Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näinhän se pitäs mennä. Sit toi neukkutäti viel totes et mun syke on aika korkeel. No kellä vaan on ku kiipee eka rappusii terveyskeskuksen kolmanteen kerrokseen ja sit lähes heti aletaan mittailee verenpaineita. Kotimittari ku näyttää paineiks about 116/77. :)

Anna palautetta, et eikö pitäisi hetken istua ennen mittausta. Kenelläpä ei tällä vatsalla olisi syke korkealla :eek:

Mä nimitänkin itseäni leikkimielisesti manaatiksi http://fi.wikipedia.org/wiki/Manaatit :grin Hitto kun voi nykyisin pienetkin puuhastelut väsyttää ja hengästyttää.

Kävin ultrassa pari päivää sitten rv 34+5. Vauvan paino 2455g (sen alle merkitty +\- 355g). Kasvukäyrän mukaan meni hitusen alle keskimmäisen viivan, mutta kuulemma normaali kokoinen viikkojen suhteen.
Lapsivettä on ilmeisesti mulla liikaa. Vauvan nielussa tai munuaisissa näkynyt mitään vikaa. Napanuoran virtaukset normaalit.
Käsky tuli mennä sokerirasituskokeeseen, koska liika lapsivesi voi kuulemma johtua sokereiden heitosta tai sitten on vaan patologista.
Tuntuu kyllä todella hölmöltä enää tässä vaiheessa mennä sokerirasituskokeeseen. Kävin siellä rv 25+ ja silloin mulla oli kaikki arvot loistavia. No, ei voi mitään..

Niin ja mulla kun on ollut sitä hengenahdistusta ja jokin aika sitten selittämätön pohjekipu, multa otettiin koko verenkuva. Siinä oli sit joku arvo koholla, joka saattaa viitata veritulppaan tai johtuu vain raskaudesta. No, passittivat mut jalkojen ultraan. Mutta kummastakaan jalasta ei onneksi mitään tukoksia löytynyt.
Valkosolujen määrä mulla kuulemma myös koholla, mutta sen suhteen ei tehty mitään, koska kuulemma sekin voi kuulua vain raskauteen.

Verenpaine mul oli oikein hyvä. Jos nyt oikein muistan ni suunnilleen 130/80.

Ja ainiin! Vauva oli pakara tarjonnassa. Tosi alhaalla, mutta ei kuitenkaan kiinnittynyt. Paikat oli kiinni, kaulaa 4cm jäljellä ja kohdunsuu takana. Istukka mulla edessä, sen toiminta normaali.
Jos vauva ei oikein päin käänny, niin edessä suunniteltu sektio.
Ens keskiviikkona sit kontrolli ultraan!

Otetaan verikokeita joista muutamia pielessä mut voi sopia myös raskauteen... Sori mutta hymyilyttää! :) hienoa että kaikki hyvin. Toivotaan et bebe kääntyy!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minttu85: Mulla kun on toi raskausdiabetes, niin ultrassa tosiaan katsoivat lapsiveden määrän tarkkaan ja se oli normaali koska voi radissa nousta. Hölmöltähän se tuntuu enää rasitukseen mennä, mutta taitaa se kannattaa. Vaikka mulla arvot nyt heittää ajoittain kun haima ei toimi, niin onneksi enää rv38 mulle ei tarjottu lääkitystä. Sitä kauhulla odotin.

ai hitsit mä olin tyytyväinen, että vauva oli vaan 2,6 kg, koska mietin että on sitten helpompi synnyttää. Vaikka tiedän, että pitäis olla enempi painoa varmaan, mutta mäkin oon aika pieni.

Joo meen kyllä kokeeseen, mutta kuulemma se pitää neuvolan kautta varata. Ihmeellistä mun mielestä, että miksei ne muka voineet laittaa lähetettä sielt äitiyspolilta? Eipä auta ku soittaa tiistaina siis neuvolaan heti ku pyhät on ohi.
Ja joo, en tosiaan tienny et raskaus voi vaikuttaa veriarvoihin ilman, että mitään on pielessä. :O

huh minttu, onpas paljon kaikkee :confused: mut hyvä että tutkiivat ja varsinki ettei mitään löytyny.... täällä tuntuu, että vaikka kuinka valittas ja mitä niin ei kukaan tutki sen tarkemmin....

Sois tiistaina taas neukku klo 12! Sitä ennen tuskin lähetään vielä vauvaa kotiin hakemaan...
Odottavan aika...

mullakin tiistaina neuvola klo 11 :) jännittää niiiiiiin paljon, ku siel on se vanha haahka.... verenpaineet nousee jo ku ajattelenki sitä eukkoa...

Mä pääsen tahi joudun ekaa kertaa toiselle terkalle kun meen perjantaina neuvolaan. Tää onkin nyt ihan hassua kun joka viikko on neuvola. Tosin ei niitä viikkoja nyt enää ihan kauheen montaa jäljellä ole, jaiks!

Mulla on huomenna vika neuvola ennen laskettua aikaa. Vähiin siis käy! Viimeks oli puhetta että jos tällä kertaa katottais vielä vähän ultralla kun sellanenkin neuvolasta löytyy. Enpä tiiä mitä siitä enää hirveesti hyödytään. Tiedän että vauva on sen n. 3100g ja normaalikokonen tyttö ja kohta se on jo sylissä. Mutta kai se neuvolatäti haluu kattoa että kaikki on hyvin tai jotain...

Ja mä oon unohtanu käydä siinä streptokokkinäytteessä!!!

Ja mulle ei ole edes puhuttu mistään streptokokkinäytteestä? Milläs viikoilla semmonen pitää ottaa?

Mulla on torstaina se ultra. Ja hankalaa sekin on. Meen tonne paikalliseen tk:n ultraan ja ultraaja on neuvolan terkka, mutta ei mun oma terkka. Jos muksu on pt:ssä, mun pitää soittaa omalle terkalle puhelinajalla, jotta se voi soittaa sit ä-polille mulle ajan. Miksei se hemmetin ultraajaterkka voi soittaa samoin tein sille mun terkalle ja sanoa, että muksu on pt:ssä edelleen. Mulla on ultraan aika klo 8 ja puhelinaika on vasta klo 10. Eli 2 tuntia joudun kitumaan siinä.
Monimutkaista hommaa kele....

Meillä se streptokokkinäyte otetaan rv 36. Näyte on kuulemma 4 viikkoa voimassa. Mulla otettiin se jo viikko sitte mut viikolla 36 ku on viimeinen lääkäri ni sillon vielä otetaa ni on voimassa pitempään.

Jossain paikoissa on sellanen käytäntö ettei streptokokkinäytettä oteta ku vasta synnytyksen alkaessa, taitaa olla jonkinlainen pikatesti? Ja jos otetaankin niin mahdollisesti vasta viikko- pari ennen synnytystä ettei vastuas ehdi vanhentua. Näis on kyllä niin erilaisia käytäntöjä...

Muoks. Lyyti kerkes ekana mut tosiaan vaihtelee ihan asuinpaikkakunnanki mukaan käsittääkseni toi käytäntö. Multa ois otettu jo tosi aikasin ku se streptokokki voi aiheuttaa verenvuotoa mut sairaalalääkäri taas ei halunnu ottaa joten se otettiin sit oisko ollu 36+ jotain viikolla...

joo ei mullekaan oo tommosesta kokkelinäytteestä puhuttu mitään.... onko se tullu nyt vasta vai onko teiltä otettu se ennenkin? multa ei esikoisen aikaankaan (2011) otettu muuta ku MRSA, ja sekin vaan siks ku työssäni sellasia potilaita hoidin.....

strepto-näytteen ottivat jo äitipolilla rv35+5, muuten kai täällä ottasivat noin 37-38 viikoilla, ku neuvolassa viimeks sano että "otetaas näyte" -"on otettu jo", kerran otettu on voimassa vielä

Takaisin