No, meillä oli exän kanssa kolme alkiota pakkasessa siinä kohtaa, kun hoidoista saadut lapset olivat 5- ja 7-vuotiaita ja erottiin. Eron jälkeen alkioita ei voi enää käyttää tietenkään. Vaihtoehdot olivat "tuhottavaksi" tai "tutkimuskäyttöön ja sitten tuhottavaksi". Valittiin jälkimmäinen, jolloin alkiot eivät olleet täysin turhia, jos nyt näin voi sanoa, vaan ne tekivät oman osansa tässä isossa prosessissa.Lämmin halaus Kirahville! Itse pohdin taas syntyjä syviä ja sellaista, että mitähän niille alkioille oikein tapahtuu, jotka jää "yli" joidenkin lapsettomuushoidoista? Mun korvaan vähän kalskahti ikävästi erään isän lause, (hänen vaimonsa oli juuri alkionsiirron avulla raskaana toista kertaa) että loput pakkasessa olevat lahjoitetaan tieteelle. Se jotenkin kylmäsi minua, että mitä niille tehdään sitten, kun minä näen potentiaalisen ihmiselämän alun jo niissä siinä vaiheessa...voisipa niitä lahjoittaa haluaville ja tarvitseville (vaikka eihän sekään ilmaista olisi) mutta että tieteelle ilmaiseksi, niin jotenkin tuntui ajatuksena pahalta
Nyt meillä on nykyisen puolison kanssa kaksi blastoa pakkasessa edelleen (testaamattomia, joten ei tietoa olisivatko elinkelpoisia). Itse uskon, että vaikka iän puolesta ehtisin vielä yrittämään myöhemmin, henkinen raja menee siinä, että en usko jaksavani enää uudestaan settiä raskaus/vastasyntynyt ja taapero. Koin sen jo kolmekymppisenä ja sumussa meni se eka vuosi.
Katsotaan nyt tietysti ensin meneekö tämä raskaus loppuun asti ja miltä maailma näyttää sen jälkeen. Mutta yksi realistinen vaihtoehto on jälleen lahjoittaa alkiot tutkimuskäyttöön.