Perätilavauvat

Joo, oon kyl ihan kuutamolla tän asian kanssa. Ei vaan jotenkin mahdu päähän yhtään. Selitin miehellekin kun oltiin kääntöyrityksen jälkeen käyrillä että no tässähän on hyvin sit viel pari viikkoo ja voi voi mahdetaankohan päästä euroviisuiks kotiin ni mies oli sillee "rakas, se 12. päivä on ens viikolla" olin sillee Ö_Ö Eeeei, ei voi olla :D
 
Miltä se kääntöyritys tuntuu? Ja onko siinä useampi käsipari töissä...? Kauanko sitä yritetään?
 
Guang Xi, laittavat geeliä vatsalle ja ultran kanssa katsovat tarkemmin sykettä koko kääntöyrityksen ajan, usein kaksi ihmistä kääntämässä. Ottavat siis ulkopuolelta vauvasta kiinni ja koittavat hivuttaa vauvaa kääntymään. Tämä saatiin, kuten siskonsakin 5,5v sitten, kääntymään poikittain, mutta sitten vauva päätti kuitenkin kääntyä takaisin pää ylöspäin, joten ei onnistunut. Esikoisesta en muista kuinka kauan yritettiin, tätä yritettiin kääntää n.20minuuttia. Välillä makasin selälläni ja välillä makasin kyljelläni ja koitettiin hivuttaa, mut ei onnistunu ni ei onnistunut.
 
Täällä itsellä fiiliksiä ollut pidempään että vauva ei olisi oikein päin. Ja ihmettelyä kun ei osaa neljännestä vauvasta sanoa yhtään miten päin oli vaikka ihan ollaan loppumetreillä. Sitten tossa ultrauksen myötä 37+ selvisi että vauva on huonossa asennossa syntymään eli viistoperätilassa. Siinä sitten yhtäkkiä kääntämistä yrittämään ja valmistautuminen hätäsektioon JOS jotain kääntämisen yhteydessä tulisi esim napanuoran suhteen. No meillä vauva kääntyi hienosti samantien ensimmäisellä työnnöllä. Ja masun päältä juurikin kuten nennaemilia kertoi tuossa. Eli onnistui. Nyt silti tuntemuksia että onkohan taas mennyt väärin päin. Ja ke on ultra. Josta nähdään uudestaan tilanne. Itse jännitän sektiota kovasti. En siihen tahtoisi sitten millään. Mutta katsotaan nyt miten tämä tilanne etenee. Meillä ensin meinasi oksutauti käynnistää synnytyksen rv 35+ kuusi tuntia tuli 3min välein supistuksia ja kohdunkaula sormelle auki. Mutta vielä siis ehjänä. Sitten toissailtana vielä pelästyttiin kun tuli kirkasta verta pönttöön sekä paperiin aika paljon. Mutta koska rauhottui samantien ja vauva liikkuu normaalisti eikä kipuja. Ohjeistettiin jäämään kotiin. Kuulema on vaan kohdunsuu verekäs ja voi tehdä tuota. Ei se silti kivaa nähtävää ollut. Että jatkuvasti tuntuisi olevan jotain mitä miettiä. Myös maksa ja sappiarvot nyt hieman koholla ja niistä tänään otettiinkin kontrolli. Ei onneksi olee paljoo koholla. Ja oloissa eikä muissa arvoissa tai missään mitään huolta. Tsemppiä kaikille loppuun!! Täällä reisienvälit huutaa hoosiannaa ja supistelee kovin. Katsotaan kuinka kauan. Jännittäviä hetkiä kyllä nää loppupäivät.
 
Nennaemilia: Samassa veneessä siis ollaan! Kiva kuulla, ihan konkreettisesti tuosta kääntämisyrityksestä, kun meillä ei sitä voitu tehdä. Onkohan teillä vaavi ollu koko ajan pt:ssä? Miltä tuntuu ajatus sektiosta?

Me oltiin tänään käyrillä ja sektioinfossa, kun perjantaina se H-hetki sitten koittaa. Mies on ihan jäässä :D Onneks kätilö sai rauhoteltua... :D
 
Ilmeisesti vauva on siis ollut koko ajan pt:ssa eikä rt:ssa kuten neuvolassa ovat väittäneet, jossain vaiheessa oli viistotilassa, mutta muuten veikkaan et on ihan oikeasti ollut koko ajan pt:ssa. En osaa vissiin tehdä kuin pt-vauvoja :D Ajatus sektiosta ei ole mulle mikään maailmanloppu. Esikoinen on kuitenkin syntynyt sektiolla. Eniten mua siinä ahdistaa se puudutteen laittaminen, kun esikoisen aikana sitä koitettiin 10 kertaa saada oikeeseen paikkaan ennenkuin onnistui ja loppumetreillä aloin tuntemaan kuinka vatsanahkaa nyittiin kun niitattiin kasaan. Ei siis sattunut mutta tuntui epämiellyttävältä kun tuntui semmosta nykymisen tunnetta.

Sektiosta toipuminen mietityttää. Jos tällä kertaa pääsisi nopeammin liikkeelle niin olisi hienoa. Aluksihan se liikkeelle lähteminen teki esikoisen aikana ihan tosi kipeää, mutta siitäkin selvittiin. Lääkityksestä tiedän että tehoaa varmasti, kipupumppu oli ihana kaveri silloin alkupäivinä ja loppujen lopuksi pärjäsi hienosti panadol+burana kombolla pitkin päivää.

En koe olevani sen paskempi äiti vaikka lapseni sektiolla syntyykin taas. Olisin toki toivonut pääseväni kokeilemaan alatiesynnytystä, mutta aina ei mee elämä niinkuin on suunniteltu. En osaa pelätä sektiota, koska sellainen on jo tosiaan takana.

Meille pidettiin infoa sektiopäivästä samalla kun istuttiin kääntöyrityksen jälkeen käyrillä. Sain ohjeet kotiin ja tukisukat jotka pitää vetää heti aamulla jalkaan :D Mahtaakohan tälläkin kertaa tulla napapiikit pistettäväksi kuten esikoisen kanssa.. tosin itse en silloin pistänyt vaan hoitaja teki sen :D
 
Ohoh! Tsemppiä nennaemilia, aikamoinen yllätysuutinen varmasti. Sun kohdallako ei lähdetty edes ehdottelemaan alakautta yrittämistä?

MUOKS: Luinkin vastauksen tuolta neuvola-ketjusta, ei tarvitse samoja turinoita kirjoittaa uudelleen ellet halua. :)
 
Nennaemilia:

Joo samaa mieltä olen, etten koe "huonoa omaatuntoa" sektiosta. Näillä mennää ja eihän tälle mitään mahda :)
Noista kipulääkkeistä.. Mulla on naurettavan surkea kipukynnys, joten aion ihan rohkeasti pyytää tarvittaessa lääkettä. Kätilö meille sanoikin, ettei kipu edistä mitenkään parantumista sektiosta ja hidastaa maidonnousua, jos keho käyttää kaiken energian vain kipuiluun.
Me saatiin myös jotain mahalääkettä kotiin, edeltävänä iltana otettavaksi. Lisäksi lykkäs mulle matkaan peräruiskeen.. Kääk :D
 
Musta se kääntäminen kuulostaa... jotenkin brutaalilta ja ymmärrän jotenkin hirveästi vauvaa, jos se kuitenkin haluaa olla pt:ssa.

Miehelle, joka lähtee sektioon mukaan ohjeeksi: hengitä, siellä on tupa täynnä ammattilaisia, stay cool. Syö, juo ja käy vessassa ennen operaatiota. Pystyy sitten keskittymään kaikkeen muuhun paitsi itseensä seuraavien 3-4 tunnin ajan, joina häntä tarvitaan äidin ja sitten vauvan kanssa. Ohjeet mun mieheltä, konkari jo (toinen kerta hänelle, kiiresektioon ei toki päästetty mukaan). Kyllähän se häntäkin taas jännitti. Mitään järkkyä siellä ei näe peiteliinojen takia ellei nouse niiden yli. ❤️

Kivuhoito ym sektiossa:
Mulla on kiiresektiossa jätetty kipupumppu muutamaksi päiväksi. Muuten näissä elektiivisissä sektioissa on varmaan käypä suositus ihan että rutiinisti siirrytään heti iv/im ja po lääkkeisiin. Tukisukat ennen ja jälkeen leikkausta ja Klexanet. Ja muistakaa pyytää Pegorionia ulosteen pehmitykseen postoperatiivisesti ja Cuplatonia ilmavaivoihin, jotka pakkaa väkisin.
 
Edellisen illan mahalääke neutralisoi vatsahappoja, saatat saada vielä toisen patskun nestemäisenä sektioaamuna. Itse en tarvinnut peräruisketta, Pegorionia käytin jo useita päiviä ennen leikkausta ja suoli tyhjeni normisti.

Kannattaa kertoa aiempien sektioiden mahdolliset "vaivat". Mulla tullut valtaisa pahoinvoinnin tunne aiemmin puudutteesta, nyt tarkkaan huomioivat ja olivat herkästi tarjoamassa pahoinvointilääkettä. Jo mahdollisuus lääkkeeseen vei tarpeen pois. Lisäksi anestesialääkäri ja -hoitajat reagoivat tällä kertaa tosi herkkään mun laskeviin RR-arvoihin, lääkittiin sukkelaan eikä siitäkään koitunut oloja.

Oli ihan huikea leikkaustiimi muutenkin eikä mitkään toimenpiteet olleet ikäviä. Joskus leikkauspöydän kallistus tuntunut ahdistavalle, nyt sekin tuntui oudon hyvälle. Ihaninta oli vaksi, joka todellakin piti mua pöydällä paikoillaan ennen, jälkeen ja puudutteen laittamisen aikana. Miten mukavia ihmisiä! ❤️
 
Guang Xi, oli todella hyhvä tietopaketti sulta. Sullahan noita sektioita on useampi takana. Mulla tosiaan vain tuo yksi kiireellinen sektio taustalla ja muistikuvia ei hirveesti ole. Mahakipuihin sain kyl jotai lääkettä, siis ilmavaivoista johtuviin mahakipuihin. Vatsa mulla toimi ihan suht hyvin vissii toisena päivänä leikkauksesta.
 
Guang Xi:

Kiitos tietopaketista! :Heartred Välitän neuvot miehelle, jospa se sais jo näillä vähän mielenrauhaa!
 
Päivät ne vaan vähenee! :oops:

Saitko nennaemilia mitään ohjeistusta koskien syömistä?

Mulle sanottiin maanantaina, että olisi hyvä syödä kevyesti tää edeltävä viikko ja varsinkin sitten päivä ennen sektiota, niin esim. keittoa tms. muuta "helposti sulavaa". Mulla oli joka tapauksessa tosiaan synnytyksen jälkeen tarkoitus aloittaa herkkulakko elokuuhun saakka... mutta mä olin jo sieluni silmin nähny, että käydää miehen kanssa vetämässä vikat mätöt torstailtana :shy: Haha, heset taitaa jäädä nyt välistä...
 
Niinhän ne vähenee joo. Ei mitään erityistä ohjeistusta antaneet syömisten suhteen kyllä, paitsi että 24 eteenpäin pitää olla ravinnotta. Mutta kyllähän sen järkikin sanoo et on ihan hyvä syödä kevyemmin ennen sektioo. Vatsantoiminta on helpompaa :D

Mulla alkaa herkkumättökausi kunhan kersa on pihalla. Vedän niin hirveet hiilarimättö-överit ettei tee mieli mitää semmosta syödäkkää :D Koko raskausajan edestä aion vetää herkkuja naamariin :D Sit syksyllä alan taas oikeen terveellisen elämän :D
 
No joo.... Ummetus+sektiohaava. Auts! :angry4

Sulla on ilmeisesti ollut jotain rajoituksia raskauden aikana syömisen suhteen? Olenko ymmärtänyt oikein? Jos mullakin olis ollu... niin häämekoista viis, mä varmaan eläisin suklaalla ja jäätelöllä koko kesän :smug: Mä oon varmaan syöny 15 litraa jätskiä tän raskauden aikana........
 
Meneeköhän tää läpi.... siellä yhdessä paikassa, tiedätte kyllä missä, on tämän topikin niminen ryhmä, suosittelen liittymään :grin:grin:grin
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Haha! :D hyvin naamioitu! Mä en vaan käytä sitä ollenkaan :/ muuten kyllä!
 
Ahahahahaaa, hyvin naamioitu tosiaan :D Mä käytän jonkin verran, mut en oikeen tykkää niist ryhmistä.. .oon rajoittunut :D
 
Takaisin
Top