Painonnousu (vai -lasku?)

AHK

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuunmammat 2015
Jospa meillekkin oma tällänen ketju. Tänne saa tulla tuulettamaan tai kiroamaan omia kilojaan, kumpi nyt on itselleen parempi :grin saap kertoo mut ei oo pakko hei :wink

Itellä lähtöpaino merkattu äitiyskorttiin 71kg sen mukaan mitä puhelimessa sanoin, ei ollu tarkka paino. Ekassa neuvolassa rv9+4 72,6kg, tokassa neuvolassa rv 15+5 74,2kg. +267g painonmuutos/vko. 166cm löytyy varresta pituutta, painoindeksi on ollu just himppasen ylipainon puolella mutta terkkari kyllä sano normaalipainoseks :p Itellä mukava th, ei oo kertaakaan (vielä :D ) puuttunu painoon :) ainiin ja aamulla painoin omalla vaa'alla 73,3kg, tykkään siitä enemmän kun neuvolan vaa'asta :wink
 
Mä ajattelin seurata vallan kotivaa'alla, vähän turhaa verrata neuvolassa otettuja painoja (itse asiassa ekalla kerralla ei edes vaakaan pistänyt, kun osasin painon kertoa), kun on liikkeellä syöneenä, juoneena ja farkuissa. Nyt kotonakin seurailua vaikeuttaa vähän silloin tällöin toimiva vatsa, joka aiheuttaa isojakin vaihteluita..

Tämä painoasia kyllä mietityttää. Sain viime kevään keskenmenokilot karistettua kesän aikana ja hilattua itseni normaalipainon puolelle juuri ennen kuin tulin raskaaksi. Pituutta 170cm, painoa 72 raskautuessa. Hirvittää, miten jaksan yhtään mitään, jos painoa tulee paljon! En oikein kestä ajatusta 90 kilon ylittämisestä, ja toivonkin että pysyisi esim 85:n kilon tuntumissa. Aika näyttää. Päivästä riippuen tämän hetken (rv 14+3) tilanne on plussalla 400g-kilon, eli so far so good! Pianhan paino taitaa väkisin lähteä nousuun, jossain neuvolan papereissa ainakin luki painonnousun olevan nopeinta 17.-24. viikolla.
 
No niin ittellä tuli alotus painoksi neuvola korttiin 78kg ja pituutta on se 166cm eli n. 10kg ylipainoa. Nyt on tullut se 3kg lisää koko aikana, minkä oon kotona seurannu, neuvolassa näyttää vaaka ihan varmasti parin viikon päästä paljo enemmän ku vaatteet päällä iltapäivästä menee sinne, seuraan siis omaa aamupainoa. Suvitusta lainatakseni kyllä ainakin ittellä vattan toimiminen vaikuttaa paljokin tohon omaan painoon, eli jos useamman päivän ollut toimimatta voi näyttää melkein kilon enemmän kun sitten ku vatta taas toimii...

Omaan makuun toi 3kg on aika paljo, onneks ei enempää, ei tarttis paljoo tulla nyt raskaus aikana painoa, toivosin pysyväni siinä alle sen 95kg koko raskauden ajan, voi olla et pitää alkaa seuraamaan tarkemmin syömistä jossain vaiheessa.
 
Ny on pakko sanoa JMT et näytät mun mielestä laihemmalle kun mä noissa kuvissa mitä oon nähny fb:ssä :D hyvin piilotettu kilot kroppaan, mulla on tollanen ikuinen pelastusrengas vyötäröllä :laughing002

Itellä on ollu enimmillään joskus viime keväänä painoa 88kg niin nyt vähän hirvittää miten pää kestää kun kiloja vaan kertyy ja kertyy kun niistä on just päässyt eroon...
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Oon kans miettinyt tota kotivaa´alla seuraamista kun sais fiksummat painot jos aina heti esim. aamulla kattoo samoissa vaatteissa taikka alasti, ei tulis niin paljoa tilastovirheitä :P

Mua ärsyttää ihan himskatisti kun olin just ennen plussaa aloittanut flunssan takia jakson, jolla söin pääasiassa suklaata enkä juuri ollenkaan kunnon ruokaa, ja liikunnat tietenkin nollassa ettei menis pahemmaks flunssa.Ton jakson aikana, joka kesti 1-2vk, mulle tuli 4kg (mun paino on aina ollut nopea muuttamaan muotoaan +-5kg) eli paino nousi 72kiloon, ja tätä jaksoa edeltävinä muutamana kuukautena olin antanut painon nousta pikkuhiljaa pari kiloa. Mulla merkittiin ekassa neuvolassa painoks 74kg (rv.10+6), joka aamul oli kylläkin ollut kotosalla 72kg, ei kysellyt th mitään vaan merkkas sen minkä siinä oman työhuoneensa vaa´assa näki. Ite kuitenkin merkkasin tohon äitiyskorttiin tuon luvun viereen lyijärillä 68kg. Mut en nyt oikein tiedä kumpaa painoa pitäisin sit lähtöpainona, 68 vai 72 :confused004

Olin ajatellut etten tällä kertaa päästäis painoa nousemaan kuin n.10kg, kun viime raskaudessa (joka oli kylläkin kaksosraskaus) mulle tuli 23kg lisäpainoa :smiley-ashamed005 Mut vähän oon alkanut epäilemään varsinkin jos pysynkö ihan nuissa lukemissa jos lasken tuosta 68kg, kn nyt ois rv.14+6 ja aamupaino kotosalla on 73 ja ripiät, eli ois jo 5kg tullut lisäpainoa matkaan.

Niin ja mulla on pituutta 172cm eli oon nyt ylipainon puolella jos haluaa painoindeksiin uskoa.
 
Ehkä ylipainosta ei kannata raskausaikana puhua :D mutta säälin jalkojani ja selkääni jos kovasti nousee! Toisaalta en ole juurikaan nihkeillyt syömisten kanssa vielä, vaan mennyt mitä-tekee-mieli -linjalla ja noin hyvin pysynyt ruodussa. Herkuissa on aika paljon kiristämisen varaa, jos paino tuntuu karkaavan (nimim juuri tilattiin pizzat :smiley-ashamed005). Muutenkin nyt huolettaa enemmän vihannesten vähyys, miten se voikin juuri nyt olla näin vaikeaa.. Ruoanlaiton kanssa pitäisi siis ehdottomasti skarpata, huolimatta painonkehityksestä!
 
Minä näin yhtenä yönä painajaista, että olin lihonut jo vaikka kuinka ja vaaka näytti kamalia lukemia! Oli sitten pakko käydä vaa'alla aamulla. Lähtöpainoksi neuvolakorttiin merkattuna 56 kg (pituutta huimat 159 cm) ja edelleen kotivaa'alla painoin 56 kg. Viikko sitten tuo keissi tapahtui, olin silloin 15+1. Eli eipä juuri muutosta painossa... :)
 
Mä oon 169 pitkä ja lähtöpaino raskaudelle oli 72 kiloa. RV 15+0 neuvolassa painoin 80 kiloa. Olen siis kerännyt tässä alkuraskauden aikana jo 8 lisäkiloa. Se tuntuu itsestäni aika hurjalta ja olin todella yllättynyt, että neuvolassa siitä ei mainittu juuri lainkaan, vaikka itsekin otin asian puheeksi. Olen aina ollut kova liikkumaan ja alkuraskaudessa en voinut liikkua ollenkaan, mutta syömiset ja annoskoot pysyivät silti entisellään. Ja itseasiassa pahimman pahoinvointikauden aikana ainoa mitä sain alas oli pitsa ja ranskalaiset. Jep. Nyt mulla on hirveä paniikki seurata painoni kehittymistä loppuraskauden ajan. Liikkuminen alkaa onneksi taas olla mahdollista ja salikausi on taas avattu.
 
Mulla on paino vielä 2 kg miinuksella, mutta nousemaan päin. Alimmillaan kävi siis -3 kg. Alkupaino oli 68 ja nyt siis 66. Ja punnitsen aamuisin omalla vaa'alla. Neuvolassa suosittelivatkin tätä, kun on luotettavampaa, kun on aina samaan aikaan ja samat vaatteet.
 
Mulla lähtöpaino raskaudessa 64 kg ja pituutta on 171 cm. Ekassa neuvolassa mitattiin 65,4kg mutta siinä tosissaan kaikki villapaidat ja tuplakalsarit jalassa, joten epäilen luvun "oikeutta" :) Meillä ei ole vaakaa kotona, joten en pääse punnitsemaan itseäni. Toisaalta olen vain onnellinen asiasta, koska itse olen kärsinyt joskus teinivuosinani syömishäiriöistä, kun vaa'asta ja painosta tuli minulle pakkomielle. Nyt en halua sitä samaa kierrettä, koska kiloja tulee väkisinkin lisää (ja hyvästä syystä :) ), ja vaa'an lukema tulee varmasti jossain vaiheessa masentamaan minua.

Seuraava neuvola on vasta 1,5 viikon päästä, joten sinne saakka jännään paljon painoa on tullut. Kerroinkin jo parissa muussa keskustelussa, että viime viikolla maha pomppasi jostain esiin, joten epäilen että ainakin 2-3 kg olisi tullut lisää :P Olen syönyt kuitenkin suht terveellisesti muutamaa roskaruoka-annosta ja karkkia lukuunottamatta, joten toivon ettei olisi tuon enempää kiloja tullut!! Muuten pitää karsia kaikki herkut jatkossa pois :eek:
 
Joo oli ehkä vähän ajattelemattomasti kirjoitettu jos paino nousee raskuaden aikana niin tuskin sitä ylipainoiksi siinä vaiheessa lasketaan :D

Itellä myös semmonen tilanne et pitäis ruokapuolessa skarpata varsinkin kun on alkanut mennä ns normi-ruokakin taas alas, itellä vähän sellanen olo että kyttään painoani koko ajan sen takia kun tiedän että ruokavalio on päin pyllyä, ollut lähes koko raskauden ja se tässä oikeasti harmittaa. Jos söis kunnolla niin en usko että stressais tätä painoa ihmeemmin, tai ainakaan samalla tavalla kun nyt.

Kirsikka2014, täältä löytyy myös entinen syömishäiriöinen, ja huolella taas jännitän sitä miten mieli ottaa vastaan painon nousun. Itselläkin vuosia jo noista mutta kummiskin jänskättää, en haluis masistelemaan alkaa raskauden tuomasta painosta.
 
Itse en oikeasti tiedä mihin suuntaan tuo paino oikeasti on menossa. Aloituspainoksi laitettiin tasan 100 kg:a, koska en ihan varmaksi tiennyt aloituspainoa. Se kun oli heilunut 99-102 kg:n välillä. Ekassa neuvolassa painoa oli 103,5 kg:a ja olin tosi turvoksissa. Nyt viime viikolla neuvolassa oli painoa 102 kg:a eli 1,5 kg:a vähemmän kuin edellisellä kerralla ja 1,5 kk välissä.. Tutut sanoo, ett oon kasvoista kaventunut ja mieskin sanoo samaa, ett vatsaa lukuunottamatta oon kutistunut.
Oikeastaan hyvä niin, sillä radi-diagnoosi tuli ja nyt pitää seurata ettei paino nouse liikaa.
 
Mulla lahtopaino 55kg ja pituus 168cm. Painoo tullu kyl lisaa, talla hetkella 58kg ja tuntuu etta kaikki menny tisseihin ku ei vanhat rintsikat enaa mahu. :D
ensimmaisessa raskaudessa lahtopaino oli kans 55kg ja painoa tuli 13kg eli lopussa painoin 68kg. Oli hyva ettei enempaa tullu. Saastyin jopa raskausarvilta, toivottavasti tallaki kertaa. :)
 
Näinpä Bnt! Toivotaan parasta että mieli pysyy aurinkoisena vaikka paino lisääntyykin :) Uskon kyllä että sitten kun vauvamasu pullahtaa kunnolla esiin, otan painoasiat aivan eri tavalla :)
btw ei nyt varsinaisesti liity tähän ketjuun mutta miten te muut juotte limuja? Cokis on sillä yks mun pahe ja juon joka vkloppu sitä pari isoa lasia (unohtu äsken mainita ton satunnaisen herkuttelun lisäks :wink ), ja aina vähän huono fiilis sen jälkeen ku ei pitäis juoda noinkaan paljoa.. teenkö nyt kärpäsestä härkäsen vai pitäiskö oikeesti himmaa colan juonnin kaa, help me! :)
 
Mun korviin toi kuulosti aika härkäseltä :D Jos kerta pääsääntösesti kummiskin suht terveellisesti syöt :)
 
Ei kai se haitta jos vaha kolaa juot ku et kuitekaa joka paiva :) saa sita herkutella sillon tallon ja pitaakin! Kylla elamasta pitaa yrittaa nauttia :P
 
Kyllä mä ainakin vedin pizzan kanssa eilen colaa ihan onnellisena :D Kokonaisuus se on, joka merkitsee, ei yksi pahe (paitsi jos se pahe olisi pari olutta viikonloppuisin :D)
 
Ei se kokis nyt niin vaarallinen oo :D ite olen juonut lukemattomia kertoja raskauden aikana kokista ja juonut kahvia :)
 
Takaisin
Top