Oireista

Minullakin on kokemusta pelkästään käynnistyksestä, ja siitä seuranneesta sektiosta. Minulla käynnistettiin ballongilla 39+6, joka aiheutti periaatteessa luonnolliset supistukset, samantien sen paikoilleen laittamisen jälkeen. Ballonkihan ilmeisesti aiheuttaa mekaanisen ärsytyksen kohdunsuulle saaden ne supparit aikaiseksi.

Jouduin heti käyrille ballongin laittamisen jälkeen, joten supparit pilkuhiljaa heikkenivät (kun jouduin olemaan paikallaan). Tunnin päästä ballonki tuli kuitenkin ulos ja olin kolmelle sormelle auki. Pääsin melkein heti saliin ja oksitosiinitippaan, mutta supistukset oli tosi laimeita vielä pitkään, edes kalvojen puhkaisu ei auttanut. Lopulta ehkä n 12h ballongin laiton jälkeen supistukset olivat niin sietämättömiä, että sain epiduraalin. Olin tuolloin ehkä 6cm auki... Olin siihen mennessä kärsinyt järkyttävän kovista kivuista jo hyvän aikaa, mutta mitään ne eivät juuri tehneet kohdunsuulle, eivätkä piirtyneet kunnolla käyrillekään!

Lopulta 22h käynnistyksestä ja 18h salissaolon jälkeen todettiin, että synnytys on pysähtynyt 8cm:iin, joten tehtiin päätös kiireellisestä sektiosta. Minun kohdalla kävi siis juuri niin, että supistuskivut olivat kovat, mutta tehottomat vaikka oksitosiinia meni tuntikaupalla maksimiannos. Valitettavasti monelle tutulleni, jolla on käynnistetty, on käynyt samalla tavalla. Tosin monella on mennyt nopeastikin. Eli eipä sitä voi tietää, miten homma menee. Selvää kuitenkin on, että keinotekoisesti alkaneessa synnytyksessä helpommin käy niin ettei homma etene toivotulla tavalla, kuin luonnollisesti alkaneessa.

Minäkin olin toivonut saavani kokea ihan luomualun, mutta olosuhteiden pakosta käynnistys on jälleen edessä.
 
Ja se piti vielä lisätä, että ne ekat ballonkisupparit oli kyllä eri tuntuisia kun ne oksitosiinilla aikaansaadut. Pehmeämpiä ehkä jollain tapaa ja tuntuivat eri kohdassa kuin toiset.
 
Maatuselle extra tsempit ❤❤ välillä tosiaan tuntuu että on ihan loppu sekä henkisesti että fyysisesti ja sitten pitäis vielä jaksaa synnyttää... toivotaan tosiaan vaan luomusynnytyksiä . Keinotekoiset subbarit on ihan hirveitä.
 
Kyllä Cytotecia käytetään myös käynnistyksissä. Riippuu sitten paikasta ja tapauksesta milloin käytetään ja milloin ei?
Yäk! Varmaan juuri näin ja vielä käytössä mutta ballonki paljon yleisempi. Tuota kuitenkin lääkärin mukaan pyritään välttämään kun riskit nykyään paremmin tiedossa.
 
auuuuuts, makasin tunnin verran sohvalla kyljelläni ja nyt kun yritin nousta ylös sattui niin häpyluuhun/nivusiin, ettei pysty kävelemään.. kamala tunne!!
 
Juu ja mun piti Maatuselle vielä sanoa, että voin kyllä uskoa että se on sulle ihan sama millä ne supparit tulee, kunhan vauva tulee nopeasti ulos. Sinun tilanteessa vois todella olla hyvä että käynnistelisivät jo aiemmin. Olisi ihme, jos ei paikat olis jo kypsyneet aika reilustikin noilla kivuilla! Tsempit viime metreille...
 
Olen tosi pahoillani kaikkien puolesta, joilla on ollut paljon kipuja ja vaivoja! :Heartred Tuntuu varsinkin, että Maatusella on kyllä ollut kohtuuttoman vaikea raskaus. Tsemppiä ja jaksamista kaikille!

Minulla on kyllä ollut tosi helppo raskaus ja olen siitä niin kiitollinen. Pahoinvointia oli alussakin aika vähän, niin vähän että olin paniikissa siitä, että kyseessä olisi keskeytynyt keskenmeno. Vähän on ollut kipuja nivusissa ja eilen illalla tuntui vaikealta löytää mukavaa asentoa, mutta olen nukkunut noin 8-9 tuntia joka yö. Välillä, ehkä 2-3 yötä viikossa, olen jokusen tunnin hereillä aamuyöstä, mutta muuten nukun tosi hyvin. Kipuja ei ole muuten ollut ollenkaan.
Onpa kyllä epäreilua, että joillakin on näin helppoa ja osa joutuu kärvistelemään kuukausikaupalla. Serkkuni oli melkein liikuntakyvytön kolme viimeistä kuukautta pahojen liitoskipujen takia, joten tiedän tosiaan kuinka rankkaa raskaus voi pahimmillaan olla. :sad001
 
Meille kaikille hyvä info oman itsensä huolehtimisesta: lääkärikouluttajalla lääkiksessä oli hyvä pointti. Raskaus on stressitesti elimistölle. Kaikki, mikä pragaa raskaudessa, on odotettavissa sitten kuuskymppisenä kun keho alkaa ikääntyä. Musta erinomainen pointti ja herätys. Eli jos selkäongelmaa, tulisi selän hoitaminen aloittaa jo nyt, koska mikäänhän ei poksahda tuosta vain, vaan sitten kun joku paikka kehosta menee niin se on yleensä vasta se viimeinen ilmoitus. Sitä ennen keho on antanut jo merkkejä. Ja vastaavasti, jos verenpainetta tai vaikka kulumaa, niitäkin tulisi alkaa nyt kolmekymppisenä hoitaa. Samoin paino ja sokerit. Eli raskaus antaa viitteet siitä mihin suuntaan hoitamatta keho menee ajan myötä. Mulla itsellä tuo selkä ja lihashuolto siis avainasemassa.
 
Voi perhana, nyt kun luin teidän kokemuksia tuosta käynnistyksestä, niin aloin miettimään, että miten tulen kestämään sen kaiken kivun ("ehkä" käynnistys 31.3.) :nailbiting: Enkä todellakaan tarkota sitä, etteikö niistä sais kirjottaa. Hyvä, että asioista kirjotetaan rehellisesti!

Pitää alkaa kyykkäilemaan jalat harallaan :wideyed: Terkan neuvo :)
 
Ehtisitköhän sä Laarapaara käydä laitattamassa akuneulat jossain ens viikolla? Ne voisi auttaa luonnollisessa käynnistymisessä...? Ainakin saisin itse tietää, et auttaako? :) menen itse ottamaan ne hiukka ennen laskettua. Ja sit vaan rentoa fiilistä. Joku sanoi jossain että luonto on hoitanut niin että jos äiti stressaa niin vauva ei synny, koska se on merkki, ettei ole turvallista just sillä hetkellä syntyä. Sitten kun emo kömpii omaan pesäänsä rauhoittumaan, on hyvä hetki tulla ja saa hyvää hoitoa. :) tiedä häntä...
 
Laarapaara, arvaa mitä mä oon tän viikon tehny? Elättelen toiveita, että paikat olis edenny siitä 1cm auki, 2cm jäljellä ja pehmeä tilanteesta pidemmälle. Tuntemukset on lupaavat, mutta saa nähdä mitä on todellisuus. Huomenna siis äitipolille ja käynnistykseen.
 
Mä rupesin pohtimaan tota akupunktiota myös, käynnistys ehkä jo viikon päästä edessä. Tiistaina kun tiedän enemmän niin ehkä varaan sitten ajan jollekin. Onko jollain suositella Puistola-Tikkurila-akselilta tai sitten Helsingin keskusta-alueelta hyvää hoitajaa?
 
Miksi teillä käynnistellään muilla kun Lillukalla? Utelias vaan olen... Minun "akupuoskari" on Espoon puolella.
 
Mulla myös radi, mut keskikäyrä-vauva tähän mennessä. Siksi tuo "ehkä"-käynnistys :) Liittyskö myös ensikertalaisuuteen, etteivät radin kanssa halua, että menee yhtään yli lasketun (la 5.4.).

Mulle on siis ihan sama milloin syntyy (kunhan syntyy :) ). Mut matalan kipukynnyksen omaavana kauhulla luin noita, että käynnistetty synnytys on kivuliaampi...

Iiik, en oo ikinä käyny akupunktiossa. Mut mun kipukynnys on valikoiva (psyykkinen juttu siis), eikä mulla oo mitään neuloja vastaan (säännöllinen verenluovuttaja). Ja eihän ne akupunktioneulat edes satu :grin Olipas sekavaa tekstiä...
 
Mullaki iski paineet noista käynnistys jutuista:bag: vaikka mulla se on edessä vasta ens kuussa jos ei mitään rupee tapahtuu, mutta ehottomasti tahtoisin luonnollisen käynnistymisen ja mielellään nyt heti vauvan syliin :angelic: rupeen olee kärsimätön!
päätimpä vähä googletella noita poppakonsteja/kotikonsteja ja voi huh huh:laughing021 osa tietty kuullosti ihan hyvälle, mutta osa oli suorastaan hirveitä!
osaa on tietysti pitäny kokeilla, mutta mitään apua ei ole tullut.
Haarakyykät pitäis kokeilla, niistä mitään haittaakaan voi olla:happy112. Kolme ässää ei ole tuottanut tulosta.... mansikat, vadelmat ja sitrushedelmät ei toimi. Lenkkeily saa aikaan harkkasupparit ja epämiellyttävän olon, kotona vointi palautuu heti ennalleen... vyöhyketerapia vois olla hyvä, acupisteitä en itse uskalla ruveta ronkkimaan... päivät suorastaan matelee eteenpäin ja nyt tuntuu että kaikki on ruvennu utelee "onko pian jo tulossa" OLISKI TULOSSA:happy7
 
Takaisin
Top