Raskaushepatoosi voi pahimmillaan aiheuttaa kohtukuoleman, ja siksi noita maksa-arvoja seurataan ja tarvittaessa synnytys käynnistetään aiemmin kuin normaalisti. Vaikkei minulla olekaan ollut mitään kutinaa, omat maksa-arvoni on tarkistettu raskauden aikana jo kahdesti ihan pelkästään siksi, että sitä on ollut lähisuvussa. Raskaushepatoosi kun periytyy, joten minun riskini sairastua siihen on kymmenkertainen normaaliin nähden.
Periaatteessa maksa-arvojen nousun tunnistaa kutinasta, mutta minulla muutama vuosi sitten antibiootti aiheutti reaktion, jossa maksa-arvot nousivat taivaisiin illan minkäänlaista kutinaa -- joten aina ei edes tule kutinaoiretta. Siksi pidän täysin mahdollisena, että voin sairastua raskaushepatoosiin myös täysin ilman oireita.
Joten minäkin komppaan muita ja sanon, että soita maanantaina aamusta neuvolaan, ja yritä saada samantien lähete verikokeisiin. Toinen verikokeista (fS-Sappih) vaatii 12 tunnin paaston, joten kannattaa olla sunnuntai-illasta syömättä ja juomatta, jotta pääset heti aamusta verikokeisiin.
Periaatteessa maksa-arvojen nousun tunnistaa kutinasta, mutta minulla muutama vuosi sitten antibiootti aiheutti reaktion, jossa maksa-arvot nousivat taivaisiin illan minkäänlaista kutinaa -- joten aina ei edes tule kutinaoiretta. Siksi pidän täysin mahdollisena, että voin sairastua raskaushepatoosiin myös täysin ilman oireita.
Joten minäkin komppaan muita ja sanon, että soita maanantaina aamusta neuvolaan, ja yritä saada samantien lähete verikokeisiin. Toinen verikokeista (fS-Sappih) vaatii 12 tunnin paaston, joten kannattaa olla sunnuntai-illasta syömättä ja juomatta, jotta pääset heti aamusta verikokeisiin.
Maanantaiaamuun mennessä kipu oli helpottanut, mutta kävin kuitenkin neuvolalääkärillä. Epäili, että johtui vaan kudosten venymisestä, koska vauva liikkui hyvin ja pissa ok. Eikä sanonut mitään raskausmyrkytyksestä. Laittoi kuitenkin varmuudeksi vielä verikokeisiin, joissa siis tänään kävin. Kipu tuntuu edelleen välillä, mutta ei onneksi niin pahana kuin aiemmin.