Muakin mietityttäny nuo noutopöytien salaatit... etenki paikoissa joissa ne koko päivän tarjolla ja vaan vähän kävijöitä. Siellä nuo majoneesisalaatit etenki. Koulussakin tosin oon tuuminu että uskaltaako ottaa mitään missä vaikka pakasteherneitä...??? kun joskus niissä ollu jäähileitä, mikä meinais ettei niitä kuumenneta, vaan pelkästään annetaan sulaa (ja sehän on listeriariski. Kuumennettua ruokaa oon kyllä rauhassa uskaltanu syödä melkein missä vaan!
Fiinimmissä paikoissa nousee sitten ongelmaksi että kala ja liha usein raakoja ja just voi olla juustoja tms. Pahimmillaan koko menu sellainen ettei vois syödä ja viinit päälle

Siis tyyliin alkupalana raakaa kalaa, tai kylmäsavulihaa, mätiä... sitten pääruokana medium lihaa tai peräti maksaa, sitten ehk juustotarjotin, ja vielä jälkkärissäkin ehkä jotain tuorejuustoa, (tai raakaa kananmunaa tai alkoholia jos tarkka on). Toihn ois aika tyypillinen menu

Niissä turvallisimmin valitsee sitten esim jotain ylikypsäksi nimettyä jos löytyy. Ja mä olin jossain hienossa aasialaista ruokaa tarjoavassa paikassa syömässä nyt raskausaikana(olikohan Gaijin? nyt lyö tyhjää..)
Niin siellä kun sanoi tarjoilijalle etukäteen, niin vaikka syötiiin koko seurue sama menu niin mulle huolellisesti tuotiin omat jos tarvi. Esim kala oli paistettu kypsäksi mulle ja tuotiin eri tarjoiluastiassa kuin muille, jossain sushi annoksessa sain kalan tilalta tofua jne.(tofu tosin ei sielläkään ollu hyvää, en tiiä miten valmistettuna olisi..) Mutta alkoholiton alkudrinkki oli superhyvää
Toki hankalaa jos jonneki pitää esim ilmoittaa etukäteen "allergiat", että mitä luettelee. Jos siis itse ei pääse ruokalistalta valikoimaan. Helpointa ehkä luetella: maksa, hauki ja raaka kala rajoitteiksi.(ne mä oon ilmoittanu jos tarvinnu) Ja jos haluaa vielä tarkempi olla niin raakaliha ja pastöroimattomat juustot kuumentamattomina. Toki nyt keväällähän on korvasientenkin sesonki kai, että voi niitäkin jossain olla...