Painonnousu (vai -lasku?)

Niin ja tosiaan, sf huitelee yläkäyrällä täälläkin. Eka kerran ku mitattiin ni oli alakäyrällä ja nyt viimeks mitattiin niin ihan yläkäyrän yläreunalla. Tosin on tää maha aika korkeallakin :eek: Ja vauva on majoittunut tohon suht ylös et sekin taitaa vaikuttaa..
 
No voi ahistus miks kaikki muut ootte niin vähän saanu painoi mulle on tullu joku 14-15kg lisää arghh nyt siis on menossa 34+2 :sad001
 
Älä huoli, mullekin on tullut 14-15 kg ja on vasta 31+2! Se on tosi yksilöllistä. Pyrin nyt kuitenkin siihen, että enempää ei tulis, ainakaan kauheesti.
 
Jokainen kerää painoa omalla tavallaan. Mulla on niin roimasti ylipainoa, et oon ihan tyytyväinen tähän laskusuhdanteeseen. Koulukaveri joka on kans suht samoil viikoil menossa niin hänelle taas on tullut jo yli 10kg lisää painoa. Toisilta myös kilot karisee helpommin kuin toisilta. Mulla on rasitteena jo esikoisesta jääneet +13kg niin ihan hyvä että tässä ei ole painoa tullut lisää.
 
Muistakaahan äipät, että painon nousu raskausaikana on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa etenkin raskautta edeltävä paino! Ei pidä vertailla pelkkiä kertyneitä kilogrammoja keskenämme, kun emme tiedä välttämättä toistemme lähtötilanteita. Normaalipainoisille pitääkin tulla enemmän kiloja raskauden myötä, ja ylipainoa omaaville äideille taas ei suositella niin suurta painonnousua, he saavat jopa laihtua raskausaikana. Tämän ansiosta vauva kasvaa normaalisti ja maitoa riittää synnytyksen jälkeen. Näissäkin asioissa pitää aina muistaa ajatella vauvan parasta. :)

Itse olin normaalipainoinen ennen raskautta ja viime neuvolassa painoa oli tullut lisää muistaakseni 12 kg lähtötilanteeseen verrattuna. Nou hätä, imetys ja vaunulenkit hoitavat sitten ylikilot pois ja kuntosali muuttaa taas rasvan lihakseksi. :p
 
Kymmenisen kiloa on tullut tähän mennessä, saman verran suunnilleen kuin esikoisesta. Silloin vaa'an lukemat jotenkin ahdisti, nyt en revi stressiä lukemista. Sf-mitta menee yläkäyrällä ja onhan maha kookkaampi kuin edellisellä kerralla tässä vaiheessa, mutta minä viis veisaan mistään yläkäyristä ( kuten terkkarikin), pääasiahan on että maha kasvaa tasaisesti. Normaalipainoinen olen aina ollut ja minusta nämä kilot nyt vaan kuuluu asiaan. :)
 
Musta taas tuntuu, et meidän terkkari vetää hirveitä kierroksia mahan koosta ja sf-mitasta vaik ite oon sillee, et se kasvaa siellä missä kasvaa ja näin on. Valitteli viimeksi kun multa on niin vaikee mitata sitä alkukohtaa kun "sulla on niin pehmeä tuo alkukohta et on vaikee mitata" Siitä meinasin kyllä repiä kierroksia. Joo-o, tiiän et oon ylipainoinen mut vttu turpa kiinni :D
 
Mulle kans tullut ihan liikaa (15-16kg) ja nyt 31+3, plus se 10kg oli valmiiksi ylimäärästä.... Sf-mitta menee kuitenkin keskikäyrillä ja olo on ihan hyvä kun ei jää tuijottamaan puntaria. Mä niin ootan sitä et vauva syntyy ja pääsee alottamaan vaunulenkit ja sitten kun lääkäri antaa luvan niin juoksun ja muun liikunnan :)
 
Nennaemilia olipas törkee terkkari :-( meillä neuvola lääkäri on ennen ollu kova töyksäyttelemään painosta mutta nyt on tainnu vanhuus pehmentää ku en oo kellekkään pitkään sanoneen mitää :)

JMT mäki oottelen vaunulenkkejä kovasti tulevan kummitädin ja aluksi yhden toukan serkun kans kunnes sadaan juhannuksen korvilla seuraava serkku lisää vaunuilemaan meidän kans :Heartred
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Jonsku, nii, eihän tuo suoraan painosta sanonut mitään, mutta olihan se selkeesti luettavissa sieltä rivien välistä. HItto et tympäsee vieläkin kun muistelin sitä ja se sävy millä sem uutenki puhui tosta sf mitasta. Ja vaikka pääsääntöisesti viittaan kintaalla terkkareiden sanomisille niin kyllä jotkut tommoset asiat näköjään jää kuitenkin kalvamaan...
 
Mä niin ootan et pääsee vetää treeniä niin et hiki roiskuu ja hengästyy kunnolla :D nyt kun alkaa puuskutus kun kävelee jonkun ylämäen ylös...vaikka kroppa aika hyvin sallinu liikkumisen raskausaikana niin nyt tullu itelle vähän tympääntyminen kun joutuu kuitenkin himmailemaan. Noh ei mee kauaa et pääsee tekemään jotain, toivottavasti paranee synnytyksestä hyvin ja nopeesti :D
 
Saavillinen jäätelöä ja telkkarista tulee Jutta & huikeat häädieetit.. Kröhöm. Just eilen kotiutuin oman hääpuvun ens kesän juhliin.. Ja mallailin peilin edessä, että "tsiisus mun käsistä on saatava puolet pois" :D Ajatuksen tasolla reeni on jo alotettu.. Eikös se riitä? :D
 
Tuo on juuri se syy, miksi en haluaisi häitä pian lapsen jälkeen :D Vaikken ehkä parhaassa mahdollisessa kuosissa ollut silloin kolme vuotta sittenkään, niin paremmassa varmana kuin tulevana kesänä!

Lauantain rv 35 -punnituksessa oli tullut tasan 10kg. Toivoin alunperin, että se kymppi piisaisi koko raskausajalta, mutta eipä se nyt ainakaan ihan kovin paljon siitä ylikään ehdi menemään, joten nou hätä. Ja lantio voi onneksi paremmin kuin tammi-helmikuussa, joten kestää ylimääräisen painon, tosin jalkapohjissa kyllä tuntuu! Odotan kyllä innolla vähän kevyempää olotilaa, ja ennen kaikkea fiilistä sitten, kun joskus saa taas lihaksia vähän takaisin ja kropan parempaan kuosiin.
 
Joo kyllä ne kilot karisee kun kanniskelee vauvaa pitkin päivää. Vauvajumpat on kans tosi hyviä, jos tykkää jumpata. Vaihtelua se on pitää punnuksena omaa tuhisijaa niiden käsipainojen sijaan :) Oma ja joidenkin kavereiden kokemus tuosta imetyksen vaikutuksesta painoon on kyllä ollut enemmänkin se, että vasta kun se homma on loppunut, on kilotkin kunnolla lähteneet (ja samalla rinnat...). Olen törmännyt sellaiseen tietoon jossakin artikkelissa, että prolaktiinin on sanottu hidastavan aineenvaihduntaa, joten ehkäpä siinä selitystä. Huomasin myös, että pätkittäiset yöunet ja ylipäätänsä liian vähäinen uni teki hallaa normaalille ruokahalulle. Koko ajan väsytti ja teki mieli vain makeaa. No ainakin kesä ja tuoreet marjat vois ehkä helpottaa sitä tilannetta, tiedä sitten...
 
Kesä on silleen meillä ainakin hyvää painonpudotusaikaa, kun syödään paljon salaatteja ja grillattua lihaa (yleensä kanaa) ja muutenki tulee syötyä kevyemmin kesällä kuin talvisaikaan. Meillä on grillikausi jo avattu tuos meidän parvekkeen sähkögrillillä ja kyllä se on vaan hyvää tommonen kevyempi kesäruoka :Heartred
 
Nääh.. en ota stressiä :D Meillä on siis ristiäiset+vihkiminen samassa. Jos joku siinä alkaa mun pyrstöä arvostelemaan, niin pitäis antaa vähän armoa ja ymmärtää, että oon just synnyttäny :D
Mut mä oon kyl tehnyt tiukan lupauksen, että heti kun vauva on syntynyt niin alotan herkkulakon, joka kestää juhliin saakka :p En siis pakkaa sairaalakassiin suklaata :joyful:
 
Muokattu viimeksi:
Ihan oikee asenne LMK! :joyful: Tuijotelkoot vaan omia peräsimiään, jos on tarve jotain tuijotella :woot:
 
Takaisin
Top