Oireista

Toi haarakyykky liitty myös siihen, että venyttelee hyvin paikkoja ja ehkä "laskee" vauvaa alaspäin. Ja jos plussana tulee kiinteä peba, niin sehän ei haittaa :happy112

Pe ja la kävi lapsivieraita, niin yritinkin kovasti lattialla leikkiä kyykyssä haarat levällään. Näytti ehkä vähän "härskiltä", mut onneks lapset ei tajua :) Kavereille kyllä selostin, miks niin hankala asento...
 
Laarapaara ja Nodde, ei kannata huolestua siitä käynnistämisestä. En usko, että kyse on kuitenkaan niin isosta erosta siinä kivussa. Eiköhän se ole niin että kivutonta synnytystä ei ole olemassa, oli sitten kyse minkälaisesta tahansa... Ja mulla ainakin toimi kivunlievityksenä hyvin se ilokaasu ja epiduraali, että kyllä sitä kipua saa hallittuakin. Kuitenkin siinä vaiheessa kun käynnistämisestä on kyse niin yleensä saa olla niiden kivunlievityslähteiden lähellä, toisin kuin luonnollisessa synnytyksessä voi joutua kärvistelemään kipujen kanssa tosi pitkään kotona pelkän särkylääkkeen voimin. Jos jotain positiivista haluaa hakea :-)
 
Eniten mua huolestuttaa se että tahtoisin olla kotona kun synnytys käynnistyy ja mennä synnärille vasta sitten kun tarviin kipuun jotain... koska synnytys on pitkä prosessi ja tahtoisin olla mahd. vähän osastolla. (Synnytyksen jälkeen tietty 2-4vrk oon siellä.) Mutta ajomatkojen takia on tuskin mahdollista käydä hakemassa apuja käynnistykseen ja ajella sitte kotia..vaan joutuu jäädä osastolle odottelemaan ja seuraamaan tilannetta.
 
Eiks ne nykyään pidä vaan yhden yön osastolla, ja sitten kotiin? Ellei nyt oo jotain syytä miksi pitää jäädä?
 
ensisynnyttäjiä pidetään kait pari yötä tai kolme. Muut pihalle, jos ei kummoisia. Riippuu onko äidin kohtu supistunu hyvin,tehty epparia, tai vauvalla ehditty tehdä kotiinlähtötarkistus. Joskus joutuu odottamaan ihan senkin takia, kun lääkärit niin kiireisiä, että vauvan tarkistus venyy ja menee sit seuraavalle päivälle. Ja ensisynnyttäjien kanssa kait käydään vauvanhoitoa läpi että on mukava lähteä kotiin ja myös synnytys käydään läpi.
 
Just miehen kaveri sai avokkinsa kanssa vauvan. Vauva syntyi illalla, kotiin lähtivät seuraavana päivänä.
Liekö eri sairaaloillakin eri käytännöt sitten.
 
Riippuu kovin äidin&vauvan kunnosta ja siitä miten esim imetys ja muut jutut on lähteneet rullaamaan. Jokaisen tilanne arvioidaan kumminkin yksitellen. Varmaan myös synnyttäjän olo vaikutta, että onko valmis lähtemään kotiin vai haluisiko olla vielä sairaalassa.
 
Mullaki yks kaveri (sillon ensisynnyttäjä) pääsi Jorvista kotia ku lapsi oli 20h vanha. Synnytys perjantaina, kotiutus lauantaina.
 
Silloin vuonna kivi ja nakki ku mä oon syntynyt, äiti oli sairaalassa 8 päivää. Ja se siis oli ihan normi käytäntö silloin. Silloin ei vauvatkaan olleet äidin kanssa samassa huoneessa.
Äiti kertoi kun oli niin mukavaa olla viiden hengen huoneessa ja jauhaa p*skaa muiden äitien kanssa.
Vähän on ajat muuttuneet. :grin
 
Me oltiin 2010 esikoisen kanssa kolme yötä (syntyi lauantaina, kotiutus tiistaina) :) Oli normaali käytäntö täälläpäin että kaks vuorokautta tulee täyteen ensisynnyttäjillä :) Nyt toivon että kaikki menis niin hyvin että yksi yö riittäisi :)
 
Hei onneks on ajat muuttuneet. Mulla meinasi jo viimeks palaa käämi, kun samassa huoneessa oli yks semmonen vähän erityyppinen mamma kun minä ja se hölisi kokoajan ja selitti juurtajaksain, kuinka sen työkaverilla oli sama laskettu aika kun meillä näköjään ja sen vauva oli kuollu kohtuun just kaksi viikkoa ennen synnytystä. Meinasin sanoa sille jo jossain vaiheessa, että nyt suljet sen suus, mutta en vaan viitsiny.
On ihanaa, että ensisynnyttäjät saa sen perhehuoneen yleensä, niin saavat tutustua rauhassa vauvaan. Ja useampisynnyttäjät kun laitetaan niihin joukko-osastoihin niin vitsi että toivon, ettei olisi ruuhkaa ja huone ei olisi ihan täys. Kamalaa oli myös se kun jos ollaan monen hengen huoneessa, niin ihmiset ei kunnioita vierailukäytäntöjä. Oma mies ja lapset on tietty eri asia, mut yhdellä siinä huoneessa tuli vieraita kokoajan ja räkäisiä sukulaislapsia jotka täytti ja mekasti koko huoneen. Mun oli pakko pakata oma vauva siihen muovisänkyyn ja rullailla olohuoneeseen osastolle, koska siellä ei ollut ketään ja saatiin olla rauhassa. Ajatelkaa, huone oli niin täys ihmisiä vierailuajan ulkopuolella, etten päässyt huoneen hoitopöydälle vaihtamaan vauvani vaippaa, vaan menin käytävän vessaan, että saimme olla rauhassa.
Hlökunta kyllä sanoi niille jossain välissä, että voisitte siirtyä vaikka tästä kun täällä tehdään vauvoille toiminpiteitäkin. En tajua, kun ihmiset ei paljoa ajattele, vaan on usein niin, että ovat ainoita maailmassa. Jos huoneessa on viisi juuri synnyttänyttä tai neljä, niin on neljä vauvaakin ja kaikki tosi infektioherkkiäkin. Siksihän vierailuaika on ja toisaalta, minä en ole sinnekään ihmisiä halunnu, kun en ole muita halunnu häiritä. Voihan vauvaa tulla katsomaan sitten kun kaikki ovat päässeet kotiin, eikö? Sorry avautuminen...
 
Toivon että saadaan perhehuone, mutta nekin on niin kortilla.
Mä en haluais kenenkään vieraan kanssa samaan huoneeseen.
Kättärillä on vierailuajat. Ollaanko niistä tarkkoja? Toivottavasti.
 
Meillä Kainuun keskussairaalassa tehdään vauvalle tarkastus kun syntymästä on kulunut 48h että ainakin kaksi yötä täytyy viettää osastolla ennen kotiin pääsyä. Itse olisin ollut aina valmis aiemminkin jo kotiutumaan, joten aika todella matelee vain sängyllä maatessa ja odotellessa että aika kuluu. Saa nähdä kauanko nyt menee, kun tehdään sektio. Lääkäri sanoi että oma toipuminen vaatii 3-4 yötä sairaalassa. Toki myös vauva syntyy nyt rv 36+3 eli aikaisemmin kun aiemmat lapseni joten en tiedä täytyykö noin aikasin syntyneen olla vielä pidempään tarkkailussa, kuin lasketun ajan aikoihin syntyneiden. On se sitten ihanaa kun saa kuulla, että kotiin saa luvan lähteä.
 
Mä oon koko ajan luullu , ettei sinne osastolle saa tulla muut kuin omat perheenjäsenet... Hyvinpä oon selvillä asioista :p
 
KYSissä oltiin tarkkoja ainaki noissa vierailu jutuissa ei saanu tulla osastolle ku isä ja sisarukset ja tiettyyn aikaan. On nyt kuuluu et KHKSssa saa käydä kaikki kattomassa.. Mut varmaa tietty vierailu aikoina. Ja viimeksi oli 36h synnytyksestä pääs kotia yhtää ei aikasemmin olis voinu päästää. Toivon et nytkin menis kaikki hyvin ni pääsis mahd nopee kotiin isompien lasten luo..
 
Käytännöt vaihtelee ja on Jorvissakin ohjeet JOKA huoneen seinällä ja käytävillä mut sit satuin tollaseen huoneeseen jossa ei vaan äiti välittäny vaan kutsui kaikki sinne kännykällään ja hlökunta oli ihmeissään. Kyllähän ihmiset voi saada päähänsä mitä vaan ohjeista piittaamatta. Mut yleisesti tietty kaikki fiksuja. Sattu vaan sillon huono tuuri itelle...
 
Juu noi vierailut tosiaan riippuu vähä paikkakunnasta. Ku oli tutustuminen ni het sanottiin että saa tulla vaan mies (mahd. oma lapset tietty kans) ja isovanhemmat katsomaan vauvaa. Vierailuajatkin oli merkitty, perhehuoneilla eri säännöt. Isolla luki het ovessa että ei saa sairaana tulla. Kätilö vielä painotti että muut vieraat menee sitte kotiin vierailulle ku aika osastolla on tarkoitettu lepoon. Itse en edes halua omia vanhempia kylään osastolle, haluan miehen kanssa tutustua ihan kaksistaan vauvaan ja saada kätilöiltä apua/neuvoja hoitoon...ensisynnyttäjänä pitää olla vähintään 3vrk osastolla ja toissynnyttäjä saa lähtee 6-48h synnytyksestä, näin meitä ohjeistettiin:) siksi ennemmin olisin kotona ennen tositoimia ja lepäisin sitten koetuksen jälkeen, osastolla vaan 3 perhehuonetta ja loput jaettavia. Ihanaa teillä jotka saa ensisynnyttäjänä perhehuoneen! Meillä ei tuollaista mahdollisuutta ole, nauttikaa siis siitä:)
 
Kokkolassa on mahdollista kotiutua jo seuraavana päivänä synnytyksestä, mutta silloin kaiken täytyy olla kunnossa ja vauvanhoito hanskassa, ja vauvan tultava vielä tarkastukseen 1-2pv päästä osastolle :) Siellä meni just nyt perhehuoneet remppaan, niin eipä taida olla toivoa sellaisen saamisesta... jos ei ole ruuhkaa, niin tekevät sitten normi huoneista perhehuoneita. Tosiaan toivon, että päästäis heti kotiin. Yleensä ensarit on sen 2-3vrk sairaalassa. Ja tuolla saa käydä muutkin kuin perheenjäsenet vierailuaikoina, ja isä ja sisarukset saa tulla koska vain, mutta muiden vieraiden kanssa pitää oleilla siinä olohuoneessa. Musta se on hyvä sääntö, että vaan isä ja lapset saavat tulla huoneeseen.
 
Kättärillä ei onneks ole kuin max kahden hengen huoneita. Tietty jos käy huono tuuri, niin tulee joku älykääpiö seuraksi :)
Ainakin tutustumisessa sanoivat, että ensisynnyttäjää pidetään 2-3 vrk kun vauvan kanssa oleminen on niin uutta...
Me ei ees haluta perhehuonetta kun silloin miehen kans pitää olla siellä. Sen sijaan voi sillä aikaa viettää vaikka varpajaisis jos sattuu sopiville päiville sairaalassaolo ja muutenkin aloittaa isyysloman vasta kun päästään kotiin. Siinä mielessä kiva, että kättärillä saa vierailla muutkin vaikka muita koskeekin vierailuaika. Isä saa kuitenkin olla mahdollisuuksien mukaan ajoista riippumatta.
 
Ohhoh, onpa kyllä paljon eroja noissa kauanko synnytyksen jälkeen joutuu osastolla olemaan. Täälläkin saa vierailla vain isä ja muut lapset osastolla. Mikä mielestäni hyvä, koska itseäni ainakin ärsyttäisi jos koko ajan puhelin soisi ja kaikki haluaisivat tulla yhtä aikaa heti hössöttämään jo sairaalaan. Minusta on hyvä että saa itse perheenä ensin rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen.
 
Takaisin
Top