Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskaushepatoosi voi pahimmillaan aiheuttaa kohtukuoleman, ja siksi noita maksa-arvoja seurataan ja tarvittaessa synnytys käynnistetään aiemmin kuin normaalisti. Vaikkei minulla olekaan ollut mitään kutinaa, omat maksa-arvoni on tarkistettu raskauden aikana jo kahdesti ihan pelkästään siksi, että sitä on ollut lähisuvussa. Raskaushepatoosi kun periytyy, joten minun riskini sairastua siihen on kymmenkertainen normaaliin nähden.

Periaatteessa maksa-arvojen nousun tunnistaa kutinasta, mutta minulla muutama vuosi sitten antibiootti aiheutti reaktion, jossa maksa-arvot nousivat taivaisiin illan minkäänlaista kutinaa -- joten aina ei edes tule kutinaoiretta. Siksi pidän täysin mahdollisena, että voin sairastua raskaushepatoosiin myös täysin ilman oireita.

Joten minäkin komppaan muita ja sanon, että soita maanantaina aamusta neuvolaan, ja yritä saada samantien lähete verikokeisiin. Toinen verikokeista (fS-Sappih) vaatii 12 tunnin paaston, joten kannattaa olla sunnuntai-illasta syömättä ja juomatta, jotta pääset heti aamusta verikokeisiin.

Hui, pitääkin tehä noin, mulla olis tiistaina aamulla neuvola mut olishan se hyvä jos verinäytetulokset olis sillon jo valmiina...

Mulla kutisee maha, selkä ja kyljet. Rasvaillut oon koko raskauden. Ihon venyminen aiheuttaa itelleni ainakin kutinaa.

Mietin tos et mulla kyl hyvin peittyy kutinat ko syön allergialääkettä joka päivä.. et jos hepatoosi iskee ni ei kyl välttis tiijä mitään. Mut luulis et näkyy myös sit ihossa tai silmissä jos maksa-arvot korkeelle nousee?

Terveyskirjaston mukaan allergialääkkeitä käytetään just hepatoosin kutinan hoitoom, toki niistä ei välttämättä kaikille oo apua. Kait se kutina on hepatoosis erilaista mitä esim mulla allergiakutina on

Kaikki oli normaalia verikokeissa, jotain muuta hormonaalista kutinaa siis :) sain kyllä lähetteen kiireettömänä äitipolille kun hoitaja kokeili masua ni pisti vasenta kylkeä on pistäny jo jonkin aikaa ja oon vaan ajatellu että normivaivoja mut kuulemma alkavaa raskausmyrkytyksee voi kuulua myös kylkikipua... Ja proteiinit muutenkin oli +1 mut verenpaineet yms muut ok. Luulin jo selvinneeni pelkällä säikähdyksellä. Toivottavasti onni jatkuu...

Mä ku oon kattonu stixillä pissan töis ni aina ollu proteiinit 1+, mut neuvolas terkka sanonu aina et pissa on ok :o en tiij sit eikö siel näy mitään vai eikö se 1+ haittaa mitään...

Joo mulle se lähete oli enemmänki siks ku on niitä kylkikipujaki, mullaki on aina välillä näyttäny +1 ni on sanottu et ok.

Jos on pelkkä prot +, mut ei muita oireita, ei se oo niin merkitsevä. Yleensä tarvii olla muitakin oireita, jos raskausmyrkytystä epäillään, tietysti poikkeuksiakin on. Uskon kyl Marinellahi et kaikki on hyvin vaikka prot on ollut plussalla.

Mulla alkoi sunnuntaina ihan järjetön kylkikipu oikealla puolella. Koskaan ei ole koskenut niin kovin :hungover: Maanantaiaamuun mennessä kipu oli helpottanut, mutta kävin kuitenkin neuvolalääkärillä. Epäili, että johtui vaan kudosten venymisestä, koska vauva liikkui hyvin ja pissa ok. Eikä sanonut mitään raskausmyrkytyksestä. Laittoi kuitenkin varmuudeksi vielä verikokeisiin, joissa siis tänään kävin. Kipu tuntuu edelleen välillä, mutta ei onneksi niin pahana kuin aiemmin.

Juu mä vähä aattelinki et täytys olla muitaki oireita ku prot 1+. Omal äitil oli 5:stä raskaudesta 3:ssa raskausmyrkytys ni aattelee aina et mullekki herkemmin sit tulee :) lähinnä oon stixannu sen takii ku välil tuntuu et tulee vti mut ei onneks sitäkää oo ollu.

Vaahtokarkki, toivotaan ettei meillä kummallakaa oo mitää. Olin hoitajalla ni se soitti äitipolille et pitäiskö tulla näytille ja sieltä sitte sanoivat että olis hyvä tutkia tarkemmin ja poissulkea ettei mitää oo, oon muutenki tällänen vaivapesäke... Luulen että mitää ei oo mut onhan se tietty hyvä tarkistaa. Se hoitaja kyl sano et paras raskausmyrkytykseen vihjaava oire on just prot. plussalla ja siihen viel verenpaineen nousu mitä mulla ei kuitenkaan oo. Huomenna käyn myös antamassa pissat taas vaihteeks... Joku viides kerta tän raskauden aikana, eikä ikin oo mitää ollu... Se mun lähete on kiireetön sinne polille ni ties koska se aika sinne tulee et tuskimpa tässä hätää on :)

Kyllä taas huomas olevansa raskaana! Kävelin n. Kilometrin matkan kaverilta bussipysäkille ja voi että kun supisteli! Ja tohon vaivaiseen kilometrin matkaan meni noin 25 minuuttia!

Sama täälä! Tänää ei oo tahtonu kävely sujua, yritänki ny minimoida työpaikkakävelyn. Hankalaa se kyl on ku on kaks eri osastoo mut onneks kohta pääsee jouluvapaille! :)

Mä kävin diabeteshoitajalla ja verenpaine oli paljon korkeampi kuin tähän mennessä. Maksa-arvot oli 2 vk sitten ok, mutta tulehdusarvot koholla ja hemoglobiini tipahtanut aikaa paljon. Kuitenkaan mitään ei muuta tutkita, mutta kiukutellaan vaan sokereista. Helvettiäkös minä niille voin. Osaan kyllä syödä, enkä tarvitse mitään ekaluokkalaisen tasoista opastusta. Lähinnä paska fiilis jäänyt Turun äitiyshuollosta kokonaisuutenaan. Määräsi se nyt ylimääräisen ultran viikolle 38, mutta enpä usko tämän kaverin enää silloin majailevan sisätiloissa. Ja luulisi muutenkin, että koko katsottaisiin jo edes pari viikkoa aiemmin. Välttäisin kyllä sektiota ihan viimeiseen asti, jos vaan mitenkään siihen pystyisin vaikuttamaan. :/ Ihme, että ylipäätään sain ajan ultraan...

Hei, helpatkaas pikkusen! On tullu tämä ihana ummetus kaveriksi niin onko mitään ummetuslääkettä mitä saa käydä ostamassa apteekista, ilman että pitää lääkäriltä kysyä?

Takaisin