Odotuksen "sivuvaikutukset"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi siis yksi raskaus vaiva mitä ilman oon selvinny on pissavaivat. Kuulostaa inhottavalta vaivalta :/
Nyt saatan välillä(rv36) herätä kerran yössä pissalle, mut viime yönä esim.en heränny. Heräilen vaan kyljenkääntöön. Pissalla käyn suht normaalisti niin et useita tunteja välissä ja sit tyhjenee kunnolla kerralla. Pissan "katkaisu" ei myöskään ole hankalaa. Tuokin vissiin ihan rakenteellinen juttu? Ei paina vauvan pää mulla juuri rakkoon vaikka laskeutunu onkin.
Tosin saas nähdä miten käy synnytyksen jälkeen o_O

Mulla on nyt viimeisten parin päivän aikana istuessa alkanu sattua/jomottaa/puutua takapuoli ja alaselkä. Onko muilla ollu vastaavaa? Esikosta ei meinaan tällaista ollut...

Tää odotus ei oo kyl millään tavalla mun juttu. Alusta asti oon vaan odottanu koska pääsen synnyttää et saan sen palkinnon. Nyt on koko-ajan alaselkä, takapuoli ja takareidet kipeenä. Tulee niit ihme suonenvetoja sisäreisiin vähän väliä kävellessä ja ajoittain alavatsa kipuilee. Kiva valitus virsi taas... Onneks pääsen sitä kertomaan ens perjantaina synnärille. Tai sit pikku likka vois ratkaista itse asian niin ja syntyä :rolleyes:

Täällä on tullut turvotukset nilkkoihin ja sormiin ja tämän päivää ollu supistuksia alamahalla. 38+0, jospa nämä olis sitä lähtölaskentaa parin viikon päähän.

Mua ärsyttää eniten turvotus käsissä, aamulla ei mee kädet nyrkkiin ja ei tahdo mikään pysyä käsissä ja öisin kädet on kipeät ja niitä pistelee. Nilkkoja nyt ei turvota niin paljoa. Toinen on se ähinä, kun yrität saada jalkaan sukkia ja kenkiä.. huoh.. maha on vain tiellä. Mutta muuten tunnun säästyneeni monelta vaivalta, ei ennakoivia supistuksia eikä suurempia liitoskipuja. Iltaisin vauva painaa niin alas että kävely on hankalaa ja vappuvaa. Nyt jopa toivon että raskaus kestäisi pitempään, nyt olen vasta alkanut nauttimaan siitä. :) Kun alku oli niin vietävän hankalaa (hirveä pahoinvointi yms)

Mua on jo kolme päivää väsyttänyt ihan hirveästi, en jaksaa edes kättä nosta -.- ja nyt vuorokaudessa noussut paino 3kg :0 vaikka en ole syönyt mtn isoja annoksia. Onneksi on verenpaine mittari kotona eikä paineet o koholla kun muuten pelkkäisin jo raskausmyrkytystä, kun päätäki särkee ja hirveä hengenahdistus ollut tänään. Saisi tää pikkuinen jo pikkihilja alkaa syntyy kun joka päivä uusi vaivoja vaan. Oon niin kypsä tähän raskaudeen :\ Tänään rv 38+5.

Aika iso painonnousu, onko se turvotusta Dotyatu?

Mulla on häpyliitoksen kipu taas vähän laimentunut, mutta nyt on pari päivää ollut nuo selän SI-nivelet aivan järkyttävän kipeät. Ja kun on nivelkipu, niin eihän niihin hieronta auta. Oisko siis kenelläkään vinkkejä, millä lievittää noita kipuja, kun en haluisi särkylääkettä syödä? :(

Luulisin että on turvotusta ku en o syönyt mitenkään enemmän kun aikasemminkin :\ Mulla painoa tullut lisää koko raskauden ajan +20kg vaikka en ole herkuttellut ja noudattanut terveellistä ruokavaliota, sf mittaa menee niin yläkäyrillä että pelottaa minkä kokoinen vauva on oikein tulossa, ja nyt kun maha vihdoin laskeudunut selvästi alemmas luulin että tää hengenahdistus ja kipu kylkiluissa helppottuisi mutta ei, pahenee vaan. Tää raskaana oleminen ei ole kyl mun juttu :(.. neuvolasta ei ole otettu muuta kanta kun vaa sanottu että toisillaan vaan nouse painoa enemmän :( onneksi huomenna neuvola, vaikka siellä ei edes aina ehtii tai muista kysyä niistä vaivoista kun vaan puolen tunnin aikoja.... Jospa tää vauveli syntyisi jo vaikka toivo jo mennyt kun viikon enemmän ja vähemmän supistellu, jopa kivuliasti mutta ei o vieläkään lähtöä synnärille tullut.

Sanoja, en tiedä auttaako tämä jos sinulla on oikeasti pahoja kipuja... Mutta lantion pyörittely seisoma- ja konttausasennossa joogaohjaajan mukaan "voitelee" niveliä ja minulla helpottaa ala-selän kipuja. Ensin pieniä, sitten isoja ympyröitä ja sitten kahdeksikkoa ja tietenkin kaikkia yhtä paljon molempiin suuntiin. (Tätä en enää voi itse tehdä mutta vähän pienemmällä mahalla vielä oli mukavaa:) Sitten se kun käy selälleen lattialle, ottaa polvien takaa kinni niin, että jalat on koukussa mahd.rentona, ja pyörittää käsillä niin että ristiselkä tavallaan hieroutuu lattiaa vasten. ja samaa lantion pyöritystä vielä selällään jalat 90asteen kulmassa jalkapohjat seinää vasten, jollon voi työntää seinästä jaloilla.

Sitten seistessä, tue lantionpohjalihaksilla ja vatsalihaksilla (kevyesti!) seisoma-asentoa niin että käännät tavallaan "häntää jalkojen väliin" koko ajan, toisin sanoen oikaiset selän mutkaa. Aina kun seisot paikallaan hetkenkin, niin asento olisi tuo koko ajan, mutta siis ihan olematon liike mutta niin että tunnet kun paine hellittää selässä.

Oon tullut itse siihen tulokseen, että niin kauan kun kivut on vielä siedettävissä, voi hyvin ajatella että ei ota lääkkeitä turhaan. Siitä voi ja pitää !! olla ylpeä että pystyy sinnitellä ilman! :smug: Sitten kun mennään tietyn rajan yli, niin huomaakin ajattelevansa "ja hitot, kaikki tänne vaan, kuka hullu tätä kestää ilman!" sittenkin, kun pysyy sallituissa lääkeaineissa ja annoksissa, voi lohduttautua sillä, ettei tee ainakan vauvoille vahinkoa vaikka omaa oloaan helpottaa. :rolleyes:

Luulisin että on turvotusta ku en o syönyt mitenkään enemmän kun aikasemminkin :\ Mulla painoa tullut lisää koko raskauden ajan +20kg vaikka en ole herkuttellut ja noudattanut terveellistä ruokavaliota, sf mittaa menee niin yläkäyrillä että pelottaa minkä kokoinen vauva on oikein tulossa, ja nyt kun maha vihdoin laskeudunut selvästi alemmas luulin että tää hengenahdistus ja kipu kylkiluissa helppottuisi mutta ei, pahenee vaan. Tää raskaana oleminen ei ole kyl mun juttu :(.. neuvolasta ei ole otettu muuta kanta kun vaa sanottu että toisillaan vaan nouse painoa enemmän :( onneksi huomenna neuvola, vaikka siellä ei edes aina ehtii tai muista kysyä niistä vaivoista kun vaan puolen tunnin aikoja.... Jospa tää vauveli syntyisi jo vaikka toivo jo mennyt kun viikon enemmän ja vähemmän supistellu, jopa kivuliasti mutta ei o vieläkään lähtöä synnärille tullut.

Empatiahalit <3 täällä ihan samat hommat, kiloja tulee vaikka kuinka vähentäisi ruokaa, nyt lopussa niitä nesteitäkin vaan tulee. Oon kans koittanut ja tehnyt kaiken. Ei auta ku taipua. Oon juonut teetä niin paljon, että mun hampaat on ihan kaamean näköiset ku hammaskiille kärsinyt niin kovin. :) kallis huolto edessä.. mulla on kans tuota hengenahdistusta ja kylki kipua, vauva iso kokoinen eikä todellakaan laskeutumassa. Tekee varmaan saman, ku veljensä ja tulee alas vasta salissa. Tämä kaveri vain tykkää vielä oikein punkea vuoroin peppu ja vuoroin koipia tonne! Välillä oon varma, että näkisin sen varpaat mun nieluisa, ku kurkkaisin. ;) tänään viimeksi henkeäni haukkoessa ja selkääni pyöritellessä itkua turautin, että tulisit jo. Kestän kaiken muun, mutta tuo jatkuva hengen ahdistus on tosi kuluttavaa! Kun se on pahimmillaan, koko keho on ihan puhki ja olo kaamea!

Toivottavasti helpottaa vähän se, ettet ole yksin. <3 oliko sulle tehty vauvan koko arviotai tässä loppuraskaudessa?

Muokattu viimeksi:
Tänään huomasin et nyt on jaloissa turvotusta. Ja hui kuinka kipee toi alaselkä, Ja kuin joku olis potkinut alapään rikki särky on kova. Mut eniten häiritsee jalkojen turvotus.

Mammasmurffi, noita kaikkia oon kokeillu ja osa auttaa, osa ei. Tai niillä saa hetkellisen avun, mutta sitten taas kohta sattuu :( Eikä oikein auta pyytää miestäkään hieromaan, kun ei se kipu ole lihaksissa.

Auh joo mulla kans nyt häpyluu ja liitos ekstra-kipeinä kun eilen istuin autossa 4h :( istuminen selkeästi tekee huonoa.
Aamulla huusin ja itkin kivusta kun yritin nousta sängystä. Nyt en uskalla enää edes päiväunia ottaa ja mennä makuulteen kun pelottaa kipu ja nouseminen ylös :(( yön taas kun heräilin niin visusti silmiä takas kiinni ettei tarvi nousta vessaan. Nyt on pakko turvautua Panadoliin ja jos jatkuu niin meen ylihuomenna sit itkeen näitä sinne Porvoon polille. Enhän uskalla mennä enää edes tutkimuspöydälle makaamaan kun sattuu niin helvetisti!!

AadaEveliina, tuo on just samaa kun täällä. Ei muuta kun panadolia maximimäärät niin pystyy jotenkin liikkuu... Ja vauhti ihan nolliin! :yuck: Kuitenkin yrität nopeusennätystä tai nousta viehkeesti kun tiikeri.. :wink Näkisit minun sentti-sentiltä hivuttautumisen säestettynä kovalla puhinalla ja ähinällä ja huohotuksella... Heh. Ketteryys kaukana!!

Joo ja nuo joogajutut auttaa täälläkin aina vaan vähän aikaa.. Mut onpahan jotain mitä voi ees yrittää!

Painonkertyminen on kans yks mikä varmaan kauheesti "auttaa" tätä liikkumista. Mutta minkäs teet.. Koko raskausajan noudattanu radi-dieettiä jossain määrin ja koittanu syyä terveellisesti ja juua paljon vettä. Mutta nyt on tullu se 22kg. Leikkaiskohan ne sektion yhteydessä vähän muutakin ylimäärästä jos pyytäis? Hehhee... :playful:

Noh noh Mammasmurffi...sulla on pelkkää vauvaa ja istukkaa ym.jo pelkästään n.10kg ja nesteet ja veri ym päälle. Varmasti viimostaan kk synnytyksen jälkeen oot lähes lähtöpainossa ;)

Se on jännä, kuinka luontoäiti voikaan tehdä toisille hankalaks liikkumisen varsinkin loppuraskaudessa!? Tuo sentti-sentiltä hivuttautuminen on mun taktiikka myös :D onneks huomenna saan vähän osteopaattista hoitoa ja sama tyyppi taitaa akupunktionkin niin saan ehkä vähän helpotusta loppu-oloihin...osaa kuulemma yliaikaiset vauvatkin taikoa ulos, ei sentään kuitenkaan uskalla täysaikasta..? :-D

Just noin ku aadaeveliina sano! :) kotivaaka antaa mulle tällä hetkellä plus 20 kg. Ja nesteitä tulee koko aika lisää. En oo yhtään huolissani! Ja ihmekös tuo on, ku ruoka kulkee läpi viikon. ;) antaa tulla vaan, ompahan jotain mistä tarjota vauvalle ruokaa <3

Voisko se taikuri taikoo mun vauvan etänä ulos? :D

Täällä paino noussu aina sen 20 ja saanut sen kyllä sit pois synnytyspöydälle jääny suurin osa ja loput imetyksellä ja liikunnalla. No worry. Ummetusta ei ole ollut missään vaiheessa. Päin vastoin nyt toimii vähän liianki liukkaasti. Supistukset pitää huolen.

Mulla ollu supistuksii vähän väliä koko päivän. Menkajomotusta alaselkä särkyä... oon levännyt. Mut silti niitä tulee. Tulispa yö jo et pääsisin nukkumaan...

Mä kans yritän levätä. Mut jokainen pistos tuol alapäässä tuntuu kuin pissa lirahtaisi housuun. Pakko käydä viel laittaa side housuun. Ei pysty rentoutuu yhtään jos sattuiskin herää märkään.
Mul oli toi häpyluu sen verran kipee et kissa tajus ja tuli lämmittämään sitä kohtaa. Nyt helpotti mut kohta vessaan taas lähtö. Eikä supistaa.... tää kituuttelu ottaa kyl hermoille. Melkei puolet raskaus ajasta yhtä särkyä kolotusta ym.

Takaisin