Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ainakin sain lainaan tuollasen apuväline varastosta.

Mikä on apuvälinevarasto tai minkä kautta toimii? Ite yritin saada tukivyötä neuvolan kautta(espoo) niin kuulemma pitää ostaa itse.. :/

Mulla ei tukivyöstä ollut apua tässä eikä viime raskaudessa. Tosin jotkut sanoivat, että käyttö ois pitäny alottaa jo aiemmin niin siitä ois ollu hyötyä. Tiiä sitten.. :confused:

Mulla ei ole kokemusta tukivöistä (sain kyllä kaverilta käyttööni), mutta voisko sitä kokeilla saisko lainaksi myös työterveyshuollon kautta, jos työ vaatii nostelua?

Hei ootteko ottanu influenssarokotetta? Tai aiotteko ottaa? Mä oon jotenki vähä skeptinen tälläsille rokotuksille. Harvoin tuun kipeeks,mutta aloin vaa miettiin että kuinka ison riskin ottaa jos rokotetta ei hommaa.

Mie en oo koskaan ottanu, enkä koskaan oo oikeastaan ees kipeänäkään, mutta nyt otan, koska suojaa syntyvääki kun ottaa viimisellä kolmanneksella. Eli ei ole pelkästään itseä varten.

Tosin voi olla ettet enää rokotetta saa, ne tuntuu loppuneen jo joulukuussa ja meänki terkkari on nimellä jemmannu jo syksyllä mulle ja miehellä ne rokotteet neuvolaan.

Itse otin jo syksyllä influenssarokotuksen vaikka en sellasta oo koskaan sairastanu ja muutenkin pidän ehkä sen yhden pikkuflunssan vuodessa. Pähkäilin pitkään otanko vai en mutta otin kuitenkin. Ja nyt oon kyllä iloinen siitä että tuli otettua koska tää raskaus on selvästi alentanu omaa vastustuskykyäni. Oon muutaman kuukauden sisällä sairastanu jo neljä flunssaa ja tällä hetkellä päällä oleva on kyllä ollu ihan tuskaa kun limakalvot on niin turpeena ettei ilma kulje, perus nuhakuumeen lisänä myös silmätulehdus ja kurkunpääntulehdus. En oo tämmöstä tautia pitäny sitten pikkulapsuusajan! Eli mikäli influenssa tulis raskaana ollessa niin voin vaan kuvitella miten hankalan olon se sitten aiheuttaisi...

Mulla oli viikon verran varmaan viirus/flunssa päällä. Onneksi se on nyt takana, vaati lepäilyä ja lääkitystä. En oo koskaa ottanut mitään rokotetta tavallisia viirus/flunssaa vastaan. Kerran vuodessa saatan olla pikku flunssan kourissa, mut ei mitään vakavaa. Mä oon niin kiva menemään, että koen flunssan kerran vuodessa olevan tapa minun löhöillä Se mikä on tullakseen tulee, vaikka ois rokotus päällä. Mun pari tuttua ovat ottaneet ja ne on olleet pitkin syksyä kipeinä. Lume rokotukset aiheuttavat muita oireita, näin mä jostain syystä ajattelen.

En ottanut ja nyt se taitaa olla jo myöhäistäkin. Mä en oikein luota noiden kausi-influenssarokotteiden tehoon, kun virukset muuntelee niin nopeasti. Muut rokotukset kyllä otan aina!

Muokattu viimeksi:
En ottanut ja nyt se taitaa olla jo myöhäistäkin. Mä en oikein luota noiden kausi-influenssarokotteisiin tehoon, kun virukset muuntelee niin nopeasti. Muut rokotukset kyllä otan aina!

onhan siinä vähän tuuriakin mukana että tehoaako, mutta onneksi tänä vuonna tautikannat ilmeisesti ennustettu aika hyvin ja suojan pitäisi olla hyvä :grin

^ Noinhan se juurikin menee. Ja tosiaan kun se rokote (pitäisi) auttaa nimenomaan kausi-influenssa virukseen (jonka muoto on "ennustettu" etukäteen), mutta aina on liikkeellä myös perusbakteereista johtuvia nuhakuumeita ja toki myös muista viruksista johtuvia "flunssia". Eli nuhakuumeeseen/hengitystietulehdukseen voi tietysti sairastua vaikka rokotus on otettu. :) Tästä helposti sitten jotkut saattavat ajattella ettei rokote ole tehonnut, kun "flunssaan" on sairastuttu.

Virusperäiset influenssat ei itessään yleensä ole vaarallisia perusterveille, mutta jälkitaudit saattavat olla ja jos aiheuttajana on virus, niin antibiootithan ei niihin tehoa. Jos taas vastuskyky on alentunut (raskaana olevatkin lasketaan näihin) niin pahimillaan voi influenssa olla kohtalokas. Senpä takia haluan myös oman vauvan alkuelon turvata itteni rokotuttamalla. :)

Kannattaakohan tota rokotetta enää mennä kyselemään? En tosiaan paljoa aiemmin tullut erityisemmin sitä miettineeksi kun ei tarjottu neuvolasta, enkä oo ennen sellaista ottanut.

^ Kannattaa kysyä, ei se välttämättä kaikkialta ole loppunut!. :) Huomenna on seuraava neuvola, jolloin tod.näk itse rokotteen saan kun viimisellä kolmanneksella kerran mennään.

Tuli nyt sitten otettua kuitenkin se rokote kun sitä niin suositeltiin :D. Vielä ei ainakaan mitään sivuvaikutuksia kun aamulla sen sain. Eli Tampereella ei ainakaan näköjään ole loppu :). Kannattaa ehkä ottaa niin lapsikin saa suojan puoleksi vuodeksi ( jos ottaa vikalla kolmanneksella) sekä mulle ainakin sanottiin että voi olla kohtalokas mahaasukille jos saisin sen taudin rajuna. Hyvästä vastustuskyvystä huolimatta päädyin siis ottaan. Jokainen tietenkin tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja se on varmasti oikea ratkasu :)

Tuli nyt sitten otettua kuitenkin se rokote kun sitä niin suositeltiin :D. Vielä ei ainakaan mitään sivuvaikutuksia kun aamulla sen sain. Eli Tampereella ei ainakaan näköjään ole loppu :). Kannattaa ehkä ottaa niin lapsikin saa suojan puoleksi vuodeksi ( jos ottaa vikalla kolmanneksella) sekä mulle ainakin sanottiin että voi olla kohtalokas mahaasukille jos saisin sen taudin rajuna. Hyvästä vastustuskyvystä huolimatta päädyin siis ottaan. Jokainen tietenkin tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja se on varmasti oikea ratkasu :)

Mäkin oon lukenu tuon, että loppuraskaudessa otettuna rokotteella ois vauvalle (synnyttyään) vielä parempi suoja. Eli hyvät puolensa tässä vaiheessakin otetulla rokotteella, jos vaan ei kerkeä saamaan tartuntaa ennen kuin rokotteen teho alkaa

Soittelin neuvolaan ja sieltä antoivat ens viikon alkuun rokotusajan kun rokotteita vielä jäljellä. :) Vähän mietin mahdollisia sivuvaikutuksia, mutta ompa se kai parempi ottaa kun olla ottamatta.

Mulle ei oo koko rokotteesta mainittu halaistua sanaa neuvolassa. Ei koskaan mistään yhdenkään raskauden kohdalla eikä edes lasten neuvolassa, ku muksut rokotin. En tiedä saako täällä sitä edes neuvolan kautta, vai pitääkö mennä tk:hon.

Takaisin