Nimiäiset vai kastejuhla tulossa?

Minä varasin tänään papin ja lähetin kutsut ristiäisiin. Nyt pitäisi suunnitella tarjottavia, mies ehdotti että tekisimme ainakin voileipäkakun. Täytekakun tilaan varmaan leipomosta.
Pienimuotoiset juhlat on tulossa, kummit eli veljeni ja hänen vaimonsa ja mieheni veljenvaimo (+hänen perheensä), lisäksi isovanhemmat.. ja sama pappi joka kastoi esikoisemmekin.

Me päätettiin pitää ristiäiset mun vanhempien luona mun kotipaikka kunnalla. Täytyypi selvitellä miten järjestelyt eroaa siitä jos pidettäisiinkin omalla paikkakunnalla.

Mä varasin myös jo kirkkoherran virastosta ajan ja papin, pitäis vielä sille papille soittaa ja sopia tapaaminen.. Oon vaan niin onnettoman huono hoitamaan asioita puhelimessa etten oo vielä saanu aikaseks, en oikeen tiiä että mitä sanon :D

Me pidämme koko tilaisuuden kotona. Pappi soittaa varmaan helmikuun alussa ja sovitaan juhlan kulku jne.. ja sitten ennen kastetilaisuuden alkua hoidetaan paperijutut..

Tänään tuli postia maistraatista. Täytin lapun samantien ja käyn vielä tänään nakkaamassa postilaatikkoon. Saa tyttö siis virallisesti nimen ja kela-kortin pikapuoliin. :)
Nimiäisiä emme taida erikseen edes järjestää. Ehkä juhlimme äitienpäivänä sitten niitäkin, kuten esikoisen kanssa kaksi vuotta sitten.

Meillä on pojalla nyt virallisesti nimi! Kävin tarkistamassa maistraatin sivuilta kun löytyy se tarkista tietosi juttu niin siellä on pojan nimi kohdassa "huollettava" ja "lapsi". Nyt vaan pitää järjestää nimiäiset :)

Tietääkö joku mistä voi tarkistaa uniikin tai hyvin harvinaisen nimen laillisuuden ennen ristiäisiä? :wideyed: Pappikaan ei osannut varmaksi vastata. Aina näkee noita listoja hylätyistä nimistä, mutta ei me ainakaan haluta saada nimipapereita ristiäisten jälkeen bumerangina takaisin, ja alkaa sitten jälkikäteen ilmoittelemaan kaikille uutta nimeä. Tulossa yleinen eka ja kolmas nimi ja harvinainen toka nimi, toiveena ettei olisi täyskaimoja Suomessa.

Tietääkö joku mistä voi tarkistaa uniikin tai hyvin harvinaisen nimen laillisuuden ennen ristiäisiä? :wideyed: Pappikaan ei osannut varmaksi vastata. Aina näkee noita listoja hylätyistä nimistä, mutta ei me ainakaan haluta saada nimipapereita ristiäisten jälkeen bumerangina takaisin, ja alkaa sitten jälkikäteen ilmoittelemaan kaikille uutta nimeä. Tulossa yleinen eka ja kolmas nimi ja harvinainen toka nimi, toiveena ettei olisi täyskaimoja Suomessa.

Varmaan pystyisi kysymään maistraatista etukäteen? Tai jostain väestörekisteristä tms.. Ite kans mietin että mahtaakohan mennä pojan nimi läpi maistraatissa mut meni se :)

Oliko täällä joku joka olisi jo saanut erikoisluvan yhteen kummiin? Riittääkö kun vaan sanoo papille ettei yksinkertaisesti löydy ketään toista...

Mangustimamma, mun muistaakseni niissä Maistraatilta tulleissa papereissa oli ohje, että jos nimen läpimeno epäilyttää, se kannattaa tosiaan tarkistaa sieltä maistraatista etukäteen. Rimputtele tai nakkaa sähköpostia sinne. :)

Oliko täällä joku joka olisi jo saanut erikoisluvan yhteen kummiin? Riittääkö kun vaan sanoo papille ettei yksinkertaisesti löydy ketään toista...
Kun siis löydän hyvin monelta nettisivulta tiedon että nykyään saa erikoisluvan yhteen kummiin muttei missään kerrota sen tarkemmin kriteerejä tai mikä se erikoislupa on...

Mirri, toivottavasti on rento tyyppi siellä kirkkoherrana! Ilmeisesti se on vähän sellainen asia, johon ei ole selkeää ohjeistusta vaan on tyypistä kiinni antaako luvan. :)

Mirri, meillä oli alunperin sama ongelma, että ainoastaan kaksi lähipiiristä kuuluu kirkkoon. Harkitsin jopa jättää kastamatta jos ei yksi kummi riitä, kun siihen en kertakaikkiaan vaan suostu että eka lapsi kastetaan ja toista ei. Kyllä se on molemmat tai ei kumpaakaan. Onneksi selvisi sitten, että parin mun hyvän kaverin puolisot kuuluu kirkkoon, joten pyydetään sitten varmaan heidät pariskuntina jos kakkonen perheeseen siunaantuu. Siitä tosin seuraa, että lapsilla on eri lukumäärä kummeja, mutta murehditaan sitä sitten... Hätätilanteessahan on muuten mahdollista myös käyttää samoja kummeja molemmille lapsille, jos ei saa lupaa yhdelle kummille eikä lähipiiristä löydy neljää kummikelpoista. :)

Kysyin maistraatista tuota nimiasiaa, ja kuulemma se meidän harvinainen (alle 10 kpl) idea menee heittämällä läpi kun kuitenkin on jo aiemmin hyväksytty etunimeksi. Sen uniikin vaihtoehdon osalta riippuu kai siitä käsittelijästä, mutta todennäköisesti hyväksytään kunhan liitetään papereihin kirjallinen perustelu.

Nyt vaan mietin mitä hittoa siihen paperiin pitää satuilla. En tajunnut kysyä, että riittääkö perusteluksi, että haluan antaa vauvalle itse keksimäni uniikin nimen... Luulisi että se nyt on ihan selvää muutenkin, että jos joku antaa uniikin nimen, niin se varmaan - öö - haluaa antaa uniikin nimen. :wideyed: Vai pitääkö keksiä jotain fiinimpää tarinaa alkuperästä. Todellinen alkuperähän oli siis se, että keksimällä keksin omia väännöksiä tunnetuista etunimistä ja löin niitä netissä Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun hakuun, kunnes joskus 100++ yrityksen jälkeen löytyi eka uniikki idea. :grin Ei järin hohdokasta siis.

Onko mahdoton ajatus pyytää sekä kirkkoon kuuluvia virallisia, että kirkkoon kuulumattomia epävirallisia kummeja? Mä olen mun parhaan kaverin esikoisen kummi (epävirallinen, ei ollut ristiäisiä vaan nimiäiset) ja pyytäisin hänet ilman muuta omankin tytön kummiksi, mutta mä haluan ristiäiset eikä hän kuulu kirkkoon. Nyt meille on tulossa kaksi kummia lähisuvusta, mutta mietin vielä pyytäisinkö tuon ystävän vielä ylimääräiseksi epäviralliseksi
kummiksi.

Itse olen kolmen kirkossa kastetun lapsen kirkkoon kuulumaton kummi, eli ylimääräinen kahden virallisen lisäksi.

Miks ei perheen molemmille lapsille käy samat kummit?
Minä kun kysyin neuvolan tädiltä et mihin mennessä se nimi pitää olla maistraatissa, niin se ei tienny, eikä maistraatin paperissakaan lukenut, joten luulis et se on seurakunnalla se 2kk hoppu. Meillä on isyyden tunnustukseen aika vasta sitten kun laps on 1kk vanha. Onneks on nimiäiset ja takuuvarma nimi tiedossa, niin ei oo väliä aikataululla.

Vius jos lapsen kastaa niin pappi muistaakseni toimittaa paperit kokonaan täytettynä maistraattiin ristiäisten jälkeen. Eli se noin 2kk :) siinä maistraatin paperissa on meinaan erikseen se kohta minkä pappi täyttää niin ei voi palauttaa maistraattiin ennen kuin se on täytetty jos kastetaan lapsi.

Mun käsittääkseni se 2 kk koskee kaikkia Suomessa annettavia nimiä, ja ellei nimeä ole siihen mennessä ilmoitettu niin lapselle annetaan nimi ilmeisesti Maistraatin puolesta. Jos ei isyyden tunnustus ole käsitelty kun 2 kk tulee täyteen niin tulee automaattisesti äidin sukunimi, jonka voi kylläkin vaihtaa isän sukunimeksi myöhemmin. Törmäsin näihin(kin) tietoihin kun etsin infoa harvinaisten etunimien hyväksymisestä. :grin Ihme neuvolatäti kyllä kun ei tuota tiennyt. :wideyed:

Edit: ristiäiset voi järjestää myöhemminkin, mutta siinä tapauksessa se nimi pitää ilmoittaa itse maistraattiin ennen kuin 2 kk on mennyt. Ja liitetään seurakunnan jäseneksi vasta sitten ristiäisissä.

Takaisin