Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua on taas ronkittu niin paljon et koht avaan kinttuni vasta kun se oikeesti tulee :grin Viime kätilökään ei todellakaan ollu mikää hellä kätinen ni ei hirveesti huvita mennä tutkittavaks

Täälläkin tänään ronkittu, perus neuvolalääkärikäynti. Kaikki hyvin, kaulaa jäljellä n 2,5 cm ja sf 33 cm. En ees tajunnut kysyä kokoarviota, mut ilmeisesti ei vaikuttanut liian isolta :) nelisen viikkoa sitten viimeksi ronkittu, sillon n 4 cm oli kaulaa jäljellä, eli jotain on tapahtunut! En ollut huomannutkaan, että pikkuinen kääntänyt selkänsä oikealle. Aiemmin oli vasemmalla. Pääsee siis vielä pyörimään. Nii ja tänään 36+1. Miten voi olla samaan aikaan malttamaton ja kypsynyt tähän raskauteen sekä jopa kauhistuttaa toisen lapsen tuleminen :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Se ois soppatädin vierailu osa1 takana. Kestikin vierailu odotettua pidempään, 2 tuntia! Siinä ajassa tuli vissii käytyä läpi koko raskausaika, mielikuvineen ja aatteineen. Onneks se jonka piti tulla on pidempään pois ja sit sellanen nuorempi tyyppi oli tää joka tuli. Tulee kuulema uudestaan viimeistään ennen, kun vauva on 2 kk:n ikänen. Jos syntyy toukokuun alkupuolella, ni tää nyt nähty ihminen tulee, mut jos syntyy myöhemmin ni tulee joku taas uus ihminen. Neuvolan terkka tuleekin sit kun vauva on viikon ikäinen. On tää toiminta vaa ihme holhoamista!

Mrs V Täälä mennään aika samoilla ajatuksilla. Samaan aikaan on sekä innoissaan että kauhuissaan :D Mutta eiköhän se tästä, pakkohan sen on :)
Odottelua...

Mä kävin eilen neuvolassa 37+0. Pissa puhdas ja viime viikolla proteiinin takia laitettu virtsanäyte labraan oli puhdas. Muutenkin viime viikon lääkärikäynnillä oli tullut väärinymmärryksiä, kun oli se lääkäri laittanut mulle sokerit kahdelle plussalle.. :confused: Näin ei kuitenkaan ole, onneksi. Verenpaine oli 119/85, sf oli 41, rt:ssä pötkötti pieni edelleen masussa ja pikkusen sydän löi 127-151. Turvotukseen neuvolatäti naureskeli vaan, että toiset meistä turpoo enemmän ku toiset ja ku selitin et mitä oon yrittänyt tehdä sen vähentämiseksi niin naureskeli vaan et enempää en voi tehdä.
Maanantaina olis sit synnytystapa-arvio ja neuvolatäti sano et jos haluun skippaa torstaisen neuvolan ni se on ihan ok, koska oon ollut ma äippäpolil, mutta kyl mä sinne neukkuu meen to jos en oo ihan kuoleman väsynyt muutosta yms.

Siis mikä tarkalleen ottaen on soppatäti ja mikä sen virka on?

Ainakin toi mistä mie puhun on hyvinvointineuvolan työntekijä, jolla ei ole terveysalan koulutusta, vaan nimenomaan sosiaalipuolen koulutus. (kun siis tää, jonka luona myö käydään neuvolassa on kasvatus ja perheneuvola ja siellä tietenkin terveysalan koulutuksen saanut)
Mie en oo vieläkään vakuuttunut, että tietäsin mikä näitten niin kutsuttujen perhetyöntekijöiden virka on tai mihin heitä tarvitaan. Tiedän vaan, et nää tekee kotikäynnin täällä ennen ja jälkeen vauvan syntymän ja raportoivat kasvatus-ja perheneuvolalle. Kyselevät kaikki maholliset liittyen raskauteen ja siihen onko suunniteltu vai ei ja miten suhtaudut siihen ja tähän. Tarjoavat jotai "isilapsikerhoa" ja ahdistelevat osallistumaan mll toimintaan ja seurakuntien perhekerhoon.

Hyöty, jonka tästä koin saavani on se, että hän puoltaa lähetettä synnytystapa-arvioon toiselle paikkakunnalle, kun kerroin että en luota yhtään meidän kaupungin ainoaan neuvolalääkäriin ja luettelin mitä kaikkea sen vuoks on jo menny persuksilleen.

Neuvolassa käyty. Nyt rv 34+5 ja bebe pötkötteli tällä kertaa perätilassa. RR ok, pissa +/-, paino noussu 900g 2vkossa, sf-mitta 32cm hiukan keskikäyrän yläpuolella, beben syke 150-160. Hirveet jumpat pisti kesken sydänäänien kuuntelun ja välillä syke nousi 170:n :)
Pääsiäisen jälkeen ultrataan meidän tk:ssa ja katsotaan onko bebe kääntyny rt:n. Jos ei ole niin, sit Gravidaan ulkokäännökseen. Huh, joutuu parisen viikkoa jännittämään :)

^ toivotaan että kääntyy iteksiään! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Olipa mielenkiintoinen neuvolalääkäri, halus puhua vaan mun miehen tupakoinnista ja piti luennon että elämä muuttuu niin että en ehkä valitettavasti ehdi juoda kahvia millon haluun. Mitäs hittoa mä tosta tiedosta hyödyin? Ei tosiaan tutkinut kohdunsuuta? Se on tehty viikolla 26..

Mulla oli tänään vika neuvolapsykologi ennen synnytystä. Koko käynti meni ihan sumussa :o Mä vaan hermoilin ja itkin ja tärisin kun olin niin väsyny ja muutenkin ihan loppu. Pääasiassa puhuttiin parisuhdeasioista ja vastuun jakamisesta. Mä oon meillä selkeesti se joku huolehtii raha-asioista, kodista ja tulevaisuudesta...vähän pelottaa miten selviin kaikesta vauvan kanssa. Mutta vaikka olin ihan sekasin niin ihan hyvä mieli mulle jäi ja seuraavat käynnit on sit synnytyksen jälkeen joko neuvolassa tai kotona. Toivotaan että neuvolassa :)

Nyt mulla on sovittuna enää yks äitipoli ja yks neuvola ennen laskettua aikaa! Toivotaan ettei enempää tarvii sopiakaan vaan vauva ymmärtää tulla tän kuun puolella!

Kävin tällä viikolla ensimmäistä kertaa täällä neuvolassa (muutin tässä kuussa Siikalatvalta Ouluun) ja käynnistä jäi hyvä mieli. Terveydenhoitaja ihmetteli, että miksi ensimmäinen sf-mitta on otettu vasta rv 28+0, mitä minäkin ihmettelen (sekin tosin väärin :grin) Painon muutoskin on merkitty tuolloin ensimmäisen kerran. o_O Silloin olikin sijainen, mutta sekään ei tiennyt mistään mitään ja sanoikin, että on kokematon näissä asioissa. Perhevalmennuksestakin tuli puhetta ensimmäisen kerran täällä. :rolleyes:

Pienen syke oli erittäin hyvä, +139, jalat oikealla puolella. Äidin hemoglobiini hieman alhainen, joten suositteli ostamaan rautalisää. Seuraavat käynnit 14.4 (laboratorio, verikoe viimeisimmästä näytteestä löytyi vasta-aine, selvittävät sen nyt) 5.5 (lääkäri) ja 15.5 neuvola, ellei ole jo syntynyt.

Täällä ollaan taas, käyrillä makaamassa. Nyt sain lopultakin selvyyden sille, miks mun ylipäätään piti tulla kontrolliin: tsh vasta-aineet on ollu vähän koholla, mikä voi johtaa vauvan huonoon kasvuun. Noh, ei mitään ongelmaa siinä suhteessa, tällä hetkellä painoarvio 3200g (viikkoja 37+3). Kohdunsuukin tutkittiin: on pehmentynyt ja lyhentynyt noin 1,5-2 senttiin, muttei ole auki. Vauvalla kaikki ok, on tosi alhaalla kuulemma ja hyvin pitäis olla tilaa syntyä. Nyt tosiaan vielä käyrät, pissat ja paineet ja takas kotiin oottamaan synnytystä. (Pelottavaa muuten, tääl on toinenkin mamma käyrillä samaan aikaan.)

Tänään neuvolalääkäriin. Pitää itse osata mitata verenpaineet ja stiksata pissa ja puntarilla käydä ennen vastaanottoa. Tuntuu, että edellisestä käynnistä on pieni ikuisuus, vaikka kävin edellisessä neuvolassani terkkarin juttusilla 3 viikkoa sitten.

Aretha: Ite mitata noi? Onpas outoa. Meillä edelsi pari päivää ennen neuvolakäynti jos katottiin ennen lääkäriä kaikki.

Toi on meijänki neuvolassa ihan käytäntö, että itse mitataan kaikki mahdollinen. Ihme ku ei oo sisätutkimustaki joutunu ite suorittaa...

Lälly meillä kans ite kaikki, ja paras oli neuvolalääkäri joka ei edes tehnyt sisätutkimusta. Sillä käynnillä tehtiin tasan samat jutut kun normi neuvolakäynnillä. Laiskin ja surkein neuvola ikinä.

Laadukasta neuvola "palvelua" meille on kyllä tarjolla. Ei voi muuta kuin kehua.

Takaisin