Oireet

Täällä kanssa pitkä lista epämiellyttäviä oireita ja jaksaminen alkanut olla sitä luokkaa että saikkua oli pakko mennä jo pyytämään. Supistelee, liitokset venyy ja paukkuu: kipua on sekä häntäluussa että häpyluussa, öisin oon alkanu herätä sietämättömiin pohjekramppeihin, vauva painaa rakkoa tosi kovasti, välillä vihloo kamalasti kohdunsuuta .. :| hehkeetä! Nyt viimesimpänä alkanu vähä makuulla olles tekee keuhkoille tukalaa olit sit kummalla vaan kyljellä.
 
Jep jep.. Kaikki vaivat mitä oli ekassa raskaudessa, on tulleet nyt aiemmin ja pahemmin.. Ensimmäisten kuukausien oksentamisen jälkeen meni verenpaineet niin matalalle etten meinannut pystyssä pysyä. Nyt liitoskivut, närästys ja armoton väsymys ovat jokapäiväisiä riemuja.. Eilen töissä jopa vanha papparainen kävelykepin kanssa ohitti minut rappusissa! :oops: Yöllä sängyssä kääntyminen vaatii tarkan suunnitelman miten päästä toiselle kyljelleen mahdollisimman vähillä kivuilla.. Lenkillä käynnistä en ole uskaltanut haaveilla enää pariin kuukauteen..

Mutta kyllä vielä nämä kestän, kunhan raskausmyrkytys ja HELLP jäisivät tällä kertaa kokematta.
 
Mulla on ollut rv15 lähtien kipua samassa kohdassa, mut en osaa sanoa onko tää puristavaa vai minkälaista. Alkuun sitä oli harvoin, mutta viime viikkoina lähes päivittäin ja välillä tosi voimakkaanakin. Multa on tutkittu sappikivet ja vaikka mitä, mut viimeisin diagnoosi oli, että vatsahapot siellä ärsyttää, kun tila on käynyt niin ahtaaksi. Ootko huomannut kivulla mitään yhteyttä syömiseen?

Mun terkkari arveli, että vois olla ylävatsan kipuilussa kyse siitäkin, että lihakset vaan tekee tilaa kasvavalle kohdulle ja on ehkä joutunut jonkinlaiseen "pinteeseen", myös jotain sellaista sanoi, että mulla on niin kiinteä lihaksisto, että sekin vois jotenkin vaikuttaa(?!). Toisaalta kanssa arveli, et vois olla noita vatsahappojakin. Ystävällisesti kirjoitti mulle valmiiksi lähetteen sappihappojen takia labraankin - varmuuden vuoksi, menen sinne sitten jos siltä itsestä tuntuu. Voisin kanssa itse alkaa kallistua noiden vatsahappojen kannalle, koska viime päivinä on ollut lounaan jälkeen just näitä ylävatsakipuja tai sellasta tylsää pistämisen tunnetta. Yritän nyt tsempata, et söisin vähän useammin ja pienempiä määriä. Jos se vaikka auttais... :hungry:
 
Voihan unettomuus :BangHead Aikaisemmin olen nukkunut hienosti vaikka 10 tuntia putkeen mutta nyt raskauden loppua kohti saan unta 4-5 tuntia yössä ja sitten on pakko nousta ylös. Päivisin tietysti väsyttää... Muilla samaa ongelmaa?
 
Kelo, täällä sama ongelma. Uni ei vain öisin tule ja heräilee herkästi. Onneksi enää kaks viikkoa töitä jäljellä, ei nimittäin järki oikein kulje kovin selkeänä päivisin.
 
Mun terkkari arveli, että vois olla ylävatsan kipuilussa kyse siitäkin, että lihakset vaan tekee tilaa kasvavalle kohdulle ja on ehkä joutunut jonkinlaiseen "pinteeseen", myös jotain sellaista sanoi, että mulla on niin kiinteä lihaksisto, että sekin vois jotenkin vaikuttaa(?!). Toisaalta kanssa arveli, et vois olla noita vatsahappojakin. Ystävällisesti kirjoitti mulle valmiiksi lähetteen sappihappojen takia labraankin - varmuuden vuoksi, menen sinne sitten jos siltä itsestä tuntuu. Voisin kanssa itse alkaa kallistua noiden vatsahappojen kannalle, koska viime päivinä on ollut lounaan jälkeen just näitä ylävatsakipuja tai sellasta tylsää pistämisen tunnetta. Yritän nyt tsempata, et söisin vähän useammin ja pienempiä määriä. Jos se vaikka auttais... :hungry:
Multa on kans otettu labroja ja pissikokeet, ultrattu sappikivet, otettu ekg jne. eikä mistään oo löytynyt mitään.

Kantsii testata pienempiä annoksia useammin. Mulla ne on ainakin auttanut. Tosin välillä pystyn syömään isompiakin annoksia ilman kipuja ja välillä kipeytyy pienestäkin. Aika vaihtelevasti menee. :confused: Jotkut tietyt ruoka-aineetkin voi vaikuttaa kans. Oon ollut huomaavinani, että suklaa ainakin ärsyttäis... :mad:
 
Aikaisemmin olen nukkunut hienosti vaikka 10 tuntia putkeen mutta nyt raskauden loppua kohti saan unta 4-5 tuntia yössä ja sitten on pakko nousta ylös. Päivisin tietysti väsyttää... Muilla samaa ongelmaa?

Juu, samaa ongelmaa täälläkin. Vielä pitäisi jaksaa kolme viikkoa töissä tän univajeen kanssa...
 
Mulla on ollut nyt koko viikonlopun ajan pientä päänsärkyä. Aiemmin ei oo ollut ollenkaan. Perjantai- ja eilisiltana iski myös hirvee heikotus ja huono olo. Eilinen aamulenkkikin oli normaalia lyhyempi, kun ei vaan jaksanut pidempään. Mitäköhän tää nyt oikein on. Verenpaineet normaalit ja myös pissi puhdas, kun tänä aamuna tarkistin. Nyt pitäis lähteä salille testaamaan jaksanko sielläkään tehdä yhtään mitään. Tänään 32+4.
 
Unettomuutta ollu täälläki pidemmän aikaa. Muisti alkaa reistailee jo tän univajeen takia.. sportmom mullaki ollu tommosta kerram jopa 5pv putkee ja meni levolla ohi ja ikinä ei sille löytyny selitystä. Saatto olla nii huono olo että tuli oksennuski..

Alussa rinnat paisu hetkessä. Sen jälkee ei oo paisunu kunnes nytte yhtäkkiä taas ja tosi arat ettei kestä autolla ees töyssyjäkään aina. pittää taas näköjää lähteä ostaa kuppikokoa isommat liivit:D
 
Yöllä heräsin siihen et oikeaan puoleen mahaa sattui. Taisin nukkua oikealla kyljelläni tuolloin. Todella varovasti käännyin kontalleni ja sen kautta vasemmalle kyljelle. Taitaa olla joku venymiskipu. Tämä oli jo toinen kerta tuollaiselle yölliselle kivulle, samaan kohtaan tuli taas. Mikä lie. Onneksi olen vielä ainakin hyvä nukahtamaan, varmaan tuo unettomuus iskee minullekkin parissa viikossa. Minun laskettu kun kerran on loppukuusta.

Tuntuu että nyt on paitsi vatsa pullahtanut kunnolla ulos, niin on jopa helpompi olla. Närästys on vaihteeksi laantunut, ei ole niin kauhea nälkä koko ajan, ja alaselkäkin kestää enemmän puutarhahommia mitä viikko pari sitten. Aaltomaisesti menevät tosiaan nämä oireet. :)
 
Voi noiden ennakoivien supistusten kanssa... Niitä on ollut vk 20 lähtien noin 10 kertaa päivässä lyhyitä kohdun kiristyksiä, mutta eilenhän oikein innostui. Oli koko päivän maha kovana yhtään hellittämättä ja pientä kuukautiskipumaista ristiselkäkipua, mikä iltaa kohden sitten voimistui. Alavatsaa rupesi aaltomaisesti kiristämään samaan aikaan alaselkäkivun kanssa. Käyrille piirtyi säännöllisesti koko ajan pientä ja vähän isompaa supistusta. Paikat kuitenkin kiinni ja kohdunkaulaa 3cm mutta osastolle seurantaan yön yli. Sain siellä 1000ml ringeriä minkä jälkeen Adalat supistuksenestoon ja paracetamolia ja toinen ringer 1000ml hitaasti ja yö meni aaltomaisissa supistuksissa selkäkivun kanssa... Lepoa vessaluvan kanssa. Päivällä labrat ja pissa ym normaalit ja paikat kiinni, eikä syytä siihen löytyny. Nyt vaan kohtu edelleen normaalia vähän pinkeämpi ja ristiselästä nipistelee edelleen. Oli kuulemma ok mutta jos selkäkipu yhtään tuosta voimistuu taas niin takasin. Niin ja viikkoja 32+3.
 
Muokattu viimeksi:
Mun unet on myös silppua. Jalat puutuu ja välillä tulee sellaisia kuumia aaltoja, joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että olisi oikeasti liian kuuma, eli eivät myöskään mene ohi kuin itsekseen, vaikka olisi ihan alasti ilman peittoa. Liitoskivut vaihtelee, välillä on ihan hyviä päiviä, mutta sitten on päiviä, kun tuntuu ettei pystyisi kävelemään lainkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Oonkin vähän miettinyt että kun tää koko raskaus on mun keholle niin uus juttu niin tää oikein innostuu näissä asioissa ☺ kuten alkuajan pahoinvoinnissakin että Jes! Nyt oksennetaan sitten ihan kunnolla ☺
 
Vitsi että on menny oikealra puolelta selkärangan vierestä ja kyljestä kipeäksi ylhäältä. Välissä niin kipeä ettei voi liikkua yhtää ja kramppaa.. mistäköhän voi johtua?
 
Miul on istuinkyhmyn sisäsyrjä tosi kipee. Tunuu ku joku veistelis puukolla. Joka askeleella sattuu. Tullu tän päivän aikana tää kipu, järkkyä. Kävely helpottaa mut heti ku istahtaa ni sit jäytää taas. onks tää pysyvä olotila?
 
Mulle on lisääntyvissä määrin semmosta ihmeellistä äkillistä vihlontaa tuolla alakerrassa kävellessä, varsinkin työpäivän jälkeen tai kävelyllä ollessa. Tulee hyvin yllättäen ja tekee kipeetä, niin et pitää ihan pysähtyy, mut tunne menee tois nopeesti ohi. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että ihan normaalia tässä vaiheessa, et pitäs levätä ja mennä voinnin mukaan..onks muilla tämmöstä? Eilen ihan säikähdin kun kävin kaupassa työpäivän jälkeen ja tuntu et en pääse sieltä pois, ku piti koko ajan pysähdellä.. mut sit levätessä taas meni tuntemukset täysin ohi eikä illalla ollut enää mitään...:anyone
 
Mulle on lisääntyvissä määrin semmosta ihmeellistä äkillistä vihlontaa tuolla alakerrassa kävellessä, varsinkin työpäivän jälkeen tai kävelyllä ollessa. Tulee hyvin yllättäen ja tekee kipeetä, niin et pitää ihan pysähtyy, mut tunne menee tois nopeesti ohi. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että ihan normaalia tässä vaiheessa, et pitäs levätä ja mennä voinnin mukaan..onks muilla tämmöstä? Eilen ihan säikähdin kun kävin kaupassa työpäivän jälkeen ja tuntu et en pääse sieltä pois, ku piti koko ajan pysähdellä.. mut sit levätessä taas meni tuntemukset täysin ohi eikä illalla ollut enää mitään...:anyone

Tuttu tunne! Itse en ole töissä enää ja päivisin vähän vaihtelevasti liikun, mutta mulla tota vihlontaa tulee ihan levossakin... Ajattelin että se on vauvan pää siellä alhaalla ja kun hän liikkuu niin se osuu sinne..? Ilmeisesti häpyluu alkaa pehmentyä(?) tässä kohtaa, sekin kai voi olla syynä. En sitten tiedä, mutta ymmärsin että ei ole syytä huoleen kuitenkaan... :D
 
Joo neuvolassa selittivät jotain paikkojen pehmenemisestä yms... Mulla ainakin toistaseks ollu tota vaan kävellessä, mut ihan naurettavaa ku ei pysty ku lyhyitä matkoja kävelee :D Ja joo tota mulla on kans, et tuntuu alhaalla sitä paineen tunnetta aika vahvasti.. Onneks huomenna on viimenen työpäivä, jos tää sit vaikka helpottas vähän.. työpäivien jälkeen ei oo oikeen voinut liikkua, lähinnä mennyt sohvalla maatessa ja toipuessa :D Ihanaa kuulla, et jollain muullakin samaa oireilua..pelkäsin jo et onks tää merkki siitä että nyt se syntyyy :D tosin onhan täs jo rv 34 + meneillään, et kai sitä alkaa kaikenlaista tuntemusta olla...
 
Takaisin
Top