Painonnousua?

Heipä,hei! Täällä painoa ei ole tullut vielä kiloakaan (vain joitain grammoja) ja rv.21 mennään, masukin on todella pikkanen (yleensä iltaisin turvottaa enempi).

Neuvolassa kävin pari viikkoa sitten ja kuunneltiin pienokaisen sydänääniä (kuullosta ihan höyryveturilta) ja ensi viikolla päästään rakenneultraan.

Eipä tässä ole raskaudenaikana mielitekoja ollut eli ihan normaalisti olen syönyt. Ei ole tehnyt yhtään mieli herkkuja eli nekin on jäänyt vähemmälle. Koirat ja mies pitää liikenteessä, niin ei kerkiä laiskottelemaan emoticon
 
Mulla viikkoja 20+1 ja painoa tullu 3kg hyvä niin ekassa tuli 33 kiloo tosta vaan niin pyrin pysymään vähän vähemmissä lukemissa. Sillon meni 2 viikkoa yliajalle ja sen viimeisen 2 kuukauden kotona olon aikana tuli pelkästään 18 kiloa... Mulla niin kuluttava työ että heti kun jää lepäämään laakereilleen ni paino nousee... :) Mut siis nou hätä kyllä mä ainakin pääsin niistä 33 kilosta eroon. vuosi siinä meni.
 
Mulla on nyt RV 19+3 ja painoa on pudonnut nyt 6kg, mut en oo huolissaan kun ei ne neuvolassa ja lääkärissäkään ollu ja oha täst viel varaa mistä lähtä. :D Ite veikkaisin syyksi sitä että koko raskaus aikana ei oo herkut maistunu eikä semmosia oo mieli tehny, ku ennen raskautta tuli mutusteltua harvasepäivä. :)
 
Aurorafull: Joo kilpirauhasen poiston jälkeen muutama liikakilo tuli ku arvot jäi vajaatoiminnalle ja oon kauan niitä yrittänyt pois saada, mut tuloksetta. Mut nyt ilmeisesti on auttanu ainostaan se että jätin kaikki herkut pois ku niitä ei tee mieli ja no en mä nyt normaalia enempää liiku, töissä sen 8h ja 3x viikossa käydään koiran kans treeneissä ja tietysti normi lenkit siihen päälle, mut en mielestäni enemmän ku aikasemminkaan. :) Eli joo pelkkien herkkujen jättö pois on riittäny. :D Menipä monimutkaseks. :D
 
Aurorafull: älä ota pahaa mieltä vaa'sta, se on vaan vaaka ja mäkin heitin meidän vaa'an roskiin jo viime kuussa kun rupes harmittamaan. Etkös sä ollut myös tosi hoikkis & liikunnallinen ennen raskautumista? Musta tuntuu että jos kehon rasvaprosentti on ollut pieni, niin sitten kroppa muuttuu ehkä tavallista enemmän. Mä olen aina ollut myös hoikka ja  liikkunut paljon ja nyt tuntuu tosi kummalliselta, kun kroppa elää ihan omaa elämää.
- mä ainakin kerään painoa sun seuraksi :)
Hyvää fiilistä kaikille, kropan/vatsan kokoon katsomatta!
 
Joo ne oli niin innoissaa siel neuvolaski ku se on tollee pikkuhiljaa pudonnu et se on ihan positiivistä. :) Hiljaa hyvä tulee. :) Muuten kuulemma muistutanki jo valasta et eipä se tunnu missään se -6kg. :D
 
Täällä painoa on tullu lisää 2,5 kg. Vatsaa ei vielä oikeastaan näy niin pidän ihan sopivana tuota painon nousua. 
 
Itsellä on nyt raskausviikko 20+6 menossa ja painoa lisää on tullut 3 kg. Tuntuu kamalan pieneltä määrältä mutta, neuvolan tädin mukaan oikein hyvä lukema tähän mennessä :) Ihan normaalisti syönyt ja lenkillä käyn joka ilta en siis mitään hirveetä maratoonia mut sellanen sopiva lenkki. :)
 
Mulla on rv 18 ja painoa tullu jo melkein 10kg. Oon kyllä syöny tervellisesti, mutta myös syöny karkkiakin aika paljon. En oo ikinä painanu näin paljoo, mutta kyllä se tasottuu toivottavasti jossakin vaiheessa.
 
Täällä oli viime neuvolassa painoa tullu +3,5kg, mutta nyt se on taas ollu kotipuntarilla n.kilon vähemmän.. Oon kyl herkutellu, mut koittanu myös muistaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Painonnousu on tähän mennessä samaa luokkaa kuin viime raskaudessa, mut miulle ne isoimmat kiloluvut lähtikin tulemaan sit vasta rv20 jälkeen.. Vähän hirvittää et alkaako samanlainen nousu taas kohta, mutta pääsin niistä kiloista silloinkin raskauden jälkeen eroon, joten enköhän nytkin! :) Viime raskaudessa miulla paino nousi siis yhteensä jonkun 20kg.. :O
 
Minulla nyt menossa 19 raskausviikko ja painoa tullut noin 2kg. Tuntuu hirveän paljolta varsinkin jos toivoisi ettei paino nouse yli 10kg tällä kertaa. Viime raskaudessa tuli painoa 14kg ja sitä oli TODELLA vaikea saada pois. emoticon Ruokaa olen syönyt saman määrän kuin normaalisti eli annoskoot eivät ole nousseet. Herkkuja syön nyt vähän enempi, mutta en mitään hälyttävän paljoa. Tämä paino on mulle ainakin semmonen iso asia... en tiedä miksi.  Saas nähdä miten tässä käy!
 
Täällä menossa 18+2 ja painoa tullut 1,5kg. Ei paljoa neuvola tädin mielestä :)
 
Moi, minulla on ensimmäinen raskaus meneillään ja raskausviikkoja 17+2. Painoa on tullut 5kg. Masu näkyy jo tosi selvästi, mutta johtunee siitä, että ennen raskautta harrastin kovasti sen tyyppistä liikuntaa, että oli lähes "pyykkilauta" vatsa. Palaute tuohon painonnousuun tokassa neuvolassa oli että ihan hyvä, ei mitään huolta. Koska lähtötilanteen paino indeksi oli 18,5 sanoivat että olisi hyväkin tulla painoa 10-15 kg imetystä silmällä pitäen. Mitenkään ihmeellisesti en ole ruokailua muuttanut. Useammin täytyy saada jotain ja aamupalaan koitan panostaa enenmmän kuin ennen (joka oli 3 mukillista mustaa kahvia). Liikuntaa olen vähentänyt selvästi ja kovemman treenin tilalle vaihtunut rauhallisempaa hölkkää ja kävelyä yms.
Itse en ole huolissani painosta, tuleee mitä tulee.Suvussa on kuitenkin raskausdiapeetestä ja verenpainetta, joten siinä mielessä täytyy miettiä mitä suuhunsa pistää.
 
Mulla on nyt rv20 ja painoo tullu n.5kg. 
Neuvolassa olivat sitä mieltä, että 10kg olisi minimi mitä pitäis saada painoa raskauden aikana. 
BMI 19, joten ei hätää vaikka se koko 15kg saisin painoa. 
Ja verenpainekin on mulla alhainen, joten sekään ei aiheuta toimenpiteitä ruokavalion suhteen. 
Ehkä se johtuu kaikki siitä, että meiän toukka vetää sellaista ravia päivät pitkät tuolla masussa, että se kuluttaa munkin kaiken energian.

 
Kesällä pahoinvoinnit ja muut verotti painoa noin neljän kilon verran, ja nyt neuvolassa yllätyin, kun paino ei ollu noussu heinäkuusta kun vajaa kaks kiloa, eli olen edelleen alle sen mitä yleensä, vaikka viikolla 19 mennään. Ei neuvolan täti ottanu mitään kantaa, eikä lääkärikään yksityisellä ylimääräisessä ultrassa käydessä. En kyllä ajatellutkaan kerätä rasvaa yhtään, eikä kai tarttekaan kun on normaalipainoinen. Kai se siellä omansa jostain kerää, kun syön kuitenkin monipuolisesti.
 
Minulla on noussut paino kans noin viitisen kiloa ja oon rv 19+4...minuakin huolestutti painonnousu ja kysyinkin sitä viimeksi neuvolassa käydessäni. Ei kuulemma ole mitään erikoista että se paino nousee, varsinkin jos on ollut alipainoinen ennen raskautta/raskauden alussa ja ei ole ollut pahoinvointia/oksentelua alkuvaiheessa (että ei siis pystyisi syömään normaalisti). Lisäkilot ovat kuulemma tervetulleita tällaisissa tapauksissa missä odottavan äidin painoindeksi on ollut alhainen  (toki kohtuuden rajoissa nousu). Normaalisti oon syönyt mutta ekalla kolmanneksella ei tullut juuri liikuttua koska olin todella väsynyt. Nyt on jo paljon pirteämpi olo ja jaksaa liikkuakin ihan eri tavalla. Painonnousu on yksilöllistä ja uskon että neuvolassa kyllä jokaisen odottavan äidin kohdalla otetaan lähtökohdat ja painonnousu huomioon yksilöllisesti. Itse ajattelen, että parempi olla liikaa stressaamatta noista kiloista kunhan itse tietää että syö terveellisesti ja liikkuu jonkun verran päivittäin ja että itsellä on hyvä olla :) ja nyt on ollut ihana nähdä kun masukin on "pompsahtanut" viimeisen viikon aikana esiin.
 
Mä oon niin masentunut mun painonnoususta. Kätilö on molemmilla edellisillä neuvolakerroilla paasannut mulle kuinka mun pitää katsoa tarkemmin mitä suuhuni laitan, ettei tuu sitä 20 kiloa synnytykseen mennessä. Mulla on tullut nyt kotipuntarin mukaan raskautumisesta lähtien 8,5 kg. (Lähtöpaino oli siis 65kg ja painoindeksi sen 21) Sais jo riittää, enkä tajua mitä voin edes tehdä että painonnousu edes hidastuisi, käyn nyt jo päivittäin reippailla kävelyillä koiran kanssa, suunnilleen 2 h / päivä.

Äiti ja siskot on koko raskauden ajan "lohduttaneet" kuinka he kaikki ovat lihoneet sen 20 kg joka raskauden aikana, mutta en mä usko että se geeneistä riippuu, vaan ihan siitä mitä itselleen sallii. Mä vain oon heikko kun on kyse herkuista. Farkutkin repesi tänä aamuna kun nostin ne vessareissun jälkeen ylös.
 
brainfreeze, voin lohduttaa sua. Täällä kans toinen jonka paino vaan nousee ja nousee vaikken syö normaalia enempää tai yhtään epäterveellisesti. Edellisessä raskaudessa tuli 23kg mut osa oli turvotusta kun paisuin kesän helteillä ihan hirveesti niin luulempa että tässäkin raskaudessa lähenee luku 20kg kun nyt on tullut saman verran mitä esikoista odottaessa näillä viikoilla.
Pitäisi varmaan alkaa liikkua enempi jotta ei ihan niin tulisi painoa mutta jotenkin ei vaan huvita!
Mulla lähtöpaino 49kg mut en oo pitkäkään kun 153cm ja painoindeksi 20-21 ja nyt jo painoa 55,5kg. Tai siis viikko sit oli, nyt jo enempi varmaan. Eli mullakin alusta tullut jo 6,5kg!

Muakin tää painonnousu stressaa tietyllä tavalla, tai enemminkin ärsyttää kun muistan miten hirveetä oli viime kesänä olla jättiläinen ja koko ajan oli vaikea olla. Mut kaikki lähti viimeksi pois nopeasti ja ylikin joten en stressaa siitä miten kilot karisee sit synnytyksen jälkeen.
 
Mulla nyt viikkoja 25 + 1 ja tullut 5 kg... Pelkään myös tuota painon nousua kun esikoisesta sitä kertyi huimat 33 kg. Parhaimmillaan tuli viikon neuvoloiden välissä silloin 5 kg... huh...
 
Paino täälläkin on noussut.. Kotivaa'an mukaan sen 5kg, mut huomenna sit neuvolassa saan kuulla, mitä se vaaka näyttää.. Viime raskaudessa tuli se 20kg melkein, niin toivoisin et nyt tulis vähän vähempi kuitenkin..
 
Takaisin
Top