Pikkukakkosta odottavat ♡

Mulla kans oli viime raskaudessa pahoinvointia.. oksensin viikolle 20 asti joka päivä jostain 7vkolta..sitä mää pelkään että miten sitä jaksaa sitten tuon energiapakkauksen kanssa..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Täälläki ois yks pikkukakkosen odottaja. Esikoisella on la ajan aikoihin ikää 1v 10kk

MarinaMelina: Juuri niin! Nytkin ulkona niin ihanan kesäinen sää, tekis mieli mennä pirpanan kanssa piknikille mutta pelkään että nukahdan ite ja tyttö lähtee omille teilleen! Toisaalta oon myös aatellut että kyseessä ei oo kun muutama viikko, siinähän sitten makoillaan sohvalla ja katotaan repeatilla Muumeja! Ei pieni kaamoskausi vaikuta lapsen kehitykseen, eikä tee musta (eikä meistä) mitenkään huonompaa! Pahoinvointi ja väsymys on kuitenkin kropan tapa kertoa äidille mitä kasvava masuasukki kaipaa. Ja ottaa kaiken irti niistä päivistä kun olo on parempi!

Täällä on äitiä väsyttänyt parina viime päivänä ihan hirveesti. Tosi huono fiilis kun ei meinaa jaksaa, mutta onneksi on noin ihanat ilmat (Helsingissä) että voi olla ulkona, jaksaa edes vähän paremmin ja esikoisellakin on kivaa. Kotona jos ollaan tytön kanssa niin oon ihan sohvaperunana, en jaksa puuhata melkein yhtään :( Onneksi neiti on kovin perustyytyväinen ja viihtyilee kyllä itsekseen välillä pitkiäkin aikoja, mutta toivon silti ettei tää väsymys tästä ainakaan pahene.

Mulla myös esikoista odottaessa pahoinvointi oli aika musertavaa. Oksentelin päivittäin viikkoja, varmaan kuukausia (en muista enää mutta jotakuinkin kolmannelle, neljännelle kuulle sitä kesti ja alkoi melko aikaisessa vaiheessa). Toivon NIIIIN paljon että sitä oiretta ei tässä raskaudessa tulisi. En tajua miten sen kanssa pärjäisin. Meillä mies on ollut nyt työttömänä jonkun aikaa ja palaa työelämään parin viikon päästä, sitten nähdään miten jaksan ihan oikeasti päivät yksin tytön kanssa. Jännittää :/

Meillä esikko on kyllä NIIN tottunut että äiti on menossa mukana täysillä. Kiskoo kasvoista katsomaan itseensä päin jos yhtään yritän kesken leikin keskittyä johonki muuhun. :) eikä katsele liioin telkkariakaan.. noo, kai mä jotenkin pärjään. Se on vaan makuullaan leikittävä jotain rauhallista leikkiä. Onneksi esikko puhuu jo ällistyttävän paljon, tänään sanoi jo kolmen sanan lauseen :O ikää se 1v 4kk, kätevää kun voi jotenkuten selittää asioita ja neuvotella niistä. Ja on omatoiminen neiti, osaa syödä itte ja pukea, pottaillakkin jos äiti vaan muistaa muistuttaa :) ym.. helpottaa paljon jos oon ihan kanttuvei :D silti se vaan jännittää hurjasti!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

MarinaMelina, ehkä sun täytyy vaan ottaa tiukka linja nyt sille että opetat esikkoa touhuamaan enemmän myös itsekseen. Saisit ite vähän lepoa ja tyttös oppis siihen että äidillä on välillä muitakin juttuja ja leikkii hänen kanssaan sitten taas myöhemmin. Sitten vauvan kanssa noita voi olla hankala alkaa opetteleen. Ei meidänkäön neiti jaksa kauheesti telkkariin keskittyä mutta löysin youtubesta videon jolla tulee 3h putkeen vaan sitä Muumien alkumusiikkia! :D Sitä jaksaa tanssia & laulaa aika yllättävän pitkänkin ajan! Ja jotain ohjelmia jaksaa kattoo jos kattoo ite myös.

Mami1986, mä kyllä sanoisin sullekin et jos vaan esikkosi touhuilee silloin tällöin jotain rauhassa, ja koti on laitettu sellaseks ettei pääse mihinkään mihin ei sais, niin pidä myös niitä sohvaperunapäiviä! Esikon kehitys ei kärsi siitä millään tavalla jos äiti ottaa välillä vähän rennommin!

Aloin miettimään että toitotanko tätä nyt vain uskotellakseni itelleni että asia on noin, mutta ei, kyllä mä ihan oikeesti oon sitä mieltä. Sama juttu jos olis ite vaikka ihan kipee, kyllä meillä silloin olis rennompi päivä, eikä tuo neiti ole siitä moksiskaan. Tietysti lapsiakin on erilaisia, ja meillä on ihan vauvasta asti totuteltu myös siihen itsekseen olemiseen...

Ni ja sitten tuli mieleen vielä sellanen juttu, että mikä tilanne teillä on esikoisten nukkumisen kanssa? Nukkuuko omassa huoneessa? Omassa sängyssä, pinnasänky vai isompien malli? Mitä ootte ajatellu sitten kun vauva tulee?

Lila - Aurora : täytyy pikkuhiljaa alkaa antaa tytölle tilaa..:) .Jotenkin se vaan tuntuu vielä niin pienelle että ei ole musta tarpeenkaan hirveesti viihtyä yksin, ihan tarkoituksella ollaan oltu menossa aina mukana.. tietty voi tässä kun vauva tulee niin olla sitten sen verran rakempaa..mutta onneksi tässä on vielä monta kuukautta aikaa totuttaa esikkoa ja antaa sen kasvaa vielä pikkusen ;) Ja epäilen että meillä ne suurin osa tilanteista sitten vauvan kanssa sujuu parhaiten kun ottaa tota siskoa mukaan puuhaan, nytkin auttelee mielellään meitä :) en usko minäkään että sairastamispäivät yms..lasta vahingoittaa vaikka vähän lunkimmin otetaan. Sehän on luonnollista että tulee välillä niitäkin päiviä. Lähinnä kammoksuttaa jos menee kuukausia oksentaen, toivottavasti ei!

Meillä neiti nukkuu omassa sängyssä meidän huoneessa ja nukkuu (on aina nukkunut) tosi hyvin! Vielä on pinniksessä, pitäs siirtää isompien sänkyyn kohta puolin. Oon ajatellu että muksut saa nukkua meidän huoneessa niin kauan että molemmat on sen ikäisiä että osaavat tulla meidän luo jos on hätä tms.. ja sitten pääsevät yhdessä siirtymään yhteiseen huoneeseen josta sitten kun haluavat pääsevät omiinsa...vauva saa sit tammikuussa ton pinniksen, otetaan siitä taas laita irti ja se sellaseks sivuvaunuks meidän sänkyyn kiinni. Oli esikon kanssa hyvä kun vauva oli ikäänkuin vieressä mutta kuitenkin sai itse kääntyä kun mieli teki..

Muokattu viimeksi:
MarinaMelina: Mutta onhan tollanen alle pari vuotias vielä ihan pieni! Melkein vois sanoo että vauva, lentokoneessakin on vauvahinnat 2-vuotiaaks asti! Ja muistaakseni teidän tyttö oli vielä vähän nuoremoi kun meidän? Meillä siis lokakuussa täyttää kaks. Mutta on se mun vauva vielä sen jälkeenkin! ♡

Niin mä oon miettinyt että mahdollisimman pian pitää ostaa se isojen tyttöjen sänky jotta ehtii "ottaa omakseen" sen ennen kuin vauva tulee. Meillä esikoinen oli välillä vieressä ja välillä omassa pinniksessä. Niin tyhmää kun meidän sängystä ei saa laitaa näprästi alas!

Mä harkitsin joku aika sitten (ennen aavistustakaan Pikku-Kakkosesta!) unikoulun aloittamista mutta se tuntui niin raa'alta. Toisaalta olin aika väsynyt pitkiin nukutuksiin. Sitten yks ilta vaan vein tytön petiin ja annoin pusut, sanoin hyvää yötä, vilkutin, sammutin valot ja menin olohuoneeseen. 10min myöhemmin kävin katsomassa ja siellä nukuttiin täysillä! Siitä asti menty sillä, tuntuu mahtavalta!

Mulla on ollu pahoinvointia ja aivan käsittämätön väsy parisen viikkoa. Esikoiselta oli myös, painottuen iltaan. Neiti sano tänäänki, että "äiti pipi!", ku makaan vaan sohvalla lähes kaikki illat töiden jälkeen. Huono omatunto, ku tokas myös: "Ei tuu äiti leikkiin!" Eikä se huono omatunto varmaankaan helpota vauvan synnyttyä... Meillä neiti tulis oleen kans 2 v 3 kk, jos tämä vauva pysyy matkassa. Mulla kans suunnitelmissa siirtää tyttö nukkuun omaan huoneeseen kesän aikana. Nukkuu vielä pinniksessä meidän makkarissa ja nukutetaan meidän sänkyyn, josta siis nostetaan omaansa. Nukahti jo pinnikseen jossain vaiheessa, mutta tuli kipeäksi, eikä ole sen jälkeen suostunut meneen omaansa. Ei ole ikinä onnistunut vain jättää sänkyyn, vaikka vauvasta asti yritin. En ole jaksanut taistella kovin paljon eli mun laiskuuden piikkiin menee. Toinen kesän tavoite on kuivaksi opettelu eli jos ois sitte vauvan synnyttyä ois päiväkuiva niin ois melko jees. Käy hyvin jo potalla (ollaan aloitettu pottailu tosi varhain ja se on ihan tuttu juttu), mutta kyllä se pitää vielä itsellä hoksata, milloin esim. kakkahätä. Tutin jättikin jo kuukausi pari ihan itse pois (olikin vain unitutti), se ois nimittäin ollu kolmas tavoite.

Muokattu viimeksi:
Sopiiko tähän joukkoon yks kolmosta oottava..? Meillä siis tulee kakkosen ja kolmosen väliin 1v 10kk ja näillä aiemmilla väliä on 1v3vk. Hyvin ollaan pärjätty kahden pienen kanssa ja sikspä uskallettiin alkaa kolmatta yrittämään.

Taustalla siis kierukan itsestään poistuminen maaliskuun lopussa jonka jälkeen saatiin heti plussa mikä keskeyty pari päivää plussauksen jälkeen ja nyt tärppäs taas heti seuraavasta kierrosta. :)

Oikein hyvin mahtuu joukkoon! :) kiva kun jollakin on jo kokemusta pienestä ikäerosta, saa vähän kokemuksia siitä mitä tuleman pitää :) miten teillä vauva-arki sujui kun oli kaksi pientä?

Täälläkin pikkukakkosen oottaja, mutta esikoispoika täyttää 10v samassa kuussa kuin pikkusisaruksen LA... Kovasti jännittää kuinka suhtautuu kun näin kauan on saanut olla ainokainen. Tosin sukulaisten vauvoja ja taaperoita hän on tykännyt työnnellä vaunuissa ja rattaissa paljon, ja aina vauvoja sanonut söpöiksi ja halunnut heitä syliin :)

Ikäero harmillisen suuri, mutta elämäntilanne ei ole aiemmin ollut otollinen, ja onneksi sain edes nyt uuden mahdollisuuden josta olen todella kiitollinen! Kutsunkin esikoistani aamutähdeksi ;)

MarinaMelina, ne ensimmäiset kuukaudet oli pahimmat kun veikka oli aika mustasukkanen eikä vielä ymmärtäny että mikä se tuo toukka on joka vie äidin huomion. Mutta nykyisin on kun paita ja peppu, leikkivät yhdessä ja tappelevat :D Eihän se helppoa aina oo ollu mutta kyllä kaikesta selviää kun asennoituu oikein :)

Tervetuloa Tytti Marjaana! :) teilläkin siellä jo isompi esikko ottamassa vastaan pikkukakkosta :) se voi kyllä olla yhtälailla isommallekin lapselle iso paikka, varsinkin kun on jo pitkään ollut ainokainen. Jospa se hoivavietti siellä esikolla heräisi, viimeistään kun pikkuhiljaa ensi tunnemylläkästä pääsee yli..

Mandah : uskon että meilläkin alku on mustasukkaista, olisin todella ihmeissäni jos niin ei olisi. Mulle se on kans kova paikka jos joudun todistamaan esikon hämmennystä huomion puolittumisesta mutta yritän ajatella sen olevan luonnollista ja kun hetki mennään eteenpäin niin on tilanne taas ihan toinen :) toivon että meilläkin lapset sitten isompana viihtyvät hyvin yhdessä♡

Meillä esikoinen nukkuu pinniksessä omassa huoneessa ja on aina nukkunut tosi hyvin (yösyötötkin loppui jo muutaman kuukauden iässä, nyt vetää yöunet kellon ympäri useimmiten heräämättä). En tiedä milloin hankitaan "oikea" sänky, tuntuu että eihän se pieni millään vielä osaa sellaisessa nukkua, kierähtäisi varmaan melko nopeasti alas sieltä :/ Vauva saa tulla sitten aluksi nukkumaan meidän huoneeseen (vastasyntyneelle meillä on oma "korisänky" joka esikoisellakin oli ekat kuukaudet käytössä), ja katsellaan sitten missä vaiheessa siirtyy isosiskonsa kanssa samaan huoneeseen. Riippuu varmaan siitä miten tiheästi syö öisin, helpompi aina napata viereen syömään jos sänky on samassa huoneessa.

Mä harkitsin joku aika sitten et olisin irroittanu pinniksen jalkopäästä pari pinnaa nii neiti ois päässy sieltä ite pois herätessään. Mutta nyt kun näyttää siltä että pinnis tuleekin muuhun käyttöön niin on alettava etsiin esikolle omaa isojen tyttöjen sänkyä. Jännittää myös toi tippuminen, mut onneks tässä on sen verran aikaa ettö ehtii rauhassa metsästää jostain tarpeeks korkealaitaisen sängyn.

Meilläkin nukutettiin ennen viereen, nukuttaminen vaan kesti välillä sellasia aikoja että ite sai melkein jäädä samalla nukkumaan. Pinnasänky siis meidän huoneessa, vaikka välissä nukkuikin jo omassakin huoneessa mutta kyllästuin juokseen toiseen huoneeseen jos heräs yöllä.. Mutta tää itse nukahtaminen tapahtui siis ihan vahingossa! Joku ilta vaan kävelin huoneesta pois ja yllätyksekseni ei kuulunut inahdustakaan! Toivon vähän että yhtä helposti oppisi menemään sitten uuteenkin sänkyynsä, ja nukkuisi omassa huoneessa yhtäjaksoisesti niinkuin nytkin. Meillä menee ovi makkarista suoraa lastenhuoneeseen, joten aika nopeasti pystyy reagoimaan ja siitä "oikeesta" sängystähän esikko tietysti osaa itse tulla pois. Mietityttää toi nukkumisasia kovasti, siks haluaisin sen pian kuntoon...

Meillä tyttö on nukkunut alusta asti omassa huoneessaan. Mulle on yöunet niin tärkeät, että ajateltiin pelata varman päälle ettei tarvi sitten joskus tapella omaan huoneeseen siirtymisestä. Ja tämän esikoisen kanssa tämä järjestely onkin toiminut todella hyvin, ikinä ei tarvitse kinata nukkumaanmenosta, vaan tyttö menee erittäin mielellään nukkumaan ja nukkuu itsekin paremmin kun saa olla omassa rauhassa :)
Mutta jännittää vähän, että jaksanko olla yhtä järjestelmällinen toisen kanssa :D sillekin löytyisi oma huone alusta asti, ja tavallaan minusta oli aiemmin kivempikin käydä imettämässä ihan istualleen (onni oli lapsi, joka söi 10min kerrallaan, eri asia tietty jos olisi jotain tuntien maratoneja). Mutta nyt voi väsymys olla vielä hurjempi, kun huonosti nukuttua yötä ei voikaan venyttää aamulla pidempään, vaan pitää nousta kuitenkin aikaisin ylös sängystä! No, sittenhän sen näkee..
Kuitenkin tiedän, että varmaan aika pitkään yritetään sitä omaa huonetta, musta on myös ihanaa, että vanhempien sänky jää vanhempien sängyksi ja että on edes öisin aikaa halia sitä miestäkin vauvan sijasta :)

Heippa! Meillä kans toinen tulossa ja tytöl on lasketunajan tienoilla ikää 2v6kk tarkotus ois päästä tutista ja ainakin päivävaipoista eroon ennen vauvan syntymää :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Meillä nyt oltu muutamia päiviä päiväkuivana...tätä siis jatketaan niin jospa jäis vaipat ainakin suurimmaksi osaksi pois pikkukakkosen syntymään mennessä :)

Koska tunsitte eka raskaudessa vauvan liikkeet? Tokassahan varmaan tunnistaa ne vähän aiemmin....

Mulla on varmaan maha aivan sekasin, koska oon muutamana päivänä tuntenu juuri _sellaisia_ muljauksia mahassa. Viikkoja nyt siis menkkojen mukaan 6+2 eli ei oo mitenkään mahdollista että ne olis niitä itsejään. Ahmin puoli yötä tietoutta siitäkin että kuinka normaalia on että olis tavalliset menkat vaikka on raskaana. Jos ne huhtikuiset menkat oiskin ollu vaan feikit! :D

Samalla tunnen itteni ihan hulluks. Kaikki oireet viittaa ihan näihin viikkoihin mitä olin laskenutkin. Ärsyttävää. :D

Takaisin