Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä taas minä valitan kylmää koko ajan :hilarious: Ei oo ainaskaa raskauden myötä tullut jalkoihi tai käsiin lisää verenkiertoa et pysys lämpiminä

Minulla kanssa hankala saaha happea väliin. Joutuu oikeen syvään vetää henkeä että vähän helpottaa. Syykin sitte neuvolassa selvisi, hemoglobiini 105. Ei muutaku rautaa nassuun :)

Mulla oli hb viimeksi 110 ja rautaa oon nyt kyllä syönyt, mut onkohan tuo sit noussut paljoa kun vieläkin hengästyttää..

Heräsin aamulla hirveään särkyyn lapaluussa ja otin paratabsin, mut ei se auttanut mitään. Särkee vieläkin eikä venyttelykään auta :( en uskalla alkaa itse noita kipukoukulla runnomaan kun viimeksi se nosti korkean kuumeen...

Mulla oli hb viimeksi 110 ja rautaa oon nyt kyllä syönyt, mut onkohan tuo sit noussut paljoa kun vieläkin hengästyttää..

Heräsin aamulla hirveään särkyyn lapaluussa ja otin paratabsin, mut ei se auttanut mitään. Särkee vieläkin eikä venyttelykään auta :( en uskalla alkaa itse noita kipukoukulla runnomaan kun viimeksi se nosti korkean kuumeen...

Itte nojailen seinän kulmiin ja liikun vähän sivuttaissuunnassa silleen ns hieron jos on kohta mihin en yltä/ painelu ei auta

Mulla ei imeytynyt ollenkaan noi rautatabletit, laski ja laski vaan hemoglobiini jatkuvasti. Sitte sain vinkin useamman synnyttäneeltä sukulaiselta, että kapselit on aika huono vaihtoehto, että hän ainakin otti nestemäistä rautaa. Maistuu pahalta mutta on huomattavasti tehokkaampaa. Ostin sitten hänen vinkkinsä mukaisesti nestemäistä ja oon käyttänyt nyt kohta viikon, olo on huomattavasti virkistynyt! Ei oo mitattu vielä sen jälkeen hbtä, mutta viikon päästä neuvolassa sitten. Tää mitä oon nyt syönyt on nimeltää Floradix Kräuterblut-Saft, maistuu kyllä ihan kauheelta mutta on tepsinyt niin kaipa sitä sen sietää ;)

Mulla oli kans 105 se hemppa, rautakuurilla ollut mutta ei se hengästymiseen auta. Tosin hengenahdistus loppu, onneksi.
Päänsärkyyn auttoi kolmessa päivässä. Neuvola kehotti (käski) syömään punaista lihaa (en yleensä syö kuin kanaa/kalaa/kalkkunaa). Hirveää se on mutta jos vauva vaatii...
Tänään tunnin lenkki meni hyvin paita takaisin tullessa iski kivulias supistus. Helpotti heti kun pysähdyin eikä tullut takaisin joten en ole huolissani. Merkki siitä että nyt pitää rauhoittua!
Onko muuten kellään vauvojen liikkeen suunta muuttunut? Yleensä tuntuu alavatsassa mojovat potkut, ja pissattaa hirveästi lenkillä, tänään ylävatsa on tärissyt ja alhaalla tuntuu vain ihan pientä pistelyä. Eikä edes pissata :)

Mulla kans hb ollu alle satasen. Viimeks tais olla kyl hitusen yli 100. Tabletteja syön,mutta ei vaan nouse. Itsekkään ei punaista lihaa juurikaan tule syötyä kun yksikseen ei oikeen siitä tulee mtn tehtyä. Joskus jauhelihakeittoo tulee kokattua,mutta ei ees kerran vkossa.

Rautavalmisteissa on eroja. Obsidanilla ei mun hemppa viimeks nousu lainkaan, mut Retaferilla nousi suht nopeasti. Se ei oo kuitenkaan niin vatsaystävällinen. Nyt otan suoraan oikean valmisteen, vaik obsidanit sai neuvolasta ilmaiseks.

Obsidaneja mäkin söin ennen ku vaihdoin tohon nestemäiseen. En kyllä ymmärrä et miten mulla toi hb on päässy laskee noin 140->100, ku mä kuitenkin tykkään punasesta lihasta ja sitä syön päivittäin (satunnaisesti voi jäädä joku päivä), syön myös kalaa, vihanneksia, täysjyväviljaa... Herneet on kans suurta herkkua ja niitäkin syön usein. Maidosta oon kuullut ristiriitasta juttua, että estäis raudan imeytymistä mutta samalla siinä myös olis rautaa. Maitoa juon päivittäin mutta oon yrittänyt välttää raudan ottoa samoihin aikoihin... Ihmeellisesti se keho vaan käyttäytyy.

Mulla lähtenyt voima käsistä. Blääh! Hankalaa kun yrittää avata jonkun vichypullon. Onneksi ei yhtä voimaton koko ajan.

Mä oon kans iha puhki kokoaja ja kolottaa johkin päin jatkuvasti :D. Mitäs mieltä te ootte ulkona syömisestä raskaana? Onko joitain ruokia tai paikkoja joita välttelette? Ite en oikeen uskalla syödä ulkona ku kotonaki vaikeeta välil bakteeripelkojen kanssa :D...kurja kun oikeen mihkää ei voi lähtee kun vaa kotona pystyy syömää :sorry:

Täälläkin hengästyttää. Joskus paikallaan ollessakin tuntuu aivan läähättävän :joyful: Toki varmasti kuntokin mennyt alaspäin, kun ei ole päässyt liikkumaan edelliseen tahtiin. Kovasti odotan taas aikoja, kun pääsee hevosen selkään!

Itse oon käynyt siisteissä paikoissa syömässä ulkona kuten Amarillossa, Rossossa, kiinalaisessa yms.. jotain pieniä paikkoja olen välttänyt.

Kun pitää monta kerrosta rappusia kävellä ylös, hengästyttää... mutta teen sitä ihan tietoisesti, että saa vähän liikuttua ja rasitettua kroppaa. Tosin aika hitaasti sitä joutuu kuitenkin kävelemään - ja aina vaan hengästyttää.

Mä oon syönyt siellä missä ennen raskauttakin. Vältellyt vain raakaa kalaa ja ei kypsytettyä juustoa. Ei ravintola pitkälle potki jos alkaa tulla ruokamyrkytyksia, listeriatapauksia yms ilmi...Ainoa, mitä en tee on ostanut kaupan salaattibaarista mitään (mistä siis kuka tahansa asiakas voi luoda oman salaattiannoksensa).

^ Juuri noin olen myös itse ajatellut. Noilla pienemmillä tarkoitin lähinnä muutamaa pientä kebabbilaa, joissa salaattipöydän antimetkin on ruskettuneet astioihinsa..

Puistattaa nuo salaatit. Uh...ei niitä halunnut syödä ennen raskautta ja nyt vielä vähemmän.

Muakin mietityttäny nuo noutopöytien salaatit... etenki paikoissa joissa ne koko päivän tarjolla ja vaan vähän kävijöitä. Siellä nuo majoneesisalaatit etenki. Koulussakin tosin oon tuuminu että uskaltaako ottaa mitään missä vaikka pakasteherneitä...??? kun joskus niissä ollu jäähileitä, mikä meinais ettei niitä kuumenneta, vaan pelkästään annetaan sulaa (ja sehän on listeriariski. Kuumennettua ruokaa oon kyllä rauhassa uskaltanu syödä melkein missä vaan!
Fiinimmissä paikoissa nousee sitten ongelmaksi että kala ja liha usein raakoja ja just voi olla juustoja tms. Pahimmillaan koko menu sellainen ettei vois syödä ja viinit päälle :sour: Siis tyyliin alkupalana raakaa kalaa, tai kylmäsavulihaa, mätiä... sitten pääruokana medium lihaa tai peräti maksaa, sitten ehk juustotarjotin, ja vielä jälkkärissäkin ehkä jotain tuorejuustoa, (tai raakaa kananmunaa tai alkoholia jos tarkka on). Toihn ois aika tyypillinen menu :hungry:
Niissä turvallisimmin valitsee sitten esim jotain ylikypsäksi nimettyä jos löytyy. Ja mä olin jossain hienossa aasialaista ruokaa tarjoavassa paikassa syömässä nyt raskausaikana(olikohan Gaijin? nyt lyö tyhjää..)
Niin siellä kun sanoi tarjoilijalle etukäteen, niin vaikka syötiiin koko seurue sama menu niin mulle huolellisesti tuotiin omat jos tarvi. Esim kala oli paistettu kypsäksi mulle ja tuotiin eri tarjoiluastiassa kuin muille, jossain sushi annoksessa sain kalan tilalta tofua jne.(tofu tosin ei sielläkään ollu hyvää, en tiiä miten valmistettuna olisi..) Mutta alkoholiton alkudrinkki oli superhyvää :hungry:
Toki hankalaa jos jonneki pitää esim ilmoittaa etukäteen "allergiat", että mitä luettelee. Jos siis itse ei pääse ruokalistalta valikoimaan. Helpointa ehkä luetella: maksa, hauki ja raaka kala rajoitteiksi.(ne mä oon ilmoittanu jos tarvinnu) Ja jos haluaa vielä tarkempi olla niin raakaliha ja pastöroimattomat juustot kuumentamattomina. Toki nyt keväällähän on korvasientenkin sesonki kai, että voi niitäkin jossain olla...

Oon kans syönyt tutuissa paikoissa ihan huoletta. Lisäks käytiin tossa kokeilemassa yhtä uutta ravintolaa kun saatiin lahjakortti jouluna, mutta menin kyllä hyvillä mielin, paikka oli oikeastaan hienompi ku ne missä yleensä käy... :grin Sen verran tarkat määräykset noilla paikoilla on hygieniansa suhteen, että harvemmin sitä tarvii pelätä että oikeesti tulis jotain ongelmia. Lähinnä se, että itse katsoo / kysyy ettei ruoassa ole mitään sellaista mitä raskaana ei kannattaisi syödä. Esim. pihvin kypsyys kannattaa aina varmistaa tosi tarkkaan, itse saatan olla epäluuloinen vaikka pyydän kypsän pihvin ja jos ihan aavistuksenkaan punertaa. Sitten jos miettii noita hygieniajuttuja yms niin kannattaa kattoa oivapalvelusta millasia naamoja saanut. Suurin osa tavallisista ruokapaikoista saa ihan hyvät arviot.

Takaisin