Kitty mullakin on saman oloista ongelmaa. Ylävatsaa rupee pistämään yleensä aina kahden aikaan iltapäivällä ja jatkuu loppuillan. Säteilee välillä selkään asti. Olo on tukala. Oon huomannu että 8 tunnin istuminen tuntuis aiheuttavan.. Ja ehkäpä rasvainen tai mausteinen ruoka.
Naranja, tuo kuulostaa samalta, mitä mulla on ollut jo n. 2,5 kk! Mukava kuulla, että ei ole yksin :) Onkohan muilla näitä outoja kylkikipuja?
Alkaa useimmiten iltapäivällä juurikin kahden aikaan, istuma-asennossa pahenee ja jos ei pääse ajoissa makuulle, niin illalla täyttä tuskaa. Eli ensin polttelua ylävatsassa oikean rinnan alla, sitten leviää koko kylkeen ja loppujen lopuksi sattuu selässä oikealla puolella ihan kunnolla, palaa välillä vatsan puolelle. Olo on tosiaankin tukala, hengittäminenkin sattuu. Makuulla olo siis selkeästi auttaa, vaikka ei aina päivällä, mutta viimestään yön aikana kipu häipyy ja aamulla kuin ei mitään. Olen joutunut jo pidemmälle sairaslomale, kun yöt menevät lantioin löystymisen kanssa valvoessa jo viikolta 15 ja kun työni painottui iltapäivään/iltaan ja aamu meni opiskellessa (käytännössä siis koko 10-12h istuma-asennossa), alkoi olla jo niin stressaantunut kivuista ja väsymyksestä, että suositeltiin monesta suunnasta tuota sairaslomaa. Kävin ortopedillä lantion takia, ja sanoi, että tämä kylki-selkä kipu voi johtua myös mun lapsuudessa vaurioituneesta lantiosta, vaikka varma ei ollut. Vaihdoin juuri paikkakuntaa ja uudessa neuvolassa Helsingissä otettiin tuo vaiva niin tosissaan (vähän liiankin tosissaan), että neuvolalääkäri lähetti samantien sisätautipäivystykseen!!?? Oli sen verran hosuinen, etten saanut mitään järkevää vastausta miksi täytyy mennä, vaan että "liikaa avoimia kysymyksiä" ja "viikonloppu tulossa". Lääkärille laitettiin alunperin, kun oli supisteluja, myös oli proteiini vähän koholla ja pientä turvotusta, mutta ei ollut mitään enempää hätää. Kivut on ollut arkipäivää jo kauan, mutta kerroin, että muutama ilta tällä viikolla oli aika sietämätön olo, ehkä sen takia ajatteli, että täytyy tehdä jotakin. Tuloksena 9h päivystystä, jonka aikana pääsi peruskokeisiin ja parikymppisen lääkärin juttusille, joka oli ymmällään, miksi näitä ei voitu tehdä terveysasemalla, jossa neuvola sijaitsee. Lääkäri ei tuntunut olevan raskausasioista perillä, enkä ymmärrä mikä hyöty oli mennä semmoisen juttusille? Eikä äitiyspolikliniikka hoida näitä juttuja, vai menevätkö kaikki vaan tavalliseen päivystykseen? Ei ollut yhtään kivaa odotella koko päivää, kun istuminen on juuri se mitä joutuu välttää ja makuulle ei todellakaan ollut mahdollista päästä. Onneksi oli parempi päivä kipujen suhteen. Kokeissa ei ollut mitään epämääräistä, se oli kyllä kiva kuulla. Jäi kuitenkin vaivaamaan, mitä tätä neuvolan lääkäriä epäillytti näin paljon?? Onko kukaan käynyt lekurissa tällaisen kylki-selkäkivun kanssa?