Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt oli muuten uusi tutkimus, jonka mukaan imettämisen hyödyt ei ole niin valtavia kuin on väitetty. Aiemmissa tutkimuksissa on jätetty huomioimatta esim. se, että imettävät äidit ovat teollisuusmaissa keskimäärin terveempiä ja varakkaampia, mikä vaikuttaa vauvojen terveysvertailusta saatuihin tuloksiin. Tossa uudessa tutkimuksessa nuo erot otettiin kerrankin huomioon, ja siinä huomattiin, että imetyksen merkitys oli lopulta aika vähäinen. Hyötyjä oli muistaakseni lähinnä astman ehkäisyssä. Kannattaa siis imettää jos voi, mutta ei kannata surra jos imetys ei onnistu – tärkeintä on yleinen hyvä hoito.

Mun esikoinen oli niin tissilapsi, ettei edes synnärillä huolinut tuttia - tissiä imi kuin viimeistä päivää ja olin 9 kk tutti!!
Miehen esikoinen taas oli vaikea imetettävä, eikä tytön äiti montaa viikkoa imettänyt.
Hermoja imetys vaatii kuitenkin heti alussa, ja avun kysymistä JO sairaalassa, jos imuote takkuaa tms.
Myös lapsen luonne vaikuttaa siihen, joku lapsi saa rintaraivarin 1 sek nälän jälkeen, toiset huutaa, mutta silti alkavat imeä..
Ikinä ei tiedä miten se onnistuu, vaikka maitoa tuliskin, niin voi olla sitten jotain muuta.
Mun esikoinen ei tissillä riehunut, kun näki tissin niin taivas oli avoinna :D
Mutten tosiaan oleta että kaikki vauvat olisivat samanlaisia!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Ja siis kyllä mie tässä rahatilanteessa mietin myös sitä rahaa. Korvikkeet maksaa ihan sikana verrattuna ilmaiseen äidinmaitoon :D

Neuvola kuulumisia rv 33+6
Painoa tullu +821g/viikko [UPSIS!!!!mut ei moittinu mitenkää..]
RR 113/66
Protskut EKAN KERRAN + :oops:
Hemoglobiini 126
Sf mitta 30
Poju rt:ssä edelleen ja sykkeet 140
Terveydenhoitaja tulee kotikäynnille sit 30.4 ja luultavasti yksin, perhetyöntekijöistä edelleen pula.
Eiliset kokeet oli kans ok. Käsien kutina johtuu vaan tuosta ihottumasta. Tuo painonnousu jäi mua ittee risoo mut saakkait se nousta. Ei se "lenkkeily" oikein ota onnistuakseen enkä nyt hirveesti uskallakkaan tässä pariin viikkoon alkaa urheilee.

Tuota kylvettämisen
Tuo tais tosiaan olla Arethan versio valmennuksesta :laughing001, mut me like :) Kirjoittakaa jatkojakin niin saapi tämmönenki tietoa joka missas kaiken...
Se oli täysin asiallinen lyhennelmä valmennuksesta, senkin epäilevä tuomas! :book1
Mutta ei tosiaan kukaan sanonut mitään, etteikö sais imetyssessioiden aikana katsoa telkkaria tai läppäriä. Johan siinä aivot sulaa, jos pitää tunnista toiseen toljottaa vauvan otsaa, niin suloinen kuin se onkin.

Öööö. Kotikäynnille? Onks sul käynnistys ennen sitä? Et tuleeks se siis kattoo vauvaa?

Kyl mulla on aika paljon luottoa mun tisseihin ku sieltä jo jotain tulee jo :grin Mut jätetään me silti pumput sun muut ostamatta vielä. Mies lupas ne sit kaupasta kipasta. En meinaa tästäkään kauheesti stressata... Vai oonks mie liian lungi?

Miekää en oo ostan pumppua enkä mitää tissi juttuja muutenkaa paitsi liivinsuojia. En kehtaa ressata moista, kun ei tiiä tarviiko..

Näin terveydenhoitajan sanoin: "teemme kotikäynnin ensisynnyttäjien luona koska nykyään "laki" niin määrää" eli tästähän on ollu puhetta että joillakin paikkakunnilla tekeevät sen kotikäynnin ennen synnytystä ja ihan vain kertomassa mistä voi saada tarvittaessa apua siihen vauva arkeen. Terveydenhoitaja käy sit vielä synnytyksen jälkeen erikseen. Mut tää on lakisääteinen uus juttu tää kotikäynti. Mun käsittääkseni meitä ei kovin montaa ollu kenen luona tullaan käymään. On sen verta paikkakunta kohtasta näköjään.

Öööää, vaikka mies on lakiukkoja ni eipä oo tollasta tullu eteen, koska ois se kyl tommosen maininnu :eek: En kyl Finlexist löytäny mitää lakiakaa näin äkiseltää millään hakusanoilla.

Sanon mitä terveydenhoitaja mulle sano mut tuskin se mikää LAKI on, suositus ennemminki kerta läheskää jokapaikassa tota käytäntöä eijjoo.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Siis tää on niitä uusia käytäntöjä mitkä muuttu vuoden vaihteessa. Kaikkialla ei olla niitä vielä omaksuttu.

Niinkö ite oon sanonu ni teretulemast vaan! Mulla eijjoo mitää salattavaa niin ei mua tommonen käynti haittaakkaan. Varmaan joissaki tapauksissa iha hyvä käyvä urkkimassaki, on niitäkin ei niin tasapainoisia-koteja/perheitä. Hyvillä mielin otan heijät vastaan ja keittelen kahvit ja tarjoan pullat! :)

Ei oo meilläkään salattavaa! Mut jotenkin vaivaannuttavalt tuntuis koton olla jonkun tuiki ventovieraan ihmisen kanssa, kun meillä toi lapsineuvolaki muuttuu jälkitarkastuksen jälkee ja sit heti taas uus täti. :sad001 En vaan pidä ajatuksesta, et tuntemattomat tulee "tarkistus"käynnille. Ja vielä sen takia tuntuu turhalta, kun ei oo just mitää salattavaa.. Muute ois hyvä jos oltais joitain hulttioita, mutku ei olla.

Meille tuli seurakunnalta joku lappu, että saavatko tulla käymään. Kuulemma kutsuvat itsensä kotikäynnille (pakko laittaa, kirjoitin ensin kotikännille :D ) kaikkien kaksi vuotiaiden perheisiin. Minusta outoa. Jos olisi ollut kutsu, että tervetuloa tutustumaan seurakunnan lapsitoimintaan niin oltais menty, mutten ketään "jeesus-hihhulia" kyllä meille halua. Se, että pappi käy ristiäisten aikaan on ihan riittävää mulle.

Joo siis en tietenkään tarkota et kuka niitä ei halua niin salais jotain! Mut turhaan mää alan tommosesta ite stressaa,mua ei häirihe että tuleevat käymään ja jos käytäntö nykyään on tämmönen ni sit on, emmää siitä ala stressiä repii ja kiukuttelee. Jos tahtoovat kytätä niin kytätköön, tiijä vaikka saavat uusia sisustus vinkkejä! ;)

Ja joo, seurakunnan puolelta en päästäis ketään! Mut täällä on tosi huonosti mitää vanhempi-lapsi toimintaa et niissä seurakunnan hömpötyksissä tulee varmaan lapsen kanssa käytyä jos ne ei oo ihan täyttä jeesus-hölinää.

Takaisin