Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eliza79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo puoli istuva asento on huonoin mahdollinen ponnistus asento lantiontilavuuden ja välilihan venymisen kannalta, mikä vaan muu parempi. :-) Miullehan tehtiin rutiini eppari imukuppi ulosauton takia, mutta hyvin parani ja ei jäänyt mitään siitä. :-)

Mä yritin tuloksetta tunnin kaikissa muissa asennoissa, mutta vasta puoli-istuvassa lähti lapsi liikkeelle kunnolla. Ei siis ollut muita vaihtoehtoja enää ja voimat oli loppua. Pari tikkiä sain. Et ei kannata hullun lailla pelätä sitä puoli-istuvaa, kuten mä tein.

Joo ei sitä pelätä toinna, mutta jos voimia on kannattaa muitakin kokeilla. Puoli istuvassa olin itsekin lopussa.

Mikä on pahoinvointi lääkitys ja mistä sen saa ja millä perusteella!? Haluan! :D tänään eka ihan karmea aamu, ei ole todellakaan helppoa 4 ja 5vuotiaiden kanssa kotona, jotka tällähetkellä kipeänä ja vaativat aikalailla huomioo..

Mä oon synnyttänyt kaikki viisi puoli-istuvassa asennossa.. Ekassa ei edes annettu vaihtoehtoja, tokassa ja kolmannessa en kerennyt edes miettiä asentoja, neljännessä ja viidennessä en kokenut muita asentoja omakseni, vaan halusin ponnistaa mulle tutulla tavalla. :D Ja kaikki olleet nopeita synnytyksiä, viimeiset 4 kestänyt 2-2,5tuntia ja viimeisessä ponnistusvaihe alle 1min. :)

Jokaisesta oon vähän revennyt, johtuen nopeasta ponnistusvaiheesta, yksi kätilö sanoikin, että vauva tulee kuin tykin kuula. :D

Mulla nyt sit olikin onneks negatiiviset ne hiiva ynnämuut näytteet mitä perjantaina neuvolassa ottivat. Mikä helpotus :happy:
Olikin tosi outoa, perjantai-iltana piti vielä käydä illalla päivystyksessä jättämässä pissinäyte, kun alko juoksuttaa jatkuvaan vessassa ja kirvely oli jo jotain ihan karseeta. Sekin oli nega.
Nähtävästi mulla vaan on ollu limakalvot aika herkillä. Loppu viikonlopun kun sai olla melko rauhassa ilman oireita!

Muutenkin on saanu olla ilman sen suurempia, väsymys alkaa olla melkosta ja kauhee turvotus. Yökkiä ei oo vieläkään tarvinnu.

Jakkara on semmonen synnytykseen tarkoitettu jossa ns aukko että kätilö pääsee avittamaan. Googlesta löytyy kuvia :)

Ja tuohon lääkitykseen niin esikoisesta oli todella vakava pahoinvointi jonka takia olin usein tiputuksessa ja sama alkoi taas että mikään meinannut pysyä sisällä eräs aamu niin sain samantien reseptille lääkityksen jotta en ehdi kuivumaan. Ei sitä siis tosta noin vaan määrätä oksenteluun mutta jos on oikeasti paha niin sit :) mulla on diagnosoitu hyperemeesi joka helposti toistuu useissa raskauksissa

Ja siis mitä tulee tuohon ponnistusjuttuun niin kaikkihan ei päde kaikilla ja jokainen löytää varmasti kätilön avulla hyvä asennon. Mainitsin nuo vaan kun joissain suomen sairaaloissa on vieläkin omituisia uskomuksia synnytyksiin liittyen et kannattaa itsekin aktiivisesti tutustua eri tapoihin jotta voi miettiä miten itse haluaa synnyttää ja tietää että on vaihtoehtoja :)

Mulle ei tarjottu muita vaihtoehtoja kuin puoli-istuva, mikä oli hankalaa etenkin kun siinä sängyssä ei ollut ollenkaan niitä jalkatelineitä, vaan piti yrittää itse pitää jaloista kiinni samalla

Kismet90, mä en osaisi ponnistaa ilman jalkatukia.. :O Kakkosen synnytyksessä oli uudet sängyt sairaalassa ja se kätilö ei ehtinyt etsiä tukia mulle, kun oli niin kiire ponnistaa. Sit ponnistin kätilön kylkeä vasten ja miehen kättä.. Eikä siitä meinannut tulla mitään. :D Onneksi muissa oon saanut jalkatuet ja niitä vasten ponnistaa itsenäisesti! :)

Mulla nyt sit olikin onneks negatiiviset ne hiiva ynnämuut näytteet mitä perjantaina neuvolassa ottivat. Mikä helpotus :happy:
Olikin tosi outoa, perjantai-iltana piti vielä käydä illalla päivystyksessä jättämässä pissinäyte, kun alko juoksuttaa jatkuvaan vessassa ja kirvely oli jo jotain ihan karseeta. Sekin oli nega.
Nähtävästi mulla vaan on ollu limakalvot aika herkillä. Loppu viikonlopun kun sai olla melko rauhassa ilman oireita!

Muutenkin on saanu olla ilman sen suurempia, väsymys alkaa olla melkosta ja kauhee turvotus. Yökkiä ei oo vieläkään tarvinnu.

Multa otettiin esikoisen aikaan moneen kertaan emätin - ja virtsanäytteet just kaikenlaisten kirvelyiden ja alavatsakipujen takia, mut ne oli aina negaa! En sitten tiiä mistä ne johtui :O Kannattaa vaikka jotain Vagisania tai ihan Aqualan oilia käyttää limakalvojen kosteutukseen :)

Täälä myös molemmat ponnistettu puoli-istuvassa. Esikoisesta eppari kun piti auttaa imukupilla. Tokasta ei yhtään repeämää. En oo halunnut kokeilla muita asentoja kun ei tunnu luontevalta. Muutaman ponnistuksen kokeilin kyljellään tokan synnytyksessä mutta musta tuntu että en saanu yhtään voimaa ponnistukseen siinä asennossa :D

nonii. tyttö lallatteli äskön että poika saunoo, kun oli päikyssä kuullu ku joku kaveri laulo. mä sit laitoin sen spotifysta että kuulee miten se menee, ja herkistyin ihan totaalisti...

Mulle iski melko kova emätinkipu joka siirtyi/säteilee taaksepäin, häntäluun ja peräsuolen alueelle. Yksi onnistunut ja yksi epäonnistunut raskaus tyhjennyksineen takana, eikä koskaan ole ollut tämän tyyppistä kipua. Sukkapuikkokivut, liitoskivut ja kohdun kasvukivut on tuttuja ja tämä ei ole mitään niistä. Ei myöskään vastaa menkkakipuja, supistuksia eikä tyhjennyskipuja. Eikä ole vuotoa. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Jotenkin tuli mieleen kohdunkaulan avautuminen, mutta ei kai sekään yleensä itsekseen avaudu, kai se keskenmeno vuotaa ja/tai supistelee ensin. :wideyed:

Oli puhetta öljyistä, ite tykkäsin käyttää kookosöljyä ihon rasvaukseen vaikka raskaana ollessa se haju vähän ällöttää :p miulla se kosteutti kaikista parhaiten :) samaa käytin myös välilihan rasvaukseen. En tiiä oliko mitään vaikutusta mutta yhtään raskausarpea en saanut, eikä revenny välilihakaan. Tikkejä tuli kyllä kolme emättimen sisäpuolelle.

Mie olin synnytyksessä niin poikki että en jaksanu ku maata siinä sängyllä ja ponnistin eka kyljellään ja sitte puoli-istuvassa. Etukäteen olin just aatellu et en varmasti oo puoli-istuvassa vaan haluisin kokeilla polvillaan sängyllä mut eihän se ikinä mee niiku suunnittelee :D

Minä olen useampana yönä nähnyt unta, että kauhean nälkäisenä ahmin erilaisia ruokia, hereillä ollessa ei kuitenkaan ole niin yhtään nälkä yleensä. Olen ehkä laihtunutkin nyt raskausaikana kilon-pari, vaikka pyrkinyt syömään enemmän. Minullakin se, että normisti tulee popsittua kaikkea epäterveellistä runsain määrin, mutta nyt ei uppoa juuri ollenkaan suklaat ja muut, parhaiten maistuu vihannekset, niin vaikea saada päivittäistä energiamäärää kasaan... Älkää jooko vihatko minua, kun valitan tällaisesta, oikeasti vähän huolettaa, jos laihtuminen jatkuu...

Mangustimamma, mullakin välillä jotain jänniä emätintuntemuksia ollu, mutta kun en oo itekään niille oikeen selitystä keksiny niin paha sanoo tohon mitään :/ Mutta en usko että ois kyse mistään vakavasta, kyllähän sieltä jotain todennäköisesti tihkuisi jos ois jotain kohdunsuuhun liittyvää... Ainahan nää rassaa kuitenkin :(

Miekin muuten rasvasin viimeksi hullunlailla, uskon että se autto välttämään pahat raskausarvet! Mulla on vielä niin helposti arpeentuva iho, että siksi pelkäsin kyllä et jää ihan hullut tiikeriraidat. Ekat arvet tuli ihan alamahaan ja jenkkakahvoihin vasta ihan loppumetreillä (viimeset jopa synnytyksen jälkeen), käytin varmaan tokasta kolmanneksesta eteenpäin Aqualan oilia, perus kosteusvoidetta ja Weledan raskausöljyä vähä vuorotellen. Tissejäkin ois ehkä kannattanu kosteuttaa, koska ne koki pahimmat runtelut :D Alakautta en päässy lopulta synnyttään, mutta tuli öljyttyä varalta välilihaakin sieltä jostain rv 35 ->

Kismet90, mä en osaisi ponnistaa ilman jalkatukia.. :O Kakkosen synnytyksessä oli uudet sängyt sairaalassa ja se kätilö ei ehtinyt etsiä tukia mulle, kun oli niin kiire ponnistaa. Sit ponnistin kätilön kylkeä vasten ja miehen kättä.. Eikä siitä meinannut tulla mitään. :D Onneksi muissa oon saanut jalkatuet ja niitä vasten ponnistaa itsenäisesti! :)

Joo, oli se tosi hankalaa kyllä. Olikohan siinä sit sellanen tilanne, että ne varsinaiset synnytyssalit oli täynnä ja jouduin synnyttämään tavallisessa huoneessa tavallisine sairaalasänkyineen. Olin niin pihalla kivusta etten oikein tajunnut mikä oli homman nimi...

Minä olen useampana yönä nähnyt unta, että kauhean nälkäisenä ahmin erilaisia ruokia, hereillä ollessa ei kuitenkaan ole niin yhtään nälkä yleensä. Olen ehkä laihtunutkin nyt raskausaikana kilon-pari, vaikka pyrkinyt syömään enemmän. Minullakin se, että normisti tulee popsittua kaikkea epäterveellistä runsain määrin, mutta nyt ei uppoa juuri ollenkaan suklaat ja muut, parhaiten maistuu vihannekset, niin vaikea saada päivittäistä energiamäärää kasaan... Älkää jooko vihatko minua, kun valitan tällaisesta, oikeasti vähän huolettaa, jos laihtuminen jatkuu...

Esikoisen lasketun ajan ryhmässä jankutin liiankin kanssa kuinka käy kateeksi niitä jotka laihtuvat raskaana, mutta nyt olen viisastunut. Ei se tahaton painon putoaminen ja siitä aiheutuva huoli sekään varmasti hauskaa ole. :sorry:

Mut hätyyttettin puoli-istuvasta ponnistusaennosta 10minuutin ponnistuksen jälkeen kontilleen, polvilleen, kyljelleen ja lopulta jakkaralle. Jakkaralta kampesin äkkiä takasin puoli-istuvaan asentoon, koska se oli musta ihan järkyttävää.:wideyed::woot: Ja puoli-istuvasta asennosta en suostunut enää vaihtamaan... Kaksi tikkiä tuli. :)

Mangusti Tahaton laihtuminen on oikeasti vakavasti otettava ongelma, itse oon laihtunut reilusti viime synnytyksen jälkeen, paino tippui heti alle alku painon ja on siitäkin tippunut lähes 10 kiloa. Kävin tutkimuksissakin asian takia, mutta mitään ei löytynyt ja asia jäi tarkkailuun. Paino ei saisi tippua yli viittä prosenttia puolessa vuodessa tai alle, eli esim 60 kilosella raja on 3 kiloa, samaa rajaa käyttää kai neuvola ja sitten aletaan miettiä miten saisi syötyä/juotua paremmin. Vauva kyllä ottaa ravinnon, mutta aika huonoonkuntoonhan sitä saatta itse siinä mennä.

Takaisin