vähä vuotelemaan ja ovis tulee sit joskus jos tulee. Yleensä siis pyyhkiessä suttaa jonnekin kp 8-9 asti . Mut mulla oli nyt tässä vika kierrossa niin että jäi silleen enemmän vuotelee, aina vessassa lorahti pönttöön vähä, muuten ei isommin ja sit saatto tulla housuun tummaa vähän. Kp10 asti ainakin tais tätä olla nyt. Sit hissukseen katosi.
kasvava folli nimenomaan tuottaa sen estron ja siks estroyen pitäs lähtee nousuun lähes heti kun vuoto edes alkaa. Siis ns normaali-ihmisellä normihormonein
Tsemppiä sinne

Dpo11 siis tänään. Viime kierrossa oli kyllä vahvemmat fiilikset siitä, että tärppi olisi käynyt ja painontunne alavatsalla voimakkaampi. Saapa nähdä.

Sauna olisi kyllä kova sana meidän perheessä, nyt taloyhtiön sauna on x1/viikko...tosin sekin koronan takia pois käytöstä.
Jos oma sauna olisi, niin varmasti lämpeäisi useamman kerran viikossa, mutta sen pitäisi ehdottomasti olla puukiukaalla. Pienet sähkökiuaskopperot on ihan höpöjuttuja, eikä tuo taloyhtiönkään sauna anna kunnon löylyjä, mutta menee paremman puutteessa.

Marcipa, ihan kuin siinä haalea hailura näkyisi :thumright
Kävin nappaamassa kuva saunasta
No onpas meidän saunat samannäköiset :eek:

mulla olis yks kysymys(no, aika laaja sellainen) kaikille joilla jo kokemusta teineistä!

Mun isoin teini, mr 16v haluaa kovastii elää omaa aikatauluaan, mikä täällä nyt ok, niin kauan kun kouluhommansa hoituu (ammattikoulussa etänä). Mutta hän myös yrittää aina tehdä es omat ruokansa (nuudleita, pekonia, tonnikalaa ja muuta "paskaa") - nyt es juuri lounasaikaan kurkkas vaan tarjolla olleita lämpimiä voileipiä, hedelmäsalaattia, kalapiirakkaa, riisipuuroa - ja olis ollut laittamassa nuudeleita. noh, tylsästi vaan tokaisin ettei se näin toimi. Ja mr otti nokkiinsa kadoten luolaansa syömättä. Ai PÄRKULES kun ärsyttää. Tässä kun kannan kädet vääränä ruokaa kotiin ja pidän huolen että on joka ateria tarjolla riittävän monipuolisesti ja ajallaan - ja yks vetäis ihan omaa linjaa. Siis hyvähän se on itsenäisesti osata toimia, mutku kokonaisuus ei nyt ole ihan siellä vielä (oma kämppä, ammatti, tulot ja menot jne..). Toisaalta olis kiva olla vaan hyvissä väleissä ja katsoa läpi sormien kaikkea(??), kun ei nipotus oikeen tollasen kanssa auta. Niin että mitä mä teen?? Ukkeli ei auta, ei se tajua mun asemaa tässä keittiön pyörittäjän roolissa.. toisaalta mietin oonko mä vaan kontrollifriikki tässä ruoka-asiassa, mä voisin vaan kokkailla kaiken päivää, koska syöjiäkin riittää. Niin mitä se haittaa jos yks ei osallistu vaan kärvää pekoninsa puolelta öin??:angry9

@lambi meillä ihan sama meininki tuolla herra 13-veellä. Mies on sitä mieltä, että antaa pojan tehdä omat ruokansa, mutta mua harmittaa, että sitten se syö just niitä nuudeleita, valkosta pastaa yms. Poika käy jopa kaupasta itse hakemassa jotain valmislihapullia, hamppareita, nuggetteja, joita mä et koskaan tee lapsille muuten. Olen nyt sitten antanut lounaaksi syödä mitä haluaa, mutta päivälliset syödään yhteistä ruokaa ja samaan aikaan. Mutta kyllä siitä sanomista tulee. Meidän teini on kuitenkin vielä aika pieni ja tottelee ihan kivasti, niin toistaiseksi on onnistunut. Perustelen terveellisen ruoan tarpeella ja perheen yhteisellä ruokahetkellä.

Mulla ei ole vielä teiniä varsinkaan tollaista viittä vaille täysikäistä. Mä olen ollu tosi natsi ja olen edelleen mutta pikkuhiljaa olen alkanut kuitenkin pohtimaan näitä juttuja silleen eteenpäin. Mä luulen että tollasen 16-17 vuotiaan kuuluukin alkaa tehdä sitä ”kapinaa”, tiettyä tienraivausta kohti itsenäistymistä. Jos oltaisiin kivikaudella noi olis jo lapsia tekemässä. Se että ne perseilee ruoan kans tai muuta kuulunee kai kuvioon. Jos jamppa tai neito kantaa kaupasta omat sapuskat ja ne laittaa niin varmaan antaisin sitten tehdä niin. Vaikka tiedän että nyt on helpooa sanoa koska omat lapset tottelee justiinsa kun vähän yskäisen kovempaa. Se että syödään yhdessä tms on tärkeetä ja pidän niistä kiinni mutta veikkaan että jossain kohtaa pitää vaan antaa nuoren tehdä omat mutkansa. Mä en nuorena niitä saanut kotona tehdä (ankara kuri) ja tein sitten kun kotoa muutin pois. Olis ollu parempi antaa perseillä perseilynsä kotona turvassa ja kipuilla siinä ne kasvukipunsa. Sit kun pitikin selvitä yksin olin aivan hukassa kun kukaan ei ollut kertomassa syönkö makkaraa vai makaroonia.
tsemppiä nuorison kanssa. Perästä tullaan jo kovaa kyytiä, ensioireet on jo ilmassa.

Minulla ei enää ole teinejä, mutta kun nuo isot lapset olivat siinä iässä, siis 15-16v, niin rajat asetettiin lähinnä siihen, mikä oli ihan pakko. Siis jos jostain asiasta ei ole hengenvaaraa, se on sallittua. Kotityöt opetin jo kauan ennen teini-ikää, olisi jäänyt oppimatta, jos tuossa vaiheessa olisin yrittänyt.

Minulla molemmat isot lapset ovat olleet terveystietoisia ja juuri teininä nuorempi alkoi kasvissyöjäksi, todellakin sai kokata omat pöperönsä!

Ehkä teinin kanssa tärkein sääntö on, että pysyy puheväleissä ja ujuttaa järjen ääntä kaikkiin kotkotuksiin.

Muistan itse, kuinka teininä ahdisti kun koskaan ei kotona saanut mieliruokaa. Sitten kun kotoa pääsi muuttamaan pois, piti vastareaktiona syödä pelkkää roskaruokaa muutama vuosi, ennen kuin suhtautuminen ruokaan normalisoitui.

Mietin, voisiko tuossa yhtään tehdä kompromissia, sopia vaikka, että teini saa tehdä ruoan koko perheelle (tai osallistua suurella panoksella) yhtenä päivänä viikossa, ja siihen sisältyisi myös päätösvaltaa ruoan sisällöstä, toki yhdessä sopien, mitä siinä pitää olla lisänä, jotta tulee monipuoliset ateriat? Esim. Jos se sitten on nuudelia, pitää laittaa lisäksi salaatti.

Takaisin