Odotuksen "sivuvaikutukset"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onkos muilla sellasta vaivaa mitä itelläni, että ylävatsaa polttaa ihan vietävästi.. Enkä nyt tarkoita sitä että ruoka polttais mahaa, vaan siis tohon ylävatsaan sattuu sillai polttavasti oikeestaan koko ajan. Alkuun se oli enemmän vasemmalla puolella ja ajattelin että se johtuu siitä että sisäelimet painuu kasaan kun kohtu tarvii tilaa. Olo helpottaa vähän kun nojaa taaksepäin, eli maha saa lisää tilaa. Mutta mistä johtuu siis poltto?? Se ei tunnu kovin kivalta ja nyt oikeestaan alkaa epäilyttään että voiko se olla jotain "vaarallista" mitä pitäisi tutkia tarkemmin...

Kannattaa soittaa terveysneuvontaan tai neuvolaan.. eikös ylävatsakivut liity jotenkin pre-eklampsiaan? Tosin onko sulla muita oireita.? Kannattaa selvittää ammattilaisilta...koita silti rentoutua, voi olla vaan väliaikaisesti nyt jotain ohimenevää häikkää. Ja isolla todennäköisyydellä onkin, huoli pois :3some

Mulla on joskus närästänyt eikä se mielestäni ollu yhtään tällästä. Kun ylävatsa tuntuu ennemminkin siis fyysisesti kipeeltä, tarkoitan jopa kosketusaralta. Tavallaan siltä että vatsalihakset repee irti, koko mahan leveydeltä. Tota raskausmyrkytystä ei tullutkaan mieleen. Eipä taida muita oireita siihen suuntaan olla.. Hmm.. Ehkä soitan neuvolaan huomenna ja voishan sitä käydä apteekista hakeen Rennieekin kokeeks.

Kitty mullakin on saman oloista ongelmaa. Ylävatsaa rupee pistämään yleensä aina kahden aikaan iltapäivällä ja jatkuu loppuillan. Säteilee välillä selkään asti. Olo on tukala. Oon huomannu että 8 tunnin istuminen tuntuis aiheuttavan.. Ja ehkäpä rasvainen tai mausteinen ruoka.

Mulla onneks nyt iltaa kohden on helpottanu olo, johtuuko just siit että saa sohvalla olla puolimakaavassa asennossa eikä ylävatsa oo puristuksissa. Töissä kuitenkin istun koko päivän ja vielä matkat päälle... Pitää huomenna kiinnittää huomioo enemmän siihen miten istun työpäivän.

Kitty mullakin on saman oloista ongelmaa. Ylävatsaa rupee pistämään yleensä aina kahden aikaan iltapäivällä ja jatkuu loppuillan. Säteilee välillä selkään asti. Olo on tukala. Oon huomannu että 8 tunnin istuminen tuntuis aiheuttavan.. Ja ehkäpä rasvainen tai mausteinen ruoka.

Naranja, tuo kuulostaa samalta, mitä mulla on ollut jo n. 2,5 kk! Mukava kuulla, että ei ole yksin :) Onkohan muilla näitä outoja kylkikipuja?

Alkaa useimmiten iltapäivällä juurikin kahden aikaan, istuma-asennossa pahenee ja jos ei pääse ajoissa makuulle, niin illalla täyttä tuskaa. Eli ensin polttelua ylävatsassa oikean rinnan alla, sitten leviää koko kylkeen ja loppujen lopuksi sattuu selässä oikealla puolella ihan kunnolla, palaa välillä vatsan puolelle. Olo on tosiaankin tukala, hengittäminenkin sattuu. Makuulla olo siis selkeästi auttaa, vaikka ei aina päivällä, mutta viimestään yön aikana kipu häipyy ja aamulla kuin ei mitään. Olen joutunut jo pidemmälle sairaslomale, kun yöt menevät lantioin löystymisen kanssa valvoessa jo viikolta 15 ja kun työni painottui iltapäivään/iltaan ja aamu meni opiskellessa (käytännössä siis koko 10-12h istuma-asennossa), alkoi olla jo niin stressaantunut kivuista ja väsymyksestä, että suositeltiin monesta suunnasta tuota sairaslomaa. Kävin ortopedillä lantion takia, ja sanoi, että tämä kylki-selkä kipu voi johtua myös mun lapsuudessa vaurioituneesta lantiosta, vaikka varma ei ollut. Vaihdoin juuri paikkakuntaa ja uudessa neuvolassa Helsingissä otettiin tuo vaiva niin tosissaan (vähän liiankin tosissaan), että neuvolalääkäri lähetti samantien sisätautipäivystykseen!!?? Oli sen verran hosuinen, etten saanut mitään järkevää vastausta miksi täytyy mennä, vaan että "liikaa avoimia kysymyksiä" ja "viikonloppu tulossa". Lääkärille laitettiin alunperin, kun oli supisteluja, myös oli proteiini vähän koholla ja pientä turvotusta, mutta ei ollut mitään enempää hätää. Kivut on ollut arkipäivää jo kauan, mutta kerroin, että muutama ilta tällä viikolla oli aika sietämätön olo, ehkä sen takia ajatteli, että täytyy tehdä jotakin. Tuloksena 9h päivystystä, jonka aikana pääsi peruskokeisiin ja parikymppisen lääkärin juttusille, joka oli ymmällään, miksi näitä ei voitu tehdä terveysasemalla, jossa neuvola sijaitsee. Lääkäri ei tuntunut olevan raskausasioista perillä, enkä ymmärrä mikä hyöty oli mennä semmoisen juttusille? Eikä äitiyspolikliniikka hoida näitä juttuja, vai menevätkö kaikki vaan tavalliseen päivystykseen? Ei ollut yhtään kivaa odotella koko päivää, kun istuminen on juuri se mitä joutuu välttää ja makuulle ei todellakaan ollut mahdollista päästä. Onneksi oli parempi päivä kipujen suhteen. Kokeissa ei ollut mitään epämääräistä, se oli kyllä kiva kuulla. Jäi kuitenkin vaivaamaan, mitä tätä neuvolan lääkäriä epäillytti näin paljon?? Onko kukaan käynyt lekurissa tällaisen kylki-selkäkivun kanssa?

Mulla oli oireena ennen plussausta

-väsymys
-kahvi eikä ruoka maistunut vaikka oli nälkä, tuli huono olo jos yritti väkisin syödä.
-rintojen arkuus
-menkkamainen jomotus monta päivää ,mutta menkat eivät tullukkaan :)
-poikaystävän mielestä tiuskin paljon.

Plussauksen jälkeen samat oireet jatkuivat, väsymystä tuli vaan enemmän, menkkamaiset oireet jatkuivat vielä pari päivää.
Aamupahoinvoinneilta olen säästynyt ja on ollut muutenkin aika helppo raskaus mitä en oisi osannut kuvitella. Nyt raskausviikkoja 24 :)

Mulla on uutena vaivana tullu ilmeisesti närästys. Ruuan jälkeen alkaa röyhtyyttää ja tuntuu et sappineste nousee kurkusta ylös.Ja kestää muutaman tunnin.
Ja käpy palaa nanosekunnissa, vaikka olenkin suht temperamenttinen niin oon osannu hillitä itteeni pitkälle etenki potilaiden kanssa, jotka ottavat pannuun..Nyt joutuu tosissaan keskittymään, et suu pysyy kiinni. Kyllähän alennuin siihen et yhdelle potilaalle sanoin vähän ilkeemmin, kun suorastaan vittuili osastomme ammattitaidottomuudesta, vaikkei itseeni suoranaisesti kohdistunutkaan. Ja yhtään ei jaksa kuunnella eikä kiinnostaa sairaiden itsekeskeisyys ja luulo olevansa hotellissa. Onneksi olen nyt sairaslomalla ihan muusta syystä (onnistuneesti hankin käteen muutaman tikin ja hoitotyötä ei voi tehdä :P)

Mullakin on ollu pari viikon aikana ihan hirveä närästys, vaikka joisi vaan vettä alkaa hirvee polttelu ruokatorvessa. Hyi, pitää varmaa huomenna mennä apteekki kyselee jtn lääkettä. Närästystä on etenkin öisin

Mua vähän ihmetyttää ne ennakoivat supistukset että onko nää tuntemukset niitä ja milloin niistä voi olla haittaa. Alkuun luulin että pikkuinen siellä pungertaa ja vaihtaa asentoo mahassa (osa pingotuksesta varmaan on johtunutkin siitä), mutta nyt oon alkanut epäileen että olisko ne sittenkin niitä supistuksia. Ei ole kipeitä, mutta maha pingottuu toispuoleisesti (aina, onko normaalia?). Olin lomalla töistä muutaman päivän ja maha ei pullistellut sinä aikana kertaakaan. Tänään eka päivä töissä niin jopas taas on niin pinkeenä, tuntuu että maha kohta poksahtaa. Mistä siis tiedän onko ne ylipäätään supistuksia ja jos on niin kuinka paljon ja usein niitä voi olla ennenkö niistä voi olla jotain haittaa? Millasia teillä on ollut jotka ootte joutuneet jäämään saikulle supistusten takia?

Mua on supistellut jo rv 20 lähtien, aluksi niitä tuli ihanepäsäännöllisesti pitkin päivän, mahaa kovettuu ja tuntuu ihan koripallolta ja sama aikaa ihan kuukautiskipuja alamahassa ja selässä. Olin melkein koko lokakuun saikulla ja nyt koko marraskuun olin töissä kunnes viikonloppuna alkoi ole ihan säänöllisiä nämä supistukset, oli pakko lähtee päivystykseen ja sieltä sainkin suora äippäloma alkuun asti saikkua. Eipä nää supistukset hirveen kivalta tuntuu, tosi epämukava ja kiristävä tunne. Harjotussuppareita voi kyllä tulla näillä viikoilla eikä niistä pitäisi mtn vaara olla. Luin terveyskirjastosta et yleensä viikoilla 28-30 tulee 5-6 supistelua vuorokaudessa mikä o normaali. Itellä supistelut helpottuu levolla.

Onkos muille tullut jo suonikohjuja? Itsellä viime raskaudesta "saatu" on tullut selvemmäksi pohkeessa ja eilen huomasin kun on tuntunut tuolla alakerrassa oudolta että mulla on peräti kaksi suonikohjua ilmestynyt sinne ja ei tunnu kivalta :sad001 tuntuu et olis ihan turvoksissa ja et pikkuhousut hankais... Kiva koittaa noiden kanssa sitten olla vielä semmoiset 14 viikkoa :confused:

Onkos muille tullut jo suonikohjuja? Itsellä viime raskaudesta "saatu" on tullut selvemmäksi pohkeessa ja eilen huomasin kun on tuntunut tuolla alakerrassa oudolta että mulla on peräti kaksi suonikohjua ilmestynyt sinne ja ei tunnu kivalta :sad001 tuntuu et olis ihan turvoksissa ja et pikkuhousut hankais... Kiva koittaa noiden kanssa sitten olla vielä semmoiset 14 viikkoa :confused:

Mulle tuli heti raskaus alkumetreillä vasempaan pohkeeseen hirveet suonikohjut yht.äkkiä yöllä kun rupes suonta vetään. Olenkin miehelleni sanonut, että mun vasen jalka on ihan pilalla. :confused:

Mulla on ollu tukisukat käytössä jo reilun kuukauden mut eipä se sukkien käyttö auta tuohon alapään tilanteeseen o_O

Minulla on oikea jalka pukannut ihan täyteen suonikohjuja ja polvi ihan kummallisen muhkurainen, verisuonet pinnassa ja kuumottaa. Lähipäivinä pitkien tukisukkien hakureissu Helsinkiin tiedossa... Ärsyttävää, kun ei ole tuntunut turvotusta olevan paljoakaan, niin olen tähän asti kiinniittänyt huomiota vain maha rasvaamiseen, ja nuo kohjut on tulleet ihan salakavalasti! Kahdetkin normitukisukat löytyy kaapista, mutta en ole älynnyt käyttää niitä, ja nyt on myöhäistä jo. >:-(

Nii no eipä ne tukisukat kaikkiin paikkoihin auta, mutta eikös ne häviä jos tulee muualle ku sääriin/jalkoihin? Itselle tullu toiseen takareiteen:angry1

Takaisin