Oireet

Joo, toi pregnancy brain -ilmiö on kyl kamala... Siitä täälläkin kärsitään! Saapahan työkaverit ja muut nauraa. Musta tuntu, ettei edellisen raskauden ja pitkän imetyksen jälkeen kerennyt aivot palautumaankaan, saa nähdä tämän jälkeen mitä aivokapasiteetista on enää jäljellä. :D
 
Bella: yks yö heräsin vasemman puolen rintakipu tyyppiseen kipuun joka säteili oikeaan käsivarteen. Säikähdin että onko oikeaa rintakipua. No sisäänhengittäessä pisti kovastikin että ihan salpas mutta kuitenki oli sen tyypistä kuin lenkillä alkaa pistämään rintaan. Yritinkin venytellä jos rintalihas on niin jumissa tuolta syvältä. Edelleen 1.5viikon päästä välillä tuikkasee tuonne. Ja on sellasta kipua myös kuin vauva työntäis itteään tuonne kylkiluun alle. No ei ehkä itse vielä sinne potki mutta jos jotenki elimet painaa sinne. Tms. Mutta häijy tunne on.
 
Bella: yks yö heräsin vasemman puolen rintakipu tyyppiseen kipuun joka säteili oikeaan käsivarteen. Säikähdin että onko oikeaa rintakipua. No sisäänhengittäessä pisti kovastikin että ihan salpas mutta kuitenki oli sen tyypistä kuin lenkillä alkaa pistämään rintaan. Yritinkin venytellä jos rintalihas on niin jumissa tuolta syvältä. Edelleen 1.5viikon päästä välillä tuikkasee tuonne. Ja on sellasta kipua myös kuin vauva työntäis itteään tuonne kylkiluun alle. No ei ehkä itse vielä sinne potki mutta jos jotenki elimet painaa sinne. Tms. Mutta häijy tunne on.
Koita pilatesrullaa! Mulla tuonut helpotuksen selkä ja rintakipuihin :). Ja jos ei rulla vielä avaa tarpeeksi, niin lopuksi tennispallo lapaluiden väliin ja lattialle makaamaan. Kyllä paukkuu kivasti nikamalukot auki :). Oonko muuten ainoa kenelle on tullut suonikohjuja? Viikko sitten pamahti oikeaan sääreen ja ai että kun on kipeä! Tunsi kyllä itsensä niin vanhaksi ja rumaksi, mutta kuulemma pitäis helpottaa synnytyksen jälkeen...
 
Pallokala. Meillä on rouvalla oikein kertakaikkisen mahtavat suonikohjut ollu jo varmaan pari kk. Uusimpana on kohjua nyt nivusessa.
Neuvolasta suositteli tuki-/lentosukkia (on ollu alusta asti käytössä) ja hirudoidia.
 
Tänään viikkoja 18+6. Viime aikojen kiusana on ollut kovat päänsäryt. Lonkkakipuja on ollut jo monta viikkoa ja tyynyjä tarvitsen jalkojen väliin, että pystyn nukkumaan. Kivuliaita supistuksia oli pari viikkoa sitten, ilmeisesti johtui stressistä ja liian reippaista päivistä. Piti levätä tosi paljon. Muutenkin kivuttomia harjoitussupistiksia on ollut. Tahti on nyt hidastunut monessa mielessä. En jaksa esimerkiksi seistä enää pitkiä aikoja putkeen vaan välillä täytyy hetkeksi istua. Mieli on herkistynyt. Seurani suhteen olen todella valikoiva. En jaksa ihmisiä jotka kuormittavat tai ovat negatiivisia. Omissa oloissa on mukava olla.

Alkuraskauden pahoinvointi ja väsymys ovat taakse jäänyttä elämää. Välillä nukun edelleen päiväunet. Normaalirytmistä poiketen herään todella aikaisin ja menen ajoissa nukkumaan. Enää ei vaan jaksa valvoa.

Vauvan liikkeet ovat tuntuneet jo pidempään. Nykyään joka päivä useamman kerran. Tänään myös toinen tyttäristäni tunsi potkun vatsan läpi. :Heartpink Hänen ilmeensä oli huikea! Täynnä ihmetystä ja iloa. :happy:
 
Mulla on nyt noin neljä päivää tuntunut lähes koko ajan sellainen inhottava paine tuolla oikealla kylkiluiden alla. Epäilin ensin että jokin lihas on jumissa mutta nyt luulen että kyse on kohdun kasvamisesta... Ei ole kipeä mutta tuntuu todella inhottavalta. Ajattelin kysyä asiasta torstaina ru:ssä.

Miulla on tuota samankuulosta kipua kolmatta päivää kylkiluiden alla just. Tuntuu että pitää vaihtaa istuessa asentoa koko ajan eikä hyvää tunnu löytyvän... Kerrohan jos jotain ru:ssä kommentoi asiaa!
 
Mesiangervo mä ostin joitain vkoja sitten imetystyynyn mitä käytän nyt nukkumiseen. Maksoi 34e ja ihan super hyvä ollu. Nukkumaan mennessä saa paljon helpommin mukavan asennon ja ei ahdista niin paljon. Parempi ollu ku vain perustyyny jalkojen välissä. Suosittelen ostamista :)
 
Mulla on hirveet kohjut molemmissa jaloissa, ei oo kipeet mut jalat särkee lähes koko ajan! :/ Tukisukat vähän helpottaa mut kaikki seisominen ja kävelykin aiheuttaa ikävät jalkasäryt.... Ilmeisesti verenkiertohäikkää.... Ens ke neuvola täytyy siellä jutella asiasta!
 
Eveliina; kätilö sanoi että ihan normaalia "kipua", selitti pitkästi kohdusta ja siitä kun se kasvaa, esimerkiksi kohtua kannattelevista säikeistä tms...edes muista kaikkea mitä hän kertoi. :D Mutta normaalia siis, kun ei ole muuta vaivaa :) Ehdin jo soittamaan terkkarillekin ennen ru, kun yksi päivä en meinannut löytää millään hyvää asentoa ja kuitenkin mulla eka raskaus niin halusin tietää onko normaalia ja myös hän sanoi että kuulostaa tavalliselta. :D
 
Nyt on 24+2 ja mulla on olo vaan helpottunut tässä viikon sisällä :) aiemmin tuntui, että keuhkoja puristaa jos yhtään on vatsalaukussa tavaraa, mutta nyt olo on helpompi. Liekö vauva vaihtanut asentoa?

Samasta syystä oon myös pystynyt harrastamaan paremmin liikuntaa ja tuntuu että se on pitänyt säryt poissa. Toivotaan että tämä vaihe jatkuu jonkun aikaa edes...
 
Minä kehitin viikonloppuna itselleni ihan uuden vaivan; särkevät kantapäät! Liiasta seisomisesta ilman kunnon kenkiä. Muistuikin mieleen et miksi esikoista odotellessa kuljin viimeiset kuukaudet pehmeissä puutarhakengissä. :meh:
 
Mulla on itellä työkenkinä birckenstockin sandaalit, ihan parhaat ja jalat ei väsy yhtään työpäivän aikana. Aattelin ett ostan toiset samanlaiset kesäkengiks täks kesäks :D Suosittelen. Ite tykkään ulkonäöstäkin.
Nyt ostin jenkkireissua varten Dr. Martensin mustat sandaalit millä oli kans maailman mukavin kävellä.
 
No joo. Pari kertaa säikähtäny et lapsivedet on tullu. Mut sit se onki ollu vaan valkkarii
 
Minulla on hiusten laatu muuttunut. Ennen sain helposti luonnonkiharat esiin pesemällä ne oikeilla aineilla ja rutistelemalla sitten kuivaksi. Luonnonkiharat sain kuin esikoisen syntymästä oli mennyt se puolisen vuotta. Nyt sitten hiukseni ovat muuttuneet takaisin jäykän suoriksi. :(
 
Olen myös huomannut hiusten laadussa muutosta. Juurikin tuollaista vahventumista kuin sinullakin Nepeta Cataria. Ensinnäkin ns. vauvahiuksia (niitä lyhyitä haivenia) on tullut PALJON ja ne sojottavat lähes kohtisuoraan ulos päänahasta jos ei millään aineella tasoittele (ärsyttävää!). Hiuksista on myös tullut paljon paksummat, eikä niitä tarvitse pestä kuin 4-5 päivän välein. Ennemminkin tuntuu siltä, että mitä kauemmin pesemättä, sitä paremmilta, paksummilta ja hyvinvoivemmilta hiukset näyttää. Todella outoa. Ennen ne ovat näyttäneet todellakin vain rehellisen likaisilta parin pesemättömän päivän jälkeen. Kaipa se pudotus takaisin maan pinnalle tulee kun muksu syntyy ja raskausajan ihmemaa katoaa...
 
Mullakin hiukset näyttää paremmilta mitä pidempään oon pesemättä :O ja mulla on aiemmin ollut todella nopeasti rasvottuva tukka.. En kyllä valita :) sais pysyy tällasena myös vauvan syntymän jälkeen.
 
Ikävä kyllä hiuksia alkaa tippua päästä ihan urakalla. Yleensä noin 3 kk synnytyksestä. Raskauden aikana hormonit pitää karvat päässä ja sitten kun hormonitaso laskee lähtee kerralla enemmän. Moni kauhistuu tuleeko kaljuksi.
 
Mulla kyllä lähtee tukkaa tälläkin hetkellä ihan tavattomasti.. Oon aina ollut putkimiesten kauhu. Eli varmaan kaljuunnun sitten raskauden jälkeen :/
 
Takaisin
Top