Painonnousu (vai -lasku?)

Onpas kyllä tosi omituista huomautella normaalipainoiselle noin pienestä noususta! Monessa paikassa lukee et painonnousu on usein suurinta 17.-24. raskausviikkoina, joten miksi ihmeessä ei saisi nousta kuin pari kiloa?! Eikä se normaalipainoiselle kovin hyväksi ole, jos paljon kompensoi raskauden aiheuttamaa painonnousua laihtumalla muuten, varsinkin kun tässä vaiheessa laihtuminen ilman lihaskatoa lienee aikamoinen mahdottomuus.. Hui hai tuollaisille terkoille, luota enemmän maalaisjärkeen!
 
Jee.. Minulla oli paino noussut 900g viime neuvolasta :) neuvolatätiki tais olla tyytyväinen..vaikkakin vielä sais paino nousta,alakäyrällä mennään, sano vaan "voit syyä enemmän". mutta hyvältä alkaa näyttämään.
 
Toi painonnousu ja sen pudotus on niin yksilöllisistä. Sekä tuntuu, että kaikilla on siihen oma mielipide ja näkemys.
Itse tiedän olevan sen suhteen tarkka ja mielipide on ns. "tiukka" mutta en ikinä arvostelisi toisen painoa. Tämän lisäksi jokainen neuvolatäti kommentoi tätä eritavalla :D
Hyvällä ystävälläni, joka on muutaman viikon edellä niin on noussut paino 13 kiloa ja neuvolassa se oli ihan ok, mulle taas sanoivat, että kenenkään "ei tarvisi ottaa ylimäärästä" ja heidän mielestään viikolla 16 noin. 3 kilon painon nousu oli ihan maksimi viikkoihin nähden.. Että ota näistä nyt sit selvää :D
 
Mulla paino vaihtelee luonnostaan sen 0,5 kg päivästä riippuen vaikka kaikki punnitukset tekee samoissa vaatteissa (eli ilman) ja samaan aikaan (heti heräämisen ja vessakäynnin jälkeen). Eli itsellä on ainakin jo tuo +-0,5 kg menee ihan pelkkään virhemarginaaliin. Siksi on niin hassua, kun neuvolakorttiin kirjaillaan 100 g tarkkuudella :p

No kai se jollekin jotain kertoo. Itse seuraan lähinnä suuntaa. Todenmukaisemman tuloksen varmaan saisi punnitsemalla joka aamu ja laskemalla esim. viikkokeskiarvoja, mutta aika turhaa tuollainenkin hifistely olisi...
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Rosmariini_: oho, taitaa paikasta paljon täällä Tampereella olla kiinni... mulle tullu 3,1 kg koko aikana (nyt 23+3) ja mulle neuvolatäti sanoi, että just normaali vauhti on painonnousun suhteen. Mulla vieläpä alkupaino ylipainon puolella reippaasti eikä ole syyllistetty tai mitään koko aikana, vaikka sitä etukäteen pelkäsin ja myös surin, että olenko huono "alusta" pikkuisen kasvaa. Mulle kuitenkin täti sanoi, että vaikka paino onkin plussan puolella, niin ei se vauvan kasvuun ja kehitykseen mitään vaikuta, että rauhassa vaan :wink
 
Mulle ei oo terkka kommentoinut mitään kun on tullu ekasta neuvolasta +5,9 kg. (joista reilu 3 kg kolmessa viikossa, joulupossu täällä hei :D ). Oma lähtöpainokin oli painoindeksin mukaan vielä ylipainoisen puolella :P ainut mitä se sano kun mies kyseli tosta painonnoususta, mistä se johtuu jne et yli 20kg nousut kyllä johtuu myös siitä mitä mättää suuhun :P
 
Mulla nyt tullut painoa noin 10kg kaikkiaan. En ota siitä stressiä, eikä terkkari onneksi myöskään sitä aiheuta. Joka kerta aiemminkin on tullut koko raskaudessa 25-30 kg ja nopeasti lähtenytkin synnytyksen jälkeen.
 
Nyyh nyt on 6 kg tullut painoa koko raskauden aikana (21+3).. :/ Joo varmasti hyvä arvo ja neuvolantätikin sanoi et hyvä ja normaali nousu mulle kun oon normipainoinen, mutta silti itseä kauhistuttaa toi lukema.. No onneksi masu on kauniisti kasvanut enkä näytä sen isommalta muusta kropasta kuin ennenkään. Näköjään syömishäiriö-ongelmat kummittelee silti takaraivossa vaikka luulin ettei niitä enää ole :sad001 kyllä se tästä kun hyväksyy ajatuksen ja tietysti maailman ihanimman asian takia tässä lihotaan ♡
 
Mites muilla menee painonnousun kanssa? Mulle oli tämän aamun (rv 26+3) vaakalukeman mukaan tullut tasan 6kg. Kokonaissumma kuulostaa mun korviin hyvältä, mut painoa on tullut aika reippaasti muutama viime viikko, joten toivottavasti saisin hetkeksi hillittyä.. Lähinnä itselläni on ongelmana lantion löystyminen ja nyt jo kovat liitoskivut, ja niiden vuoksi tahtoisin pitää painonnousun mahdollisimman pienenä, ettei paino tuo ylimääräistä rasitetta liitoksille (lähtöpainokin oli ihan normaalipainon ylärajoilla). Jos olisin kivuton ja pystyisin liikkumaan normaalisti, tuskin jaksaisin painoa paljon miettiäkään, kun mihinkään kovin suuriin lukemiin ei näytetä olevan matkalla. Nyt toiveena karsia herkuista ja höttöhiilareista, panostaen ravinnon laatuun, katsotaan miten käy. Nälkäiseksi en tietenkään ryhdy!
 
HUOKAUS

Painoa tullu ihan liikaa viikkoihin nähden (25+6) en edes kehtaa sanoa paljo, mutta ihan liikaa... Toivottavasti tässä nyt vaan ollut semmonen nopean kasvun kausi ja tää tästä vähän tasottuisi, sokereissa ei kuitenkaan ole mitään vikaa kun vasta viime viikon perjantaina kävin testeissä. Pitää varmaan alkaa oikeasti jo kahtomaan tarkemmin mitä tonne suuhun laittaa ettei ihan mahottomiin lukemiin pääse paino nousemaan.
 
Mulla ei ole vielä kovasti paino noussut. Alkulukemiin on tullut vain kolmisen kiloa lisää. Toki lukema kävi välillä noin 3 kiloa miinuksella, eli olisiko se sitten yhteensä se 6 kg se totuus. Viikkoja on 29 ja pikkuisen päälle.
 
Mulla on joulusta asti tullu painoa aika paljon lisää ja se kyllä ahdistaa. .. onneks alussa oli laskua ni se vähän tasoittaa kokonaismäärää. Oon kuitenki tosi paljon ollu ylipainoa jo ennen raskautta. Anoppi kyllä eilen sano että oisin muualta kaventunut ku maasta eli ei ehkä ihan vielä kannata heittää kirvestä kaivoon. Pääsis vaan tosta makeanhimosta eroon.
 
Mulla tänään rv 27+0 ja voin kertoa, että 9kg on tullut lisää! Ihan herkuttelemalla... :sad001
Mulla lähteny tää homma ihan lapasesta...
 
Tää on ihan käsittämätöntä! Mä olin ennen raskautta todella kurinalainen syömisen suhteen sekä liikunnan. En ole salilla käynyt mutta lenkkeillyt edelleen.. Mutta toi syöminen.. Voisin syödä 24/7 ja vaikka syön pääasiallisesti terveellisesti niin herkuttelen yhtälailla! :eek:
 
Täällä on kanssa paino noussut hurjaa vauhtia viime viikkoina... 7-8 kg on tullut lisää alkupainoon, viimeksi neuvolassa viikko sitten painoa oli melkein 65 kg, yli 500 g/vko oli tullut edellisen käynnin jälkeen. Kotona ei ole tullut vaa´alla käytyä. Ainakin edellisessä raskaudessa mulla painonnousu kyllä loppui noin viikolla 35 ja viimeisinä viikkoina jopa laski muutaman sataa grammaa. Joten ehkä tässä ei enää kovin montaa lisäkiloa ole odotettavissa. Kaikki makea kyllä maistuu, ja liharuoat, ns. terveelliset ruoat kuten kasvikset/hedelmät ei niinkään...
 
9 kg oli täälläkin viikko sitten neuvolassa tullut lisää (rv 28). Omasta mielestäni paljon, mutta neuvolatäti sanoi sen olevan normaalia... Normaalipainoinen olin ennen raskautta. En kyllä ole juuri päässyt raskauden aikana liikkumaan supistelun ja liitoskipujen takia ja siksipä sitä painoa tuntuukin kertyvän!
 
Voi mörkö kun kävin äsken puntarilla... :angry1 Maanantaina neuvola ja edellisestä neuvolasta näyttäis tän aamun mukaan paino nousseen jo 1,8kg!!!! Ö_Ö Mitä täällä tapahtuu??? Oon todella todella turhautunut nyt. Tällä elopainolla kun ei tartteis todellakaan tulla yhtään kiloa lisää. Vedän kohta pelkkää parsakaalia, salaattia ja kanaa kun alkaa ahdistamaan (no en!) Oon vaan turhautunut. Vissiin jäänyt jotain traumoja edellisestä neuvolan terkkarista joka naputti mulle painosta joka_ikinen_kerta_ kun olin neuvolassa. Noh, nythän on tosiaan eri neuvola ja eri terkkari, mut joku tuol takaraivossa nipottaa.

RaDi rajaa mullakin todella paljon herkutteluita. Joskus syön rivin suklaata tai pari keksiä, mut harvemmin niitäkään. Eilen söin hedelmäsalaattia pienen annoksen iltapalalla ja ne hedelmätkin maistui nyt niin makeilta et alkoi melkein tekemään pahaa. Et vissiin on aika hyvin makuaisti muuttunut ja noin tässä kuluneitten viikkojen aikana.

Kun nyt pysyis aisoissa toi paino niin olisin tyytyväinen..
 
Joo täälläki tullu se 8 kg lisää ja terkan mielestä ihan normaalia on mut kyllä mua hirvittää kun ystävällä joka oottaa ei oo tullu ku max. 2kg hällä lähtöpaino oli kyl ainakin 20 kg enemmän ku mulla mut kyl se vähä ahdistaa mutta eiköhän noista kiloista päästä eroon toukokuussa :)
 
Takaisin
Top