Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo me saatiin alunperin viikolla 28 ultrassa syntymäpainoarvioksi 3600g, mutta mulla on toi sf-mitan kasvu menny välillä vähän keskikäyrän yläpuolella, nyt on taas tasaantunu siihen ihan keskelle (ei siis kuitenkaan menny niiden ulommaisten keskikäyrien yli jos nyt tajuutte mitään mun selityksestä...).
Mä oletan että tää menee siihen noin neljän kilon paikkeille laskettuna aikana, jos vaiks se pari sataa grammaa tulee per viikko.

Mä hain tänään antibioottia apteekista, ja taas sain saarnan että ei sitten yhtään saa ottaa alkoholia, ei edes yhtä annosta ettei tuu mitään reaktioita. Mua nauratti suuresti se huolenpito, totesin vaan et en mä nyt taida tässä vaiheessa ryhtyä juopottelemaan... Täti muistutti vielä et jos syntyykin ihan pian ja sairaalassa tarjotaan konjakkia ni ei kannata juoda! :grin

Noi on varmaan aika epäluotettavia arvioita kun mahan päältä painelemalla jotain veikkaillaan, en kyllä tosiaa usko että lapsiveden määrää tietää mahaa painelemalla, jos kerran tällasessakin pikkumahassa sitä on ultran mukaan hyvä määrä :)
Tietty jos sitä on liikaa niin kai se voisi sit jo tuntua, mutta sehän ei oo hyvä jos sitä vettä on liikaa...

Mulla muuten neuvolantäti kopeloinu mahan päältä aina väärin sen et miten päin vauva on, ku oikeesti on ollu pt niin tädin mielestä pää on tuntunu aina alhaalla.. :D kumminki ihmisellä vuosikausien kokemus et siihen nähden huonosti osannu arivoida.

No miulla tänää täti tunsi käsikopelolla ihan senkin, et pää on kiinnittyny varmaanki kun tuntuis.. Pääsinpä toteemaan niinhä ne viimeks viime pe ultras ja kopeloi, et pää on lähtökuopissaan. Et kyl ton käsikopelo on ihan luotettava ja arvaskin, et missä kohin liikkeet tuntuu pääasias! :) Joillaki on parempi käsituntuma.

Emmääkää kyllä luottas mihkää mahan päältä arvioon. Pinkee pötsi mullaki ja vettä on normaalisti ku neuvolassa aina ultralla kattoo.

Vesiarvioon en miekää luottais mahan päältä kopeloimalla, mut lapsen asennon suhteen kyl.

Niin ja oli meillä pikkumies laskeutunut, vaikka masusta sitä ei uskois ku koko maha törröttää niin ylhäällä. Kätilö sanoi et ylettyy sormella vauvan päähän koskemaan.

Täällä sama kaava, kun mimillä. Ultrat 12 ja 20. 2 lääkärikäyntiä. Thats it!

Mutta mää "pääsen" polille 2vk-1kk välein, joten tiedän asioista hyvinkin :)

Kävin sitten neuvolalääkärissä. Reissuun meni puolitoista tuntia...

Ensin kuuliaisena ohjeiden mukaan menin pissatestiä suorittamaan. Vessassa oli kaksi erilaista liuskapurkkia, arvoin todennäköisesti oikeanlaisen - sokerit ok, vähän proteiinia. (Vessassa oli myös käsipeili, oisko niitä itsepalvelusisätutkimuksia varten...)
Sen jälkeen haahuilin etsimässä verenpainemittaria ja puntaria. Jälkimmäistä en koskaan löytänyt, joten kirjailin korttiin aamupainoni. Ja laskin itse viikottaisen painonnousun edellisestä painosta (+660 g, järkyttävää). Verenpainemittari toimi tasan eri tavalla kuin kolmella eri kielellä kirjoitetuissa ohjeissa, mutta sisäinen insinöörini selvisi toimenpiteestä. Paineet ok, luokkaa 107/72.

Lääkäri oli melkein 20 minuuttia myöhässä. Ei siinä mitään, onneksi ei ollut kiire muualle. Paitsi että sitten episodin päätteeksi en ehtinyt enää labraan hoitamaan vasta-ainetestiä. Meen sit joku toinen päivä, mähän oon äitiyslomalla ja elän neuvolaa varten!

Lääkäri ällisteli, että miksi mun tietoja ei näy koneella. Ja sitten housut pois ja jäätävän kivulias sisätutkimus. Poikakin hermostui. Sydämensyke 169, raivotarjonnassa, kohdunkaula kiinni ja noin parisenttinen. Kivasti merkitsi nämä tiedot edellisen lääkärikäynnin merkitsemättäjättämään kohtaan, joten mulla lukee tämän datan päiväyksenä nyt sitten 24.2. ja viikkoina 28+6... Kaveri on keskikäyrällä edelleen, tosin lääkäri merkitsi käyrään nyt sitten tämän päivän sentit (32 cm viikon 32+5 kohdalle, jolloin kohdunpohjan korkeus oli 29 cm ja jota terkkari ei ollut merkinnyt käyrään... Jep, mun äitiyskortti alkaa olla jokseenkin sekavaa luettavaa. Mulla on edelleen myös kaksi laskettua aikaa.

Sitten päästiin sokerimittariliuska-asiaan. Joo, ei oo hänen asiansa lääkärinä niitä jaella. Ja sit huokailuiden kanssa yritti soitella terkkareille ja meni lopulta etsimään jonkun raukan, jolle delegoi homman. Terkkari sitten soitteli pitkin taloa ja talon ulkopuolelle ja yhytti viimein toisen kaupunginosan neuvolasta hoitajan, jolta saan huomenna aamulla mennä liuskat hakemaan.

Huomenna sitten ajelen ensin hakemaan ne liuskat, sitten omaan neuvolaani vasta-aineverikokeeseen ja illalla vielä uudestaan neuvolaan perhevalmennukseen opiskelemaan imettämistä. Ja mä kun kuvittelin, että äitiyslomalla sais rentoutua - kissankakat, pahinta stressiä mulle aiheuttaa tällä hetkellä tämä neuvola-radi-valmennus-hötäkkä!

Kyllä tää on hassua. Ensin sanotaan, että en kuulu riskiryhmään ja en osallistu sokerirasitukseen ja nyt sit kuitenki haluavat miut sinne viikoilla 34+5. Liekö siitä nyt mitään hyötyä tässä vaiheessa.

Kuitenkin pääsen synnytystapa-arvioon toiselle paikkakunnalle ja tätä kämmäilevää lääkäriä ei tarvia nähdä enää ollenkaan!! jeee :)

Samanlaillan kävi mulle pikkulintunen! Mikä sulla syynä sokerirasitukseen laittamiseen :/

Seuraavalla viikolla rv 38 neuvola!
Mies kyllä sanoi että me lähdetään jo la synnärille ;---D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Samanlaillan kävi mulle pikkulintunen! Mikä sulla syynä sokerirasitukseen laittamiseen :/
Ei siihen ollut edes syytä, vissii terkan oma pelko, ettei oo tehny mitää virhettä kun ihan soitti tuon takia.

Kukahan täällä kyseli minkä kokoinen vauva ollut 33 viikolla? Mulla ultrassa viikolla 34 mitattiin 2645g ja arvioitiin olevan 4kg laskettuna. Eli isokokoinen.

Cedju, kyseli, et paljonko vauva kasvaa? Lääkäri sanoi tuolloin mulle, et vauva kasvaa nyt 200-250g viikossa. Kehoitti olemaan herkkulakossa, jolla voisi mahdollisesti vaikuttaa tuon 50g viikossa vauvan painoon, ettei tulis yli 4kg.

Liisaa: meil mies sano kanssa, että myö ollaan käyty synnäril enneku päästään 28.4. Neukulle ;D

Meillä on tosi mukavat terkat, mutta lääkärit tosiaan juoksuttaa, vaatii kaiken itsepalveluna ja haluaa hoitaa käynnit todella nopeasti. Mulle on tehty vaan yksi sisätutkimus koko aikana, rv 27, ja ensi viikolla luultavasti toinen.

Mä luulin että vauvan asennon tunnistaisi käsikopelolla kuka tahansa ammattilainen, joten yllätyin kun uusi terkka passittikin ultraan, että varmistettaisiin. Se sanoi, että hyvinkin kokeneilla terkoilla käy joskus mokia ja perätila jää huomaamatta, joten hän ei ota riskiä jos ei ole 150-prosenttisen varma. No olihan tää rt, kuten oli aiemminkin arvioitu, mutta oli ihan kiinnostavaa kuulla että mokat on kuitenkin aika yleisiä. Mulle tää lisäsi luottamusta terkan ammattitaitoon, hyvä että osaa myöntää jos ei ole varma.

Meil ei kyl mihinkään ultriin pääse vaikka terkka arpoisi asennon kanssa. Lekuri oli kyllä viimeksi sitä mieltä että on rt, eikai pitäisi siitä enää kovin helpolla kääntyä.

Neuvolassa käyty ja ensi viikon tiistaina taas!

Muksulla kaikki ok ja muutenkin kaikki oli hyvin. Paino ei ollut viikossa noussut yhtään.
Streptokokki negatiivinen!
Sf mitta oli 33.5 ja lapsen sykkeet 151-157.

Nyt sit vaan odotellaan...
Viime yönä oli kyllä taas kipeitä suppareita mut ei niin kipeitä tai säännöllisiä et oisin synnärille rynniny :)

Ah miten nää neuvolajutut toimiikin kivasti heti kun oon päässy kehumasta kuinka hyvin meillä on asiat. Mun viimeiset neuvolakäynnit menee näemmä kaikki vieraalle terkkarille ihan vaan koska omalla ei oo aikoja!
Jos mulla ois jotain synnytysahiksia ja näitä parisuhdepulmia mitä on ollu, mä en kyl alkais. Ens viikon loppuun siirty mun tämän viikon käyntikin ku ei flunssassa saanu mennä ja lisäks kaikki tulokset mulle tehdyistä kokeista jää saamatta kokonaan, kun kokeet on otettu sairaalassa eikä neuvola kuulemma niihin pääse! Lääkärin ohjeet sairaalasta oli selkeät; tulokset saa omasta neuvolasta mutta ehkä se ei sit tiennyt...?

Siis en mä sitä sano, ne stiksaukset ja verenpaineen voi mitata ihan kuka tahansa mut eikö ensisynnyttäjän vois olettaa kaipaavan jotain muutakin tässä vaiheessa...? Ei sit vissiin.
Ja nyt mun on häivyttävä tästä koneelta koska toi pääosan esittäjä ui mun rakkoon ja pissaan housuun ihan tässä koneella istuessa.

Takaisin