Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä stressaan jo etukäteen siitä, jaksanko siivota ennen sitä kotikäyntiä (meillä on siis visiitti vaan vauvan syntymän jälkeen). Meillä on luultavasti paikat silloin varsin mullinmallin, ja mies ei ole yhtään vieraskorea, mä taas olen... joten varmaan yritän hormonipäissäni patistaa sitä siivoamaan, ja se ei yhtään tajua miksi asia on mulle tärkeä.

Kun on ollut kaikkia perhesurmia ja lapsenkidutustapauksia, niin tajuan varsin hyvin että jotain kautta sitä perheiden hyvinvointia on pakko tarkastaa. Kaikki kun eivät tule oma-aloitteisesti kertomaan ongelmistaan. Meidänkin naapurissa on aikanaan asunut narkkariperhe, jonka vauva olisi ehkä päässyt isältään turvaan aikaisemmin, jos neuvolasta olisi käyty vierailuilla... Joten tulkoot, vaikka sit mulle tulisikin vierailusta pölykoirastressi.

Meillä ei oo kyllä mitään ennakkokäyntiä neuvolan puolelta, vasta sitten kun lapsi on syntynyt. Jotenkin se tuntuu niin järkevimmältä, että lasta tulee sitten kattomaan, mitä se nyt tulisi kattomaan kun ravaan muutenki 2vkon ja kohta vkon välein ite siellä neuvolassa...?
Kai se on sit just sitä että käydään kattomassa ettei täällä mitään kaljapulloja oo pitkin pöytiä tai muuta huolestuttavaa.
Mun neuvolantäti on kyllä muuten vähän sellanen hölösuu ja on höpöttäny mullekkin muista asiakkaistaan, ei nimellä mutta helposti voisi arvata kun ei tää iso kaupunki ole. Mutta eipä meillä varmaan mitään salattavaa ole että ei silleen huoleta, jos se vaikka haluaa juoruta että kuinka kipee oon ollu raskaana niin jos jotain kiinnostaa sellanen niin sama se! :)

Sama juttu Mimii, hölösuu on meilläkin neuvolantäti ja sitten taas mä oon hyvin tarkka, että mun juttuja ei saa puhua eteenpäin. Mutta mä voisin pari hänen asiakastaan arvata jos tulis vastaan jossain yhteyksissä ja sitten se ei olisi yhtään kiva tilanne. Oon miettiny josko laittais palautetta joskus, että tarkentais hiukan mitä höpisee. Mulle on työssä niin painotettu vaitiolovelvollisuutta, että en voi ymmärtää tuollaista.

Mä edelleen odotan, että tarjoudutaanko meille kotikäynnille. Mies arveli, että näin isossa kaupungissa eivät kävisi kaikilla vaan vähän pärstän ja asuinalueen mukaan. Me asutaan ns. varakkaalla alueella ja ollaan jo kohtuu vanhoja ruppanoita molemmat, niin ehkä me ei kuuluta seulottavaan joukkoon? En tiiä, arvailen vaan.

Mun terkka ei kyllä oo puhunu mistään kotikäynnistä. Esikoisen aikaan äitiysneuvolan terkka tuli n. viikon päästä sairaalasta kotiutumisesta käymään meillä. Mittasin ja tutki lapsen ja sitten poisti minulta tikit sektiohaavasta.
Kakkosen kohdalla kysyttiin, että haluammeko terkan kotiin vai tullaanko neuvolaan. Ja koska asuttiin ihan neuvolan vieressä, niin kävimme neuvolassa.

Mä kans mietin et voihan se olla että ne käy munkin kaupungissa joidenki luona kotikäynnillä etukäteen, mut toi neuvolantäti tietää mun miehen entuudestaan, ite oon hoitoalalla ja asutaan hyvällä alueella niin ehkä me ei kuuluta "riskiryhmään" ? En tiiä, arvailua vaan :)

Tällä hoitoalalla saa muuten olla ihan hemmetin varovainen mitä puhuu, kun kirjotetaan kuitenki aina ne vaitiolovelvollisuus jututkin, ja niitä jos rikkoo niin voi tulla ongelmia.
Ei tarvii ku esim. bussissa puhua työkaverin kanssa jostain asiakkaasta, niin edessä voi istua sen asiakkaan sukulainen joka tunnistaa kenestä puhutaan, näin kävi yhelle entiselle työkaverille.
Mutta en oo itse viittiny mitään valittaa omasta terkasta eteenpäin vaikka onkin höpötellyt kaikkea.

Siis eihän ne tätä ennakkokäyntiä tee minkää "riskiryhmään" kuulumisen takia ja pärstä kertoimen perusteella vaan nimen omaan SUOSITUS on tullu nyt vuoden alusta että käydään ENSISYNNYTTÄJIEN luona. Kaikialla tätä käytäntöä ei oo otettu käyttöön koska tuskin kaikkialla rahkeet riittää ees moiseen. Ja mun käsittääkseni se miks neuvolasta tullaan synnytyksen jälkeen käymään on vanhempia helpottaakseen ettei tartte sen pienen vauvan kanssa lähteä kulkemaan. Tuskin niillä on tarkotus mitään kyttäyskeikkaa sen kummemmin tehä kummallakaan käynnillä.

Mä tulin just äitiyspolilta. Tää vauva ei muuten ole toukovauva. :schocked028 Mä en tiedä mitä mun nyt pitäis ajatella, oon jotenkin sekaisin koko jutusta. Olin vielä tosi hyvillä mielin siellä ja nyt kotona iski joku "apua, mitä mä teen" -hetki.

Painoarvio nyt, 37+0 oli 3700g eli jo laskettuna aikana olisi sitten 4,5 kg. Mun lanteista ei ilmeisesti sellainen ulos tule, joten aikovat käynnistää ennen laskettua aikaa. Seuraava mittaus ja todennäköisesti myös käynnistys on ensi viikon perjantaina eli 38+2, tai jos salit ovat täynnä niin odotellaan maanantaille joka olis 38+5.

Käyrillä näkyi myös supistukset noin viiden minuutin välein, tunnen ne itsekin, mutta kohdunsuu on edelleen kiinteä ja kiinni. Kaula on lyhentynyt, mutta en tiedä tarkoittaako se että synnytys voisi itsestäänkin jo alkaa. Tapahtui mitä tapahtui, tämä syntyy väkisinkin huhtikuun puolella.

Ja se minkä takia tää ennakkokäynti on, on edelleenkin se että perhetyöntekijä kertoo mistä TARVITTAESSA voi saada apua vauvan hoitoon ja siihen kodinhoitoon, vauvan synnyttyä. Ja että mitä se lysti kustantaa.

Cedju, isoja uutisia näköjään! No mutta hyvä että huomattiin ja ruvetaan ajoissa tositoimiin :)

Cedju, sanoisin taas, että jännittävää!!! :clock Tsemppiä ja oot varmasti päästäsi pyörällä!

Oho, Cedju aika jännää!! :)
Hyvä se varmaan vaan on ettei anneta kasvaa isommaksi ja laiteta väkisin yrittämään sitten synnytystä kun nyt jo huomataan ettei ehkä sitten mahtuis enää ulos!
Saatat olla seuraava toukokuulainen synnyttäjä kun muut täällä vaan supistelee mut mitään ei tapahdu! :)

Yritän nyt itse sisäistää tätä asiaa, jotenkin oon ollut niin jumissa tuossa toukokuussa, etten ole edes ajatellut synnyttäväni näin aikaisin! Mutta tietääpä ainakin, jos käynnistetään että pääsen tähän meidän paikalliseen sairaalaan synnyttämään eikä tarvitse lähteä ruuhkan takia pidemmälle. Käynnistystä ei aloiteta, jos synnärillä ei ole tilaa. Jotain positiivista. Ja tiedänpähän asennoitua ensi viikolla siihen etten välttämättä kotiin sieltä enää tulekaan ilman uutta ihmistä!

Cedju, huii, nyt ei sitten muuta kuin odottelua tovinen ja saat pikkuisen syliin :) Alkaa toukokuun vauvat syntymään pikku hiljaa, hurjaa! :D

Oi onpas jännittävää Cedju! Hyvä tosiaan että huomattiin tuo vauvan koko :) kohta on lisää toukovauvoja!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hui kuinka jännää, Cedju! :) Ei pitkä aika sitten enää! Pian saat pienen nyytin syliisi. Hyvä ettei anneta mennä pidemmälle synnytystä,kun jo noin iso.

Ihanan positiivinen ajatus Huihuihui! :) Taidan mennä fiilistelemään noita vanhoja viestejä tuolla Sitten kun... -ketjussa ja tutkailen samalla sairaalakassikeskustelua. Tulipa kaikesta yhtäkkiä ajankohtaista!

Oumai mitä uutisia cedju! Tosiaan itte en laittais yhtää hanttiin, jos ite saisin samanlaisia 8) masun kanssa on pärjännyt yber hyvin, mutta kyllä mää haluun jo ihania oman kokoisia kesävaatteita! Prkln Hennes tuppaa tänne kaikkia ihania vaatteita mainoksissa ja pitäs uus ihana värikäs lenkkitakki, mutta läheppä tän pallon kaa sovitteleen. Oot cedju onnekas! Tsemiä ♡♡

Takaisin