Odotuksen "sivuvaikutukset"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voikohan toispuoleinen alaselkä-/ristiselkäjumi johtua jostain lantion asennon muutoksesta? Vaiva aina pahenee kun on käynyt ratsastamassa, vaikka normaalisti siitä ei kipeydy (päin vastoin).. :anyone

Pitäis varmaan koittaa venytellä ja harrastaa muutakin kehonhuoltoa.

Alaselkäkipujen yleisin syy on se kun lantion liitokset löystyy. :) On koko alaselässä tai juuri toispuoleisena, ja säteilee usein pakaraan/reiteen.
Tosta ratsastuksesta en osaa sanoa, en oo ratsastanut niin en tiedä missä asennossa selkä on / onko istuin kova(?)
Jos joutuu kovalla istumaan pitkään niin olisi hyvä laittaa jtn pehmeää (esim. rullattu pyyhe) alle jotta alaselkä on loivasti notkolla -> särky vähenee ja pitäisi vähintää kerta tunnissa venytellä selkää. :)
Tukivyöstäkin voi olla apua, jos särky menee pahaksi.

Mulla itselläni tuntuu särky alaselässä iltaisin jos makaan selälläni jalat suorina.
Lämmitettävä kauratyyny auttaa. :)

Kehonhuollosta, joogaan liikkeet "kissa", lantion pyöritys, silta ja "koira" on selälle hyviä, lisäävät liikkuvuutta ja rentouttavat. :)

Satulassa istutaan istuinluiden päällä ja selkä on aika neutraaliasennossa. Tietenkin kun hevosen liikkeisiin pitää koko ajan mukautua, niin siinä alaselkä ja lantio sitten liikkuvat hieman. Mistään staattisesta istuma-asennosta ei ole kyse. :) Ehkäpä sitten selkä ärtyy sen takia, kun liitokset pyrkivät löystymään mutta ratsastaessa tulee reenattua ja jännitettyä keskivartalon tukilihaksia. Ja minä kun olen niin laiska venyttelemään niin se jännitys jäänee sitten päälle...

Tänään kävelylenkillä tuo alaselkäjumi tuntui leviävän takamukseenkin. Muuten olisi jaksanut reippailla vaikka kuinka pitkään mutta tuo selkä vaan väsähti. Tää on jotenkin eriskummallisen tuntusta. Olen ihan yliherkkä kaikille kehontuntemuksille ja aistihavainnoille ja raskaus on tuonut niin paljon muutoksia omaan kroppaan jo tässä vaiheessa, että sitä on jo jotenkin hukassa ittensä kanssa.

Mulla luonnostaan notkoselkä ja skolioosia alaselässä joten lantion eteen työntö liikkuessa auttaa selkäsärkyyn/kipuiluun. Fyssari ja hieroja neuvonut pitään selkää mahd suorassa ja koko rankaa. Tosin tämä jännitys puolestaan laukaisee supistuksen helposti ku jännittää alueen lihaksia..hankalaa!

Itekin tykkään ratsastaa mutta nykyään käyn lähinnä vaeltamassa n.kerran vuodessa jos sitäkään, nuorempana vähän useammin :) muistan jotenkin että kun opettelin sitä touhua niin otti tärinä tms selkään kivuliaasti, taisin istua tosi notkolla ja tietty ku en heti osannut keventää ravissa ym niin johan tärisi :D tää ei kyllä nyt vastaa mitenkään Lismubettiinan asiaan kun sinä kokenut ratsastaja ja tiedät miten siellä selässä hyvä olla :) tuli vaan mieleen...nää raskaudet tosiaan yllättää vaikutuksillaan joka kerta. Ah niin jo odotan että saan kroppani takas itselleni :D

Mulla jumittelee yläselkä, tosta rangan molemmin puolin väsyy ne lihakset siitä. Istuminen tietty pahentaa ja istumatyötä kun tekee niin ei se tässä nyt oo paremmaks muuttumassa. En oikein osaa ajatella että auttaisko venyttely vai lihaskuntoliikkeet vai molemmat... Ja toinen inhottava vaiva, niin nukun normaalisti täysin pelkästään selällään. Nyt on alkanu maha painaan sen verran että pakko nukkua kyljellään, niin olkapäät ei kestäkään sitä...! Molempia olkapäitä särkee....yhyy... :sad001

Kitty: Venyttely jos täytyy valita, yksi helppo kattava venytys kulkee nimellä "kierto selälle". :)
Jos teet lihaskuntoakin niin lisäksi venyttelykin.
Venytteletkö muuten ahkerasti(?), toi olkapääsärkykin saattaa johtua siitä että sulla on paikat kirät. Rinta/olka/selkä.
Ootko koittanut nukkua selällään niin, että kasaat tyynyjä polvien alle, silloin asento muuttuu ja saatta pysytäkkin vielä nukkumaan selällään.
Suosittelen lämpimästi käymään osteopaatilla särkyjen kanssa, jo kerrasta saattaa olla apua.

Mä oon huomannu että lihasten käyttö esim tällä hetkellä salilla käynti pitää selän/niskat kunnossa. ja tietty venyttelyä päälle. heti jos reilu viikonkin tauko niin paikat särkee ja menee jumiin

Iskallt: mulla ne harjoitussupistukset tuntuvat välillä sellaisena vähän kipeänä vihlontana tai kiristyksenä (joka kestää hetken, jotain ehkä puol minuuttia??? en yhtään oo kattonu kellosta tietenkään, niin vaikea arvioida) alavatsassa, joskus taas (harvemmin) kovettuu palloksi koko maha ylös asti. Voisin mä sitä tykytykseksikin kuvailla ehkä, mutta ei ne kyllä aaltoina tule mitenkään uudestaan ja uudestaan, vaan lähinnä suht kerralla jähmettää sen jonkin aikaa ja sitten yritän rentoutua ja se menee ohi.
Se on niin kamalan vaikea selittää ja kuvailla tuntemuksia.. No, onneksi niitä harjoitussupistuksia tai kramppeja mitä lie ei tule usein. Iltaisin on muutamia tullut ja niidenkin välillä pidempää taukoa. Aamulla taas kaikki on normaalisti.
Ja en tiedä minne selkärankaan kakara on seilannut, kun en ole päiviin kunnon liikkeitä tuntenut, muutaman vaimean pyörähdyksen vain... Tänään aamulla sitten tuli niin kovasti potkua, että ei jäänyt epäilystä onko hän hengissä! :grin Ihan säikähdin, kun niin raivolla potki muutaman kerran. Hassu mamman ipana:Heartred

Muutaman päivän päästä onkin rakenneultra, mikä tietenkin pelottaa ihan hulluna, mutta ihana nähdä pikkuinen. Toivotaan, että olisi suht aktiivisella tuulella. Ja samalla kysyn noista harjoitussupistuksista. Ne on vaan niin pirun ikävän tuntuisia, kun tulee keskenmeno mieleen ja heti fiilis, ettei kaikki olisikaan kunnossa.

Tänään kävelylenkillä tuo alaselkäjumi tuntui leviävän takamukseenkin. Muuten olisi jaksanut reippailla vaikka kuinka pitkään mutta tuo selkä vaan väsähti. Tää on jotenkin eriskummallisen tuntusta. Olen ihan yliherkkä kaikille kehontuntemuksille ja aistihavainnoille ja raskaus on tuonut niin paljon muutoksia omaan kroppaan jo tässä vaiheessa, että sitä on jo jotenkin hukassa ittensä kanssa.
Minullakin heti reippailut/seisomiset ottaa alaselkään. En olekaan reippailla lenkeillä voinut enää käydä, pakko hiissata omaan tahtiin ettei paikat mene ihan rikki. Ja heti tuntuu jos on ollut kaupungilla kiertelemässä muutaman tunnin. Vaikka vauhtia ei ole, niin jaloilla oleminen tuntuu kyllä.

Kiitos vinkeistä! Tyynyn otin jo polvien alle yöks ja yritin tehdä keppijumppaa. Toinen olkapää parempi mutta toinen huonompi... Täytyy kokeilla vaikka lämmintä kaurapussia vielä.. :)

Voikohan toispuoleinen alaselkä-/ristiselkäjumi johtua jostain lantion asennon muutoksesta? Vaiva aina pahenee kun on käynyt ratsastamassa, vaikka normaalisti siitä ei kipeydy (päin vastoin).. :anyone

Itse myös,aktiivisesti ratsastan nyt kylläkin jättänyt harjoitusravin pois ja teen kevyempiä treenejä.Ihan tällein maallikon ajatteluna voisin kuvitella vauvan pienenkin painon vaikuttavan lantion asentoon ratsastaessa etenkin, jos on toisella puolella vain hengailemassa.Itse ainakin joudun useammin kiinnittämään huomiota istuntaan ja lantioon nyt kuin ennen raskautta. Ja tietysti,kun varot selkää ehkä jopa tiedostamatta,jännittää se selkää entisestään jumiin.Siis ehkä.

Aqqu84, ihan järkeenkäyvän kuuloista. Itsekin mietin että pitäisikö harjoitusravipätkiä jo ainakin lyhentää. Se pikku hölskytys ei tunnu ikävältä (varsinkaan jos saa ponin menemään oikein päin), mutta olen huomannut että väsähdän paljon nopeammin kuin ennen. Siis ihan että vaan kunto loppuu. :confused: Treenien muokkaaminen sopivammiksi on vain vähän haastavaa ratsastustunneilla. Pitänee opettajan kanssa neuvotella josko olisi ok että tekisin ravitehtävissäkin välillä käyntiharjoituksia sisäuralla..

Itse huomannut saman tossa hengästymisessä, mutta veikkaan syyksi sitä,että hapen tarve on kuitenkin kaksinkertainen verenkierrolle,kun joutuu kierrättämään sen toisenkin kanssa eläjän kautta,minkä vuoksi hämmästyy helpommin kuin aiemmin.
Tänään viimeeksi harjotusravia kokeilin yhden pitkän sivun,mutta ei ollu hyväntuntuista.Etenkin isompi liikkeisellä.

Ei hyvää päivää... Yöllä iski jäätävä närästys, joka on jatkunut nyt koko päivän ja pahemmaksi tuntuu menevän! :confused: Rennie auttaa sekunnin, joten pakko suunnata apteekkiin hakemaan jotain tujumpaa ainetta... En saa nukutuksi päikkäreitä, kun polte on niin järkyttävä ja mahan sisältö meinaa nousta ylös.

Joo,ihme hetkellisiä muutoksia täälläkin. Parin viikon tauon jälkeen sain taas ihailla aamiaistani pöntön pohjalla...luulin jo et olis ollu pysyvästi ohi, mutta ei näköjään...

Hirmuisen kiva kun mulla on alkanu vuotaa verta nenästä ja sehän onkin hyvän näköstä ku oon vaatemyyjä ni seistä tuppo nenässä ettei valu paidalle... :confused:

Entäpä miten levottomat jalat, onko muilla? Iltaisin kun kattoo telkkaria ja nostaa jalat sohvalle niin alkaa niin ärsyttävä kihelmöinti että pakko liikuttaa jalkoja tai hieroa niitä tai lykätä miehen syliin hierottavaksi en ole huomannut että yöllä hankaloittavat nukkumista vaikka välillä huonosti nukunkin.
Eikä aamuoksentelu ole poistunut mihinkään. . Huoh, kaikki vaan tekee pahaa aamusta..

Mulla oli viime raskaudessa levottomat jalat( ja kädet myös) ja se kyllä vaikutti nukkumiseenkin. Nyt ei ole vielä kovin pahana ollut, mutta varmaan myöhemmin taas vaivaa. Magnesiumista voi olla apua, mulla on sellainen suihke jota voi hieroa suoraan lihaksiin kun siltä tuntuu ja luulen, että siitä on ollut vähän apua. Liekö sitten se Magnesium vai hieronta mikä helpottaa. Inhottava vaiva ja vaikea siihen on oikeasti kunnon apua löytää:(

Kiva kun näitä oireita alkaa taas tulla :confused: nyt puutuu vähän väliä joku paikka... välillä huulet nyt sattuu ja tuntuu puutuneelta vasen jalka pohkeesta nilkkaan...

Magnesium lisää suosittelen kans noihin levottimiin jalkoihin.
Mulla on suihke aina välillä laitan ja ihan purkista syön n.600mg päivässä.
Liikaa et voi syödä, kroppa käyttää sen mitä tarvitsee loput poistuu, jos ihan älyttömän paljon otat niin seuraavana päivänä on vasta löysällä (toimii siten myös ummetukseen).

Jäi suonevedot ja levottomuudet kokonaan pois. :) Voi tuoda myös tohon puutuneisuuteen apua.

Mahtavaa, oksennukset on tehneet paluun... Mulla on noi suoranaiset oksentamiset olleet sidoksissa syötyyn ruokaan, eli nyt taisi joutua kieltolistalle mäkkärisapuska. Liekö tuo tosin huono juttu... :D

Hirmuisen kiva kun mulla on alkanu vuotaa verta nenästä ja sehän onkin hyvän näköstä ku oon vaatemyyjä ni seistä tuppo nenässä ettei valu paidalle... :confused:
Minullakin on jonkun verran ollut kuivunutta verta nessussa, mutta eniten vuotaa ikenet hampaiden harjauksen yhteydessä. Tosi ihanaa pestä hampaat, kun veri vaan lentää :confused:

Mahtavaa, oksennukset on tehneet paluun... Mulla on noi suoranaiset oksentamiset olleet sidoksissa syötyyn ruokaan, eli nyt taisi joutua kieltolistalle mäkkärisapuska. Liekö tuo tosin huono juttu... :D
Ei ole huono juttu ;D Yleensä olen ihan mielelläni syönyt roskaruokia, mutta jostain syystä nyt ei enää uppoa. Olen toki syönyt muutamia kertoja, mutta ei enää ole tullut samanlaista himoa, että voi kunpa sais semmosen ihanan rasvassa tirisseen mötkylän. Mieluummin olen ilman. Ei niin yhtään tee mieli mitään mäkkärin rasvapallero hampurilaista tai rasvasta tippasevaa pizzaa... hyh. Mieluummin vedän tuhdin lautasellisen kunnon kotiruokaa :grin

Takaisin