Painonnousua?

Nautiskelija

Jostain jotain jo tietävä
Moi! luin pitkästä aikaa palstan kuulumisia ja hämmästyin kun moni kertoi neuvolauutisissa, että paino ei ole noussut kuin ihan vähän tai ei ollenkaan. Mulla nyt vkolla 16 paino on noussut melkein 4kg alkupainosta. Itse hieman hämmästyin neuvolan puntarin lukemaa, mutta onneksi neuvolatäti oli sitä mieltä että painonnousu on ihan ok.
En ole syönyt mitenkään erityisen paljon ja kaikki makeat herkut ovat ällöttäneet alkuraskaudesta lähtien, joten mistään erityisestä mässäilystä kiloja ei olisi pitänyt tulla. Liikuntaa en ole kyllä harrastanut enää entiseen malliin ja varsinkin ensimmäisen kolmanneksen aikana lepäilin ja nukuin paljon. Mitens muilla - olenko ainut joka on alkanut kerätä vararavintoa ympärilleen?
 
ostin kotiin vaa'an ja oon aina kerran viikossa punninnut itseäni. mulla on painoa tullut n. 3-4kg enkä ole todellakaan pystynyt juuri rasvaisia herkkuja syömään. olen itse asiassa joutunut karsimaan melkein kaikki lempiruoat (chili- ja valkosipuli) pois, koska ne närästää. karkkien suhteen olen yrittänyt pitää kohtuuta n. 1 krt/vko ja muuten olen syönyt ihan normisti lounaan ja illalla kotona päivällisen sekä näiden välillä pieniä välipaloja kuten esim. hedelmiä. harrastin ennen plussausta kamppailulajeja enkä nyt sit ole plussauksen/toukokuun jälkeen tehnyt juuri mitään liikunnallista koiranulkoilutusta lukuunottamatta. alkuun olin liian väsynyt tekemään mitään ja nyt kun energiaa on, olen kävellyt töissä portaita ja vähän pitempää koiralenkkiä, jos ei ole ollut liian kuuma.
 
Hei.

Mulla ei painoa ole tullut kuin reilu 1kg ja nyt on menossa rv 17+1, mutta en tiedä pitääkö olla huolestunut vaiko ei, kun kuitenkin mä syön 5kertaa päivässä, samalla kun laitan esikoiselle ruokaa sekä mieheni pojalle. Liikun aika paljon päivässä, kun poikien kuitenkin pitää päästä pihalle ja se tekee myös itselleni hyvää, käymme joka päivä kävelemässä sopivan pituisen lenkin ja myös koiramme takia on pakko liikkua paljon. Esikoiseni raskaus aikana painoni nousi yli 20kg. Ja kaiken sain pois ennen tätä raskautta :)
 
Mulla ei oo paino noussu yhtään, mutta johtuu varmaan siitä, että mun ruokahalu on tosi huono :/ sama oli viime raskaudessa. Alussa kauhee pahoinvointi ja kun se loppuu, ni ei vaan tee mieli syödä. Saattaa mennä monta tuntii, ennen ku tajuun etten oo syöny tänään mitään :D Suklaarusinat on oikeestaan ainut mitä oikeesti tekee mieli! muuta ruokaa pitää melke pakottaa syömään...
 
Kirjottelin jo tonne toisellekin palstalle jo tästä mun painon muutoksista raskausaikana. Mut siis parin eka raskauskuukauden aikana paino laski kilolla (68-> 67), tuon parin kk:n aikana oli lähes koko ajan julma nälkä. Jopa kun söi ähkyyn itsensä, silti tuntui että on karmiva nälkä.. kellään muulla ollu sellasta tunnetta? Onneks meni sit lopulta ohi sekin nälkäpula.. johtui osin se ekojen kuukausien kilon putoaminen siitä, et olin grillillä töissä ja en oikeasti usein kerenny syömään työaikana lainkaan. Monesta syystä jätin ne grillipuuhat sikseen ja päätin ottaa vielä hieman kesälomaa tässä ennen koulun alkua + sitten alkaa se äitiys"loma" - eli urakkaahan sillonkin riittää valvomisissa ja lapsen hoidossa!

Tässä viimeisen kuukauden aikana olen sit kerinny jopa syömään hieman normaalia ahkeramminkin ja tarkotuksella hieman pyrkiny kirimään syömisissä. Sain kyl ultrassa positiivista lausuntoa, et lapsi vaikutti kehittyneen täysin normaalisti.. vaikka alkuun paino putoskin ja keho viestitti ainaisesta nälästä. Mut kyllä nyt oon parantanu täysin ruokailutottumukset ja ihana oli katella vaa´asta että paino on jo 70 kg, eli noussu 3 kg. :)
 
Tänään oli kolmas neuvola ja ekasta kerrasta tähän mennessä painoa pudonnu 5kg. :) Ja neuvola täti oli ihan hyvillään ku toi diabetes on. Et kai se on joko tai, tiedän monia kyl jol ei oo paino noussu kiloaka ja toisia taas kellä tippunu ja toisia kellä tullu se 20kg lisää.
 
Mulla oli tullut rv 12 mennessä 1,6kg lisää, nyt kun kävin puntarilla, niin järkytyin: alkupainoon verrattuna on tullut nyt melkein 3 kg.. Alkutilanne oli että painoindeksi oli 21, että ihan normaalikokoinen olin, en liian laiha. Neuvola on seuraavan kerran 2 viikon päästä, saa nähdä sanotaanko jotain. Mä kuitenkin liikun paljon, koiran kanssa lenkkeilen päivittäin vähintään 2 tuntia, siihen päälle vielä muut liikkumiset. Nälkä on kyllä ihan koko ajan, ja myönnän että leipä, karkit ja rasvaiset grilliruuat himottaa. Olen yrittänyt kyllä niitäkin vähän vähentää, kun puntarista näyttää helposti tulevan vihollinen :)
 
Kiva lukea teidän fiiliksiä painonnoususta ja siihen liittyvistä ajatuksista :) kai painonnousu on aika yksilöllistä ja nyt kun tarkemmin ajattelen, niin kyllä mä olen varmaan ihan itse laittanut suuhuni enemmän ruokaa kuin tavallisesti. En seurannut ennen raskautta syömiäni ruokamääriä ja olen aina mennyt fiilispohjalta "kyllä kroppa kertoo kun sillä on nälkä/se on täynnä". Nyt tosiaan tuntuu, että kylläiseksi ei tule kovin helpolla, vaan vaikka söis isonkin annoksen niin tuntuu että aina voisi syödä toisen perään...
Mulla oli lähtöpaino aika alhainen ja paino on noussut pikkuhiljaa heti toukokuun plussaamisesta (ja jo ennen sitä oli tavanomainen turvotus kuten aina ennen kuukautisia). Nyt viimeisen kahden viikon aikana paino on noussut vähän enemmän.

Tsemppii kaikille, toivottavasti jokaisen kroppa muotoutuu vauvalle parhaaksi tässä seuraavan puolen vuoden aikana! (ja mikä on parasta vauvalle on varmasti yksilöllistä)
 
Yksilöllistähän tuo painonnousu näyttää olevan, mutta mäkin myönnän että on tullut syötyä kyllä enemmän kuin ennen raskautta. Lisäksi tähän soppaan tekee oman mausteensa se että olen lopettanut tupakan polton, ja ilmeisesti korvannut sitä osittain suklaalla... emoticon

 
16 rv ja viel ei ole tullu painoa lisää yhtään. ruokailen niinku ennenki..ehkä jopa olen syöny epäterveellisemmin nyt ku ennen raskautta..sipsua,jädeä ja namia..mut liikun kyllä aika runsaasti. Eka päivät hillun noitte 3 terminaattorin kanssa ja sitte iltapäivästä pyöräilen tai lenkkeilen. Mut en mä jatkaa voi tolla herkuttelulinjalla ihan samaantapaan jatkossa kun sit alkaa toi paino nousta niin sitte vähentää siihen yhteen namipäivään per viikko niinku ennen. Noi pahatolot teki sen tempun et tullu syötyä sitä mikä maistuu ja nyt viel jatkunu sillä herkuttelulla tänne asti..jos nyt alkas taas rajottaa ennen ku alkaa sipsit kertyä vyötärölle
 
Heips! Minulla menossa 17+3, painonnousua ei vielä ollenkaan. Tavoite olisi, että ei nousekaan kuin max. 3kg koko aikana. Syön siis normaalisti, en ole nälässä. Yritän olla ilman herkkuja (raskausdiabetes), joten se riittänee hillitsemään painonnousua :) Keskimmäinen lapsemme syntyi 1/2011, ja siinä raskaudessa painoa ei tullut yhtään. Viimeisessä neuvolassa oltiin muutama sata grammaa alle lähtöpainon. :D
 
Ekassa neuvolassa, joka sitten myöhemmin ultrassa osoittautuikin olleen vasta viikolla 11, oli paino laskenut jotain vajaa 4 kiloa normaalista, tosin en koskaan käy vaa'alla, että normaali paino oli vain arvio: olen painanut suht saman verran varmaan ainakin 5 vuoden ajan. Olin odottanut, että painoa olisi tullut, kun oli niin turvonnut olo itsellä, mutta näköjään on turha arvailla itse mitään. Aika yksilöllistähän se on miten paino kehittyy, ja kai se toisilla nousee aikaisemmin ja toisilla myöhemmin enemmän. Itse olen ajatellut pitää kuitenkin (laihduttamatta missään nimessä) läskit kurissa, ihan vaan kävelemällä lenkin päivittäin ja syömällä monipuolisesti, etten joudu sitten kärsimään synnytyksen jälkeen millään ohjatuilla kidutustunneilla hikoilemassa pois kaikkia mässäilyjä. Alkuraskaudesta suklaa kyllä maistui, mutta nyt ei enää ole tehnyt mieli pahoinvointien aikana ja niiden jälkeen.
 
Täällä kans paino pysynyt samana koko ajan.. nyt kun pahoinvointi on helpottanut enkä joudu napostella jotain koko ajan, tuntuu et syön aivan liian vähän! Pitäis ottaa itseään niskasta kiinni ja opetella taas säännölliseen ruokailemiseen... täällä on kova himo pasta-ruokiin!!
 
Muistaakseni tuon painon kans pitäis mennä niin, että jos on ennen raskautta tuhdissa kunnossa, ei painoa saisi kertyä paljoa. Semmonen 8-10 olis ihanne. Jos on ennestään todella hoikka niin painoa saisi tulla 10-14kg eikä siitä haittaa. Itse olen normaalipainoinen ja ekassa raskaudessa tuli painoa 14 kiloa. Nyt koetan, että tulisi vähemmän... en tietenkään ole millään laihiksella, mutta KOETAN syödä yhden edestä. Saas nähdä miten käy...
 
Juurikin näin menee tuon painon nousun kanssa niinkuin Aurinkopuuteri kirjoitti. Itse olen pieni ihminen, 152cm  ja n. 50kg. Ekassa raskaudessa  mun paino nousi tasaseen tahtiin 21kiloa. Joka on todella paljon. Ja itse sitä kauhistelin. Mutta neuvolantätistä se oli aivan normaalia koska olin niin pieni.
Kaikki nää kilot lähti kahdessa viikossa synnytyksestä, iso osa oli siis turvotusta. Nyt yritän kyllä selvitä vähän vähemmällä, loppuaika oli nimittäin aika hirveetä, jalat oli tosi kovilla.
Nyt ekassa 16 viikossa painoa on tullu 1,4kg. En aio miettiä sen kummemmin mitä suuhuni laitan mutta yritän liikkua  joka päivä edes vähän.
 
Nyt rv16+2 ja painoa tullut 200g (paino oli nyt tippunut), mikä on ihan ok mun mielestäni. Viimeksi mulla paino lähti nousemaan vasta rv20 jälkeen. Ja edellisestä 14kg:sta on jäänyt 6kg joten ei tartte kauheesti tullakkaan.
 
Mulla tänään 16+0 ja painoa tullut 4kg alkupainosta (painosta ennen raskautta). Vähän pelottaa tuo painonnousu, kun jo lähtötilanteessa painoa pari kiloa liikaa (BMI:n mukaan) :( Hirveesti ei siis tarttis painon nousta raskauden aikana! Onneksi tällä viikolla pääsee kuukauden kesätauon jälkeen taas jumppailemaan (zumba) ja ensi viikolla jatkuu työt niin pääsee normiarkeen takaisin kiinni :) Miten teillä muilla liikunnan harrastaminen on sujunut tässä vaiheessa raskautta...?   
 
Mulla on tullut painoa melkein tasan kaksi kiloa lisää ja tänään rv18. Olen aina ollut normaalipainoinen ja edellisissä raskauksissa painoa on tullut kokonaisuudessaan 7-9kg, joten luulen, että tässäkin  raskaudessa mennään samoilla lukemilla. Harrastan jonkin verran liikuntaa ja syön terveellisesti (1 herkuttelupäivä viikossa, tosin joskus saatan "hieman" lipsua :) ja se on ollu ihan toimiva yhdistelmä.
 
neuvolassa laskettiin eilen, että mulle on tullut painoa lisää 520g/vko. paino eilen mitattuna siis 69,8 kg (hui!) mikä ilmeisemmin ihan hyvä paino, koska neuvolatäti ei asiasta mitään sanonut. paino siis noussut tähän mennessä n. 6kg. mäkin yritän edelleen pitäytyä kertaviikkoisissa herkuttelupäivissä ja muuten kokkailla itse ruokani, jotta se olisi vähäsuolaista ja -rasvaista. mun liikuntaharrastukset ennen raskautta olivat kamppailulajeja 2-3 krt/vko, ja niitä en ole tietenkään enää voinut harrastaa. en ole tehnyt mitään liikunnallista toukokuun puolivälin jälkeen, ja se tuntuu jo selässä ja hartioissa kipuiluna. sovittiin viikonloppuna siskon kanssa, että aloitetaan tämän kuun puolivälissä uiminen n. kerran viikossa ja ilmoittauduin myös odottajien physiopilatekseen (mitä se sitten ikinä onkaan ), joka alkaa syyskuussa. tätä ennen lenkitän koiraa n. 1-2h/pvä ja mietin myös, josko ehtisin vielä aloittaa tottelevaisuuskoulutuksen tässä syksyllä. pitää vain olla vähän maltillisempi harrastusten kanssa, jottei täytä liikaa viikkojaan (missä mä olen kyllä mestari, pahimpana aikana harrastin 5 pvää/vko).
 
minä käyn ite ainaki tavalliseen tapaan lenkillä kun mies on töistä kotiutunu..siihen asti päivät menee kolmen alle 5 vuotiaan kanssa hilluessa ja kävelyllä käydään ainaki pari kertaa päivässä lastenkin kanssa jotai pari kilsaa kerrallaan. Toi koira pitää aika hyvin liikkeessä vaik välillä väsyttäs ja tekis mieli vaan jäädä kotiin. Mitään fyysistä kremppaa ei ole viel ollu nii ne ei estä liikkumasta. Välillä sit poljen kuntsikkaa mut se on jääny åvähemmälle väsymyksen vuoksi.
 
Takaisin
Top