Odotuksen "sivuvaikutukset"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla varmaan kohta pääsee sormus kaulaan odottamaan, vielä kyl uskaltaa pitää. Viimeksi lähti samoihin aikoihin sormus jäähylle, mutta siitä en tiiä onko normaalia, kun mulla viimeksi tuli se raskausmyrkytys ja turvotusta oli loppuraskaudessa enemmän kuin paljon. Mutta ei sitä epäilty ennen kuin 30+ jälkeen, että ei neuvolassa sitä ennen turvotuksesta huolestuttu.

Minä olen kuullut, ettei sormuksia saisi/kannattaisi pitää öisisn, siivotessa, urheillessa jne. Otan itse usein yöksi pois, ja töihin en laita koska joudun läträämään veden kanssa lähes koko työajan. Huomaan hyvin minä aamuina turvotusta on, kun ei meinaa sormukset mennä sormeen siis.. ;-) Sormuksia tulee käytettyä nyt rv26+0 sanotaan joka toinen päivä, koska kotipäivinäkään en aina laita. Kylään ja ihmisten ilmoille lähtiessä laitan aina. Varmaan ihan normaalia jos alkaa turvotuksia olemaan jo rv 20 jälkeen, ja pahenee vaan loppuu kohti. Muistelen että pikkusmurffia oottaessa oli myös jo turvotukset alkaneet näihin aikoihin. :-p yök, kauhulla oottelenkin miten pahaksi menee tällä kertaa. Viimeksi kädet puutui ja tunto hävisi helposti käsistä turvotuksen takia loppuvaiheessa. Edes hullu varsisellerin popsiminen ei auttanut, nyt en ole viitsinyt aloittaakaan. Insuliini kuulemma voi pahentaa turvotusta, mikä ei lupaa hyvää tähän raskauteen...

Hiivasta piti vielä sanoa, että ei ole ollut raskaanaoloaikana, mutta ennen sitä monia kertoja. Jos on oikein paha kierre niin kannattaa hoitaa oma mies myös, sehän se usein sitä kantaa vaikkakin ei miehillä oireita useinkaan tule. Naisena sitten vaan joutuu vähän väliä hoitamaan kutinoita...

Tukivyö, juurikin tuo Anitan, auttaa täällä kun joutuu kävelemään/seisomaan pidempään! Olin vkonloppuna kirppiksellä koko päivän, unohdin pistää tukivyön, ja Voi Luoja et olin illalla katki.. ja tänäänkin vielä ihan hakattu olo, jokapuolelta ....vaikka vedin Diasporal:ia ym. ennen nukkumaan menoa.

Ja täällä ei myöskään onnistu enää paria kilsaa pidemmät lenkit, häpyluu särkee ja vatsaa supistaa samantien. En pelkää sinänsä ennenaikaista synnytystä mutta tunne niin paha ettei vaan pysty! Se ei mee ohi muutaku pitkällä levolla...blaah...
Onneksi sentään lonkkasäryt ovat lähteneet toistaiseksi!! :) Tilalla häpyluu/selkäsärky.
Siellä salilla tuntuu edelleen ok:lta käydä, tehot tosin pienemmällä. Viime viikolla aloin perehtyä YouTubessa oleviin pregnancy-kotijumppiin/joogiin :D niitä aion myös lisänä tehdä..liikuntaa se on vähänenkin jumppailu ;) haha

Sormus kiristää täälläkin, ja turvotusta vaihtelevasti. Mulla ei ennen ollut juuri hiivaa mut nyt oli tuossa joku aika sitten jotain vastaavaa, ei välttis hiiva mut joku epätasapaino meneillään mitä hoidin mm.KarpaLactilla. Oon huomannu et kuivunut jotenkin muutoinkin limakalvot...

JOO, luulin et ns. kuivakausi tulee sit vaihdevuosien aikaan! OIkeesti ihan hellänä jalkoväli kun on niin kuivat paikat, samoin nenään sattuu välillä kun sekin on niin kuiva. Viimeraskaudessa jo saatiin kätilöltä vinkkiä et vehnänalkioöljyä hierois välilihaan et ois joustavampi synnytyksessä, ja kun sitä jäi niin oon alkanu laittaa taas välillä. Mutta aika turhauttavaa on, kun pissalla pitää juosta usein, niin siinähän se pyyhkiessä lähtee aina pois. Enkä tosiaan jaksa laittaa ees joka päivä. Seksiäkään ei tee mieli harrastaa, vaikka välillä vähän haluttaskin, kun on jo valmiiks hankautuneen tuntuset paikat. (Nää vasta kuuluiskin ällökyssäriosastolle??) Nenään suihkutan kuivimpina iltoina sesam-öljyä, Nozoiliakohan se nyt oli... Ja parina aamuna kun ei oo meinannu saaha silmiä auki - luullu et on vaan niin väsyny - niin kappas kun silmähuuhtelu on vieny unihiekat ja heti parempi fiilis! Teen siis tuolla keittosuolaliuoksella joskus silmähuuhteluu kun on normaalistikin kuivat silmät, samaa ainetta kun useimmat silmätipat.

Täälläpäin kanssa kuivat simmut ja oma nassu on kuivahko. Ja hiukset onkyl ihan kaameessa kunnossa, kerran viikossa pitää tehä teho hoito, eikä sekään aina auta.jotenkin mun tukka on nykyisin niin takussa koko ajan vaikka harjailenkin sitä ja kulutan sen kanssa mahdottoman paljon aikaa.

Mä otin kanssa sormukset pois tai aina välillä käytän..mut vähän isompii sormuksii. Aikoinaan ostin odotus aikana toisen kihlasormuksen niin sehän on vähän isompi et mahtuis sormeen. Niin sille on ollu käyttöä mutta vielä se pyörii ikävästi sormessa. Ehkä se vähäinen suolan käyttökin vaikuttaa et ei turvota vielä niin paljoon.

Tohon kuivuuteen auttaa mukavasti liukkari ;)

Itsellä ollut aikaisemmin hiivaa ihan ongelmiin asti ja nytkin jo pari kertaa raskauden aikana. Vähän jännittää mihin suuntaan tämä menee raskauden loppua kohden, kun aina saa lukea niistä joilla hoitoa tarvitaan muutaman päivän välein...ja raskaana kun ei saa suun kautta otettavia tehokkaampia lääkkeitä käyttää.

Onko muilla nukkumis ongelmaa? Miten saatte nukuttua? Mä olen tällä hetkellä äärettömän väsynyt ja itkuinen.:sad010 Maha kasvaa semmosta kyytiä, että ahdistaa vatsan kohdalta ihan hirvittävästi. Syödäkin muka pitäis, mutta sen verran painaa sisuskaluja että en taida edes pystyä syömään.

Nukkuminen on just nyt taas viikon ajan ollut mulla tosi huonoa, hyvää asentoa ei saa sitten millään ja tunnin välein katson kelloa... Ja syöminen samoin, kenkien laitto jalkaan ahdistaa ja tuntuu siltä, että kaikki sisuskalut keuhkoja myöten vaan painuu kasaan.

No arvatkaa mitä se on kun maha painaa tuplana?!! Luin tuosta Vau:n kirjasesta minkä sai neuvolasta, että liukkaat lakanat tai pyjamat auttas kyljen kääntämistä öisin, ja kaivoin heti sen ikävästi sähköstyvän satiiniyömekon kaapin perukoilta esiin, nipin napin vielä mahtuu päälle. Mutta se auttaa kyllä vähän... Sit vaan isoja tyynyjä sänkyyn, että saa tuettua itsensä hyviin asentoihin. Kääntyminen on aina oma projektinsa, mutta kun kyljellään ei voi aina nukkua (olkapäät ja lonkat kipeytyy) eikä täysin selällään kun tuntuu et happi loppuu, niin tyynyillä saa sellasia kivoja välimuotoja aikaseks, yks tyyny osittain selän alle, yks tukemaan mahaa (!) ja yks runkkutyynyks.. :-P

Minulla on aika tasaseen aina yks tai kaks yötä kun ei saa yhtään nukuttua vaan heräilee ja janottaa ja pissattaa ja särkee ja puutuu paikat, sit kun on vähän tullu univelkaa niin taas yhden yön nukkuu tosi hyvin.

Täällä kans yks itkupilli... Töissä stressiä eikä asiaa auta se että yöt valvoo ku mikään asento ei oo hyvä ja lonkkia särkee.. Viime viikolla katoin imettäjiä telkasta ja pillitin :D Ja sain mieheltä töihin ihan normaalin kuulumistekstiviestin niin pillahdin siitäkin itkuun eikä siitä meinannu tulla loppua...! Tänään hain kaupasta sellasen imetyspötkylätyynyn ja yritän viritellä jotain barrikadia sänkyyn että saisin unta enemmän kuin puolen tunnin-tunnin pätkissä...

Minäpä myös itkeä tirautin aika monta kertaa menneenä viikonloppuna ja syynä oli perjantaina miehelle postissa saapunut kutsu kertaamaan. Ei siinä muuten mitään, mutta alkaa 3 päivää ennen laskettua aikaa ja päättyy juurikin laskettuna päivänä.

Mullon myös hiukset ihan kuivat ja takkuilee. Pojista kiilsi ja oli paksut ihanat. Mun kohdalla pitää paikkansa että tyttö syö äidin kauneuden :D ihokin ollut huonompi ja kynnet ei oo ihanan vahvat niinkuin pojista..höh.. :D
Vali vali vali...on tosiaan aika valitus-olo, tuntuu että vain valitan kun jotenkin tää raskaus nyt on tosi raskasta!!! Ei ihme että tätä sanotaan raskaudeks ;)

Itken myös joka asiasta: kun kuulen mm.sen uuden Lastensairaala-biisin (Lohtu:ko biisin nimi?), tai kun jotain yhtään liikuttavaa katson tv:stä...välillä itkettää vaan kun olen lasten kanssa ja mietin kuinka ihania he on ja kuinka onnekas olen :D hormonit, hormonit....

Mä pillahdin eilen itkuun kun näin stokkan jouluikkunan ja ajattelin et ihanaa kun tulee joulu :rolleyes: siis miten niin herkkänä?

Hei tuosta miehen kertaamisesta, ei kuulemma tartte välttis lähtee koska laskettu noi lähellä. Soittaa sinne ja selittää tilanteen ja ne haluaa nähä raskaudesta tietty jtn todisteita. Mutta tuskin pakottavat pois kotoa tuollasen tilanteen takia! Kaverilla oli laskettu viime vuonna ja sen isä sai jättää kertauksen väliin oman tyttären synnytyksen takia, miksei siis puoliso?

Nii ja pitäähän tässä nyt itekki vähä valittaa....siis voi kauheus tätä omaa naamaa, ensimmäinen kolmannes meni jees, mutta nyt sitte finniä pukkaa:smiley-angry002 juon kyllä hirveet määrät vettä ja pesu aamuin illoin ja rasvaus päälle...nauvolassa vaan sanottiin että kyllä se ehkä helpottaa, no eipä vaan näytä helpottavan! Teininä olin siloposki ja sitte tuossa 20+ iässä puhkes stressistä akne..nyt viimeset 2 vuotta iho kunnos ja taas mennään:smiley-angry017

Hei tuosta miehen kertaamisesta, ei kuulemma tartte välttis lähtee koska laskettu noi lähellä. Soittaa sinne ja selittää tilanteen ja ne haluaa nähä raskaudesta tietty jtn todisteita. Mutta tuskin pakottavat pois kotoa tuollasen tilanteen takia! Kaverilla oli laskettu viime vuonna ja sen isä sai jättää kertauksen väliin oman tyttären synnytyksen takia, miksei siis puoliso?

On siinä optioita niin, mutta ei vielä tehdä mitään päätöksiä mihinkään suuntaan. Mulla on ensi viikolla vielä kontrolli muutenkin erikseen, jossa selvinnee tuleeko synnytystapaan mitään muutoksia. Jos vaikka tuleekin sovittu sektio tms. Kertauspaikka on todennäköisesti tässä 20 km päässä ja sieltä on viimeksi päässyt yöksi kotiin, eli toiveita on nytkin siihen. Ei mulle silleen muuten ole väliä, olkoot päivät siellä, mutta jos vaan tuleekin tiukka tilanne niin olisi kiva jos soittoon voisi vastata ja pääsisi synnärille. Kelan todistus pitää toki lykätä mukaan.

AadaEveliina, tuo tarve valittaa on myös yks oire... ;D Minäkin olen ollut itkupilli, ja ihan kamalan räjähdysherkkä kesästä asti! Poikaa oottaessa rauhotuin normaalista, työkaveritkin sanoi että olin oikea viilipytty. Nyt menee hermo ihan pienestä - ja tulee itku myös. Ärsyttävää kun ei tahdo uskaltaa enää nauraakaan liian kovaa, koska sekin muuttuu tosi helposti itkuksi. Huh, mitenhän nyt käy, kun esikoisen synnyttyä aloin vasta pillittää kaikelle. Kun jo raskausaikana pillittää niin paheneeko se vaan vai voiskohan tällä kertaa rauhottua sitten? Kauhulla odotan niitä ekoja viikkoja, jollon viimeks en pystyny yhtään hillitä itteeni. <:-O Mieskin sanoi että oon kiitollinen yleisö kun huonokin puujalka saa nauramaan kippurassa ja sit itkemään...

Takaisin