Painonnousua?

täälläkin ollaan jättelarge suhteessa kukkakeppi-mieheen :D muistelin tässä joku aika sitten, että meidän seurusteluaikana mies jaksoi kantaa mut paikasta a paikkaan b, nyt ei kuulemma ole mitään toivoa :D mun mies on lähtökohtaisesti sellaista mallia, ettei hän liho, vaikka söisi mitä, ja mä joudun normiaikanaki tekeen töitä, että saan itseni pysymään kiinteänä ja hoikkana.
 
Mulle tullu koko aikana 8,9kg joka on todella vähän verrattuna esikoisen odotusaikaan. Sillon lihoin 23kg koko aikana ja tuskin nyt samaan pääsen.

Mun veli on just tollanen että syö ihan mitä vaan ja miten paljo vaan, se ei näy missään sillä :D Mulle taas tulee helpommin painoa, en oo kyl koskaan testannu että söisin mitä vaan ja miten paljo vaan että kuin helposti sitä kertyis.
 
mä olin 25-vuotiaaksi asti melko vapaa syömään mitä vain eikä mikään tuntunut/näkynyt missään. sen jälkeen oon joutunut tekemään töitä et saan mitat pysymään ja miettiin vähän mitä syön. mun herkuttelu on oikeassa elämässä ihan minimissä ja mulla on ollut tiukka treeniaikojen rytmittämä ruokarytmi (kulutuskin ollut tosin ihan erilaista). kyllä mulle on sanottu ennen raskautta et oon kuin kukkakeppi minäkin, mut useimmat vaan luulee, että mä saan syödä mitä vain, milloin vain ja olen jotenkin vapaa olemaan liikkumatta.

mun mies on kohta 34v. eikä vieläkään mikään tunnu missään. ei hän aina edes syö kunnolla, mut varmaan röökinpoltto ja luontainen kukkakeppiys pitää painon kurissa.
 
Mieshän on muuten kukkakeppi mutta vatsaa sillä on lähes yhtä paljon ku mulla, kerää siis keskivartalolle kaiken ja näytetään kimpassa siltä, kun oltais molemmat raskaana 
 
Mulla tullu nyt joku 2,5 kiloo normaalipainoon verrattuna, mut jos vertaa kesän alhaisimpiin lukuihin niin sit kuitenki jo lähemmäs 8 kiloo...mut katon kyl silleen mitä syön, suklaata on näin joulun alla ollu ikävästi tyrkyllä koko ajan...
 
Jepulis, täällä on nyt sitten kohta 20 kilon raja rikki. Tiistaisessa neuvolassa (rv 32+4)  todettiin että painoa on tullut mun itse ilmoittamaan "ennen plussaa painon" päälle sen 19 kg. Voi että mua ottaa pannuun, vaikka tiedänkin mistä tuo taas johtuu. Joulutortuista, niitähän ei voi syödä vain yhtä, vaan niitä pitää vetää heti se tusina, ja kaiken kuittaan sillä, kun en niitä muuten tee kuin jouluksi. Mulla on oikeesti tullut viimeisten kuuden viikon aikana painoa yli kilo per viikko, ja se on aika paljon. Lisäksi on vaikuttanut sekin, kun tulin kipeeksi jo muutama viikko sitten, ihan tajuton flunssa ja yskä, en sitten viitsinyt painaa tukka putkella ulkona koiran kanssa kun ei henkikään meinannut kulkea... Ja mikäs on mukavampaa sairaslomalla, kuin herkutella luvan kanssa. Ja tässä tulos.

En siis aio yrittää laihduttaa, en tietenkään, mutta kyllä vähän taas herätti että ehkä vauva ei kaipaa kaikkea tollasta turhaa paskaa mitä kitusiini vedän. Ja mä oon oikeesti sellanen että kun mä päätän jotain ihan oikeasti, se pitää. Ja mä päätin että en suuhuni laita pullaa, en karkkia, en joulutorttua enkä mitään vastaavaa ennen jouluaattoa. Silloin annan itselleni luvan herkutella konvehdeilla ja muilla herkuilla, mutta nyt jätän ne kokonaan pois.
 


mulle on tähän mennessä tullut 20kg, osa kuulemma selittyy turvotuksella. äh, aiva liikaa jo reilusti ylipainoiselle ihmiselle kuten minä. :(    Ja kun ajattelin että raskauden jälkeen yritän päästä lähemmäs normaalia painoa niin pian kuin mahdollista, on mennyt nimittäin hermot ku oon nii iso ja sitäpaitti XL tai mikä koko ny sit sattuu olee missäkin kaupassa xl.... ja raskaus ei sovi yhteen ollenkaan jo kun vaatteitakin oon yrittänyt etsiä, tosin aattelin pärjätä näillä yksillä housuilla loppuajan jota ny ei kauheesti onneksi ole jäljellä ja kotona sit pidän mitä sattuu päällä :)

karkkilakko on alotettu jo pari viikkoo sitte, pitäs vissii alottaa muitaki lakkoja ku painoo oli tullu tosi paljon viikossa. Vieläku vois tai pystyis käymää lenkillä, mut kengät ei mahu mitkää jalkaan, ehkä lainaan poikaystäväni kenkiä ?! Uiminen onnistuu, tosin ei sielläkää viitti monesti viikossa ravata.
 
Mulla kiloja tullut nyt 12. Viimisen kahen viikon aikana nousu oli kilon viikossa ja neuvolantäti sanoi että se johtunee tuosta kammosta turvotuksesta. Mulla turvotus vielä hassusti pääosin sormissa ja mahassa, ihan kun se masu ei ois jo tarpeeks 'turvoksissa' ilman nestettäkin :) 

Voi brainfreeze kun mäkin pystyisin jättämään noi geisha-rasiat rauhaan tuolta namikaapista, ihailen sun selkärankaa! Mä puolustelen geishaimurina oloa sillä kun lopetin heti tupakoinnin enkä oo ottanut tippaakaan alkoholia :D tekosyitä löytyy aina..
 
Mulla ei ilmeisesti oo edes turvotusta, tai sitte en tunnista sitä. Mä olen kerännyt vaan ihan ehtaa läskiä kehooni :) Jännä sinänsä että mun naamassa on selvästi vielä poskipäät, enkä koe että muuallekaan varsinaisesti olis kertynyt liikaa, sehän mua niin yllättikin täs painonnousussa.

Peikko-12, oon ennenkin pitänyt vastaavia namitaukoja, tosin silloin sain polttaa tupakkaa... Silläkin on tehnyt niin hirveenä kaikkea hyvää mieli, ja oon ne itselleni sallinutkin, kun lopetin tupakan polton ja kun ei sattuneesta syystä enää viinaakaan juo! Laskin täs että kun kuukauden oon karkki- ja herkkulakossa, niin joulun pyhät saan mässätä, ja sen jälkeen onkin sit taas helppo palata siihen yhteen karkkipäivään viikossa. Helppaa varmaan sit synnytyksenkin jälkeistä aikaa, kun on jo tottunut siihen ettei toinen käsi oo koko aikaa karkkipussis ;)
 
Täällä paino nyt noussu 7,1kg alusta. Tänään siis viikkoja 31+3. Ihan oon tyytyväinen ettei oo enempää noussu. Viime raskaudessa kun se tosiaan nousi niin hurjasti. Ehtiihän se vielä tuosta nousemaan ihan hyvin, mutta jospa se suht maltillisena pysyisi.. :)

Turvotusta ei oo ollu.. mut ei kyl ollu viime raskaudessakaan. Vikoilla viikoilla ehkä vähän oli, mutta tosi vähän.. 
 
Täällä painoa tullu nyt alusta rv 32+1 asti 8,9kg.

Samassa vaiheessa esikoisen raskautta painoin 7-8kg enemmän :D Joten nyt on tullut ihan rauhallisella tahdilla. Tietty sillon oli kesä ja mä olin jo aika turvonnu näillä viikoilla, sekin varmaan selittää ton painon.
 
Täällä vaan vauhti kiihtyy... Viime neuvolakäynnillä oli painoa tullut jo yli kilon per viikko et eihän sitä tiedä millaseen kisapainoon sitä vielä pääsee on kyllä jaloissakin ollut turvotusta jonkun verran, että kai sekin vaikuttaa...
 
Huh täälläki alkan painoa tulemaan, terkka tosin kyl veikkas et suurin osa on turvotusta. Mut lähtöpainosta se 7kg nyt mittarissa. Kuhan pysyis alle sen 10kg ni oisin ihan tyytyväinen. :)
 
Eilen neuvolassa mittailtiin, että edellisen kerran jälkeen olis tullu vaan jotain 170g viikossa, eli hyvä niin...koska sitä edellisellä välillä oli ilmeisesti jokin kasvupyrähdys, ja tuli melkein 600g viikossa! Säikähdin silloin ihan tosissani että mikä ihrakasa musta oikein tulee tammikuuhun mennessä...Mutta siis kaiken kaikkiaan oon vaan laihtunu normaalimitoistani, ja vauva ja muu oheistuote, kuten kohtu jne. on ilmeisesti keränny painoa, eli näytän kuin kahden tikkujalan päässä olis pallo. Tai no, oikeestaaan sitä palloakaan ei niin huomaa ulkovaatteissa, kun huivit ym. roikkuu edessä, niin moni puolituttu on sanonu ettei edes huomannu heti et oon raskaana:D   Lisäks on kiva, että esim. takaapäin ei huomaa ollenkaan että odotan, vaan vyötärö näkyy edelleen.
Turvotustakaan ei oo juuri ollenkaan, kaikki korkokengät menee hyvin jalkaan ja sormukset meinaa edelleen tippua pois kylmällä säällä, niin kuin yleensäkin :)
Ihan kiva ettei tartte sit olla heti hikoilemassa pois liikakiloja raskauden jälkeen, vaan voi keskittyä vauvaan ja antaa mahan palata ensin rauhassa omiin mittoihinsa ennen kun alkaa taas liikkua rankemmin.
 
Mä oon niin kateellinen kaikille joilla on vaan maha kasvanut ja muut paikat pysyneet suhtkoht ennallaan. Typerää tietysti tuntea näin, mutta mulle on tullut ihan hirvee alemmuuskompleksi raskauskilojen myötä. Ainuttakaan raskausarpea en ole saanut, mutta painoa on alannut paukkua niin hirveitä lukemia että välillä ihan itku meinaa tulla. Ennen plussaa painon (65kg) päälle on nyt tullut 19,9 kiloa, ja raskautta on jäljellä vielä se 5 viikkoa. Musta oli paikallislehdessä kuvakin tässä pari viikkoa sitten, ja mä järkytyin miten leveäksi mun naama on tullut. Masentaa vaan. Toki mulle on tullut turvotusta jalkoihin, että elän siinä toivossa että synnärille jäis vähän enemmän kuin vauvan, istukan ja lapsiveden paino!

Oon kyllä niin itsekäs ihminen, mutta mä vaan odotan että vauva syntyis ja imetysaikakin olis jo ohi, että pääsis kunnolla laihduttamaan.
Prioriteetit näköjään mulla on kunnossa...
 
Onnekkaita(?) ne joille ei tuota painoa kerry... Itsellä lisämassaa on tullut kai n. 14kg, ja raskautta kuitenkin on vielä keskimäärin 7 vkoa jäljellä - kerkeää syömään vielä muutaman suklaalevyn poikineen...  Neuvolassakin ovat huomautelleet kun viime käynneillä viikkolisäys on ollut 800g luokkaa. Mut eipä tuota tarvi ihmetellä: "normaalisti" en juurikaan syö herkkuja, kyläillessä ja juhlissa enimmäkseen, mut nyt tuon suht koht terveellisen ruokavalion päälle tulee vedettyä niin paljon karkkia, leivonnaisia ja ennen kaikkea suklaata et sillä yksinään jo pitäis mun kokoisen ihmisen tolpillaan... Ilmeisesti osa kiloista on kuitenkin myös turvotusta - ja jotenkin ihmeellisesti oon onnistunut säilyttämään vyötärön! Vaikka tuota ylimääräistä on kertynyt muuallekin kuin mahaan, ei raskautta silti takaapäin juurikaan huomaa.

Joulukin on tuossa herkkuineen mukavasti tuloillaan... Onneks alkaa olla vatsalaukulla sen verran jo ahtaat paikat et kerta-annokset on varmaan tänä jouluna pienemmät kuin tavallisesti - mun mielestä joulun pääasia on yhdessäolon lisäksi syöminen ja herkuttelu  Oon sitäpaitsi tuudittautunut siihen uskoon et imettäessä ne kilot sit karisee - jos malttaa jättää suklaat ja muut sitten vähemmälle. En jaksa ottaa kauheesti stressiä tuosta painonnoususta vielä kunhan vauvalla tuntuu olevan kaikki hyvin...
 
Ei mulla ollut mitään ongelmaa painonnousun kanssa aiemmin, vaikka sitä tulikin. Ainoastaan tuo kun kahdesti peräkkäin neuvolassa valitettiin siitä että olin onnistunut lihomaan reilusti yli kilon viikkotahdilla sen 6 viikkoa, siinä sain kuulla niin painavaa sanaa, että väkisinkin alkas masentaa. Ja nyt tietysti katon itteenikin tarkemmin, ja vituttaa ja masentaa kun tiedän että olisin voinut jättää turhat mässäilyt vähemmällekin, eli voin syyttää vaan itseäni.

Mutta pitää tosiaan toivoa että imetys tehoaa muhun, ja oon mä jo rauhottunut ton herkuttelunkin kanssa, viime neuvolassa oli tullut vaan rento 300g per viikko. On helpompi sit synnytyksen jälkeenkin kattoo mitä suuhunsa laittaa, kun on jo alottanut sen tässä vaiheessa.

 
semmoset 10kg tullu nyt vkolle 35 mennessä..muistaakseni olen 35 vkolla nyt.. :D Maha on valtava mutta on nuista kiloista riittäny leveyttämään mun persuusta ja reisiäkin.  ihan riittämiin kyllä..muutama lisäkilo ehtii vielä kertyä ja siihen on oltava tyytyväinen. Kariseepa ne kilot sitten synnytyksen jälkeenkin vielä ja ne mitä ei sula tosta noin vaan pois niin niille on sit tehtävä jotain..itte kun en kuulu niihi onnellisiin joilta imetys vie kilot.
 
Takaisin
Top