Pikkukakkosta odottavat ♡

MarinaMelina

Sanavalmis juttuseppä
Meillä täällä neiti 1v 4kk kotona eli olisi sitten pikkukakkosen syntymän aikoihin sen 2-vuotta♡ minua itseäni jännittää miten likka suhtautuu uuteen tulokkaaseen ja miten arki sitten käytännössä kahden lapsen kanssa sujuu, varsinkin kun toinen on tavallaan vielä kuitenkin aika pieni. Tyttö on onneksi hyvin omatoiminen ja tykkää tehdä itse ja oppia uutta. Mutta on myös tottunut olemaan äidin ja isin kainalokananen ♡ eikä ihan hevillä varmasti siihen paikkaansa tilaa anna. Miten muilla, miten arvelette esikkojen ottavan pikkusen vastaan? Mitenköhän kaikki imetykset, nukutukset ym..rauhaa vaativat hetket hoituu? Välillä kun katson neitiä niin tulee tosi haikea olo, toinen kun joutuu myös ison mullistuksen eteen ja on vielä niin äidin pieni tyttö ♥

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä toinen joka odottaa pikkukakkosta. Esikoinen nyt 10kk, ja kakkosen syntymäaikoihin 1.5 vuotta. Mua kans jännittää suhtautuminen onhan meidän Mimi silloin vielä niin pieni. :) Ja meillä on vielä isi vuorotöissä niin senkin puolesta jänskättää. :) Ja just se että harmittaa kans toisen puolesta, kun väkisinkin jää vähän vähemmälle huomiolle.. Mutta kaikkeni kyllä teen, että saa auttaa vauvan hoidossa osaamisensa mukaan jne =)
 
Täällä odotellaan myös kakkosta, esikoinen tulee olemaan vähän vajaa 2v kun kakkonen tammikuussa saapuu. Toki mietityttää miten arki tulee menemään, esikoinen on ollut superhelppo (hyvä nukkuja, iloinen, rauhallinen ja kaikin puolin armollinen vanhemmilleen) joten olis aikamoista saada esim aivan vastakohta. Imetys ja rauhalliset hetket vauvan kanssa mietityttää myös, ja just se miten esikoista ehtii huomioida sitten tarpeeksi. Luotan kuitenkin että arki löytää uomansa jotenkin, onhan sitä niin moni muukin pärjännyt :D Ollaan kuitenkin niin onnellisia että pikkuisemme saa sisaruksen, ja mitä enemmän vuodet kuluu sitä parempaa leikkiseuraa heistä (toivottavasti :D ) toisilleen tulee olemaan.
 
Täällä kans odotellaan toista ja esikoistyttö tulee olemaan 2v3kk kun vauva syntyy. Mua jännittää kyllä miten sujuu, kun tytöllä oli vauvana koliikkia, refluksia ja synty myös kuukauden liian aikiasin ja muistan sillon miettineeni että miten joku selviää kun on muitakin lapsia kun pelkkä vauva :D Mutta eihän sitä tiedä yhtään että millainen vauva tämä uusi tulokas on, ja kaikesta selviää vaikka rankkaa kyllä tulee olemaan jos tämäkin on koliikkivauva. Imetys on kanssa sellainen mitä mietin että mitenköhän sitä rauhassa imettää kun esikoistyttö on kyllä sellainen vauhtihirmu jonka perässä saa juosta kokoajan kun on keksimässä jotain pahuuksia.. Ja yks mitä pohdin on että kannattaako ostaa tuplavaunut/rattaat kun kaksivuotias ei vielä ihan hirveen pitkiä matkoja jaksa kävellä.. oon kyllä ajatellu kantavani vauvaa manducassa mutta tuntuu että eikai se siellä aina voi olla kun ulkoillaan.. mites muut, miten meinaatte tehä?

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Miima: meilläkin isi vuorotöissä välillä, joskus saavat hommat jonkun aikaa hoidettua yhdessä vuorossa mutta useimmiten on iltaa ja aamua. Se on kyllä meilläkin sellanen jännityksen aihe, ne illat kun oon yksin muksujen kanssa voi aluksi olla aikamoista kaaosta :eek:

Mami: Meilläkin esikko on todella ns. helppo lapsi...nukkuu hyvin ja on suurimman osan ajasta todella iloinen ja tyytyväinen. Mutta myös temperamenttinen kun sille päälle sattuu, ihan kuin äitinsä :) Ja hyvin vauhdikas! On tottunut samaan meiltä molemmilta jakamattoman huomion eikä ole tottunut esimerkiksi liioin leikkimään yksin kuten monet ikäsensä jo viihtyy..täytyy tässä vähitellen antaa likalle omaa tilaa touhuta eikä roikkua koko ajan vieressä :) Jospa se siitä sitten luonnostaan vähän helpottaisi aikaa kun on kaksi jakamassa huomion! Kyllä minäkin silti kaikesta huolimatta olen tyytyväinen että meidän neidille saadaan leikkikaveri näinkin pienellä ikäerolla, selvästi huomaa että hän jo kaipaa seuraa :)

Jenwu: Meillä likka kans syntyi melki kolme viikkoa etukäteen ja meilläkin oli hiukan normaalia enemmän sitä takasinvirtailua..Toivottavasti teillä toinen lapsi pääsisi ilman koliikkia, se vasta varmasti raskasta on! Mutta onneksi ei kaiketi kestä kauaa, olet oikeassa, kaippa sitä selviää mistä vaan vaikka päällä seisten kun sen pään ottaa!:) Meillä myös neiti todella menevää sorttia, vauhdikas pikku epeli. Sanonkin aina Vaahteramäen Iidaksi neitiä:love7 Mä meinaan hankkia tuplat vaikkei neiti nytkään enää liioin vaunuissa viihdy ja kun oppi kävelemään 9kk niin sen homman jo taitaa tosi hyvin. Mutta on ne matkoilla hyvät olla olemassa. Saan siistit kahdella lapsella olleet Baby Joggerin City Select merkkiset rattaat, ne vaikutti tosi keveiltä ja kivoilta!:p
 
Meillä tulee ikäero olemaan 1v10kk, ihan näin pian en plussausta uskaltanu toivoa mut sieltä se vaan tuli ekasta kierrosta niin tällä mennään :) ikäero on mun mielestä aika hyvä ni toinen saa olla 'vauva' vielä ihan rauhassa kunnes saa isosiskon roolin. Mustasukkasuutta, vierastamista tai ikävöintiä meijän tytöllä ei oo koskaan ollu ja muutenkin ollu tosi helppo lapsi. Toivottavasti helppona pysyykin tai ettei ainakaan pahin uhma osuis alkuvuodelle :'D
 
Sirpsu : meidän neiti on ollut hoidossa tasan 3 kertaa pikkusia aikoja, mun vanhemmat on hoitanu ja onneksi ei ole ollut ikävöintiä...mua jo ahistaa olla hetkiäkään erossa, taidan ahistella tytönkin puolesta. Mutta mustasukkaisuutta kyllä on ilmassa aina kun on muita lapsia lähellä. Onneksi tyttö on hellän luontoinen eikä esim. satuta muita mustasukkasuuksissaan mutta tekee äidille kyllä selväks että mun syli on hänen paikkansa♡ onneksi tosiaan tässä on aikaa ja likka ehtii vielä kasvaa! Eiköhän se arki siitä ala rullaamaan omalla painollaan...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on kanssa 11kk tyttö kotona. Musta on ihanaa, että ikäerosta tulee pieni. Itsellä ja omalla siskolla on myös 2v ja ollaa aina oltu todella läheiset. En osaa kyllä yhtään arvata meidän neidistä tuleeko mustasukkasuutta vai ei :) Tuntuu että tämä raskaus voisi mennä ns nopeammin, kun ei ole jatkuvasti aikaa miettiä asiaa ja huonovointisuutta.
 
Täällä kans yksi pikkukakkosen oottaja. Mulla vaan se ykkönen on jo 12-vuotias tai melkeen 13, kun pikkukakkonen saapuu. Saa nähdä, miten esikoinen sitten auttelee äitiä kotona :wink Oon yrittäny sitä vähän jo värvätä hommiin, muttei oikein ole asialle lämmenny. Meinas vaan, että sitten ei saa kotona edes nukkua öitä, kun vauva huutaa. Ollaan kyllä puhuttu asiasta jo aika paljon ja siinä mielessä asiasta keskusteleminen on paljon helpompaa, kun esikoinen on jo niin iso, että sen kanssa voi kunnolla näitä juttuja jo miettiä vähän etukäteen.
 
Hansu täällä samat vinkeet :grin Innolla oottelen miten neiti suhtautuu asioihin.
 
Meillä esikoinen on siis poika ja se on ilmottanu, että toivoo tyttöä ja ihan vaan sen takia, että tyttö ei olis kuulemma kiinnostunu sitten hänen peleistään yms.. Sieltä tulee suoria vastauksia kyllä :)
 
Aurora: mulla ja mun siskoilla ei kans ole montaa vuotta ikäeroa. Ollaan oltu aina läheisiä, ja nyt aikuisenakin he ovat mulle kyllä korvaamattoman tärkeitä! Sitä Tietenkin haluis omille lapsilleenkin...

Hansu ja Lissufin : teillä on siellä jo vähän isompia esikoita vastaan ottamassa pikkuisia. Vaikka varmaan samanmoisia tunteita heidänkin kanssa käydään läpi mutta vain vähän eri tasolla :) mun yhellä tuttavalla 10vee poika ja oli tosi mustasukkainen pikkukakkosen tulosta muutama kuukausi sitten. Se ei taida niinkään katsoa ikää tuo mustis vaan lähinnä lapsen omaa luonnetta ja suhdetta vanhempiin...helpompaa kuitenkin varmasti se että voi jutella erilailla kun näiden pienten kanssa, se mua harmittaakin ettei esikkoa oikein pysty liioin valmistelemaan tulevaan mullistukseen..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Meidän neiti on 2 v 3 kk, kun tämän pikkukakkosen ois määrä syntyä. Minä en oo ehtiny miettiä vielä mitään hankintoja, mutta näin äkkiseltään ajateltuna en välttämättä osta tuplarattaita. Pulkassa menee esikoinen aluksi ja pitää sitten katsoa, kun toisaalta kävelee nyt jo puolet matkasta puistoon... Muuten ei paljon rattailla. Eskoinen ei vauvana viihtynyt vaunuissa hereillä ollessaan, eikä vieläkään viihdy rattaissa, ellei liikuta jonnekin (ostareissa ei siis toivoakaan). Esikoista kannoin kantoliinassa ja se oli kätevä monessa tilanteessa.

Meidän neiti ei ole kovin mustasukkaista sorttia, mutta vilkas kiipeilijä ja osaa kyllä vaatia täyden huomion ja sen aika pitkälti saanutkin. On kuitenkin aika kiltti ja osaa jo aika lailla jakaa tavaroitaan muiden lasten kanssa (ollut hoidossa n. 1-vuotiaasta asti). Eniten mietityttää, kuinka paljon jää esikoiselle aikaa ja jaksaako itse touhuta samalla tavalla, kuin mitä nyt hoidossa touhuavat.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kotona 3-v isosisko, eli vajaa 4 vuotta tulee ikäeroa. Tyttö on erittäin innokas hoivaamaan nukkeja ja kaikkien muiden vauvoja, joten todella innokas apulainen varmasti :)
Ollaan kerrottu isovanhemmille, mutta lapselle vasta ultran jälkeen, kun on vähän varmempaa.

Ja tosiaan vaikka meillä on melkein 4v muksu tämän uuden syntyessä, niin silti olen todella vakavissani miettinyt tuplarattaita :D tyttö toki kävelee ja pyöräilee paljon itse, mutta mulla ei ole autoa käytössä, joten en luota siihen, että pari km kauppamatkat onnistuu vielä 4-vuotiaankaan kanssa kävellen :)
 
Varmasti minäkin ostaisin siinä tapauksessa, jos rattailua olisi enemmän. Se, mitä olen kyllä harkinnut niin pyöräkärry. Se menee tarvittaessa myös tuplarattaina. :wink
 
Tuo pyöräkärry vois olla kätevä kyllä.. mää oon vähän kahden vaiheilla noista tuplista kun neiti tosiaan sen 2v3kk kun vauva syntyy ja kävelee kyllä nytkin jo puistomatkat. Mutta kävellään sitten ihan lenkkejäkin koiran kanssa ja näin ja siittä menosraei tulis mitään jos on vaunut, koira ja kävelevä(=karkaileva ja jokapuolelle säntäilevä) 2vuotias :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Meidän esikoinen tulee olemaan 2v3kk kun tämä syntyy... Mua jännittää ja pelottaa aivan kauheesti! Samaan aikaan oon kyllä todella onnellinen tulokkaasta ja pienestä ikäerosta!

Tällä hetkellä tietysti ajankohtaisena mietityttää tää raskausaika. Mulla esikoista odottaessa pahoinvointi oli aivan jäätävää ja nytkin olo huononee päivä päivältä. Oon myös tosi väsynyt! Millä ihmeellä sitä jaksaa touhuta tän neidin kanssa!? Tällä hetkellä notkuu kuumeisena sylissä, ja äiti potee huonoo omaatuntoa kun on tavallaan kiitollinen siitä - saa itekin luvan kanssa loikoilla!

Tuplarattaat ehdottomasti! Ja esikolle täytyy ostaa isojen tyttöjen sänky pian, jotta ehtii tottua nukkumaan siinä... Muita hankintoja ei vissiin tarvi kun istuimet, sitterit ym on!

Sitten se kahden pienen lapsen oleminen, sekin on sitten aikamoista. Meillä on myös kaksi isoa koiraa ja isännällä syksyllä käräjät, joista povaillaan vuoden-kahden tuomiota. Siltikään en osaa stressata siitä vielä, nyt on vain tämä pahoinvointi!
 
Joo hei toi pyöräkärry voiskin olla ratkaisu! Pitääpä ruveta googlailemaan, kiitos vinkistä DT! :)
 
Mäki suunnittelin pyöräkärryn ostamista! Kätevämpi sit kesällä ku rattaat, tuplia ei varmaa osteta :)
 
Lila-Aurora : mulla oli kanssa aika inhottavaa pahoinvointia ja kauhea väsymys esikolta rv 6-14.. sitä itsekin kammoksuen odotan että tuleeko tässäkin..hetkittäin nyt jo pahaa oloa, mutta ei mitään mitä sillon oli..toivottavasti säästyttäisiin tällä kertaa!!! En mitenkään jaksa samaan tahtiin touhuta esikon kanssa, pakko sitten vaan hyväksyä että on otettava rauhallisemmin. Harmittaa eniten esikon puolesta :sad001 jos joutuu ihmettelee miksi äiti ei jaksa enää mitään..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top