Eih. Hartia niskakipu on pahinta. Koko toiminta ja ajattelu lamautuu. Kaverilla kävi vastava, tuli tunto ja voimapuutos. Lääkkeet ei auttaneet. Pullistuma löytyi. Ja urheilullinen terve ihminen
Tunto ja voimapuutoksen syy voi olla myös joku muu kuin pullistuma.
Mulla oli silloin käden kanssa aivan sama homma, tutkittiin ja hutkittiiin, kävin fyssarilla, söin lääkkeitä. Vasta 6kk jälkeen pääsin erikoislääkärille joka määräsi taas fyssaria, pistettiin kortisonia mm.olkapäähän,niskaan,kyynärpäähän ja ranteeseen.
Vuoden päästä kuvasivat, ei ollut pullistuma vaan jännerepeämä ja massiivinen tulehdus siitä johtuen, ei olisi saanut rasittaa joten fysioterapia vaan pahentanut hommaa.
Sitten yritettiin hoitaa levolla, kortisonilla yms yms kunnes kolmen vuoden päästä vihdoin leikattiin.
Olin koko sen ajan sairauslomalla töistä koska alun ryssimisen jälkeen käsi ei käytännössä toiminut lainkaan. Leikkaukseen pääsin vasta kun yksityislääkäri sinne teki lähetteen.
No liian myöhään leikkasivat, sen myönsi jopa leikannut ortopedi.
Alunperin minua siis hoidettiin työterveydessä.
Kädessä nyt Tos 99% verisuonet tukkeutuu kun käsi on ylhäällä, takana, vaakatasossa tai edessä, eli siis käytännössä aina, leikkaus ehkä auttaisi ehkä ei, mutta toimintakykyä se ei enään palauta siksi en suostunut. Käden kanssa on oppinut elämään, mutta töitä sillä ei tee enään koskaan.
Joten hiukan kritisoin tuota Suomessa olevaa hoitokäytäntöä, minäkin kuitenkin olin ja olen vieläkin ”nuori” työikäinen joka ehkä olisi kannattanut hoitaa ajoissa.
Tutkiminen kannattaa aina, mielummin aikaisin kuin liian myöhään.
Liian myöhään hoitaminen maksaa lopputuloksissa aika paljon enemmän yhteiskunnalle kuin se tutkiminen.