Minä olen asettanut rajoja ja aina mennyt niistä sujuvasti yli kun on tarve tullut.
Ensin olin sitä mieltä, että varmasti en itseäni piikitä, koska piikkikammo oli melkoinen ja siihen vedän rajan. Sitten totesin, että mikään piikkikammo ei saa jättää minua ikuisesti lapsettomaksi, joten piikitin ja lapsi tuli. Sitten toisen kohdalla päätin, että mihinkään IVF:ään en varmasti lähde, kuulostaa kamalalta, mutta yhden keskenmenon jälkeen totesin, että IVF ja alkiodiagnostiikka tänne, kiitos!
Nuorena ajattelin, että lapset pitää tehdä kaksikymppisenä, mutta sitten 30 tuli eikä lapsia ollut, joten raja siirtyi kolmeenviiteen. Sekin tuli ja meni, joten raja siirtyi neljäänkymppiin. Esikoinen syntyi ollessani 40, vaikka hoidot alkoivat ollessani 38, en osannut yhtään kuvitella, että aika kuluu noin äkkiä... ja sitten toiselle lapselle asetin rajaksi 42, vaan sehän menikin kesken enkä vielä halunnut lopettaa yritystä, joten sitten en enää asettanut ikärajaa. Toinen tuli, ja nyt tuntuu, että tässä on riittävästi lapsia. Rahat ja virta loppuvat muuten kesken.