Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaikutanpa kiittämättömältä, toki voisi asiat olla huonomminkin! Mut huomannu sen kuinka paljon eri kunnissa ja jopa toimipisteissä käytännöt eroaa ja itelle sattunu just tää -ei niin hyvää palvelua takaava neuvola.

No ei ois vissiin missään tehty, jos ei ois tarvinnu käyä polilla minkään syyn takia. Et siellä on tehty sisätutkimukset jos on ollut tarvis käyä polilla. Että sellasta.. :eek:

Ja sit tietty rv 12 ja rv 22 ultrassa tietysti, mut ei muute ois tehty sen jälkeen.

Niin se pitää ollakkin, kyseessä kuitenki oma lapsi, ja sillon pitäs olla luottavainen olo että apua saa jos tarvii.

Onneks ei ite tartte neuvolassa muutako pissata siihen purkkiin. Ja mulla on ollu tasan 1 lääkärineuvola koko raskausaikana ja sekin oli jo helmikuussa. Se on ainoa kerta jolloin on tehty sisätutkimus. Muuta saas nähdä tuleeko tässä loppuraskaudessa lisää tutkimuksia. Enpä oo ä-polillakaan käyny muutako ultrissa.

Täällä sama tilanne^ mutta olen jo päättänyt että sen synnytystapa arvion itselleni vaadin.

Mulla seuraava neuvola vasta pääsiäisen jälkeen kun oon 36 viikolla... Odottamista taas

Mä yleensä mittaan paineet ja painon muutenkin ite ku oon aina niin ajoissa siellä odottelemassa niin oon sit mielellään hyödyllinen :D
Torstaina ois synnytyslääkäri taas, saapahan tietää jonkinlaisen kokoarvion, vähän jännittää.

Me saatiin taas ä-polilla kokoarviota, edellinen kerta siellä oli ihan ihmeellinen ku lääkäri ei löytäny istukkaa ym. mutta nyt oli tosi asiantunteva lääkäri ja jäi luottavaisempi olo koko touhusta. Tän kokoarvion mukaan ois 3200g nyt 38. vkolla. Se kuulostaa omaan korvaan ihan ok:lta, ei kai mikään ihan jättivauva ainakaan...?
Nyt multa myös tosiaan otettiin niitä verikokeita ja niistäkin saanen huomenna kuulla että miltä vaikuttaa. Ne oli kyllä ihan perusverenkuvaa ja tulehdusarvoja, tuskin mitään muuta olikaan mutta silti. Ja se streptokokkinäyte!

Kertooko ne sarra mitään arvioita tuon perusteella minkä kokoinen vauva olisi sitten laskettuna aikana? Mä en ainakaan ymmärrä kuinka nopeasti ne loppuvaiheessa vielä kasvaa!

Neuvolassa käyty, viikkoja takana 37+5. Paino pompsahtanut uusille kymmenluvuille, nyt ennätys +875 g/viikko ja turvotusta havaitsin viikonloppuna ekan kerran. Pissa kuitenkin puhdas ja verenpaine normaali 116/70. Sf 33,5 eli ei minkäänlaisia merkkejä vauvan laskeutumisesta, pari senttiä tullut mittaa lisää viime käynnistä, joka oli pari viikkoa sitten. Ihan peruskäynti :).

Torstaina menossa synnärivastaanotolle, katsotaan mitä siellä on edessä kun lääkärit hieman eri tavalla sanovat.. Nooh, raskausdiabetesta kontrolloivat ainakin jos ei muuta. Saisivat tehdä kyllä sisätutkimuksen ja vaikkapa hiukan härnätä vauvaa syntymään.

Mulla täsmälleen samat viikot ja sama kokoarvio ko sarralla, ja laskettuna aikana vauvan arvioitiin olevan ~3800g.

Mulla ei olisi mitään hajua mistään jos en olis käyny pariin kertaan ä-polilla vaivojen takia, neuvolassa ei oo katottu ultralla ollenkaan (on niillä joku museoaikanen laite kyllä siellä mut ei oo käytetty mulla), ja tietysti np- ja rakenneultrat on kuulunu automaattisesti mut nekin tehään sairaalassa ja sillon 12 ja 20 viikoilla. Nyt ne kai olis ultrannu sillä museolaitteella sillon rv 35 mutta kun mulla on varattu se synnytystapa-arvio sairaalalle samoille viikoille niin se sit hoituu siellä, ja hyvä niin, paremmat laitteet ja paremmat lääkärit!

Mulla oli pe 33+0 lääkäri, jossa painoarvioksi 1800g. Kuulemma pikkuinen, siro. Siis pienempi kuin mitä viikkoihin nähden tulisi olla. Hmm. Kysyi jo, et onko viikoilla 12 ja 20 vastannut viikkoja, on joo. Minkä kokoisia vauvojen pitäisi olla tässä vaiheessa? Virtaukset ok, kasvuseurantaan ja odotellaan, et kasvaa omaa tahtiaan. Huolettaa tietysti, mut eipä tässä mitään voi.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

neuvolassa taas käyty... sf pomppas käyrän yläpuolelle, paineet hyvät ja paino vähän laskussa, lähete verikokeeseen tarkistukseen ku kutiaa kädet... lapsivettä on kuulema hyvin ku ihan pehmeä maha, eikä tunnu liian pieneltä pikkunen-pää hyvin alhaalla (siltä se on tuntunuki jo jonku aikaa)...

Eikai se äidin mahan pehmeys liity mitenkä lapsiveden määrään, mulla ainakin ihan normaalisti ollu koko ajan lapsivettä ja silti suht pieni ja "pinkeä" maha....

Eikös aina raskausmaha ole pinkeä??? Eikös jos on löysä massu nii oo sit sitä rasvaa ylimäärästä?

Takaisin