Oireet

Mulla alkaa olla selkäkivut, liitoskivut ja supistukset pahentuneet siihen malliin, että saas nähdä kauanko sinnittelen vielä töissä ilman sairaslomaa. Vielä olis 5 vkoa kesäloman ja siitä äippäloman alkuun ja se tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta tällä ololla :(
 
Mulla alkaa olla selkäkivut, liitoskivut ja supistukset pahentuneet siihen malliin, että saas nähdä kauanko sinnittelen vielä töissä ilman sairaslomaa. Vielä olis 5 vkoa kesäloman ja siitä äippäloman alkuun ja se tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta tällä ololla :(

Etköhän hae heti vaan sitä saikkua!? Työt on vaan työtä, sun vointisi tärkeäpi työtä. Viime raskaudessa, kun supisteli paljon, työterveyslääkärikin sanoi, että on hyvä kuunnella itseään ja pitää huolta itsestä, ettei väsyneellä ja rikkinäisellä äidillä tee mitään, pitää osata olla armollinen myös itselle.
 
Varmaan on kyllä pakkokin, vaikka saman työn joutuu opetusalalla tekemään kun on saikulla (ohjeet sijaiselle yms.), mutta saapahan kirjoitella vaakatasossa sohvalla jos siltä tuntuu. Seisominen, kävely, kumartelu ja kyykkiminen ei oikeen luonnistu :(
 
Kyllä mä ihmettelen miten jaksan loppuun asti, sillä tämä odottaminen on jo nyt tuskaa! Joka paikkaan sattuu! Sattuu ihan helvetisti! Päätä vihloo ja särkee, pallean kohdalta kivistää lujaa, vatsanahkaa kiristää, selkää särkee, jopa p*llu on kipeä! Kävely on tuskaa, selkä ei (vanhan vamman vuoksi) tahdo kestää, kääntyminenkin on raskasta. Koko ajan supistelee, pienimmästäkin tekemisestä. Ja siis tosiaan, menossa on rv 26 vasta. Enää ei ole ollut niitä onnellisia päiviä jolloin olo on keveä ja toimelias... Ei tosiaankaan. Lisäksi mielialaan alkaa vaikuttaa myös anemia. En tiedä miten monia "pikkutorkkuja" otan pitkin päivää... Muisti pätkii. Pyöräyttää ja näkyy tähtiä. Huomenna taas lääkäriin...
Ja mainittakoon nyt vielä, että olin fyysisesti ihan hyvässä kunnossa ennen raskautta. Tuntuu, että oma keho ei toimi enää, vaan se on pettänyt minut. :crybaby2 En kykene edes seistä kun max 10min, selkäkivut käy ylivoimaisiksi. Ei puhettakaan, että voisin kumartua, siivota jne. Ja jos joku vielä sanoo, että "ei se raskaus ole mikään sairaus" niin... :sour:
:violent006

Ei mulla nyt muuta.
 
Mulle ainakin neuvolalääkäri määräs samantien saikun kesäloman alkuun saakka ns "varmuuden vuoksi" kun pyysin viikon lepoa koska töissä supisteli sen verran kiitettävästi.. Joten suosittelen sairasloman hakemista, oma vointi on tärkeintä nyt :)
 
Miten te saatte nukuttua? Nyt kaikki vinkit kehiin! Väsyttää ihan sikana, mut nukkumisesta ei tuu mitään :( Kyljellään ollessa korva painuu tyynyyn -> kipua ja olkapäähän alkaa myös särkemään. Selällään/vatsallaan ei nyt todellakaan pysty olemaan. Lisäks tuntuu, että heti kun käy maaten niin jalkoja alkaa särkemään. Hirveetä pyörimistä vaan ja hyvää asentoa ei löydy. Nyt rv 27+0 eli on tässä vielä näitä viikkoja jäljellä..
 
Mä oon muutenkin huono nukkuja ja vähintäänkkn huono nukahtaja, mut oon kiittäny sitä et on tullu satsattua itselle tosi sopivaan sänkyyn ja tyynyihin - muuten en nukuis ilman raskauttakaan.
Mut en oo kyl kokenu nukkumista muuten vaikeeks ku et tällai 3-4 herään siihen kun vatsassa on bileet - tosi väsyneenä en siihenkään. Vessassa ei oo öisin tarvinnu ravata vaik pystyssä ollessa välillä puolentunnin välein :D
Alkuaskaudesta puutu kaikki paikat ku hormoonit teki löysytystyötä, nyt ei oo sitäkään.
Likun ja puuhaan vielä päivällä tosi paljon, ehkä oon sit vaan niin väsyny et nukun hyvin.
Mut tästä uudelleen nukahtaminen voi olla joskus työn ja tuskan takana.
29+4
 
Mulla kans alkaa olla paikat kipeänä, selkä, lonkat ja pimperon seutu. Etenkin nukkuessa asennon vaihtaminen on tuskaa mut jos asentoa ei vaihda alkaa vatsaa sattumaan ja supistamaan. Ja jos istun pitkään alkaa häntäluuhun sattumaan ja jos seison kauan paikoillaan alkaa pyörryttää... Että ei oo hehkee ole ei. Mut tällästä kipujen viidakkoa se oli viimekskin, nyt vaan täytyy liikkua sen mitä pystyy koska makaaminen vaan pahentaa oloja. Tsemppiä kaikille, kyllä se nyytti kaiken kivun parantaa :-)
 
Miten te saatte nukuttua? Nyt kaikki vinkit kehiin!

Mulla on kanssa vähän nukkuminen huonoa, mutta joten kuten onnistuu, kun apuna on kahdeksan tyynyä. :joyful: On sellanen puoltoista metriä pitkä vartalotyyny minkä saa jalkojen väliin lantion alueen kipuja helpottamaan, ja sama tyyny yltää myös tukemaan vähän mahaa, mikä vähän helpottaa selkäkipuja. Ja sitten on seitsemän pienempää erikokoista tyynyä, joilla olen yrittänyt nostaa yläkropan vähän enemmän yläviistoon, ettei vatsahapot valuisi koko yötä ruokatorveen. Siitä huolimatta on vähän epämukava olo ja tulee kyllä heräiltyä useaan otteeseen yön mittaan...
 
Täällä 28+2 ja viime yönä nukuin sellasia vartin pätkiä :/ Mä olen tunnettu mun unenlahjoista, ja voi elämä kun mä kärsin tästä. Jalkoihin sattuu, pimppiin sattuu ja lonkkaan sattuu. Mulla on varmaan 10 tyynyä ja kun saan ne hyvin niin pitääkin lähteä pissalle :( Ja sitte ku nukun niin nään ihan kamalia painajaisia ja herään itkien... Tätäkö tää nyt on loppuun asti?
 
Voi oon niin kateellinen teille joilla enää muutama viikko töitä ja sit kesäloma ja mammaloma. Mulla on vielä kuus viikkoa töitä, johon kuuluu yks ulkomaan matka ja aika paljo reissailua täällä kotimaassa. Ajatukset meinaa koko ajan kääntyä vauva juttuihin ja työteho on kyllä laskenut niin fyysisesti että henkisesti.. No tiedän kyllä et sit kotona ollessa varmaan kaipailen töihin, tällänenhän tää ihmismieli on :)
 
Täällä 28+2 ja viime yönä nukuin sellasia vartin pätkiä :/ Mä olen tunnettu mun unenlahjoista, ja voi elämä kun mä kärsin tästä. Jalkoihin sattuu, pimppiin sattuu ja lonkkaan sattuu. Mulla on varmaan 10 tyynyä ja kun saan ne hyvin niin pitääkin lähteä pissalle :( Ja sitte ku nukun niin nään ihan kamalia painajaisia ja herään itkien... Tätäkö tää nyt on loppuun asti?

Mulla kans sellainen iso imetystyyny + 2 tavallista tyynyä ja käy kans noin, että kun saa ne aseteltua hyvin niin sit pitääkin lähteä vessaan..Ja sit viime yönä, just kun olin nukahtanut niin enkähän mä herännyt siihen kun mies työnteli mun jalkaa sivummalle kun oli ilmeisesti hänen tiellään.. prkl! :angry5
 
Mulla lähdetään tutkimaan vielä tarkemmin verta, sekä kilpirauhasarvot katsotaan myös. Hemoglobiini jatkaa tasaista laskua, vaikka lisärautaa oon syönyt koko ajan ja parhaita mahdollisia tuotteita. Nyt se on 98. Kokeista kun saadaan tulokset saan lähetteen äitipolille. Mä odotan niin paljon, että ultrataan ja näen, että vauva kasvaa ja voi hyvin. Oma kunto ja jaksaminen huolettaa myös.
 
Rv 31 ja rinnat erittää jo hulluna semmosta vaaleankeltaista nestettä. Lakanat kastuu öisin ja puristettaessa nänniä, nestettä ihan suihkuaa. Ällöä, enpä tämmöistäkään ollut arvannut.
 
Tänään kävin fyssarin luona "jumppaamassa" ja käytiin miehen kanssa hakemassa sen kaverilta tavaroita vauvalle. Nyt alapää ihan törkeän kipeä, tuntuu kuin joku olisi pesäpallomailalla sitä hutkinut :( ei musta ole enää istumaan edes autossa.
 
Huhhu, alkaa ketuttaa kun öisin vessassa käymisen jälkeen ei saa unta ja valvon parisen tuntia. Sitten on pakko juoda ja hetken päästä taas pissahätä ja sitten täytyykin syödä jotain :-D
 
Olin konferenssimatkalla ja päätin, etten teekään enää yhtään matkaa ennen äitiyslomaa, vaikka olin aikonut. En saanut hotellissa nukuttua yhtään. Alavatsaa poltti ja korvensi joka asennossa, supisteli ja oli vuoroin kylmä ja vuoroin kuuma ja hiki. Jalkoihin ei tuntunut kiertävän veri yhtään. Sitten valvominen tietenkin pahensi stressiä ja väsymystä, ja rupsein yöllä lopulta oksentamaan hotellin vessassa. Valvoin muutamaa satunnaista unentapaista pätkää lukuun ottamatta koko yön. Oli tosi ikävää yrittää edustaa seuraavana päivänä, kun oli ihan uupunut. Myös itse konferenssissa oli edellisenäkin päivänä hetkittäin kiusallinen istua, kun vauva reagoi mikrofoniin puhuttuihin esityksiin potkimalla hullun lailla, ja jaksoi mellastaa parituntisen esitelmäputken ajan kerrallaan. Yritä siinä sitten kuunnella ja istua paikallasi.
 
2b9f3eefbdc6f471fd7c3f91f3af7105


Onko normaalia jos maha pienenee yhtäkkiä? Kuvissa valkonen paita rv 29 ja musta paita rv 21. Sfmitta oli kuitenki oli rv 26 vähän keskikäyrän yläpuolella 25cm...
 
Tuo valkonen takki ei oo ees mahtunut alimmat napit kii viimiseen 4viikkoon ja nyt menee ihan helposti kaikki :oops:
 
Youngmama, mä välillä säikähdän kun makuulla ollessa maha yhtäkkiä "katoaa". Se siis menee niin pieneksi, että näytän vaan että olisin syönyt aavistuksen liikaa. Se kyllä aina hetken kuluttua pullahtaa takaisin kun vauva vaihtaa asentoa.

Voisiko sulla olla, että vauva vaan olisi eri asennossa? En tiedä mistä muustakaan se voisi johtua?
 
Takaisin
Top