Perätilavauvat

LMK

Näppärä viestien naputtelija
Tästä en ainakaan vielä löytänyt omaa keskustelua ja kovasti aihe mietityttää..
Tänään rv 33+6 ja kuten olen kertonut, niin usean viikon seurannassa olen ollut ja vauva on koko ajan ollut perätilassa. Tänään annettiin erikoislääkärille aikaa rv 36+ tarkastelemaan mahdollisuutta ulkoista kääntöä varten jne. Eli jos kaikki on ok, niin yritetään sitä tuolloin sitten heti kääntää (Neuvottiin tulemaan tyhjällä vatsalla). Lääkäri sanoi, että jos ei syystä tai toisesta kääntö ole mahdollinen/ei onnistu niin kuvataan sitten lantion kokoa perätilasynnyksen mahdollisuutta varten... En saanut nyt ainakaan sanaa suustani, mutta näin ensisynnyttäjänä ajatus siitä perätilasynnytyksestä kauhistuttaa!! Onko muilla vastaavaa tilannetta? Kokemusta kääntämisestä jne?
 
Minulla oli esikoinen perätilassa ja häntä yritettiin kääntää... Oli muuten todella kivulias kokemus ja jos joutuisin samaan tilaan uudestaan niin kieltäytyisin siitä. Eli käännös ei onnistunut ja sain itse valita haluanko sektion vain normaalin alatiesynnytyksen ja en miettinyt asiaa edes sen enempää kun ilmoitin haluavani sektion. Toivuin nopeasti leikkauksesta ja vauvan kanssa pärjäsin hyvin haavasta huolimatta. Joten voin kyllä lämpimästi suositella sektiota.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Kiitos vastauksesta :) Kyllä mullakin mielessä sektio. Tietysti katsotaan nyt kääntyykö tyyppi ja keskustellaan lääkärin kanssa. Oli vaan outoa, että lääkäri tänään jo ultralla totesi pepun ja jalkojen olevan todella alhaalla ja painavan kohdunkaulaa ja silti sitten mahdollisesti yrittävät kääntää :eek:
 
Mulla kans perätilassa, vauva kääntyi väärinpäin jossain siinä viikon 30 kohdilla kai, en muista ja siitä lähtien on ollut niin. Ahdistaa kyllä jos ei käänny raivariin.
Ensiviikolla mulla on ultra ja jos edelleen väärinpäin niin lähete yliopistolliseen ja siellä kääntöyritys.
Luin jostain että esim. sellaisissa maissa missä kyykkyasento ja konttausasento ovat edelleen normaaleja niin perätilasynnytystä ei ole ollenkaan o_O Täällähän me ollaan istuvaa kansaa. No siitä innostuneena ajattelin alkaa konttaamaan seuraavan viikon :grin:grin:grin
 
Mulla arvioitu kaks kertaa että on perätilassa, viime viikolla poikittain ja tänään th oli sitä mieltä että olisi raivotarjonnassa. Tänään 32+3.. Toivotaan että pysyiskin. Jostain olin lukevinani, että kääntöyrityksen ei pitäisi sattua. Mutta tosiaan niinkuin Kiran kirjoitti, mäkin oon kuullu ettei se mitää mukavaa oo :eek: Toivotaan että vauvelit kääntyis "oikein päin" ja pysyis! :)
 
Luin saman tosta kyykkimisestä ja perätilasta. Toisaalta kuitenkin luin, ettei kyykkyasentoa suositella loppuraskaudesta, jos lapsi on perätilassa :eek:
 
Mulla on ens viikolla ylimääräinen neuvola just sen takia et vauva oli viimeksi vielä poikittain ja on aikalailla siinä asennossa pysynyt paria poikkeusta lukuunottamatta. Nytkin potkut tuntuu pääasiassa alavatsalla tai vauva venyttelee niin että kumpikin kylki paukkuu. Toivottavasti kääntyy parin viikon sisään
 
Raskausjoogassa ei ainakaan suositellut kyykkyä, jos vauva on perätilassa viikon 35 jälkeen, tarkoituksena kai välttää laskeutumista väärässä asennossa, että esim kääntöyritys voisi vielä onnistua. Muakin alkaa vähän jännittämään asento,kun terkka ei viime neuvolassa osannut varmaksi sanoa, vaikka merkit kyllå viittasivatkin raivotarjontaan. Peukut pystyssä :)
 
Noh, itsellä on sellainen fiilis että mitään en menetä jos yritän sen, että vave kääntyisikin itse ilman apuja, vielä ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt :happy: Jos olisin tarpeeksi rohkea niin synnyttäisin varmaan kotona, mutta juuri tällainen perätilatilanne ei kyllä houkuttele synnyttämään missään, jos ei käänny niin leikkaus kiitos :oops:
 
Mulla pitäisi selvitä tarjonta vasta lääkärintarkastuksessa viikolla 36 ja nyt olen 34+1. Mutta sen tiedän että jos tämäkin on perätilassa niin valitsen sektion. Tosin se hirvittää kun minulla 3v10kk ja 1v6kk tytöt jotka pitäisi hoitaa haavasta huolimatta. Silloin oli niin helppoa kun olin vain yhden lapsen kanssa sektion jälkeen.
 
Mulla viimeisin oli perätilassa 38+2 viikolle asti jolloin kääntyi itse ympäri. Kääntää yritettiin kahteen otteeseen eikä se sattunut kyllä yhtään. Päätin perätilasta huolimatta synnyttää alateitse eikä sektiota mulle edes juurikaan tarjottu.. sektioonhan se päätyy kuitenkin jos vauva on tulossa huonossa asennossa ulos!? Meillä pötkötellään tällä hetkellä poikittain (33+2) joten lopullinen tarjonta on vielä epäselvä mutta stressiä en meinaa siitä ottaa.. eiköhän tyyppi ulos tule oli asento mikä vaan :grin
 
Mulla oli esikoinen perätilassa. Koitettiin kääntää, mut ei suostunut kääntymään. Sitten otettiin kuvat lantiosta ja todettiin et vauva mahtuu kyllä syntymään vaikka perätilassa onkin ja keskusteltiin silloin lääkärin kanssa pitkät pätkät asiasta. Olin ihan tosi hyvillä mielin menossa synnyttämään perätilaista vauvaani.

Lopputulos oli kuitenkin kiireellinen sektio, koska lääkäri havaitsi sisätutkimusta tehdessään et hänel on sormi varpaiden välissä ja toinen jalka oli tulossa suorana ja toinen jäämässä koukkuun sisälle. Tästä syystä sitten siis sektio.
 
Uloshan tyyppi tulee joka tapauksessa :D Tää koko raskaus on ollut ehkä hieman stressaava, kun koko ajan ollut jotain hässäkkää niin toivoisin, että synnytys (oli tapa mikä tahansa) menisi luottavaisin mielin. Ikinähän ei voi tietää mitä tapahtuu, mutta en haluaisi tulla painostetuksi mihinkään... Onko niin, että jos päädytään perätilasynnytykseen niin käynnistetäänkö sitä lasketun ajan tiennoilla tms?
 
Mä en kyllä yhtään muista mitä sanoivat siitä käynnistelystä silloin. Meidän neiti kun päätti tulla hiukan etuajassa ja alkoi tekemään tuloaan uuden vuoden aaton iltana :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Voihan perätila :D
Oon nähny viime aikoina ihan jäätäviä unia synnytyksestä. En tiedä johtuuko tää nyt vaan vahvasti siitä, ettei tiedä miten se tulee tapahtumaan ja tässä on tullut luotua itselleen kaikenlaisia mielikuvia tulevasta. Mä oon joka toinen yö sektiossa ja sit taas perätilasynnytyksessä, viel toistaseks en oo päässy normaalisynnytyksen makuun. Asiaa ei varmasti auta, että oon lukenu netistä kaikenmaailman kauhukeskustelut... Mä en edes tiedä, kuinka joku voi kirjottaa, että sektiossa lapseen oli tullut jäätävä viilto jnejnejne.
Antakaa mulle nuijanukutus ja herättäkää synnärillä! :D
 
Voi LMK! :sad001

Meillä ollaan edelleen pt, rv 36 tasan ja lähete yliopistolliseen on nyt vetämässä että soittoa odotellaan, vauva istuu yhtä tiiviisti mahassa kuin viimeksikin, plah!
 
Etsijä: Eikä, sieläki siis istua nökötetään vielä!
Tiedätkö vielä, että miten homma tulee etenemään? Mahdollisesti ulkosta kääntöä? :p
 
Joo mulle kätilö nyt sanoi vain näin että synnytyssairaala päättää mitä tehdään, lääkärikään ei ottanut asiaan sen kummemmin kantaa joten odottelen nyt soittoa sieltä yliopistollisesta sairaalasta ja kun saan ajan niin lähdemme sinne arvioon. Kannattaako kääntää, pystyykö kääntämään. Minun mielipide on että kääntöä voidaan kokeilla jos se on mahdollista (ettei napanuora ole liian lyhyt tms) mutta seuraavana vaihtoehtona minulla on edelleen leikkaus.

Mä uskon siihen että kaikella on tarkoituksensa joten yritän rauhallisin mielin mennä eteenpäin tämänkin asian suhteen, sen myönnän että harmittaa jos vauva ei käänny ja en voi synnyttää normaalisti koska se on päässäni se ihanne ideologia, mutta jos näin ei käy niin sitten täytyy vain hyväksyä se toinen vaihtoehto :happy:

Tarttis alkaa varmaan googlettaa tilastoja millä viikolla suurinosa vauvoista kääntyy hehehe :grin
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Etsijä, minulla on täysin samat mietteet. Ensi viikkolla lääkärissä päätetään mitä tehdään. Käännetääkö, voidaanko kääntää ja "mitä jos" -vaihtoehdot.
Toivottavasti saat soiton pian! :)
 
Takaisin
Top