Painonnousu (vai -lasku?)

Mä kans toivon et nää kilot lähtee sit pois eikä jää niinkuin esikoisesta jäi :angry1 Tosin nyt etuna on se, et esikoisen kanssa on kuitenkin pakko lähteä ulos, joten ainakaan ei tuu jumituttua sisälle vauvan kanssa.. ja sitäpaits sittenhän on kesä ja noin, esikoinen kun on syntynyt tammikuussa :D

Mut kyl toi silti masentaa toi painonnousu, vaikka siis lähtöpainoon nähden oon edelleen -4,5kg tai jotain sen suuntaista :) Mut tässä massassa.. esikoisesta painoin tän verran joskus viikolla 33-34
 
Mullakin painoa tullut 8kg ja viikkoja 27 :O Toivotaan ettei hirveesti enää nousis tai että ainakin jäisi sinne toukokuulle osa :wink
 
Tänään oli neuvola ja painoa nyt tullu yhteensä 3.kg lähtöpainoon nähden... Eihän se oo oikeesti paljoo mutta kun esikoisesta tuli vaan lähtöpainoon nähden 1 kg koko raskaus aikana niin tuntuu karmeelta että nyt jo ton verran..
 
Oli kyllä aamulla järkytys kun kävin vaa'alla. :D Vaikka tietääkin vauvalla olevan "massakausi" menossa tässä kuukauden aikana niin oli se lukema hieman yllätys itselle. Olen käynyt kerran viikossa puntarilla ja mielenkiinnosta kirjannut ylös painon, vatsanympäryksen ja vyötärönympäryksen. Muutoin on paino noussut nyt tasaisesti 300-500g viikossa mutta nyt 26-27 viikon välillä on tullutkin 2 kg lisää ja vatsanympärys kasvanut 3 cm... Tokihan lähtöpainoon verrattuna tämmönen 3 kg lisäys ei ole paljoa, mutta nyt kun olen alun laihtumisen saatu kirittyä vihdoin kiinni, niin alkaa vissiin kertyä painoa sitten urakalla. :sad001 Eli taidan alkaa myös rajoittamaan hieman herkuttelua ettei käy kohta köpelösti, kun alkaa liikkuminenkin olla aina vain vaikeampaa.
 
Joo luin jostain että nyt näillä viikoilla vauva alkaa lihomaan tai siis vauvan paino lähtee kunnolla kasvuun. Eli massakausi :D
 
Loman jäljiltä olen huolestunut omasta painonnousustani, joten eilen alkoi tarkempi syyni syömisten suhteen. Tuntuu siltä, että olen yksinkertaisesti vain syönyt liikaa (aivan järjettömän hyvä ruokahalu... :rolleyes: ja kaikki vaan on hyvää). Perjantaina olis neuvola taas. Toivottavasti ei ole paino noussut yhtä paljon kuin viime käynnillä. Terkkari ei tosin sanonut mitään ihmeitä, kuin että "kuuluu sen painon noustakin".

Kirjailen syömisiäni koneellani olevaan sovellukseen ja yritän syödä tasaisin väliajoin. Sopii mun luonteelle. Tosin tuo kalorimäärä mietityttää, että mikä nyt olis hyvä. Päädyin pyrkimään 2000 kaloriin päivässä. Jos liikuntasuorittaa, voi ehkä olla vähän enemmän..?
 
Mulla nousi paino 4kg viikoilla 20-24, mut sitten on noussut vain 0,5kg rv 24-26. Nyt taas on seuraava kk kuulemma vauvan kasvuaikaa, eli voi olla että nyt tulee taas seuraavan 4 viikon aikana painoa nopeammin lisää :)
 
Ok, no hyvä tietää että muillakin on noussut tuon verran noilla viikoilla :) Yhtään en tiedä, mikä on tilanne nyt. En uskalla mennä vaa'alle ennen perjantaita...
 
Joo mä olin alkuun ihan maani myynyt, kun rv 20 saakka paino oli noussut 4 kg ja yhtäkkiä tuli kuukaudessa sama määrä! :D Kävin sokerirasituksessakin sen takia kun pelkäsin että mulla on radi ja vauva on kasvanut jo tosi isoksi, mutta siellä oli kaikki erinomaisesti eikä ole radia. Sitten huomasinkin sen jälkeen, että painonnousu hidastui noilla kahdella viime viikolla eli tuli viikossa vain 250g/vk painoa :)

Tuleekohan taas kilo/vk nyt vauvan kasvukautena :O
 
Mulla kyllä paino heitteleekin tosi paljon. Viikko sitten pohdin täällä, et pitää vähän skarpata, ja muutaman päivän terveellisellä syönnillä paino oli humahtanut 800g alaspäin, ja viikkopunnituksessa (oon kirjannut itselleni ylös tasaviikkojen lukemat) paino oli laskenut edellisviikosta. Tuntuu, että elimistö käy vaan hitaalla ja kaikki ylimääräsyönnit kertyy painoksi, mutta katoaa sitten, kun syö paremmin. Nyt en ole pariin päivään käynyt vaa'alla, kun viikonloppuna herkuteltiin ja ihan varmasti näkyisi painossa ja toisi turhaa stressiä. Huomenna tosin pitää käydä neuvolan takia.. Mutta summa summarum paino tuntuu nousevan hyvin epätasaisesti, eli ei kannata vetää vielä kovin huolestuneita johtopäätöksiä, jos pari viikkoa kipuaakin vauhdilla.
 
mä oon vaan syöny ja syöny tänään(kin), ei vaan tuu sitä oloo että ois kyllänen, vaikka maha täyttyy :sad001 mulla on ollu tätä koko tää raskaus, ja paino noussu sen mukasesti.

aiemmissa on vähän niinku ollu kuukausia sellanen olo ettei mikään maistu, ja syöny vaan pakolliset. mutta nyt musta KAIKKI, siis ihan perusruokaki maistuu vaan hirveen hyvälle ja ei mitään rajaa tuu vastaan! ja sit alkaa närästää ja oksettaa ku on yli tunnin syömättä.

aattelin et jos huomenna menis ostaan vaan hullun kasan twixejä ja söis niin kauan että ei tee enää mieli, että jäis oikeen sellanen äklöfiilis muistuttamaan..
 
Satuvee, muistatko juoda riittävästi? Ite huomasin taas eilen, että kun en ollut muistanut juoda vettä paljoakaan päivän mittaan, niin nälätti kamalasti ja oli aivan järkyttävä makeanhimo koko ajan! Tajusin juoneeni liian vähän kun yöllä pissareissulla tuli vain pieni liru (anteeksi liian tarkka informaatio :grin ). Tuntuu, että saisi juoda vaikka 3-4 litraa päivässä!
 
Mulla tähän mennessä ekasta neuvolasta viimeisimpään +8,9kg. Omaa (aamu)painoa oon vahdannu perjantaisin kun poksahtaa tasaviikot, edellisen neuvolan jälkeen kyl pidin pienen, huomenna pitäs tarkastaa kahden viikon saldo, jaiks :D

Mulla on ennen raskautta painonpudotusta n.17kg taustalla ja uusimmassa kaksplus lehdessä oli osuva teksti "Raskauden aikana hormonaalinen tasapaino muuttuu siten, että keho pyrkii varastoimaan energiaa. Äidille kertyy rasvavarastoja, joita on tarkoitus hyödyntää imetyksen aikana. Tässä tapauksessa (oli siis joku laihduttaja) voi olla, että raskauttava edeltävä painonpudotus on laittanut elimistön säästöliekille. Tällöin energiaa kuluu vähän, koska elimistö on tottunut saamaan vain vähän energiaa. Raskauden aikana elimistö saattaa edelleen hyödyntää hyvin saamaansa energiaa, jolloin painonnousu voikin olla runsasta."

Kuulostaa niin osuvalle mulle ;D
 
Mulla viikko 29+2 ja painoa tullut lisää n.5 kiloa koko raskausaikana, mua ei juurikaan noi luvut kiinnosta vaan se että voin itse hyvin ja näytän normaalikokoiselta kun katson itseäni peiliin. Syön kyllä reippaasti ja herkuttelenkin vähän liikaa mutta saahan noita kiloja muutama vielä tulla että en stressaa! Itseäni lohduttaa myös se että hyvä ystäväni joka on siis hyvin siro ja pienikokoinen nainen, keräsi raskautensa aikana kokonaiset 18 kiloa! Synnytyksessä lähti jo puolet tuosta ja nopeasti palautui omiin mittoihinsa. Se on vaan niin yksilöllistä, kaikille kertyy eri määrä ja joillain koko kohtu painaa useamman kilon enemmän kun toisilla. Iisisti vaan, painonnousu kuuluu raskauteen ^^
 
Niin joo. Minähän muutaman kilon laihdutin just siinä ennen kun tulin raskaaksi. Vaikutti varmaan tähän painonnousuun. Nyt on sellainen olo, että ei olis niin hirveesti paino noussutkaan edellisestä neuvolakäynnistä. Saa nähdä huomenna sitten.
 
kuukiurustakesään joo kyl mä juon 4 dl vettä ennen joka ruokaa, tää on jotain ihan muuta.. mut menköön, jos oon synnytyksen jälkeen 80 kg niin siitä sitte 15 kg pois, on onnistunu aiemminki :D mulla on jo ruokavaliot ja liikunnat listana että ei pääse unohtuun :D kiva vedellä twixejä ja tietää että jokunen aamuaerobinen odottaa senkin ansiosta kesällä!!
 
Oi mut aatelkaa kuin ihanaa on lähteä kesäaamuna vauvan kanssa vaunuttelemaan :Heartred Mä ainakin odotan sitä ihan innolla :Heartred Kaunista kesäaamua, linnunlaulua ja saa vapaasti painaa menemään tuolla kaduilla kun ketään ei oo kuitenkaan kukonpierun aikaan hereillä :D ainakin jos tää tulee yhtään siskoonsa niin meillä alkaa ens kesänä aamut ihan viimestään 6 :D

Mun vatsataudin aikana kärsimäni painonlasku on palannut takas siihen mikä se oli ennen vatsatautia. Mulla nyt on tullu edellisestä neuvolasta vajaa 2kg lisää painoa. Koska syömiset ja muut on ihan sitä samaa kuin aikaisemminkin, mikään ei ole muuttunut niin kai se on kiinni sitten siitä et miten toi tyyppi tuolla kasvaa.. En tiiä. Ahdistun vaan. Kesällä ne kilot ehkä sit tippuu kun ulkoillaan ja lenkkeillään ja noin.

En tajuu miten voin olla näin tyhmä ja miettiä jotain painoasioita näin paljon, koska normaalisti en semmosta tee. Enkä stressannut esikoisenkaan raskaudesta et mitä se puntari näyttää. Kyllä ihminen on tyhmä.
 
Mä oon taas jotenkin onnistunut stressaamaan siitä, kun painon nousu on niin vähäistä. Mietin, että kasvaakohan se siellä hyvin, kun ei tuo paino tuon enempää nouse. Neuvolan mukaan kuitenkin ihan ok.

Kaikenlaisesta turhasta sitä tuntuu tässä vaiheessa ressaavan.

Painoa tullut siis 3,5 kg alusta.
 
No mulla toi lähtöpaino (ja tän hetkinenkin paino) on kuitenki kolminumeroinen ennen pilkkua :p Niin mulle sitä painoa ei tartteis todellakaan tulla yhtään.
 
Takaisin
Top