Oireista

Täällä on alkanut rinnoista tihkumaan kirkasta öljymäistä nestettä. Tämä vissiin on nyt sitä ittiään tai sen esiastetta :D
Liikkuuko teillä muilla muuten ipana pitkin päivää? Täällä vetelee menemään sen minkä kerkiää, vatsa vaan muljuaa :) Hyvä niin, eipä tarvi erityisesti liikkeistä murehtia.
 
Täällä edelleen hereillä kun uni loppui neljän aikaan (peräti kolmen tunnin unien jälkeen). Nousin syömään kun tuli niin huono olokin ja hetkeksi helpotti, mutta taas kuvottaa. Etenkin oikealla kyljellä olo on kamala, mutta eipä juuri helpota vasemmallakaan. Kai tää on ihan normaalia? Eilen oli kans aamupäivän kuvottava olo, mut meni ohi sitten ja ajattelin, että liittyy flunssaan. Kellään muulla samaa? Nyt ei närästä ettei ainakaan siitä ole kyse.
 
Täällä on melkonen rumba päällä oikeestaan koko ajan :D Tuo kaveri on hyvin harvoin paikallaan. Yöllä vessassa käydessä laskeskelin liikkeitä ja tulivat heti täyteen. En tajua, että koska toi oikein nukkuu!
Ja Möttönen, mulla on ihan sama juttu! En oo nukkunu taas oikeestaan ollenkaan ja huono olo ollut jo pari viikkoa. Nyt viimeset pari päivää on taas joutunut pakottaa ittensä syömään... ja pakki ollut sekaisin :sad001 ja sissus nää supparit ja nivus/häpyluun kivut!! Itku meinaa tulla kun koittaa liikahtaa. Aivan kauheeta. Pakko varmaan neuvolassa kysellä siitä käynnistyksestä, en ihan oikeesti vaan kestä enää.
 
Ihana, että joku muukin on hereillä! Mulla ei oo nyt muuten ollutkaan muutamaan päivään kovin kipeenä nivusalue.. Vauvan liikkeet kyllä sattuu senkin edestä ja eilen tais joku lyödä sukkapuikot alavatsaan.
Mä kyllä syön, mutta nyt on niin käsittämättömän huono olo :sad001 Kiva jos tää nyt jatkuu tällasena jos sullakin jo pari viikkoa ollut.
Mulla on neuvola vasta ihan loppukuusta, mut ens viikolla taas kättärillä lääkäri. Pitää sillon kysellä näistä loppuajan oireista. Oon niin lahopää, etten koskaan muista kysyä ellei oo asia just sillä hetkellä päällä :)
 
No nyt sit yökkäsin mahan tyhjäksi :sad001. En tiiä oliko vispipuuro pahin mahdollinen vaihtoehto aikaiseksi aamupalaksi (tiiän että hiilaria enemmän ku laki sallii) vaan oli se ainakin nätin väristä myös ulos tullessaan :)
 
Pöh, oksentaminen on aina yhtä kauheeta... yök. Mut joo, onneks vispipuuro on sentään söpön väristä takaisin tullessaan :grin Mä vetäsin pari lusikallista mysliä väkisin, ja nyt pitelen oksennusta täällä...
Mulla on ollu koko ajan kaikki maholliset oireet ja vaivat, niin jotenkin oon jo alkanut ajattelee et nää kaikki on ihan normaaleja ja kuuluu asiaan :D voiko raskaana muka olla niinkin, ettei joka askeleella kostu silmänurkka ja tarvi purra hammasta kun sattuu? Voiko silloin nukkuakin? Siis mitä, ei jatkuvaa pahoinvointia? :laughing005 Miksei kukaan oo kertonut tätä mun kropalle puoli vuotta sitten
 
Tänne kans tullu toi huono olo takas. Sitä kesti sillo alkuun 15vk asti nyt taas nostaa päätään sellanen tosi etova olo...

Maatunen sun tilanteessa mä kyl puhuisin ja kyselisin siitä käynnistuksestä... !! Joku raja jossakin, toivon niin et saisin "helpon" vauvan.. Jos nii voi sanoa.. Oot saanu raskaus aikana ihan tarpeeksi jo kärvistellä..
 
Toi pahoinvointi on kyllä niin raivostuttavaa :sad001 enää ei puolivälin jälkeen oo sentään tarvinnu ravata tipassa. Mut ei kyllä tarttis tota riesaa enää tähän loppumetreille!

Joo, mulla on to neuvola niin vois kysellä, että olisko se mahdollista... eihän sitä jaksa synnyttääkään, jos pitäis vielä kuukausi jaksaa tätä. Heh, vaikka olis kuin kiukkunen ja hankala ipana, niin ei se voi tätä tuskaa pahempaa olla :laughing002
Oon vaan kuullut kaikilta tutuilta, että käynnistyksestä lähteneet supparit on paljon kivuliaampia. Kokemuksia?
 
Maatunen, kiitos kovasti, avasin tässä foorumin ja luin huonosta olostasi ja oksennuksesta, 5sec tästä juoksin itse vessaan oksentamaan :arghh: enkä siis ole herkkä millekkään mitä luen, tuli vain samaan aikaan huono olo, sait sen varmaan tartutettua :smiley-bounce022 en ole raskausaikana oksentanut kertaakaan, nyt oli outoa juosta vessaan :excited001
 
Niin ne kuulema on kivuliaampia ei oo omaa kokemusta.mut jotenki olettaisin että jos on paikat pehmenneet ja auennut jo valmiika,en muista onko sulla, nii käynnistyskin voi mennä nopee ja sujuvasti.ja onhan kivunlievitys olemassa. Epiduraalia vaan sit ku tarvii.

Nii itekkään en oo nukkunu moneen kk kunnolla eikä päikkäreistäkään tuu oiekin mitään nii sitten ku kivut ja vaivat häviää synnytyksen jälkeen ni yösyöttö heräämiset ei tunnu enää missään ku tottunu näihi katknaisiin öihin..
 
Kaksi käynnistystä takana. Vuoden 2009 käynnistys oli kamala!!!! Sillon käytettiin vielä cytotec-nimistä lääkettä joka nykyään kai kielletty. Kielletty, tai ainakin vältetään koska supistukset olivat niin voimakkaita että vauva kirjaimellisesti lensi maailmaan. Tästä aiheutui äideille pahoja repeämiä ja jos alla oli aikaisempi sektio, saattoi supistuksen voimasta aikaisempi sektiohaava(kohtu) revetä, eli siis vaarallinen lääke. Juttelun just 2 viikkoa sitten perinatologi Tapio Kurjen kanssa asiasta. hän on seurannut kaikki raskauteni ja siis Suomen huippu perinatologi, joka kouluttaa lääkäreitä ja tekee Cacciatoren kanssa näitä 4d-ultria. No ehdin sen cytotec-käynnistyksen kokea ja poika syntyi tosiaan pilleristä kolmessa tunnissa. En revennyt onneksi lainkaan mutta supistukset oli sellaisia että olin tajunnan rajamailla. En edes tajunnut mieheni olevan käsnä samassa huoneessa yhdessä vaiheessa. Lisäksi synteettiset supistukset ei toimi välttämättä samalla tavalla kuin omat ja supistaa vaan, mutta kohdun suu ei aukea. Muistan kun kätilö katsoi mua säälien ja sanoi et sä käyttäydyt nyt niin että tiedän ettei tuolla mitään tapahdu mut voin mä sun mieliksi katsoa. ...joo 2cm auki ja tuntui ikuisuudelta. Onneksi seuraava synnytys käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja lisäämällä varovasti oksitosiinitippaa koska olin jo auennut valmiiksi. Nykyään käytetään ballonkikäynnistystä lääkkeellisen sijaan juuri siksi että se on mekaaninen ja rauhallinen vaihtoehto. Ballonkia ei tokasa tarvittukaan mut kyselin sillon Kurjelta siitäkin kaiken.
Mulla käynnistettiin eka kun vedet meni ja supparit ei alkaneet 12h kuluessa. Tokaan oli varattu yliaikakäynnistys. Nyt toivon, että saisin synnyttää luomukäynnistyen ja kokea sen koska trust me, vaikka eka synnytys oli loppupeleissä nopea ja helppokin, en tajunnut yhtään mitä tapahtui. Toka oli 7h ja siinä ehti fiilistellä, kroppa ehti mukaan ja omia hormooneja ja jotenki se vaan oli lempeä. Ekassa sain pudendaalin ja epiduraalin koska ne lääkkeillä aiheutetut kuvut oli niin hirveet että olin kipushokissa. Tokassa ponnistaminen teki kipeää kun pudendaalia ei ollut mutta jotenki olin tajuissani enemmän. Nyt ajattelin muistaa pyytää pudendaalin myös ja käyn ennen la ottamassa akuneulat, jos synnytys käynnistyisi itsellään kotona sitten. Hyviä synnytyksiä kaikki mutta itse en käynnistystä enä kohdalleni haluaisi.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on sellanen kutka, että just tolla cytotec-lääkkeellä mulle tehtiin tuulimunan tyhjennys tammikuussa 2014... Ainakin kuulostaa tutulta...
 
Niin ne kuulema on kivuliaampia ei oo omaa kokemusta.mut jotenki olettaisin että jos on paikat pehmenneet ja auennut jo valmiika,en muista onko sulla, nii käynnistyskin voi mennä nopee ja sujuvasti.ja onhan kivunlievitys olemassa. Epiduraalia vaan sit ku tarvii.

Nii itekkään en oo nukkunu moneen kk kunnolla eikä päikkäreistäkään tuu oiekin mitään nii sitten ku kivut ja vaivat häviää synnytyksen jälkeen ni yösyöttö heräämiset ei tunnu enää missään ku tottunu näihi katknaisiin öihin..
Eli jos pehmenneet, niin ballonkikäynnistys tod.näk. Ja aina kun lääkkeillä vauhditetaan synnytystä, ei kannata lääkkeellisestä kivunlievityksestä kieltäytyä. Jos luomuna menee synnytys niin luomuna voi sen itsekin vetää mutta omat kivunhallinnan kemikaalit ei vaan riitä hallitsemaan kipua jos se ulkopuolelta aiheutetaan. Tässä on minua kätilö, joogaluomuhörhö ja lääkäri valistaneet. Läkkeelliseen synnytykseen lääkkeet kipuun, luomun voit vetää aina luomuna. Ristiin ei kannata yrittää...:-)
 
Voi olla että tyhjennyksen voi tehdä muttei isoa vauvaa ajaa ulos välttämättä juuri noiden repeämistutkimusten vuoksi...
Mulla on sellanen kutka, että just tolla cytotec-lääkkeellä mulle tehtiin tuulimunan tyhjennys tammikuussa 2014... Ainakin kuulostaa tutulta...
 
Siis en tietenkään tiedä 100% varmuutta ja voi olla että käytännöt vaihtelee alueittain, mutta konsultoituani, Kurki ainakin sanoi, että vältetään nykyään. Joskus vuosia esikoisen synnytyksen jälkeen Googlasin ja löysin jonkun eduskunnan lauseenkin asiasta ja ulkomaisia artikkeleita. Tuo kohturepeämä ja istukan irtoaminen olivat niitä suurimpia epäkohtia...
 
Laarapaara, sama aine. Itelläki herää muistot keskenmenoista kun tehty tyhjennykset cytotecilla. Hyi olkoon.
No täällä ei pysy tänään näköjään yhtään mikään sisällä vaan mikä menee sisään, tulee syöksyen ulos. Yritin syödä oikean aamupalan vaan eipä olis kannattanut.. Soitin neuvolaan ja sain varmuuden vuoksi ajan tälle päivälle. Ihan hyvä niin saa ainakin olla viilonlopun rauhallisin mielin.
 
Kyllä Cytotecia käytetään myös käynnistyksissä. Riippuu sitten paikasta ja tapauksesta milloin käytetään ja milloin ei?
 
Mä lueskelin noita helmi- ja maaliskuisten ketjuja, ja siellä ainakin useampi kertoi, että oli juurikin cytotecilla käynnistetty. Ja taisivat kaikki kirota niitä rankkoja supistuksia... ääh. Haluaisin, että synnytys lähtee itsekseen käyntiin, mutta pelkään, etten yksinkertaisesti jaksa alatiesynnytystä tässä kunnossa, jos pitää vielä pitkään kärvistellä kivuissa ja unettomana. Alan vaan olla niin loppu. En pysty tekemään mitään, makaan vaan sohvalla. Itku tuli kun könysin päästämään koirat ovesta ulos :sad001 varmaan alkaa toi väsymyskin vaikuttaa tähän epätoivoiseen oloon.
Sitä vaan yrittää pitää ittensä kasassa ja näyttää onnelliselta kun joku tulee käymään. Tosiasiassa voisin läsähtää lattialle itkemään. Ei oo kyllä ikinä ollu fyysisesti näin paha olla. Mitkään murtumat ja polvien sijoiltaan menot ei muuten tunnu missään tähän verrattuna.
Anteeks kun tuli taas kauhee valitusvirsi. Onhan niitä paljonkin, kellä on oikeesti asiat huonommin kun mulla. Mutta tää olo on vaan jotain tajuttoman karseeta.
 
Mulla kans käynnistys takana esikoisesta, joten mulla ei oo vertailukohtaa luonnollisesti käynnistyneesee. Mutta mulla oli omasta mielestä kohtuu helppo synnytys, vaikkakin supistukset kun alkoi niin ne alkoi sitten ihan kunnolla. Silloin ei ollut mitään harjotus/ennakoivia supistuksia ollut joten ei ollut harmainta haisuakaan miltä supistus tuntuisi.
Homma meni suunnilleen näin; perjantaina viikkokontrollin yhteydessä todettiin että jään osastolle käynnistykseen (hepatoosi) ja sain muistaakseni just ton cytotecin ensin puolikkaana ja parin tunnin päästä toisen puolikkaan. Makasin käyrillä koko tämän ajan. Sitten alkoi muutama tuntuva supistus mutta ei muuta. Mun sisko oli synnyttänyt päivää aikasemmin ja hän käytti mua kävelemässä pitkin OYSia. Supistukset ei voimistunut juurikaan ennen iltaa, ja yöksi sain nukahtamislääkkeen ja sain nukuttua aamuun saakka heräämättä. Aamupalan jälkeen mua tultiin hakemaan synnytyssaliin ja pyysin saada peräruiskeen kun maha ei ollut toiminut moneen viikkoon. Tämän jälkeen soitin miehen paikalle ja päästiin saliin. Siellä mut laitettiin oksitosiinitippaan joka käynnisti supistukset ja alkoi saada asioita aikaiseksi myös kohdunsuulla. Saliin mentiin klo 11. Lääkäri kävi n klo 13 ja puhkaisi kalvot ja tässä vaiheessa supistukset alkoivat kunnolla. Tästä myös katsottiin synnytyksen kesto alkaneeksi. Pärjäsin pitkään pelkällä ilokaasulla, mutta sitten halusin epiduraalin ja meni vielä pari tuntia ennen kuin sen sain. Olin 4cm auki. Epin laittaminen oli taivaallinen helpotus kipuihin! Pääsin rentoutumaan ja lähes nukahtamaan. Nopeaa alkoi paineen tunne ja kätilö paikalle --> 10cm auki ja sai ponnistaa. Ponnistusvaihe kesti noin 20min. Tyttö syntyi hetki ennen kahdeksaa ja koko homma ohi kuudessa tunnissa. Eli ensisynnyttäjäksi ja käynnistetyksi synnytykseksi nopea homma ja oisin ollut heti valmis uudestaan :)
 
Takaisin
Top