Perätilavauvat

LMK. Voi että, siellä siis sama tilanne :Heartred Sille on syy miksi vauva ei kääntynyt itse ja nyt se selvisi, sulla on viikkoja vähän vähemmän, mutta onneksi hei painoa sentään jo tuon verran! Oliko hyvät laitteet? Meillä kotipaikan sairaalassa saatiin pienet mitat mut täällä synnärillä oli vissiin tarkemmat laitteet kun olikin isommat.
Mut hei, mehän selvitään tästä eikös :happy: :Heartred:Heartred:Heartred:Heartred
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Tsemppiä LMK :Heartred
Ihanaa kuitenkin, että tiedät nyt saavasi vauvan joko viikon/kahden kuluttua ja sitten hän on hyvässä hoidossa ulkomaailmassa, jotta saa ravintoa kasvaakseen ja voimistuakseen :love7

Äläkä jännitä turhaan sektiota tai lue siitä huonoja kokemuksia tms muita palstoja. Se tulee menemään omalla painollaan ja siihen ei voi vaikuttaa muuten kuin että itse kääntäisit ajatuksesi positiiviseksi ja uskot siihen, että kaikki menee hyvin ja tulet parantumaan nopeasti :) Näin minä ainakin pyrin ajattelemaan omasta tulevasta synnytyksestäni, siksi se ei jännitä minua tippaakaan :)
 
Tsemppiä LMK :Heartpink
Varmasti tilanne jännittää kovasti. Onneksi hän on kuitenkin jo noinkin paljon saanut kerättyä painoa itselleen, varmasti ulkopuolella jatkaa sitten avustettuna kasvuaan. Kaikki menee hyvin :hug003
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Tsemppiä LMK! Komppaan edellä olevien sanoja, vaikka toki ne negatiiviset tunteetkin on sallittuja ja nekin pitää käydä läpi. Suret jos surettaa ja iloitset kun on aihetta. :) Itsekin olen syntynyt pienipainoisena, tosin en sektiolla vaan spontaanisti. Viikkoja oli äitini mukaan kuukautisista laskien 38, mutta olivat vaihtaneet viikot 2 vk pienemmiksi jo aiemmin, eli sairaalan kirjanpidon mukaan olin viikolla 36 syntyessäni. Painoin vain 2,3 kg, ja terveenä ja terhakkana tyttönä tulin maailmaan ja yhä sellainen olen. Kuten varmasti sinunkin vaavisi. :love7
 
Kiitos kaikille tsempeistä! :Heartred

Etsijä: Käydään tuolla Päijät-hämeen keskussairaalassa polilla, onhan sielä aikamoiset laitteet. Lääkäri oli tänään eri kun aiemmin ja mielestäni vihdoin lääkäri, joka sanoo asiat suoraan ja vakuuttavasti. Oli mukava, kun tunsi olevansa ammattitaitosissa käsissä.

Päivä kerrallaan eletään, kuullostelen tietty tarkemmin nyt liikehdintää jne :) Ei tässä hätää, sairaalan lähellä onneks asutaan :)
 
Hirmuisesti tsemppiä LMK!

Perusteliko lääkäri sektiopäätöstä mahd. viikon, kahden päähän, kun vauvan paino ei ole kolmena aiempana viikkona noussut? Siis että miksei sektiota aiemmin? Tiedättekö mistä lapsiveden vähyys johtuu? Anteeksi, että kyselen - ja ymmärrän, jos et halua vastata- mutta mietityttää ja ekana nousee mieleen "miksi".

En voi kuin arvailla mitä käytte siellä läpi. Toivottavasti kaikki menee ok, vaikka nyt tilanne on raskas. Varmaan kaikilla on peukut pystyssä teidän puolesta!

❤️
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
GX:

Kiitos paljon :Heartred

Totta kai saa kysyä. Samat kysymykset minäkin esitin ensimmäisenä lääkärille. Vauvan sydänkäyrä, istukka ja napanuoran virtaukset olivat ok. Vauva siis voi olosuhteisiin nähden kai hyvin. Lääkäri ei osannut selittää miksi vauvan kasvu on olematonta, eikä vähäistä lapsiveden määrää. Sanoi kuitenkin, että yleensä nämä kaksi "puutetta" kulkee kuitenkin "käsikädessä". Hän kuitenkin kysyi, että onko lapsivettä "lorahdellut". Ei mielestäni, eikä hän asiaa sen kummemmin tarkastanut. Hämmennyin suuresti, kun hän oli huolissaan vauvan laiskasta liikehdinnästä ja kysyikin, että teenkö liikelaskentaa päivittäin. Mielestä vauva on koko ajan ollut rauhallinen tapaus...
Välittömään sektioon ei siis em. syiden takia ryhdytty. Hän kuitenkin totesi, ettei viikossa nähdäkkään tod.näköisesti suurta kasvua, mutta pääasia on tarkistaa vauvan yleinen vointi. Sen perusteella tehdään sitten sektiopäätös joko sille päivälle tai tosiaan seuraavalle viikolle. Lääkärin mielestä, ei kuitenkaan ole hyvä jäädä vain seurailemaan tilannetta liian pitkään, vähäisen lapsiveden määränkin vuoksi. Tämän vuoksi sektio tehdään "normaalia aiemmin".

Kääk pitkä selitys.. Oon itekki vielä vähän ulapalla, kun piti yksin sisäistää kaikki inffo kun mies ei päässy toimenpidehuoneeseen :sad001
 
LMK, kuulostaa aika lailla siltä, minkälainen minä olin äitini mahassa (äitini kertoman mukaan). Minä olin myös vähäinen liikkuja ja äitini sai koko ajan olla mahaa tönimässä että liikuin edes hieman. Myöskään minun huonoon kasvuuni tai laiskaan liikkumiseeni ei löydetty syytä. :) Ei siis välttämättä tarkoita mitään huonoa. Jaksamisia, viikon päästä selviää enemmän!
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
LMK. Se on hyvä! Itsekin mietin miksei kotipaikkakunnan terveyskeskuksessa mullekaan sanottu mitään että oltaisiin jostain huolissaan, kaikki oli kuulemma ok! Kiva sitten jälkeenpäin lukea papereista miksi minut oli lähetetty yliopistolliseen sairaalaan, suoraan puhuva lääkäri on jees siis! :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Kuukiurustakesään: Juuri näin, kaikkihan me ollaan erilaisia :) Toivottavasti vauvan rauhallisuus on vaan luonteenpiirre, joka jatkuu sitten hänen synnyttyä :wink

Etsijä: Se lääkäri-potilas tilanne on viel yleensä niin "haastava", kun siinä vaan kuuntelee lääkäriä ja harvemmin edes sillä hetkellä tajuaa kysellä lisäkysymyksiä tms. Sitten kun jotain kysyy, niin helposti ne vastaukset on vähän ympäripyöreitä... Kotiin lähtiessä sit herää miljoona kysymystä mieleen...
 
LMK tsemppiä! Vauvat pyritään pitämään kohdussa niin pitkään kuin mahdollista, ellei tietysti ole selvää syytä, että siellä oleminen olisi selvä uhka vauvan hyvinvoinnille ja vaatisi syntymää pikaisesti. Jokaisella viikolla ja päivälläkin on merkitystä, vaikka ei aina uskoisi ja tässä vaiheessa taitaa moni toukokuun vauva olla jo ns. valmis paketti. Ultrassa ei mitat tosiaan sanottavasti muutu viikossa, joten kasvua siinä ajassa ei yleensä ehdi huomata sen tutkimuksen rajoissa, mutta ainakin nuo veden määrät, virtaukset ja sikiön liikkumiset saadaan kontrolloitua. Hyvä kun pitävät tiiviissä seurannassa.
 
No tuolla päksissä ei kuulemma koskaan päästetä, jos on tarkoitus tehdä ulkokäännös. Kätilö sano, että lääkärit haluavat työrauhan ja se saattaa näyttää liian brutaalilta miehen näkökulmasta :/ Sit ku koko käännökseen ei ees ruvettu, niin olishan se ollu kiva, että mieskin kuulee et missä mennään...
 
Olisi kyllä pitänyt saada pyytää mies paikalle! Mutta hyvä kun sisäistit noinkin paljon lääkärin kertomasta, kaikki ei varmasti pystyisi. :)
 
Kuukiurustakesään: Ainoita hetkiä koko raskauden aikana kun pitää yrittää olla skarppina ja sisäistää tietoa, muuten oon koko ajan "häh?!" jos joku selittää jotain :D
 
Pyh, ihanaa miesten aliarviointia jälleen kerran, ihan kuin aikuinen mies tuollaisesta säikähtäisi tai ei osaisi pysyä sivussa. En ymmärrä miten tietyissä asioissa edelleen ajatellaan, että miehellä ei ole mitään tekemistä raskauden kanssa, vaan vatsassa oleva lapsi olisi vain äidin..
 
Mulla kyllä oli mies kääntöyrityksessä mukana. Istui tuolilla ja pysyi poissa jaloista, eikä kellään ollu mitään ongelmaa asian kanssa. :O
 
Haha, tuskimpa kenenkään mies (toivottavasti) siihen väliinkää tulee mukaan sörkkimään :D En kyllä osaa sanoa miksi täällä on moinen käytäntö.. :eek:
 
Takaisin
Top