Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aika jännä Aeli, että eivät mitään tutkineet tarkemmin, kun tulehdusarvotkin koholla ja jos hb on laskenut, niin tietysti sitten tarvittaessa pitäis rautaa syödä. Onko sulla joku sokerilääkitys? Eihän kaikilla ne sokerit pelkällä ruokavaliolla edes asetu.

Tayssissa raskausdiabeteksen takia käydään äitipolilla yleensä vähintään 4 viikon välein, tarvittaessa useammin.

Onko sulla pelkona, että pitäis tehdä sektio? vai miksi sitä epäilet?

Mä kävin diabeteshoitajalla ja verenpaine oli paljon korkeampi kuin tähän mennessä. Maksa-arvot oli 2 vk sitten ok, mutta tulehdusarvot koholla ja hemoglobiini tipahtanut aikaa paljon. Kuitenkaan mitään ei muuta tutkita, mutta kiukutellaan vaan sokereista. Helvettiäkös minä niille voin. Osaan kyllä syödä, enkä tarvitse mitään ekaluokkalaisen tasoista opastusta. Lähinnä paska fiilis jäänyt Turun äitiyshuollosta kokonaisuutenaan. Määräsi se nyt ylimääräisen ultran viikolle 38, mutta enpä usko tämän kaverin enää silloin majailevan sisätiloissa. Ja luulisi muutenkin, että koko katsottaisiin jo edes pari viikkoa aiemmin. Välttäisin kyllä sektiota ihan viimeiseen asti, jos vaan mitenkään siihen pystyisin vaikuttamaan. :/ Ihme, että ylipäätään sain ajan ultraan...

Paljonko ne tulehusarvot oli?

Mää en oo viel kertaakaan saanu mitään kokoarvioo muksusta. Toiv kohta sais ni tietäis vähä et minkä kokonen tenava tuol on. Viimesin ultra oli ru. Toiv kohta pääsis lääkärinlassa käymään.

Hei, helpatkaas pikkusen! On tullu tämä ihana ummetus kaveriksi niin onko mitään ummetuslääkettä mitä saa käydä ostamassa apteekista, ilman että pitää lääkäriltä kysyä?
Jos haluat kokeilla ihan ruokakaupan antimia, niin minulla ainakin tuore luumu vetää vatsan sen verran veteläksi, etten ole apteekin tuotteisiin joutunut turvautumaan.

Täällä ilmenee menkkamaista kipua heti aamusta. Ja ihana flunssa iski eilen muhun.. olihan se odotettavissa kun lapset yskii ja aivastelee päälle. Ja pyyhkii räätki äitiin :D

Mustikka toimii kans hyvin ummetukseen. Ja mää ruukaan aamusin sekottaa jogurttiin kaurahiutaleita; antaa hetken vetäytyä, ja sit syö ni ei oo ummetuksesta kyl vaivaa :) toki aika ei välttis kotikonstit auta. Itellä levolac/duphalac vaan pahensi tilannetta ni en niihin koske enää.

Onhan niitä keinoja paljon ja yleensä kotikonstein helpottaa mutta tosiaan mulla ainakin rauta teki alkuun niin pahan ummetuksen ettei auttanu muu kuin duphalac. Onneks ei tarvinnu kuin muutaman kerran ottaa, kamalan makuista litkua on.

Joudun kanssa tankkaamaan rautaa ja myös täällä se aiheuttaa ummetusta. Vettä ja kuivattuja luumuja lasiin 4-5kpl. Antaa liota yön yli ja aamulla juo sen luumuveden. Helpotus tulee parissa tunnissa. Ite syön ne lionneet luumutki pois, vaikka ne ei kyllä sit enää maistu miltään.

Täytyy ite kokeilla mustikoita, tuoretta luumua kun en voi syödä... :/

Mullakin meinaa on ollut nyt ummetusta ja syön kuitenkin kuituja ja muutenkin terveellisesti radin takia.

Mitä rautalisää syötte? Oon kuullu et riippuu valmisteestakin meneekö maha kovaksi vai löysäksi. Itse syön obsidania, se tekee mahan löysäksi itsellä ainakin.. retaferista oon kuullu et kovettaa vatsan. Ite en oo nyt ees syöny ku tuntuu että on maha ihan kuralla sen takia.. pitäs pyytää mittaamaan hb ens viikolla.. varmaan joutuu taas syömään kohta tota.. yök..

Obsidan on kuulemma sen takia parempi kun Retafer, että Obsidanin kapseli hajoaa vasta suolessa eikä vielä vatsalaukussa, joten vatsahaitat yleensä pienemmät. Tälleen mulle sanottiin apteekissa.

Musta tuntuu, että mulla on Obsidan kyllä kovettanut mahaa. Mulla se tuntunut riippuvan siitäkin missä vaiheessa päivää otan sen kapselin. Silloin, kun otin sen aamupalan kanssa, vatsa toimi ihan ok, mutta kun jouduin siirtämään sen jossain vaiheessa yöllä otettavaksi vessakäynnin yhteydessä ja jossain vaiheessa kokeilin ottaa sen illalla ennen nukkumaanmenoa, niin silloin ei vatsa toiminut kunnolla. En tiiä johtuuko siitä, että otan sitä nykyään öisin vai onko vaan monen tekijän summa, että viime aikoina mullakin vatsa toiminut huonosti. Jostain luin, että magnesiumlisä iltaisin saattaa löysyttää vatsaa, riippuu tietty määrästä (mitä enemmän sitä todennäköisemmin löysyttää) ja sitten esim. Psyllium-kuitulisä voisi auttaa. Ite otin eilen magnesiumia, mutta ei oo ainakaan vielä vaikuttanut.

Mulla on obsidan käytössä ja alussa teki ummetusta mutta nyt maha toimii taas ihan hyvin. Otan sen iltaisin. Magnesium voi tosiaan löysyttää vatsaa, mulla ainakin jonkun verran tekee sitä. Mutta melkein joka ilta on pakko ottaa, kun sen verran usein on suonenvetoa öisin ja se auttaa levottomiin jalkoihin.

Onko kellään muilla huimausta? :/ mulla eilen kun kävin kävellen kaupalla niin alko huimaamaan ja nyt kun tänään käytiin miehen kans kaupassa niin taas alko huimaamaan.. mietin että onkohan viikon raudattomuus nyt aiheuttanut hempan laskun.. pitää varmaan sit alkaa maha sekottamaan taas noilla tabuilla. :( verenpaineki on ihan omalla normaalilla tasollaan ni voi siitäkään johtua.

Mullakin on ollu nyt muutamana päivänä huimausta yleensä pari kolme kertaa päivän aikana. Hemoglobiini oli vähän noussut eikä verenpaineissakaan mitään ole. Jostain syystä vaan huimaa välillä mutta menee suht nopeasti ohi.

Mulla on käytössä Maltofer-tipat, meni vatsa ihan ummelle muutaman päivän käytön jälkeen. Levolac ei auttanu viikossa mitenkään, joten hain ison kasan luumuja. Söin tuoreita luumuja noin 4-6kpl päivän aikana ja jo toisena päivänä alkoi tulppa liukenemaan. Toisilla auttaa nämä luonnonmukaset, toisilla lääkkeet. Kannattaa koittaa lisätä kauraleseitä esim aamiaisella puuron tai jugurtin joukkoon. Sekin saattaa auttaa. Ja se nesteytys!! 2l vettä päivässä vähintään, auttaa ummetukseen ja mahdollisiin turvotuksiin.

Mulla ei oo mitään rautalisää käytössä. Mutta juon varmaan liian vähän... Ennen raskautta ei ole kuitenkaan vaikuttanut... Mut täytyy yrittää tankata noita nesteitä jos se auttais...

tässä raskaudessa en ole joutunut rautalisää syömään, kun käytössä ollut minisun mama vitamiini ja siinä käsittääkseni rautakin lisättynä. Esikoisesta söin jotakin rautaa ja vatsa vaivojahan siitä tuli, mutta itselllä auttoi kanssa luumut hyvin.

Takaisin