Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No just. Kätilö soitti perään ja kertoi että näytti nyt anestesialogille mun papereita joka määräs mut selän magneettikuvaukseen ensi viikolla. Kaks synnytyslekuria, ja yks sisätauti lekuri sanoi et ei vaikuta puudutuksiin mun lääkitys eikä toi mun jalan sairaus mut nyt sit tää määräski tonne. No, hyvähän se on tietty mut ihmetyttää vaan... Aikaa odotellessa...

Jomsuli, hyvä et ovat tarkkana, ettei vaan satu mitään virheitä! Anelääkärit kuitenkin joutuu sen lopullisen vastuun asiasta ottamaan. Kuvissa varmaan sit selviää kaikki mahdolliset kivunlievitykset ja puudutteet jos tulis sektio!

Toivottavasti pääset pian!

Samaa meinasin just kirjoittaa, ku Pioni. Anestesialääkärit ovat spesialisteja tuolla alalla ja hyvähän se on etukäteen tietää mitä voi käyttää kivunlievityksessä. Aika ikävää olis, jos sit itse synnytyksessä sanottais, et sori, ton selkävaivan takia et saakaan epiduraalia tms. Parempi selvittää nyt, kun asiaan voi vielä jollain tavalla vaikuttaa.

niinhän se on! Menee ees taas vaan. Ekaks olin valmistautunut siihen että puudutteita ei vältsii mulle saa. Sit sanottiin et juu juu, onnistuu kyllä. Nyt oon ollut et jees, se on mahdollisuus jos tulee tarvis. Nyt on sit taas et öh, mitä jos ei saakaan. Näillä mennän, ja kyl se sieltä ulos saadaan, ja sattuu se joka tapauksessa :grin
Sanoivat soittavansa pääsiäien jälkeen ajan kanssa, kätilö sanoi et kyl se ens viikolla jo on. Kantsii ollakin, sillon enää pari vkoa laskettuun

Synnytystapa-arviossa käyty - poika on kauniisti keskikäyrällä ja mulla on lupa synnyttää alakautta, kun hän on syntyäkseen. Pää on kiinnittynyt, mutta vielä melko korkealla. Painoarvio nyt 2,8 kiloa ultran mukaan, mutta lääkäri sanoi arvioineensa näppituntumalla hieman suuremmaksi. Alle nelikiloisena syntyy joka tapauksessa, kun nyt viimeiset neljä viikkoa vauva kasvaa noin 200 g viikossa. Jatkoseuranta normaalisti neuvolassa ja häätämään ruvetaan vasta jos menee 12 päivää yliajalle. Suvivirteen mennessä syntyy.

Hyvät sykkeet ja liikkeet ja virtaukset napanuorassa. Mä jatkan sokereiden seuraamista ja raportointia. Vähän oon turvoksissa, mutta sitä ei kommentoitu sen enempiä.

Päivän tärkeät sanat: ei makrosomiaa.

Huh! Iso iso HUH! Oon niin onnellinen - kaikki on ihanasti ja normaalisti ja saan synnyttää ihan ite! :happy093

Mä kävin neuvolantätiä tapaamassa. Vauva on kiltisti edelleen pää alaspäin, mutta ilmeisesti pitkä tapaus(isänsä perimää i guess). Toivottavasti mun synnärille varaama 50 cm neulepuku mahtuu päälle.. kahden viikon päästä sitten lääkärin tsekkaus et tuleeko alakautta vai mistä ulos :) Oma paino nyt +18kg alusta. Kerroin mun viime päivien kutinasta ja sain lähetteen labroihin sen hepatoosin poissulkemiseksi. Mua on siis kutsannu joka paikasta viime päivät, muttei kyl jalkojen ja käsien pohjista. Luultavasti vaan on kuiva iho. Äiti kyl muistutti et mun siskolla oli se hepatoosi, et ihan hyvä oli puhua siitä tänään. Aion nyt ostaa jotain pesuöljyä tms. hellävarasta tai pestä kosteusvoiteella suihkussa niin näkee onko se johtunu saippuasta tämä kutsa.

Sokerirasitus oli aamulla, josta just ja just kotiin selvisin ja jo neuvolasta soitetaa, että voisinko mennä käymään. Keskimmäinen arvo oli 12,2 kun saa olla 10, joten siis sokeriseurannat alkaa. Muuta arvot ok. Viimesen la:n mukaan vk 34+5 ja sf-mitta tänään 34. Nyt sit yritetään saaha nopeesti aika sinne synnytystapa-arvioon, ni tietää miten iso jöntti siel sit on. Jotenki tuntuu, et mikään ei oo menny putkeen, ni nyt sit vielä enemmän persiilleen. Sit jos koon takia joutuu vielä käynnistämää ja päädytään siihen miun ennen kaikkea pelkäämään sektioon, ni täähän ois täydellinen fiasko :(

Jos positiivisesti ajattelee pikkulintunen, niin onneksi löytyi sokeriheitot ja voit alkaa niitä arvoja seuraamaan. Viikkojakin on vielä edessä, joten ehdit vaikuttamaankin vauvan kasvuun sitä kautta. Kyllä sä pärjäät ja onneksi voivat käynnistää ja mahdollistaa siten normaalisynnytyksen, jos tarve vaatii. Kamalin tilanne olisi hätäsektioon päättyvä parin vuorokauden synnytysyritys, jos vauvan kokoa ei tiedettäisi etukäteen.

Mie oonkin ihminen joka on lapsuuden traumojen takia yrittäny hypätä 3 kerroksen ikkunasta kun hoitaja lähestyny neulan kanssa, nyt en sit näe muuta kun tuosta olen kovan työn kera selvinny ni miulta vedettäs hereillä ollessa vatta auki.. Voin taata, et se ei olis turvallista kenellekkään. Tarpeeks kun jotain pelkää, ni ei voi enää toimia järkevästi ajatteli sitten miten vaan. Niin hullulta kun jostain kuulostaakin, ni mitättömästä asiasta miulla on jo puolipaniikki päällä

Last edited by a moderator:
Jomsuli, oon samassa veneessä. Ensi viikolla käyn Naistenklinikalla kuulemassa, voiko mun selkään laittaa puudutuksia. Oon jo valmistautunut henkisesti kieltävään vastaukseen.

Mä oon kanssa käynyt tänään synnytystapa-arviossa.

Ultraus osoitti, että kaikki on oikeinkin mallillaan ja vauvan pää painautunut jo syvemmälle lantioon. Kohdunkaulan kanavaa jäljellä alle 1 cm, paikat kuitenkin vielä puoliksi kiinni. Saan käydä vesijuoksemassa edelleen :gen014.

Sokeriseurannan vuoksi oli synnärille tämä käynti ja vaikka 2 arvoa heittikin -EI LÄÄKITYSTÄ enää tässä vaiheessa :dance018. Olo huojentus 20 000 kg. :smiley-bounce016

Vauvan paino parhaillaan 2600-2700 g, joten hän on oikein pieni. 3 viikkoa sitten arvio oli 2400 g, joten vauvalle ei ole painoa tullut vaikka äitee turpoaa ja on ummella.

Luonnollinen synnytys odotettavissa, eivät tee selkädiagnoosin perusteella käynnistyksiä (sakroiliitti, alkava reuma?). Odottelen siis vauvaa syntyväksi tästä hetkestä suunnilleen äitienpäivään mennessä. Tosin 42 viikkoa vasta äitienpävän jälkeen, mutta sitten vaikka juoksen synnärin ympäri, että vauva syntyis. Koska mä tahdon olla äitienpäivänä ÄITI :love017.

Lopuksi ultran ja sisätutkimuksen jälkeen KTG-käyrälle, jossa oli kaikki ok. Enempiä ei puhuttu synnytystavasta. Vatsaa sen sijaan kehuttiin kauniiksi, josta olin salaa vähän ylpeä, hih.:smiley-bounce012

Muokattu viimeksi:
Hei kertokaahan viisaammat et mitä näillä viimeisillä neuvolakäynneillä on odotettavissa?
Mua vieläkin ketuttaa oman tätöseni menetys ja kun yks toinen erehty mainitsemaan et se ehkä vois ottaa mut vastaan puhelinajalla, aloin miettii et ehtisköhän tosissaan.. ois niin paljon kivempi käydä samalla edelleen.
Seurataanko siellä lähinnä paineita, sykkeitä, pissoja ja sf-mittaa? Mites se kohdunsuun tilanne? Onks se vaan lääkärien heiniä?
Se mun oma täti ois saletisti kertonu mitä on luvassa mutta kun en oo sille nyt päässy... :/

Juu myrkytyksen oireita kytätään ja mittaillaan sf-mittaa. Lääkäri tutkii kohdunkaulaa, ei terkat. Eipä siellä kummallista...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mua niin jännittää reilu viikon pästä oleva synnytystapa arvio, ku se edellinen lääkäri oli niin kökkö :sad001 et josko tää on sama nauta, niin en taaskaan saa kysyttyä kaikkia mielessä pyöriviä asioita jos se vaan taas hokee "kaikki herkku pois, kaikki herkku pois"... mietin jo et jos kirjottaisin lapun ja lykkäisin sen vaan sen nenän eteen...... ukkoki on töissä sillon niin joudun menee ykkin :eek:

Kyllähän joku lappu vois oikeesti olla hyvä sellasen lääkärikäynnin jälkeen! Ei sit ainakaan ne sulle tärkeet asiat unohdu!

Minä kirjoitin lapulle kysyttävät/muistettavat asiat ja jätin sen neuvolakortin väliin. Unohdinkin jo tosin koko listan mut th tietysti huomasi sen korttia käsitellessään ja muistin tuoda ne esille. Alkuun olin siellä niin paniikissa, et muuten en varmaan olisi muistanut yhtään mitään mitä piti kysyä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla oli eilen 38+0 neuvola.
Verenpaine:115/88 ja 116/85, mittas kaks kertaa ku ton ekan mittauksen alapaine oli vähän korkeel. Kuka käskee mittaamaan heti ku on istuutunut?
Pissa: Proteiinit +/- ja sokeria ei ollut
SF pysynyt 41 cm:ssä
Painoa oli tullut päälle 2 kg viikossa, mutta tässä nyt on ollut muuttoa eikä oo ehtinyt/jaksanut syödä terveellisesti eli oma moka. :)
Pikkunen potkutteli menemään ahkerasti ja sydän löi pikkusel 139-161. :)

Toivottavasti ens viikolla EI tarttis enää mennä neuvolaan vaan pikkunen syntyis jo!

Mun terkka on tosi pätsky, mut se alkaa aina höpöttelemään kun mitataan verenpainetta. Mä teen itte työssäni usein saman mokan, mut nyt aina vaikenen mittauksen ajaks, ku tiedän et hötkyyminen voi vaikuttaa tulokseen.

Tuhinamurmeli: Kaksoismittaus pitäisikin verenpaineessa ottaa nykyisin ja ei heti kun toinen istuu vaan sais siinä ainakin vartin olla rauhassa pers penkissä.

Takaisin