Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei oo koko rokotteesta mainittu halaistua sanaa neuvolassa. Ei koskaan mistään yhdenkään raskauden kohdalla eikä edes lasten neuvolassa, ku muksut rokotin. En tiedä saako täällä sitä edes neuvolan kautta, vai pitääkö mennä tk:hon.
Todella outoa ettei ole tarjottu, koska perusterveet raskaanaolevatkin kuuluvat riskiryhmään, ei pelkästään influenssa-aikaan syntyvät vauvat. :bored: Itselläni la huhtikuun alkuun ja heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä asiasta alettiin jo puhumaan ja rokotetta suositeltiin ehdottomasti myös tulevalle isälle (koska suojaa tietty myös minua ja vauvaa kun kukaan taloudessa ei sairastu).

Niin ja oikeista oireista. Mie en saa nukuttua enää kunnolla. :sorry: Viikon verran uni on ollu katkonaista, kun herään monta kertaa yössä siihen, että pitää asentoa vaihtaa kun vatsassa tuntuu painetta tai lonkka/olkapää on huonossa asennossa. Ainoastaan kyljellään nukkuminen onnistuu siis ja iltasin voi mennä aikaa ennen kuin saa tehtyä itselleen sellaisen asennon tyynyn ja peiton kans että edes onnistuu nukahtaminen. Ite kun on pienikokoinen niin kasvava vatsa ei vaan taho asettua hyvin ja vauva painaa kylkiluihin yms.

Ja kaiken tämän lisäksi olen alkanut heräilemään päivittäin 5-6 aikaan aamusta, joka on täysin epänormaalia mulle. :shifty: Nukun yleensä 8-10h ja koska iltaisin menee aina väsymyksestä huolimatta lähes puoleen yöhön niin huonot unet jäävät vielä lyhyiksikin..

Väsymys taas heijastuu monena ongelmana (mieliala matala, toimettomuus ja ruokahaluttomuus), joten ei hyvä. Ja kun töissäkin pitäisi vielä käydä. Onneksi eilen oli neuvola ja terkkari sanoi heti, että sairaslomalle pitää jäädä kun minun työkin on kuormittavaa. Ti ois lääkärinaika, saas nähä alkaako silloin sitten myös "äippäloma".. :rolleyes:

Keho on siitä jännä ku se alkaa valmistelemaan sinua raskaana jo siihen vauvan heräilyyn ja yösyöttöihin :) Yritä levätä aina kun ehdit, oliko sulla ensimmäinen tulossa? Mulla on ennestään yksi, joten jos en yöllä nuku ni päikkäriaikaan pitäs, mutta ku yleensä ei ehi tai halua koska pitää tehä aina jotakin :/ Ihanaa kun mies lomaviikolla antaa aina mun nukkua ainakin muutamina aamuina pitkään :) Tosin ei toi meiän esikoinen enää kauheen aikasin heräile ku kotona ollessa on rytmi siirtyny :D Mut väsyny oon taas koska itkee..

Juu ei yhtään mitään mainintaa ikinä.. Pitäis ehkä kysästä ainakin piruuttaan, mulla on vähä kammo noita influenssa rokotteita kohtaan.

Mulle on myös alkanu tulla unettomuutta. Iltasin en saa unta ja yöllä heräilen varmaan tunnin välein. Toissa yönä nukuin yhteensä about 3h ja viime yönä 4,5h. Esikoinenkaan ei enää nuku päikkäreitä, niin välillä kyllä tuntuu, että pää hajoaa kun yrittää sohvalla vähän torkahtaa ja hän toimittaa millon mitäkin asiaa :dead:

Sunlight, juu ensimmäinen on tulossa ja tuosta kropan valmistautumisesta olenkin lukenut. :) Ja siltä se tuntuukin kun aamulla aikaisin herää, olo on ihan kuin olisi litran energiajuomaa vetänyt (eli pää on ylikierroksilla, mutta väsyttää) vaikka tosiaan normaalisti olen HYVIN aamu-uninen.

Noh, tänäänkin kun on vapaapäivä niin puol ysiin asti sängyssä makoilin kunnes nukahdin vihdoin uudestaan ja nyt sitten heräsin. Pitää alkaa pätkissä nukkumaan, ei kai siinä muu auta. Kotonahan tuo onnistuu, mutta töissä ei aina (saadaan nukkua siis töissäkin päivällä jos ei ole keikkaa/asemapalvelusta). :rolleyes:

Täällä myös "oireena" katkonaiset yöunet. Just kun vihdoin näyttäisi siltä että esikoinen on oppinut nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä. Minä sitten ravaan vessassa parin tunnin välein ja siinä välissä herään vaihtamaan asentoa ja katsomaan kelloa useamman kerran. :rolleyes: Onneksi esikoinen nukkuu päikkärit, jolloin itsekin nukun.

Onko monella kasvanut rinnat suuremmiksi? Ku mulla ei ole.... Ainakaan merkittävästi. Ei siis oo tarvinnu käydä liiviostoksilla vieläkään ja rv 26+4 menossa. Ja mietinkin et kasvaako ne sitte lopussa kunnon hujauksen.

Sunflower, ei ainakaan vielä mitään megalomaanista muutosta ole tapahtunut. Noin yhdellä kuppikoolla rinnat turposi raskauden alussa, mutta tuntuu että sekin on laskenut eikä rinnat ole yhtään arat. Nännit on yhtä pienet kuin ennenkin eikä väri ole muuttunut. Maitoakaan ei vielä tihku. Jännittää, miten imetys tulee onnistumaan.

^ Mulla sama juttu, heti alkuun rinnat turpos ainaki yhen kuppikoon (josta mieskin huomautti :laughing005), mutta ei ole olleet oikeastaan arat eikä mitään tihku. Nännit minusta sopusuhtaisesti laajeni rintojen mukana, eli en isoa eroa näe niissä normaaliin verrattuna. Ehkä hintsusti tummemmat ovat kuin aiemmin.

Voiko tämä kasvamattomuus/oireettomuus rinnoissa enteillä sitte maidottomuutta? :( ku mullakaan ei tihku maitoa tai nännit ole mitenkään erityisesti kasvaneet. Hieman ovat normaalia tummemmat...

^ Uskoisin että tämäkin on hyvin yksilökohtaista missä vaiheessa rinnat kasvaa (vai kasvaako ollenkaan) tai onko mitään muita oireita. Maitohan kuitenki nousee vasta synnytyksen jälkeen, joten tuskin ns oireettomuus tässä vaiheessa vielä enteilee mitään. :)

Mä muistaakseni luin jostain, että rintojen kasvu/koko ym. ei vaikuta mitenkään imetyksen onnistumiseen. Itellä kasvoi yhden-puolitoista kuppikokoa ja nännit ehkä inasen, tosin tummentuneet ovat huomattavasti. Maitoa ei ole tihkunut, mut kipeät ovat olleet alusta asti, nyt ehkä vähän vähemmän..

Totta! Itellä normaalisti B:t (nyt varmaan C++) eikä omasta mielestäni nekään ole PIENET vaan sopusuhtaset. :laughing002 Mutta itse mieltäisin, että D:stä ylöspäin on runsas varustus? :grin

Takaisin