Oireita

Onko kellään muulla ollut oireena järkyttävää huimausta? Tai tietääkö, voiko johtua raskaudesta. Eli ei sellaista, että meinaa taju lähteä pyörryttämistä, vaan sellaista, että päässä pyörii huolimatta siitä istuuko, seisooko vai makaako? Silmissä ei siis sumene. Mulla kohta vkon vaivannut ja alkaa kohta huumorintaju loppumaan... olisi mukava kuulla, jos on kohtalotovereita :)
 
Voi apua näitä vihlasuja! Mulla on menossa koko huushollin siivous ja imuroinnin mukavuutta ei kyllä lisää alavatsan mahdottomat nipistykset ja vihlaisut :O Tää on nyt aivan uus juttu, toivottavasti ei meinaa mitään ikävää...

Väsymys on mun pahin oire, voisin todellakin nukkua 24/7. Näytänkin kuulemma tosi väsyneeltä, nyt jo turhan monelta kuullut saman kommentin. Kysynkin vaan, että missä on se raskausajan hehkeys, joka Hollywood-leffoissa aina paljastaa naispääosan olevan raskaana?
 
Heips, meikäläinen palaa myös oirelistansa kanssa, joka onkin "mukavasti" nyt taas täydentynyt. Eli toista päivää sairaslomalla, joko pahan mahataudin kourissa tai sitten vain raskauspahoinvoinnin pauloissa. Oksentaminen alkoi eilen aamulla, alavatsa oli järkyttävän kipeä ja ajattelin, että nyt ei ole kaikki hyvin. Mitään vuotoa ei kuitenkaan tullut ja nukuin periaatteessa koko päivän. Sain ekaa kertaa jotain alas illalla kuuden aikaan. Vähän nauratti kaupassa kun ladoin hihnalle Jaffa ja vishy -pullon, tuoremehua, hedelmiä ja mustikkakeittoa. Ko setti oli aika kova myös juhlinnasta aiheutetun huonon olon korjaamiseen :P Tänään on ollut ihan ok olo onneksi, väsymys on jatkuvasti läsnä ja menkkamaista kipua edelleen alavatsassa, ei kuitenkaan jatkuvaa. Ei kai tässä muu auta kun toivoa parasta, että kaikki kuuluu asiaan...
 
Onko kellään muulla ollut oireena järkyttävää huimausta? Tai tietääkö, voiko johtua raskaudesta. Eli ei sellaijohtuuttä meinaa taju lähteä pyörryttämistä, vaan sellaista, että päässä pyörii huolimatta siitä istuuko, seisooko vai makaako? Silmissä ei siis sumene. Mulla kohta vkon vaivannut ja alkaa kohta huumorintaju loppumaan... olisi mukava kuulla, jos on kohtalotovereita :)
Matala verenpaine, alhainen rauta arvo, hyvän laatuinen asentohuimaus, niska hartia seudun jumitus.....kyllähän näitä syitä voi olla monia mutta se mistä sitten johtuu on lääkärin asia selvittää! Mulla ollut joskus tuota asento huimausta ja se on pirullista, siihen saa hyvältä fysioterapeutilta kyllä asentohoito ohjeet joita voi itse tehdä aina kun on tarvetta! Jos on kauan kestänyt kannattaa mennä lääkäriin! :) voimia!
 
Täällä päällimmäinen oire on jotakuinkin aamusta iltaan jatkuva pahoinvointi. Ei onneksi ole kovin voimakasta, en oksenna, mutta on etova olo ja useimmat ruuat ällöttää. Varsinkin illalla ei meinaa saada mitään alas. Tämä alkoi viikolleen samaan aikaan kuin esikoisen kanssa. Väsymys nostaa myös päätään. Alavatsa on välillä selvästi turvoksissa ja erilaisia tuntemuksia on, esim välillä seisomaan noustessa repäisevää kipua kohdun sivulta ja pientä jomottelua ajoittain.

Ensimmäisessä raskaudessa rinnat turposi ja aristi heti menkkojen jäätyä pois, mistä heti raskauden aavistin. Nyt ovat tainneet esikoisen imetyksessä menettää puhtinsa lopullisesti, kun ei mitään muutosta näy :wink

Onko muut huomanneet eroa oireissa eri raskauksien kohdalla?
 
Mä en edes tiedä millä viikolla oon ja tää on tosi hämmentävää... Viimeisten menkkojen mukaan (24.11) olisin tyyliin 3+4 mutta hedelmöittymisen mukaan (ovis oli viim. 3.12) olisin viikolla 5! :O Kerran jos hedelmöittymisen jälkeen viikon päästä on kiinnittyminen niin se olisi ollut jo viime viikon alussa. En tajua! Kiertoni on lyhyt (n. 23-24 päivää) ja se sekottaa tätä pakkaa.

Eniveis, jo ennen plussausta rinnat turposi hulluna ja meni aivan törkeän kipeiksi. Sitten kun olin plussannut kolmena eri päivänä, tuntui nippailua, "kuplivaa" tunnetta ja pientä etovaa oloa ja myös yhtenä päivänä kunnon huimausta. (saattoi myös johtua kolmen tunnin yöunista mitkä johtuivat hullusta jännityksestä että tuleeko aamulla plussa taas digitaalisellakin) Tänä samaisena päivänä myös alamasun iho kutisi vietävästi ja oli pakko rapsutella mahaa kokoajan, en tiedä johtuiko siitä kun sisällä oli se kupliva tunne. Rinnat on pysyneet turvonneina mutta kipeys hävisi melkeinpä täysin.

Sitten parina päivänä ei tuntunut oikeestaa yhtää mitään ja olin ihan ahdistunut. Nyt menkat on viimein virallisesti myöhässä eli tänään kp 26. Masussa on taas eilen alkanut tuntemukset, kevyt menkkamainen olo mutta ihankuin munasarjojen kohdalla. Tunne on kummallakin sivulla. Kaikki tuntemukset on tuntunu samassa kohtaa oikeestaan, ei "kohdussa" eli keskellä mahaa? Lisäksi aamuisin pientä etovaa oloa. Lämpötila on 37,3 mikä on paljon minulle.

Lisäksi olen saanut karmeita huutoraivareita poikaystävälleni ja jouluostokset on koetellut hermoja enemmän kuin ikinä! Ja välillä on hirveä hiki ja kuuma ja sitten taas kylmä :D Plus maha ihan turvonnut.

Huomaan ressaavani tosi paljon tuulimuna raskautta ja kävinkin jo myös verikokeessa mikä sekin näytti raskauden mutta varmuuttahan tuohon ei saa ennenkuin voi mennä varhaisultraan. Mutta viikkojen epäselvyydestä johtuen en tiedä millon voin sinne mennä. APUA :D

Ei vaan voi uskoa että suotaisiinko meille todella oma vauveli elokuun lopulla <3
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä olen huomannut eroja! Nyt kolmatta odotan ja on enemmän oireita yhteensä kuin edellisistä!
Esikoista odottaessa ei ollut mitään oireita, kakkosta varrotessa olin ihan lopussa eli jäätävä uupumus, todella lievää pahaa oloa tuli jos oli liian kauan syömättä!
Mutta nyt siis ollut kuvottavaa oloa jo rv4 asti ja väsymystä joka vaihtelee päivittäin, rinnat on ollut todella kipeät (en muista oliko näin kipeet edellisistä), lämmön nousua, vilutusta, kamala nälkä kahden tunnin välein, huimausta joka minulla johtuu matalasta verenpaineesta ja mahan turvotusta, närästystä, mielialan vaihtelut agressiosta itkuun jne. Jano, pissa hätä koko ajan, ummetustakin.....olikohan jotain vielä.....hmmmm...en muista, joten lisätään vielä raskaus dementia! :) Kaikkeen tähän on luvassa helpotusta viimeistään la 2.8.14! :) Kun muistaa että tämä kaikki on vain väliaikaista, hymyile ja nauti! Raskaus aika on jotain aivan ihanaa ja ihmeellistä, mii laik! :)
 
Koko ajan kuvottaa ja on kauhea nälkä. Syöminen onneks helpottaa kuvotusta, mut tuntuu että syön ihan koko ajan. Makeeta ei juurikaan tee mieli. Töissä koko ajan jotain herkkuja tarjolla. Yleensä ahmin herkkuja niin paljon kuin ehdin, mut nyt ei tee mieli...
 
Alkuviikosta oli eka lääkäri ja sanoin, että on kyllä ollut tosi vähän mitään oireita. Pikkuisen vatsassa tuntuu, pikkuisen rinnat aristaa jne. Mutta nyt tuntuu, että oireet on lisääntymään päin. Aina oon tarvinnut ruokaa tasaisin väliajoin, ettei tuu huono olo, mutta nyt se on ihan extremeä ja tuntuu, että koko ajan pakko syödä jotain! Mutta makeeta ei onneks täälläkään tee mieli eikä muutenkaan mitään kovin epäterveellistä. Hedelmiä, hapankorppuja (onneks niitä saa täältä Saksasta :)) ja yks ilta oli ihan pakko saada spagettia ketsupilla (ei mitään muuta)...Ja välillä tuntuu, että on kauhea nälkä, mutta kun katsoo jääkaappiin, ei teekään mitään mieli ja kaikki etoo. Mutta oksennellut en oo, on vaan sellanen yleinen kuvotus vähän väliä. Ja tää väsymys ja vilu! Viime yönäkin nukuin villatakki päällä ja villasukat jalassa koko yön! Väsymys tulee vasta illalla töiden jälkeen onneks. Se kyllä energisenä ihmisenä ottaa päähän, kun on ihan vetämätön olo eikä pääse sohvalta minnekään. Nyt on pian 8 vk täynnä eli pahin saattaa olla edessä...Mutta kiva silti, että on jotain oireita. Se muistuttaa, että joku tuolla kasvaa!
 
Onko kellään muulla ollut oireena järkyttävää huimausta? Tai tietääkö, voiko johtua raskaudesta. Eli ei sellaista, että meinaa taju lähteä pyörryttämistä, vaan sellaista, että päässä pyörii huolimatta siitä istuuko, seisooko vai makaako? Silmissä ei siis sumene. Mulla kohta vkon vaivannut ja alkaa kohta huumorintaju loppumaan... olisi mukava kuulla, jos on kohtalotovereita :)

Mulla! Ei uskalla oikein liikkuakaan julkisilla paikoilla, kun en halua pyörtyä (en siis ole vielä pyörtynyt). Mun äiti pyörtyili jatkuvasti raskausaikana, kaipa se menee sitten suvussa...

Muita oireita mulla on KYLMYYS, JANO ja VÄSYMYS, välillä etoo mutta se pysyy aisoissa kun syö 2-3 tunnin välein. Kahvia ei tee yhtään mieli! Eikä mitään makeeta / herkkuja. Oikeestaan mun ei tee mieli mitään, mutta sitten kun syö niin se maistuu tosi hyvältä :) Ja edelleen tulee menkkamaisia kipuja (mun ensimmäiset raskausoireet oli kipuilu munasarjoissa & menkkakivut) & vihlaisuja munasarjoissa. Rinnat on kosketusarat & välillä tulee pääkipua. Joka päivä aivan eri oireet, hassua :rolleyes: Oon nyt 5+5.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on alkanut olemaan mukavasti myös oireita (4+5). Välillä yskiessä tai äkillisesti liikahtaessa repäisee kipeästi tuolta alavatsalta, ne menkkakivut on kylläkin jääneet onneksi jo pois. Väsymys on kova etenkin aamuisin ja iltapäivisin, mut illat ja yöt menis kyllä leppoisasti valvoen. ^^ Karu totuus vaan aamulla, kun tuo pirpana alkaa huhuilla..

Muita oireita närästys.. :( Par'aikaakin polttelee rintakehää, kun maistelin parin lusikallisen verran piparitaikinaa! Rennietä varmaan ostettava jemmaan. Kuvotusta ei juurikaan ole, mut sieltähän se kerkee vielä tulla. Eikös ne sano, et raskausoireet on pahimmillaan joskus yhdeksännellä raskausviikolla.

Mut sit semmonen tosi epämiellyttävä oire! Voi apua tätä valkovuodon määrää! Anteeksi ylitarkka kuvaus, mut siis ei todellakaa ole mitään juoksevaa tämä.. :( Mietinkin, et oiskohan käynti lääkärillä/labrassa paikallaan, et otettas hiivanäyte. Mahtaskohan neuvolan kautta saada lähetettä helpoiten? Jos odottais ja katsois joulun jälkeen, et vielä jos vuotaa kovin niin soittelis sitten. Onko muilla vv:n kanssa ongelmia?
 
mä en kestä ollenkaan edes piparinhajua :) eilenki eläinlääkärissä mietin et haiseeko koirien ja kissan nappulat oikeasti noin paljon piparille, kunnes tajusin et siinä tiskillä oli vieressä ihan oikeita pipareita. koitetaan maanantaina leipoa lasten kans torttuja, josko niiden kans ois parempi menestys :) yritin tänään joulusiivota ja jouduin huilimaan vähän väliä ku alkoi huimaamaan, etomaan mahaa nipistelee. päikytki piti nukkua välissä, mut jouduin kesken nukahtamisyrityksen mennä syömään pari näkkäriä et saa unen päästä kiinni. niin ja en pysty enää nukkuu lempiasennossani vatsallaan, vaan peitto jalkojen välissä tai sit kyljellään.
 
Onpa ihanaa saada sinutkin Della, tänne mukaan :)

Mä en pysty käsittään.... mulla on menossa huimat 7+1 viikko ja maha on isompi, kuin esikoista odottaessa viikolla 20+
Aivan järkyttävä pömppis/turvotus. Vaakalla en ole uskaltanut käydä kahteen viikkoon. Tosin kaks viikkoa sitten oli kyllä paino pudonnut edelliseen punnitukseen verrattuna. Nyt se on varmasti tullut moninkertaisena takaisin.
Mulla meinaa kans olla aavistuksen etovaa oloa välillä ja pakko syödä tasaisin väliajoin pitkin päivää. Pitäis vaan keksiä jotain kevyttä purtavaa, joka ei niin lihottais. Nyt olen syönyt aika paljon leipää ja ne hiilarit kyllä jymähtää samantien vyötärölle!
 
Täällä yksi uneton, kello nyt 6:10 ja olen tässä valvonut jo kolmisen tuntia Univaikeudet alkoi oikeastaan heti positiivisen raskaustestin jälkeen. Nyt rv 6+2. En vaan saa nukuttua. Saatan aikani sängyssä illalla pyörittyäni nukahtaa pariksi tunniksi ja sitten herätä vessaan, jonka jälkeen on taas pariin tuntiin turha haaveilla unesta. Vielä tämä ei yleiseen jaksamiseen päivällä ole vaikuttanut, mutta kuinkas pitkittyessään...? Muut raskausoireet onneksi vielä vähäisiä.
 
Paha olo jatkuu aamusta iltaa. Väsymys on kauhea, aamuyöstä sitten taas unettomuutta. En voi avata edes jääkaappia ilman yökkäilyä, lihaa, makeaa ym ei tee mieli kun hetkellisesti kun on hetken hyvää olla, esim heti lounaan jälkeen. Vaikka ei tee mieli niin pakotan itseni syömään, koska tiedän sen helpottavan. No, ehkä enää 3-4 viikkoa ja tämä helpottaa, 9. viikko kun on jo menossa.
 
Mulla oireina ei alussa ollut muuta kuin tuo alavatsan nippailu, vessassa ramppaaminen ja kova jano... Olisin mielelläni tyytynyt vain niihin... :/ Nyt kolmatta päivää jatkuva pahoinvointi, tänään oksensin taas niin, että kurkustakin tulee verta. o.O
Ja samalla lailla kuin tuolla ylempänä olikin, vesikään ei tahdo pysyä alhaalla... Näkkileivällä mennään tälle aamulle, nyt tuon oksun jälkeen onkin jo kurkku niin kipeänä, ettei oikeen mitään viitti yrittääkään syödä.. Ah, naama näyttää ihanalta, kun verenpurkaumia täynnä silmäluomet, mutta jos tulos on oikea vajaan 8 kuukauden päästä, tää menee helposti! :) Kohta pitäis koittaa taas saada jotain mahaan, ettei vaan ketoosia tms. tee, sehän ei oo mitenkään terveellistä sikiölle. Rv 5+6 menossa.
 
Mulla meneillään nyt viikko 7+2 ja tähän asti on ollut aika vähän mitään oireita. Aluksi oli rinnat ja nännit tosi kipeät, suorastaan sinersivät, mutta se on nyt alkanut helpottamaan. Nyt rinnat tuntuu enää vain raskailta - ovat jo valmiiksi isot, joten on niissä nyt kannattelemista! Alussa tuntui myös olevan kova jano, mutta sekin meni jo ohi. Välillä on ollut lievää kuvotusta, mutta oksentamaan en ole joutunut kertaakaan. Ei ole myöskään mitenkään erityisen nälkä.

Se mistä olen vähän huolissani on tiputteluvuoto, jota on nyt jatkunut viikon verran. Lisäksi selkä (hartiat ja alaselkä) on aika kipeät, ihan kuin olisivat rasittuneet (hartiakipu todennäköisesti johtuukin rintojen painosta). Olen myös tämän viikon potenut kovaa yskää ja töissä oli todella stressaava viikko, joten toivon vuodon johtuvan vain siitä. Soitan ehkä kuitenkin huomenna neuvolaan ja kysyn miten paljon tiputtelusta pitäisi huolestua. Heti joulun jälkeen meillä on myös eka käynti neuvolassa, jospa silloin saisi jotain huojentavaa tietoa...
 
Tähän asti on ollut vain heikkoa oloa mutta en ole oksentanut. Tänään sitten mieheni pyysi mua pesemään sen pelipaidan. Kun pääsin n. metrin päähän paidasta, oksensin samantien :D Joo, kyllähän ne nyt haisee tottakai pahalle mutta en mä sentään aikaisemmin ole oksentanut.. Kyllä miestä nauratti, mua ei niinkään kun samantien tuli aamupalaviilit pihalle.. :P
 
Takaisin
Top