Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Synnytysvalmennus käyty enkä kyl hirveesti siellä uutta oppinu..se sieltä tuli hyvänä muistutuksena et ne crocsit nakata sinne sairaalakassiin! :) jotenki mulla vaan voimistu se etten tahtos sitä epiduraalia mutta edelleenki tilanteen mukaan mennään sit synnytyksessä ja luultavasti se epiduraali tulee otettua. Se spinaalipuudutus ois paremminki minkä vois ottaa mut sitä ei ensisynnyttäjillä ruukata käyttää lyhyen keston vuoksi. Näin mulle opetettiin. Mua meinas hitokseen naurattaa ku siel oli yks tyttö, siis iha oikeasti TYTTÖ ja se kehasi et miten toi synnytys on hälle niinkö iha tuttu juttu et hää on netin keskustelupalstoilta lukenu jo kaiken synnytykseen liittyvän. :D se on iha jees tietty ja oonha itekki paljo lukenu aiheeseen liittyvää mut en kyl menis sanoo et synnytys on mulle "tuttu juttu". Hänkin oli siis ensisynnyttäjä. Uutena mulle tuli kivunlievityksissä se kohdunkaulanpuudutus ja häpyhermonpuudutus mut niistä ei kyl täti osannu oikeestaan sanoo mitään mut aiko ottaa selvää jos tuntuu et halutaan neuvolakäynnillä kysellä enempi. Ja ku meillä on se tunnin matka sairaalalle niin sano et ku supistuksia tulee 10 minuutin välein reilu tunnin ajan ni voi alkaa jo lähteä sairaalalle ettei liian pitkäksikkää aikaa kotio kannata jäähä oottelee tuon matkan takia. Viikon päästä vuorossa asiaa imetyksestä ja sitä kyllä ootan kovasti. Se imetys on kuitenki semmonen asia johon en nii hirveesti oo perehtyny. Ja se vielä et siellä istuessa alko supistelee kipiästi, siedettävästi kuitenki mut teki vähän kipeää, viimeset puol tuntii oli aika epämukavat ja vauvaki mylttäsi siihen vielä.

Cedju, no huh huh minkä kokoinen pipana sulla siellä on! Hyvä kun huomattiin!
Nyt varmaan aika jänniä päiviä edessä kun tietää milloin synnytys on edessä! Hienoa! :)

Lykkyä pyttyyn Cedjulle! Varmaan aika veikeä fiilis ku tietää millon alkaa tapahtua! Hyvä että huomattiin, onhan tuolla jo kokoa hyvin. :) tsempit!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Kiitos kaikille tsempeistä :). Mä olen itse ollut jo pidempään varma, että iso vauva on tulossa mutta kesti aikansa että sain ensin neuvolan vakuutettua kokoarvion tarpeellisuudesta ja nyt sitten äitiyspolin lääkäriltä vielä vahvistuksen. Vauvahan "ei voi edes olla iso kun sokerirasitus on tehty kaksi kertaa ja arvot ovat hyvät". Luottakaa siis omiin tuntemuksiinne ja vaatikaa arviota, jos siltä tuntuu.

Joo samaa mieltä cedjun kanssa että ei kannata ihan sokeasti luottaa neuvolan mielipiteisiin ja mitä siellä sanotaan vaan jos itsellä vahva epäilys jostain, liitty sitten oireisiin tai vauvan kokoon jne niin kannattaa polin kautta tarkistuttaa asia.

Kyllähän tuota itsekin sai LA painoarvioksi sen n.4kg :o Mut josko tuo ulos saadaan sitten kun sen aika eikä humpsahda lapsella paino kovasti yläkanttiin tuosta 4 kg arviosta. Vähä jännittää mutta luottavaisin mielin pakkoo mennä.

Hannastiina12: SF-mitta on ollut nyt kaksi viimeistä mittausta yläkäyrän yläpuolella, juuri pikkuriikkisen yli. Neuvolalääkärin mielestä se ei ollut huolestuttavaa, koska arvot on kuitenkin käyrän mallisesti eli taittuu kuten mallikäyräkin. Lääkäriltä en lähettä polille saanut, vaan terveydenhoitajalta. Sekään ei tullut omalta hoitajalta, vaan tuuraajalta. Kiitos nuoren sijaistajan siis :).

Hui, miten pääsit kokoarvioon? Hyvä etteivät päästä kasvamaan liian isoksi.

Mä kävin neuvolan lääkärillä, kun terkka katso paremmaksi mennä lääkärille, kun mun hengenahdistus kohtaukset vaan jatkuu. No, verenpaine oli ok, pissa puhdas, mun paino -210g.. vauvan sydänäänet hyvät. Mun keuhkot ja sydän normaalit. Mutta sf-mitta oli 34, eli liian iso, huiteli yläkäyrän yläpuolella. Mulla viikkoja tänään 34+5. Lisäksi lääkäri kattoi neuvolan vanhalla ultralla vauvaa. Ilmeisesti ei mitään hälyyttävää muuten nähnyt. Huonosti se lääkäri Suomea osasi puhua, joten en kyl ihan kaikkeen saanu vastausta, mitä yritin kysyä. No, huomenna pääsen äityspolille vauvan kokoarvioon. Kyllä kieltämättä jännittää, jos miettii et esikoista odottaessa sf-mitta oli 33 rv 42 ja poika painoi syntyessään 3950g. Tokihan mulla saattaa nyt vaan olla enemmän lapsivettä tms. Huomista odotellessa!

Minttu, sun sf kyllä kuulostaa aika hurjalta viikkoihin nähden! No, huomenna se selviää! Tsemiä!

Noi sf-mitat on vaan niin hitsin paljon kiinni siitä mittaajasta; mullakin viimeks se lääkäri oikeen venytti sitä mittanauhaa et pelkäsin jo et se napsahtaa pian poikki ku niin kisko...
Tällä tuloksella mä pääsin nyt sitten siihen keskikäyrän tuntumaan mutta aiemmin on ollu väljempiä mittauksia ja enempi yläkäyrällä liikuttu.
Itsekin oisin muuten halunnu tarkempaa kokoarviota mut mä sainki moisen nyt viimeks sairaalareissulla eikä siin mitään niin kovasti hälyttävää ollu.
Sitä ei mulle siin synnytystapa-arviossa sanottu et kun on ns. normaalikokoinen lantio niin minkäkokoisen siitä olettas ulos saavan...? Mun kaveri sai esimerkiks reilu 4,5-kiloisen jötikän ja ihan hyvin se sieltä solahti vaikka hän itse on pienikokoinen nainen.

Itsekin katselin yks päivä noita sf-mittoja pojasta..
Mulla oli myös rv 33 sf-mitta 34 tossa vaiheessa!
Nyt ei tosiaankaan mennä niin korkeilla, ja tunnen tästä pojasta ettei ole noin iso, mahakaan ei paina samalla lailla eikä ole sellaisia kohdunkannattimien kipuja mitä ekasta vikoilla viikoilla.
Mun exä oli 4,5 kg kun syntyi, siksi siis esikoinenkin oli sen yli 4!
Mie olin vähän yli 3 ja mies 3,6 kg.. :) Ja lyhyt olin, vain 47 cm! Ja mies 50 cm!
Mun esikoinen 53 cm möntti ;)
Ja ei se mitta kyllä vaihtunut vaikka mittaaja vaihtuikin, samaa mun sisko mulle pölisi kun sanoin että "taitaa tulla iso vauva" --> "mittaajaasta kiinni se sf" ----> No, ei ollut sillä
Kertaa ;D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Viimeks kun käin neuvolassa 33+3 miulla sf oli jo sillon 33,5. Synnytystapa-arvioon ei edes ole vielä aikaa, vaikka viikkoja on vatkattu eestaas. Tunninpäästä sokerirasitus.

Tänään synnytystapa-arvio, jännää! Sf-mitta on kauniisti keskikäyrällä, ehkä millin verran sen allekin, joten luottavaisin mielin odotan saavani synnyttää sitten kun sen aika on.

minttu85: Mä olen joka kerralla raskauden loppupuolella neuvolassa aktiivisesti painottanut tota mun epäilystä vauvan koosta, mutta kun ensimmäistä odotan ne ei oikein tosissaan mua ole ottaneet. Terveydenhoitajakin vähän turhautuneena ehdotti mulle pelkopolille lähetettä - miksi ei sitten suoraan kokoarvioon? Lääkärin mielestä tarvetta ei olisi ollut, koska sokerit on olleet hyvät... Viimeeksi sitten tämä sijaisterveydenhoitaja ilmeisesti otti puheeni vakavasti ja soitteli perään käynnin jälkeen että vaikka SF-mitta onkin vain vähän yli käyrien hän voi sillä perusteella laittaa lähetteen äitiyspolille. Joku suositus heillä on, että kahden peräkkäisen SF-mitan mennessä käyrien yli, voidaan harkita lähetteen antamista.

Mulle oli ilmeisesti vaikea löytää aikaa siihen synnytystapa-arvioon, kun niillä on ruuhkaa tuolla meidän kaupungin sairaalassa, onneks kuitenki sain ajan.
Pelottaa ettei siel oo tilaa edes synnyttää kohta kun ilmeisesti Helsinkiä myöten tullaan tänne synnyttämään nyt kun on niitä remontteja menossa (oliko se kättäri vai naikkari missä olikaan).

Joo, munkin seuraava aika annettiin päivystyspuolelle, koska polille ei ole aikoja! Saa vaan varautua siihen, että päivystysasiakkaat menevät edelle vaikka mulla onkin varattuna sinne aika.

Mä oon Cedju samassa tilanteessa ku sä oot ollu. Sf-mitta menny yli sen yläkäyrän ja vaisto kans kertoo et iso vauva tulossa, vaikka sokereissa ei mullakaan oo todettu mitään häikkää. Pelkään vaan kans, et tätä pelkoa ei oteta tosissaan enkä saa lähetettä kokoarvioon.

Naikkarilla ainakin on sulku, että eivät ota kuin erikoistapaukset. Itse menen Jorviin ja siellä juuri viime viikolla tutustumiskäyntiä vetänyt kätilö hölisi, että kun heilläkin on näitä sulkuja. Olin ihan että wtf ja minä en sitten muuten mihinkään Hyvinkäälle tai Lohjalle saakka lähde synnyttämään... En ainakaan Vantaalle!

Takaisin