Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse oon syönyt medium-pihviä, mutta nauta on tullut omasta navetasta ja kylmäketju ollut kunnossa. Kaikki salmonella ja muut testit näyttäneet joka vuosi puhdasta.

testataanko muuten toksoplasmaa naudoista rutiinisti Suomessa?

En löytäny mitään tilastoja ainakaan. Ainut tieto oli että Virossa sitä on enemmän naudoissa kuin Suomessa, Ja Suomessa mm hirvieläimissä enemmän ku naudoissa. Medium poroa siis esim en uskaltais syödä... Medium nautaa söin vielä jossain vaiheessa, kun tartuntariski alkuraskaudessa sikiöön on niin pieni (tosin kohtalokas), mutta enää en ehkä uskaltais riskeerata. Helpommalla varmaan pääsis jos itse kävis testauttaan onko toksoplasma itsellä jo ollut vaiko ei...

V
Itse oon syönyt medium-pihviä, mutta nauta on tullut omasta navetasta ja kylmäketju ollut kunnossa. Kaikki salmonella ja muut testit näyttäneet joka vuosi puhdasta.

Mahtavaa napiainen! Tiedät taatusti mitä lehmä on syönyt ja mitä sairastanut. On jotenkin paremman makuista :) Me hankitaan monesti mökiltä tutulta tilalliselta lihat ja on eri makuista. En tiedä kuinka paljon mielikuvituksella on osana mutta sillä ei ole väliä. Nam!

V

Mahtavaa napiainen! Tiedät taatusti mitä lehmä on syönyt ja mitä sairastanut. On jotenkin paremman makuista :) Me hankitaan monesti mökiltä tutulta tilalliselta lihat ja on eri makuista. En tiedä kuinka paljon mielikuvituksella on osana mutta sillä ei ole väliä. Nam!

Kyllä itse oon huomannut selvän eron kaupan ja oman naudan jauhelihassa! Tykkään myös siitä kun tietää minkälaiden elämän nauta on viettänyt ja mitä syönyt :)

NAM saatte ihanaa lihaa sitten :b
Mikähän siinä tosiaan on, tuoreus, käytetyt ruhonosat, naudan rotu...? Että jostain lähitilalta saatu jauheliha ollu kyllä ihan erimakuista ja mureampaa kuin perus kaupan pakkaus.... vaikka kotimaistahan nekin on. Eron huomaa etenki jos syö mediumina jauhelihapihvitkin... (eihän niitä normi kaupan j.lihoja ees pystyis syödä ku täysin kypsänä kun tahtoo nousta ylös muutoin... )

Tuoreus ei kaikissa osissa ole se juttu (niitähän roikutetaan jotta murenisi hyväksi). Mutta myös mitä se lehmä on syönyt, sillä on väliä. Ja liikunta...Ja onko stressiliha...napiainen osaa varmaan paremmin kertoa

Kuivuuko teillä suu yöllä? Siis tä on ihan hirveetä! Aamulla kun herää niin tuntuu ettei sylkeä muodostuis ollenkaan ja suu ja kurkku aivan rutikuivat :/

Kuivuuko teillä suu yöllä? Siis tä on ihan hirveetä! Aamulla kun herää niin tuntuu ettei sylkeä muodostuis ollenkaan ja suu ja kurkku aivan rutikuivat :/
Itse herään välillä yölläkin janoon ja sillon varmaan tullut juotua liian vähän päivällä tai syönyt liian suolaista niin ainakin itse ajattelen mutta pidän vesipulloa sängyn vieressä joka yö varmuuden vuoksi :)

Voit myös mahdollisesti nukkua paljon suu auki (ainaki minä) koska on paljo helpompi hengittää, on tuntunu hankalalta sekin viime aikoina xD

Ainoat oireet tällä hetkellä ajoittainen kipu oikeassa selkälihaksessa, joka tulee siitä ettei tahdo löytyä hyvää istuma-asentoa esim autolla ajaessa. Helpottaa kun pyöristää/oikaisee selkää. Välillä myös kohtu/asuja painaa oikealla puolella kylkiluihin, mutta siinäpä ne. Ei ole turvotuksia, ei häiritsevää närästystä, ei kivuliaita supistuksia, ei mielialanvaihteluita, ei väsymystä, ei mitään. Hb yli 125 (lähtö 155), verenpaineet kohillaan. Töissä teen edelleen täysiä 12h päiviä, lenkkeilen normaalisti koirien kanssa yms.

Jotenki tuntuu, että oon vähän liianki helpolla päässy mitä nyt kavereiden kertomuksia kuunnellu ja teidän lukenu.. :oops:

Marjo, nauti siitä (ja iso osa raskauksista, ainakin ensimmäiset ovat sellaisia). Mullakaan ei ole suurempia ongelmia vaikkei ole ensimmäinen raskaus. Ainoa etten voi enää lähteä juoksulenkille. Ja väsyttää enemmän, mutta kun muksu heräilee siinä 5-6 välillä eikä sitä ns omaa aikaa ole niin aika ymmärrettävää :)

Jep, nautitaan Marjo oireettomuudesta. Se on ihanaa! Ei mullakaan ole muuta ollut kuin vähän selkäjumeja, jotka menee ohi kun ui ja lenkkeilee. Ei koske mihinkään, ei ole liitoskipuja, päänsärkyä eikä närästä. Olen ihan hiljaa vaan ja tyytyväinen. Yksi hankalan raskauden kokenut ystävä tokaisikin, että eihän sulle jää raskausajasta mitään kerrottavaa! :grin

Täällä on myös saatu nauttia oireettomasta raskaudesta. Esikoisen kanssa oli sama juttu. En keksi oikein mitään oiretta tai valittamisen aihetta. Alkuraskauden pahoinvointikin oli minimaalista. Toki kroppa painaa enemmän ja siten liikkuminen hidastunut. Siinäpä se. *koputtaa puuta*

Täälläkin hyvin vähäoireinen raskaus! :) Töissä käyminen oli liian rankkaa ja toi mukanaan oireilua, mutta nyt saikulla olo on tosi hyvä. Tietysti selän kanssa on välillä pientä ongelmaa, mutta niin on ollut jo ennen raskauttakin. Lenkkeilen edelleen koirien kanssa, mutta tahdin ollessa ripeä n. 5 km on maksimi, hitaammalla tahdilla voi vetää pidempään. Oikeastaan ainoa "ongelma" on tää mahan koko, mikä hieman rajoittaa elämää.

Vähäoireista on ollut täälläkin ihan alusta asti. Töissäkäyminen ihan jees, mut aika usein tulee harkkasuppareita ja sen takia tahtini on hidasta kuin siirapilla pakkasessa. Ja ku en oikein voi nostella siellä töissä mitään ja turhauttaa ku täytyy aina odotella et joku toinen tekis ja se on hidasta! Ku tykkään et asiat hoituu heti. Selkähän on kovilla myös ku painavia lautaspinoja ja täysiä juomaprikkoja joutuu roudaa 8-12h, mut en sitte tiiä mikä on se hetki ku täytyy saikulle jäädä.

Täälläkin hyvin vähäoireinen raskaus..... Lenkkeilen edelleen koirien kanssa, mutta tahdin ollessa ripeä n. 5 km on maksimi, hitaammalla tahdilla voi vetää pidempään. Oikeastaan ainoa "ongelma" on tää mahan koko, mikä hieman rajoittaa elämää.

Pulla, sähän vielä hurjastelet. Mulla tahti on hiipunut 4km/h. Jos nopeampi, niin heti menee maha kovaksi. Ja ylämäessä tahti on mummovauhti...ja kohta lähenee varmaan etanaa.

Joo, mullakin välillä menee maha pinkeäksi lenkillä, mutta helpottaa, kun menee vähän aikaa rauhallisemmin. Ja kyllähän siellä lenkillä hengästyy ihan eri tavalla kuin aiemmin, mutta se nyt on ihan normaalia. Koirien kanssa lenkkeily onkin nyt ainoa liikuntamuoto, kahvakuulatreeneissä oon käyny viimeksi marraskuun alussa. Nyt kyllä odottelen just mammauimapukua saapuvaksi, sit vois yrittää välillä käydä uimassa :)

Vähäoireista on ollut täälläkin ihan alusta asti. Töissäkäyminen ihan jees, mut aika usein tulee harkkasuppareita ja sen takia tahtini on hidasta kuin siirapilla pakkasessa. Ja ku en oikein voi nostella siellä töissä mitään ja turhauttaa ku täytyy aina odotella et joku toinen tekis ja se on hidasta! Ku tykkään et asiat hoituu heti. Selkähän on kovilla myös ku painavia lautaspinoja ja täysiä juomaprikkoja joutuu roudaa 8-12h, mut en sitte tiiä mikä on se hetki ku täytyy saikulle jäädä.

Oletko kokeillut niitä tukivöitä? Vaikka ilmeisesti tukisi vatsaa niin eikö se auttaisi myös selkää?

Takaisin