Painonnousu (vai -lasku?)

Mulla on kauhea nousukiito päällä! Tämän aamun lukeman mukaan tullut jo 8,3kg (rv 28+6), ja näistä melkein kolme viimeistä parissa kolmessa viikossa! Todella toivon, että johtuu vatsan toimimattomuudesta ja suolaisemman ruoan aiheuttamasta turvotuksesta, ja tilanne vielä tasaantuu.. Viikonloppuna on syöminkejä tiedossa, mut sit pistän itseni sokerikieltoon ensi viikoksi, ja muutenkin skarppaan taas!
 
Onneks en oo lukenut kyseistä juttua painonnoususta. Rypeisin itsesäälin kautta masennukseen varmaan :sad001
 
Mimimami, en ole lukenut mitään vauvalehtiä juurikaan siitä syystä ettei tarvitse raivostua/huolestua jostain sellaisesta mistä ei tarvitse. Osittain samasta syystä välttelin näitä netin vauvapalstojakin. Onneksi täällä teillä on mukava ja järkevä porukka!
 
Mulla tullut kokoaisuudessaan n.6kg (rv.30) ja viimeiset 3kg 5viikossa. Edellisessä raskaudessa myös sama homma, paino nousi rajusti juuri noilla samoilla viikoilla, kun mahakin kasvoi ihan silmissä. Sitten taas tasaantui :) Toivottavasti sama tahti loppuun asti myös nyt tässä raskaudessa.
 
Juu, ei kannata ihan hirveitä paineita ottaa. :) Minulla oli viime neuvolassa +9 kg, nyt en ole vaa'alla käynyt enkä aio käydä ennen kuin seuraavassa neuvolassa. Itse olen lihonut jo siitä yksinkertaisesta syystä, etten ole voinut liikkua edes puolia siitä mitä ennen raskautta liikuin. Elämäntavat oli ennen raskautta kunnossa ja paino normaali, joten ei tarvitse mitään suurempaa elämäntapamuutosta siihen, että saa taas vanhat mitat takaisin! Toki vauvan vuoksi joutuu rutiineita hieman muuttamaan, toivottavasti pikkuinen viihtyy vaunulenkeillä... :p Himoan jo juoksulenkkejä, vaikka ennen raskautta juokseminen tuntuikin tylsältä. Saisipa vihdoin kunnon hien päälle!
 
KÄÄK!
Olo alkaa olemaan pikkuhiljaa niin tuhti, että nauroin ittelleni eilen kun peilistä tutkailin kropan muutoksia. Oon selkeesti kerännyt kaikki raskauskilot ympäri kroppaa, vaikka mies väittää kaiken olevan vaan mahassa ja pyrstössä. Mä myös odotan jo kesäisiä vaunulenkkejä ja kotitreeniä. Oman fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin vuoksi :)
 
Mä todellakin odotan vaunulenkkejä! :D
Olo on tuhti täälläkin, riippuen vauvan asennosta ja tulen nykyisin täyteen todella pienistä ruoka-annoksista :)
 
Mäkin odotan innolla kuntokuuria! Todella kyllä huomaa kuinka tämä hieman rankempi raskaus on verottanut kuntoa, lihaksia ei ole jäljellä enää ollenkaan, käsivarretkin ihan onnettomat. Ja paino tosiaan pomppas parissa viikossa kolme kiloa! Nyt onneksi viikon pysynyt aloillaan, ja vähän jopa nytkähtänyt alaspäin. Nyt rv 30+3 ja +7,8kg, alunperin toivoin ettei nousisi yli kymmentä kiloa, mut katsotaan miten käy..
 
Kävin jokunen päivä sitten mekko-ostoksilla. Kun ne sovituskoppien peilit eivät muutenkaan yhtään imartele, niin... :laughing025

Mutta eilisessä neuvolassa silti selvisi, että paino oli laskenut 200g, joten turhan nopea painonnousu on nyt sitten "neutraloitu". Enpä valita. Ja onhan minulla tuota huumorintajua :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Pikkusen oli mullaki laskenu paino. Saa huokasta helpotuksesta Kokonaisnousu taitaa vielä olla kuuden kilon tietämissä mihin oon tosi tyytyväinen kun ylipainoa tosiaan oli reippaasti myös ennen raskautta. Kohtu kyllä kasvaa aika vauhtia mutta tiistaina sitä saa tietää että millä käyrillä mennään.
 
Kotivaaka näytti aamupainoks 100g vähemmän kun viikko sitten. Silti neuvolassa pari päivää sitten vaaka näytti 1,3kg enemmän :yuck: siellä nyt on aina vaatteet päällä jne, paljon kivempi käyä kotona aamulla alasti vaa'alla :rolleyes:
 
Mä oon aina ilmoittanut neuvolassa kotona mitatun aamupainon, niin ovat vertailukelpoisia. Varsinkin kun käyn usein lounaalla juuri ennen neuvolaa, olisi hyviä jättilukemia! Paino pysynyt nyt pari viikkoa samassa (paitsi eilisen herkut saattoi muuttaa tilannetta...), rv31+0 ja +8,2kg eilisen mukaan. Lienee ihan hyvä näin, kun neuvolassa ei oo kukaan koskaan kommentoinut mitään, kirjanneet vain painon korttiin eivätkä sanoneet mitään. Musta on kiva, et tavallaan sivuuttavat koko asian, jos huomautettavaa ei ole, niin eivät tule luoneeksi turhia paineita.
 
Oon punninnut kotona joka aamu ja seurannut nousua. Päivästä riippuen vaihtelee aika paljon, joten selkeempää, kun näkee vähän "trendiä" eikä vaan katso yksittäisiä lukemia. Esim. keskiviikkona oli myöhäinen ja tosi suolainen illallinen. Painon nousu ke->to 0,7 kg, mut sit taas to->pe -0,5 kg. Eli turvotusta vaan.
 
Joo näin mäkin oon tehnyt, mut kirjoittanut sit itselleni ylös viikkopunnituksen. Paljon kyllä sahailee, huomaa ettei elimistö toimi ihan normaalivauhdilla, niin yhdestä ähkystä toipumiseen voi mennä parikin päivää :D
 
Nyt se turvotus sitten tuli ja jämähti. Sormukset jäi jo yöpöydälle. Sormien nivelet aamuisin ihan tönköt. Kiloja kokonaisuudessaan tullut vasta 6, mutta tuo viimeisin on tullut tyyliin viikossa tai vähän reilussa. Huh Huh.
 
Kehtaako tätä ees tänne laittaa... vko 32+4 ja painoa tullut lisää koko raskausaikana 300 g:aa!!! Sf-käyrä menee ylärajoilla joten toukka kyllä kasvaa normisti. Olis mielenkiintoista tietää mikä se oma paino oikeasti ois nyt, jos ei olis raskaana..
 
Tiukuliisa, mulla on nyt 32 viikkoa ja +8kg, väittäisin, ettei paljon ole tillut ylimääräistä, ehkä 1-2kg, koska vaatteet tuntuu aika samalta kuin ennen raskautta (paitsi vatsasta, haha!). Siitä voit ehkä saada vähän osviittaa :) olin siis raskautuessa 170cm/72kg. Itseä ei tuo paino huoleta (kunhan ei kovin paljon enää nouse!), mutta se kyllä harmittaa, että pahoinvoinnin ja liitoskipujen vuoksi lihakset on tehokkaasti vaihtuneet johonkin muuhun.. ja sen todella näkee ja tuntee olossa! Oikeastaan toivon ettei imetys ainakaan vauhdilla pudota painoa, ettei loputkin lihakset lähde! Onneksi ne saa kyllä aika nopeasti myös takaisin jahka on synnytyksestä toivuttu ja pääsee reenaamaan kunnolla :)
 
Mulla tällä hetkellä paino -4,8kg. Oli vähemmänkin tuossa joku aika sitten, mut on vissiin alkanut vauva keräämään painoa. Oon ihan tyytyväinen siihen, ettei painoa ole tullut lisää. Odotan mielenkiinnolla mikä paino on sitten kun vauva syntyy :)
 
Takaisin
Top