Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Reumaatikoille jokapäiväistä. Ei lainkaan kiva vaiva. Toivottavasti teillä helpottaa synnytyksen jälkeen.

Mistä tietää et tihkuttaako alakerta lapsvettä vai onko se vaa vetistä valkovuotoa? Google ei kerro tarkkaan enkä joka linkkiä uskalla avata ko ei tiijä mikä on totta ja mikä ei.

Sairaalan tutustumiskäynnillä neuvottiin, että pitäis laittaa pikkuhousunsuoja ja sen päälle vielä muutama vessapaperinpalanen, jos vuoto menee papereista läpi ja ph-suojaan asti ja haisee makeahkolta (ja on väriltään vaaleaa/vaaleanpunertavaa), niin saattaa olla lapsivettä.

Pitääpä kokeilla sit tota. Ei aina tiijä mitä tuolta valuu ja onko normaalia :) neuvolan jälkeen oli kul vaaleenpunertavaa pikkuhousunsuojas mut ko on tullu ennenki limakalvoista verta ni en tiijä mistä toi on tullu.

Lirahtaako sitä useasti? Mulla oli viimeks korkea vedenmeno (reikä ylhäällä kalvoissa) ja välillä lirahteli lapsivettä, olin sillon sairaalassa nii semmosella testillä varmistivat et se oli lapsivettä. Mut ite en kyllä silloin kiinnittäny huomiota hajuun tai väriin, ku et huomasin vaa et lirahteli jotain välillä. Joskus 36+

Nyt ei oo taas moneen tuntiin tullu mitään. Tänään on tullu ehkä 3-5 kertaa, eilen ei muistaakseni kertaakaan. Kirkasta toi enimmäkseen on enkä oo kyl haistellu sitä.

Mistä tietää et tihkuttaako alakerta lapsvettä vai onko se vaa vetistä valkovuotoa? Google ei kerro tarkkaan enkä joka linkkiä uskalla avata ko ei tiijä mikä on totta ja mikä ei.
Mä kans alkuun säikähdin, kun aamulla nous sängystä niin tuntui että ihan lorahtamalla tuli jotain housuihin. Mut valkovuotoa se on, ja erittäin vetistä. Pikkuhousunsuojaa pitää kyllä pitää koko ajan, muuten kastuu pöksyt. :D

Joo mullaki on koko raskauden ajan ollu pikkuhousunsuoja. Välillä valkovuoto ollu nii runsasta ettei pysty millää olla ilman suojaa. Ja ny tuntuu muutenki et valkovuoto on muuttunu jotenki vetisemmaks. Ja monesti vessas käynnin jälkeen saattaa tulla pari tippaa pissaa. Vaik treenaa lantionpohjalihaksii ni silti lorahtelee :P ja mä käytän viel nuita tuoksullisia suojia ni vuotoo ei pysty haistaan mitenkään ku aina haisee kukilta housut/suojat..

Mä niin mielelläni pitäisin stringejä, tän mahankin takia kun mulla ei oo mamma alushousuja ja normipikkarit jää tohon välimaastoon ikävästi, mutta sit just sen vetisen valkovuodon takia en voi kun pitää kuiteski vähän tykympää pikkuhousunsuojaa käyttää. Yleensä vessassa kun käyn pissalla niin lopuksi kun nostaa toista kankkua pytyltä niin lirajaa vielä muutama sekunti, se on vähän kun kallistais vesikannua :D tiedä sit mistä johtuu tai missä on pissa jumissa... Ihan hirvee maitojano iskeny nyt muutamana päivänä. Ja nykyään ihan huolettaa että linttaan pikkusen kun meen sänkyyn makaamaan kun se on niiiin sinne kylkeen tunkenut jalat ja kädet.

Minulla tuli myös joulukuun alussa aivan juoksevaa vetistä valkovuotoa, siihen ei kyllä mitkään lihastreenit auta, kun se tulee emättimestä eikä virtsarakosta. Se kuitenkin loppui muutaman päivän jälkeen, ja jos se olisi ollut lapsivettä, olisi se jatkunut synnytykseen asti, koska lapsivettä muodostuu koko ajan lisää. Joten koska vetinen vuoto loppui, totesin, että sen oli pakko olla valkovuotoa. Myöskin neuvolassa kysyin tuolloin, onko mahassa oikea määrä lapsivettä, ja terkka sanoi, että on, ja kertoi, että mahaa tunnustellessa huomaa, jos sitä on liikaa tai liian vähän.

Mäki tulin siihen tulokseen et oli vetistä valkovuotoa, tein vessapaperi testin eikä siihen tullu muuta ku valkovuotoa. Eikä terkkarikaan eilen mitään sanonu että olis liian vähän lapsvettä tms. Onneks on lääkärineuvola tän kuun lopus, siel otetaan joku streptokokki näytekki varuiks

Streptokokki näyte liittyy vaan synnytykseen ja se otetaan oletettavasti kaikilta. Tai siis että sillon alotetaan antibiootti synnytyksen alkaessa jos se on positiivinen. Muuten voi vauvalle/äidillekin tulla vakava infektio.

Se streptokokkiviljely on hyvä pyytää jos sitä ei automaattisesti oteta. Työkaverin vauva sai sen infektion synnytyksessä ja sen seurauksena sairastui vakavaan aivokalvon tulehdukseen ja siitä seuranneiden sydänpysähdysten takia vammautui vaikeasti.

Hahhah, ei täällä Vantaalla mitään streptokokkivilejlyitä oteta. Säästökuuri, säästökuuri.

Meillä otetaan n. rv 36 kaikilta. Mun pitääkin ens viikolla kysyä ottavatko äitipolilla sen vai otetaanko sit viimisessä neuvolassa terveyskeskuksessa. Asun täällä Tampereen naapurissa.

Mulle sanottiin neuvolassa että kaikilta sairaalaan synnyttämään tulevilta otetaan sairaalassa vasta streptokokki näyte. Koska näyte voi näyttää negatiivista, mutta kuitenkin olla positiivinen muutaman viikon päästä, ja päinvastoin. Mutta koska minulla on se ollut niin luultavasti on nytkin joten toivon todella sartzan kirjoituksen perusteella että ehdin sen antibiootin sielä sairaalassa saada.

Mulla on myös ja mulle sanottii että saan sen antibiootin jokatapauksessa ettei se raskausaikana mihinkään katoa.. kuinkahan paljon aikasemmin se antibiootti pitäis saada? Kauheen vähän neuvolasta mitään infoa on saatu..

Epsu, jos synnytys lähtee käyntiin vesien menolla niin heti sairaalaan ja ilmoittaa asiasta. Ja sen pitäs ymmärtääkseni saada vaikuttaa 4 tuntia ennen syntymää.

Viimeistään tässä vaiheessa karisee kuvitelmat siitä, että pääkaupunkiseudun julkinen terveydenhoito olisi jotenkin parempaa kuin muualla, vaikka täällä noita sairaaloita riittääkin. Meillä näköjään mennään siitä, mistä aita on matalin.

Takaisin