Nimiäiset vai kastejuhla tulossa?

Mun paras kaveri kieltäytyi liittymästä takaisin kirkkoon ja eroamasta pelkän kummiksi tulemisen takia. Henkilökohtaisia juttuja tietty. Riparia en kehtaisi vaatia ketään käymään (kävin itse aikuisriparin ennen häitä ja siinä oli kyllä hommaa), mutta jos riparin on aikanaan käynyt ja myöhemmin kirkosta eronnut, niin käsittääkseni riittää pelkkä ilmoitus takaisin kirkkoon liittymiseen.

Tota en tiennykkään et aikuisripari on jotenki haastava luulin et samantyylinen ku normikin.
 
Joo tää henkilö on kyllä riparin käynyt. Jotenkin mä karsastan sellaista, että hetkeksi vaan liittyy kirkkoon erotakseen taas. Itse teen paljon töitä kirkon piirissä, niin se kummiuden hengellinen puoli on myös tärkeä vaikkei monet siitä välitä. Mutta tämän henkilön haluaisin siitäkin huolimatta kummiksi, kun on perhettä :)
 
Meille myös vaan nimiäiset tulossa ja lapsi saa itse valita uskonnon vanhempana sitten.

Onko täällä ketään joka on järjestäny/järjestämässä nimiäisissä jotain ohjelmaa, jotain pientä edes? Olis kiva omiin jotain pientä ekstraa keksiä vaikka pääpiste nyt saakin olla kahvittelussa ja jutustelussa...
 
Meillä kieltäydyttiin joko sen takia että on paljon kummilapsia tai sitten sillä syyllä että ei pystyisi kummin hommia hoitaan niinkuin haluaisi hoitaa.
 
Meille myös vaan nimiäiset tulossa ja lapsi saa itse valita uskonnon vanhempana sitten.

Onko täällä ketään joka on järjestäny/järjestämässä nimiäisissä jotain ohjelmaa, jotain pientä edes? Olis kiva omiin jotain pientä ekstraa keksiä vaikka pääpiste nyt saakin olla kahvittelussa ja jutustelussa...

Oon kans miettiny että pitäiskö jotain ohjelmaa järjestää.. Mut toisaalta ei ole vielä ainakaan mitään motivaatiota edes ajatella sen enempää asiaa..
 
Meille myös vaan nimiäiset tulossa ja lapsi saa itse valita uskonnon vanhempana sitten.

Onko täällä ketään joka on järjestäny/järjestämässä nimiäisissä jotain ohjelmaa, jotain pientä edes? Olis kiva omiin jotain pientä ekstraa keksiä vaikka pääpiste nyt saakin olla kahvittelussa ja jutustelussa...

Mä oon kuullu esim arvuutteluleikistä nimen suhteen :) hirsipuu tms :)
 
Meillä yhden kummilapsen nimiäisissä saatiin kasa irtokirjaimia ja niistä piti kasata lapsen koko nimi, eli kolme etunimeä. Joukkueet oli kummit vs muut.

Mua nyt ärsyttää yks kummi. Miehen siskontyttö on halunnut pitkään kummiksi ja pyysi päästä jo kun meidän esikoinen syntyi, mut ei ollu silloin kuin 13v ja luvattiin silloin et toiselle jos tulee. No, on nyt edelleen muka innoissaan kummiksi tulossa mut ei kuitenkaan haluu hoitaa vauvaa tai muuten oikein osallistua. Siis otti jouluna syliinkin niin et tyyny vauvan alle ja mun mies sit asetteli vauvan ja ei edes pitäny kiinni vaan vauva ois tippunu jos joku muu ei ois vahtinu vieressä... ja et ei voi vaihtaa vauvan vaippaa jos siellä sattuukin olee kakka, yök. En mä mitään ilmaista lapsenvahtia tai piikaa haluu mut jos haluu olla kummi niin vois minusta osallistua siihen vauvan elämään vähän enemmän. No, äitinsä vielä säestää vieressä, ettei tartte tehdä mitään jos ei haluu, huoh. Taidan piruuttani järjestää kastepäivän niin ettei hän pääse. Oikeesti en varmaan osais olla niin ilkee mut mieleni tekis
 
Tota en tiennykkään et aikuisripari on jotenki haastava luulin et samantyylinen ku normikin.

No mä en ole käynyt normiriparia niin en osaa verrata. :grin Oli muistaakseni joku kymmenkunta 1-2 h tapaamista papin kanssa ja sitten jotain ennakkotehtäviä mitä piti kotona miettiä. Ei se toki mikään mahdoton homma ole, mutta en ehkä itse kehtaisi pyytää keneltäkään. Ja jos on kovin ei-uskonnollinen niin voi ehkä kokea ne keskustelut kiusallisena. Kuitenkin se lähtökohta aikuisriparissa tuntui olevan, että on ainakin jollain tasolla on kristinuskossa ja haluaa niitä asioita pohtia. :wideyed: En tiedä miten suhtautuisivat jos ilmoittaisi suoraan olevansa ateisti, enkä mä ainakaan pyytäisi ketään valehtelemaan tuollaisessa asiassa.
 
Joo tää henkilö on kyllä riparin käynyt. Jotenkin mä karsastan sellaista, että hetkeksi vaan liittyy kirkkoon erotakseen taas. Itse teen paljon töitä kirkon piirissä, niin se kummiuden hengellinen puoli on myös tärkeä vaikkei monet siitä välitä. Mutta tämän henkilön haluaisin siitäkin huolimatta kummiksi, kun on perhettä :)

Onko mahdoton ajatus pyytää sekä kirkkoon kuuluvia virallisia, että kirkkoon kuulumattomia epävirallisia kummeja? Mä olen mun parhaan kaverin esikoisen kummi (epävirallinen, ei ollut ristiäisiä vaan nimiäiset) ja pyytäisin hänet ilman muuta omankin tytön kummiksi, mutta mä haluan ristiäiset eikä hän kuulu kirkkoon. Nyt meille on tulossa kaksi kummia lähisuvusta, mutta mietin vielä pyytäisinkö tuon ystävän vielä ylimääräiseksi epäviralliseksi kummiksi.
 
meille tulee ristiäiset. Koskahan niitä pappeja yms on hyvä alkaa soittelemaan ? eikös se ole 2kk sisällä ,kun ne pidetään eli ne pitäisi olla viim. helmikuun loppupuolella. Kummeja tulee 4 jos kaikki suostuu. Nimeä ei olla vielä päätetty. Annoin miehelle "päätäntävallan" eikä hän ole vieläkään sanonut mitään ärsyttää ,kun nyt itsellä on pyörinyt yksi nimi kokoajan mielessä ,mikä olisi ihana . Sanoinkin sen miehelle ,mutta enhän mä voi lupausta rikkoa ja sanoa et mä nyt haluunkin tän nimen :wink
 
Jaa sitä varmaan pitäis ite järjestää kans ne nimiäiset kohta puoliin kun mies sai toimitettua paperit maistraattiin tänään. Ihan vaan varmaan kakkukahvit tms järjestetään..
 
Onko teille tullu maistraatista kotiin postia nimiasiasta? Mä en yhtään muista esikoisen ajasta... Vai pitääkö itte tilata joku ilmoituslappu?! Meillä on siis nimi jo päätetty ja käytössä, olis kiva saada se virallisiin kirjoihin ja kansiin ja lapselle kela-kortti asap. :)
 
Meillä tuli postissa laput.. Joku melkein viikon verran syntymän jälkeen kait tais olla meillä perillä paperit.
 
Me varattiin jo ekalla viikolla, kun toivottiin tiettyä pappia ja tiettyä kappelia. Kappelin varaustilanteen ja papin työvuorojen vuoksi ajankohta asettui jo 5 viikon päähän synnytyksestä, joten hyvä että oltiin ajoissa liikkeellä. :)
 
Meillä tuli postissa laput.. Joku melkein viikon verran syntymän jälkeen kait tais olla meillä perillä paperit.

Eli siis kun vauva syntyy niin sen jälkeen ei tarvii itse esim netissä ilmotella mitään että nyt ois vauva ja tarvis nimen, vaan voi vaan odotella että automaattisesti tulee paperit? Ne tulee siis kaikille jotka synnäriltä lähtee?
 
Meillä risitäisen tulossa ja huomenna onkin mUlla hommaa rueta selvittää saadaanko se pappi ja seurakuntakeskus missä muutkin on kastettu..
 
Eli siis kun vauva syntyy niin sen jälkeen ei tarvii itse esim netissä ilmotella mitään että nyt ois vauva ja tarvis nimen, vaan voi vaan odotella että automaattisesti tulee paperit? Ne tulee siis kaikille jotka synnäriltä lähtee?

Joo siis mitään en ole ilmoittanut mihinkään vaan synnäriltähän lähtee tieto kelaan/väestörekisteriin että lapsi on syntynyt jne. Sit maistraatista tulee paperit kotiin täytettäväksi ja jos ei kasta lasta niin toimitetaan maistraattiin..
 
Takaisin
Top