Neuvolakuulumiset

Laitetaanpas tännekin meikäläiseltä välillä kuulumisia...

Viikko sitten oli neuvola rv 30+0
Painoa tullut ekasta käynnistä yht. n.8kg
Hb 120 (tippunut tasaisesti alusta asti...)
RR lievästi kohollaan kuten aina (kotimittaukset ok tasolla :D))
SF-mitta 27cm
Pissa -
Vaavin syke 140-150

Vaavi on mitä ilmeisemminkin perätilassa, istuu nätisti oikealla kyljellä ja se kyllä tuntuu! Pää painaa kylkiluita ja kaikki liikkeet tuntuu navan alapuolella. Th rauhoitteli että kyllä se vielä ehtii kääntyä, eikä minua se vielä huolestuta, olo on vain tietyissä asennoissa tosi tukala kun tuntuu että joku pallo painaa kylkiluita. Onko muilla vastaavaa murhetta...?
Kuin monta kertaa teillä oikein on noita neuvolalääkäri käyntejä? Tuntuu että aika monesti... Vai katsooko katilö/th teillä sen kohdunsuun tilanteen? Minä olen käynyt kahdesti rv 10 ja rv 26 ja seuraavan kerran taitaa olla joskus rv 35. Th ei ole koskaan katsonut kohdunsuuta, ainoastaan lääkäri.
Ensi viikolla onkin sitten äitiyspolilla kontrolliultra. Tarkistavat onko istukka noussut ja vauvan koon. Jospa nyt saataisiin selville kumpi on tulossa... emoticon
 
Rv 31+3

Mitäs tossa olikaan.  Painoa tullu nyt lähtöpainoon 5kg ("hienosti tulee" vähän eroaa esikoisen odotuksen jäkätyksestä...)
Sf-mitta lievästi laskusuhdanteinen, seuraillaan.
Liikkeet ++
Turvotus + (ihmettelin kun ei mulla juurikaan sitä ole ellen istu koneella liikaa...)
Rr 105/78
Hb 119, laskussa mutta aikalailla omaa keskiarvoa
Ja raivotarjonnassa oli otus.  Vaan sillähän on aikaa vielä muutama viikko kääntyillä (vasta rv 36 alkaa olla tarjonnalla merkitystä)

Hirudoid fortea saa kuulemma tukaliin jalkoihin iltasin sivellä.  Pitääkin varmaan joskus kokeilla tai sitten sitä WandaCatin mainitsemaa kylmägeeliä.

Sain nyt ajat loppuraskaudelle tai siis aina sinne 40+ viikolle.  Toivottavasti ei enempiä tartte enää varailla.

Meillä on täällä vaan kaksi lääkärikäyntiä neuvolan puitteissa.  Eli olikohan rv12 ja sitten rv36.  Tuntuu että kaikkialla muualla on se vähintään kolme käyntiä.  Vaan eipä tuo haittaa, en niin hirveesti nauti noista gynekologisista tutkimuksista :D
 
Tänään taas neuvolassa käyty.

Rv: 29+6
Sf mitta: 28 cm
Painoa on tullut 250g/vk. Tähän oli kätilö oikein tyytyväinen. Saan nyt ihan luvan kanssa syödä niin paljon mansikoita kun sielu sietää. :)
Liikkeet: ++ Pikkumies ei meinannut pysyä lainkaan paikallaan sydänääniä mitattaessa.
Meillä ollaan oltu raivotarjonnassa jo muutama viikko... ja sen kyllä huomaa kun kylkiluut alkaa jo olemaan melko hellänä.

Muutenkin oli tosi kiva käynti, sain tietoa sairaalasta ja nyt seuraavaksi sitten voikin varata ajan sinne tutustumiskäynnille.

Kätilö myös antoi mulle sen äitiyspakkauksen imetysoppaan kun en sitä 2011 pakkauksesta tuu saamaan.

Kolmen viikon päästä mennään vaan lääkärille. Mulla on noita lääkäreitä ollutkin aika lailla. Eikä oo ees mikään ollut pielessä, yksityisellä vaan vissiin ovat jakaneet noita käyntejä tasasemmin lääkärin ja kätilön välillä. Loppuraskaudessa on varmaan vielä 2 lääkärikäyntiä. Kokonaisuudessaan niitä tulee sitten näillä näkymin olemaan 5 lääkärireissua. Kivointa niissä on se kun aina ultrataan. :)
 
Täälläkin käytiin tänään neuvolassa. Jotenkin mysteerisesti minun pissanäyte kuulemma hävisi. Kävin antamassa ihan normaalisti ja laitoin sen luukkuun. Sitten hoitaja tulee kysymään, että mihin laitoin sen ja seuraavaksi toteaa, että sitä ei enää ole olemassa, emmekä tiedä tuloksia.

rv 31+5
Mulle on tullut painoa taas 800g/viikko, eli nyt tähän mennessä yhteensä 11kg. Apua, hyi.
SF: 32cm
Vauvan liikkeet: +
Vauvan sydänäänet: 135
Verenpaine: 117/78 
Ja raivotarjonnassa mennään edelleen

Oli jotenkin tympeä käynti. Terkkarilla oli kauhea kiire, eikä hän oikein ehtinyt sitten rupatella. Olisin kaikenlaista halunnut kysellä ja tiedustella, mutta eipä siinä ehtinyt, kun neuvolatäti melkein ajoi ovesta ulos. Seuraava käynti sitten kahden viikon päästä.
 
Eli tänään oli neuvolakäynti (taas?) :D Tuntuu jotenkin, että kauhean usein tulee nyt tuollakin hypättyä kun kahden viikon välein. Seuraava onkin 30.6. ja totesinkin neuvolassa, että miten tämä kesäkuu on taas jotenkin hujahtanut tai ainakin siltä se tuntuu. Hassua.

Rv 30+6
Pissa: puhdas
Paino: 900g/vko, koko raskausaikana kuitenkin vain 6.1kg, jotenkin kuitenkin pelkään, että oikein tässä lopussa räjähdän tai jotain :D
RR: 111/75 p: 79 (varmasti ensimmäistä kertaa noin "matala")
Sf: 29 (taas tullut viikossa sentti) ja tämä menee niin tasaista käyrää että!
Vauvan sydänäänet: 153 
Liikkeet: ++
Raivotarjonnassa on meidän pikkumies :>

 
Mullakin oli neuvola tänään ja täytyy sanoa että mä niiiiiiiin inhoan sitä neuvolan kätilöä kun en saa siitä yhtään mitään irti! Kysyinpä mitä tahansa, tulee joku aivan ympäripyöreä vastaus.
Harmittaa kun ei saa vastauksia ammattilaiselta vaan joutuu jälkeen päin selvittämään kaiken itse..

Rv 29+6
Pissa puhdas
Paino +700g/vko (nyt vasta 2kg yli lähtöpainon)
Verenpaine 137/87 (ekan kerran näinkin koholla)
Hb 123 (lähtökohta 156)
sydänäänet 150
Sf 30
Liikkeet ++
Kirjoitti neuvolakorttiin RTv (raivotarjonnassa, selkä vasemmalla kyljellä)
 
onks kaikkien muiden vauvelit jo raivotarjonnassa?
mulla on vielä perätilassa.. nyt rv 31+4..
 
savanna90:  Raivotarjonnassa on täällä vauva, mutta vielä se ehtii hyöriä ja pyöriä.  Tarjonnalla on merkitystä vasta rv36-> siihen saakka tilanne voi siis muuttua.
 
Eikös sillä tarjonnalla voi olla aikaisemminkin merkitystä, jos vauva kiinnittyy aikaisemmin kuin rv 36? Silloinhan se ei enää siitä käänny.

Torstaina oli neuvola, rv 31+3
Paino 68,1kg, +459g/viikko
RR 123/85
Pissa puhdas
Hb 118
Kohdunpohjan korkeus 30
Tarjonta rt
Syke +150
Liikkeet ++

Lähtöpaino oli 59,9kg, eli kohta menee 10 kiloa rikki, hui! Hb:n rajana ovat pitäneet 110, eli aika hilkulla on etten joudu rautakuurille. Nyt sitten paljon herneitä ja mansikoita napaan!  Poika oli kiltisti kääntynyt, kun isi juuri edellisenä iltana pyysi kääntymään oikein päin.  Kunhan nyt pysyisi raivotarjonnassa! Ainakin tällä hetkellä potkii vielä kylkiluita...
 
Neuvola 17.5. eli rv 32+2

Paino 100,5 (lähtöpaino 85) eli nyt oli tullut 1167 g viikkoon viime kerrasta... (just edellisenä iltana oli sisko käymässä ja mussutettiin namia ja jätskiä, aijai)
Turvotus +
Verenpaine 111/73
Pissa puhdas
Hb 143
Kohdunpohjankorkeus 31 cm (kasvanut viime käynnistä 3 cm)
Tarjonta RT
Sydämensyke 150 +
Liikkeet ++

Kauhistuttaa tuo oma painonnousu. Välillä antaudun mielihalujen vietäväksi ja syön kaikkea mitä tekee mieli, ja ikävä kyllä se näkyy ja tuntuu. Nyt yritän (eilisen repsahduksen jälkeen) pitäytyä terveellisessä ruokavaliossa, ja jättää pois kaikki herkut vähäksi aikaa (juhannuksena on kyllä pakko saada lettuja). Katsotaan mitä tästä tulee... :)
 
täällä oli tänään neuvola taas..

rv 33+0
hb: 113
painoa: +500g/vko
sf mitta: 27cm
Tuo sf mitta oli kasvanut vaan puoli senttiä viime käynnistä. mutta nyt oli tosin eri hoitajakin, eikä sanonut edes mitään että kaippa ihan normaalia :)
ja vauvan tarjonta edelleen perätila... mutta ei kuulema ihan sata prosenttisen varmaksi voi sanoa ulkoapäin kokeilemalla. varattiinkin aika ylimääräiseen ultraan ja katotaan tilanne. toivottavasti tajuaa nyt kääntyä :) en halua kääntöyritystä enkä synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. luulen että lantioni on siihen liian ahdaskin ja kyseessä vielä esikoinen..
 
Täälläkin oli neuvola tänään..

rv 32+6
Paino: 700g/viikko.. hui ja hyi! :D
Verenpaine: 115/84
Hemoglobiini: 122 (jee, olin erittäin yllättynyt, että sen rautalitkun juominen on auttanut noin hyvin!)
Pissa puhdas (toinen jee!)
Turvotus: +
Kohdunpohjan korkeus: 32
Tarjonta: RT
Liikkeet: ++
Syke: olisko ollu siinä 150 tienoilla..
 
Täälläkin neuvolareissu takana:

rv 33+3
painoa tullut 700g/vko (tällä hetkellä painoa 118,4kg, ISO HYI)
verenpaineet: 121/80
hb: 122, en ole syönyt koko raskauden aikana rautaa
vauvan sydänäänet: 136
RT
Liikkeet: +
SF: 37cm (meikä kulkee jossaki ihan omillä käyrillä)

Terkkari suositteli närästykseen jotain Balan Cid Novum lääkettä, on kuulemma parempaa kuin rennie. Pitää ehkä kokeilla, jos tämä närästys käy sietämättömäksi. Varattiin synnytystapa-arvioon lääkäriaika ja se olis sitten seuraavaksi tasan rv 35.
 
En olekaan tänne aikaisemmin kirjoitellut, mutta lukenut sitäkin ahkerammin. :)

Mulla rv 31+6 menossa ja viime neuvolakäynnillä terkka yritti päältä kokeilemalla onko miten päin... Ei sitten osannut sanoa varmaksi, joten katottiin ultralla ja perätilassahan vauva siellä nökötti. :(

Nyt on viikon päästä seuraava neuvola, josta saan lähetteen polille kääntöä varten, jos ei vauveli sitä ennen sitä itse tee. En aiemmin asiaa oo ajatellutkaan, mutta neuvolan jälkeen tajusin, ettei vauva oikein ole missään vaiheessa potkinut ylöspäin... Toivon koko sydämestäni, että se nyt vielä kääntyisi, ettei jouduttaisi leikkaamaan. :(

Tsemppiä myös sulle Savanna90! Toivon todella, että sun vauva on raivotarjonnassa niin ei tarvitse panikoida.
 
M*: Tervetuloa turisemaan.. Mietin vaan tosa, et kuitenkin niin vähän viikkoja, että vauva voi heittää kuperkeikkaa vielä monet kerrat. Näin mulle ainakin sanottu ja lukenut monesta eri paikasta. Toivottavasti pikkuinen kääntyy siellä ittekseen..
 
Mä rupesin tuossa miettimään, että neuvolassa on tunnusteltu että vauva on oikein päin pää alaspäin, mutta en ole tuntenut ollenkaan ylävatsalla liikkeitä. Kaikki liikkeet tuntuu oikealla tai vasemmalla sivulla tai sitten aika alhaalla...! Pyöriiköhän vauva siellä vielä vai nyrkkeileekö vain alaspäin?! Hmm...
 
Kcatri: Mää ajattelisin, että kaiken järjen mukaan, jos vauva on raivotarjonnassa, niin näillä viikoilla se joutuu olemaan jo melko ahtaasti tuolla massussa jalat ristissä sikiöasennossa, niin tuskin se kovin suoristelee jalkoja kylkiluihin päin, että enemmänkin liikkeet varmasti tuntuu kyljissä. Tiedä sitten. Itse tunnen liikkeitä juuri kylkiin, sitten joskus tuonne ylöspäin, joskus tietää aivan selvästi, kun tulee tuonne alas semmosta hellää hipaisua, niin siellä kädet jotain hiprittää. Hikka tuntuu kans aina samassa kohtaa tuolla oiken syvällä lantiossa. Näin mulla. Mutta jos vauva on vielä väärin päin tai muuta, niin on tässä vielä aikaa kääntyillä. Vissiin paikasta riippuen alkavat suunnitella kääntämistä n. rv 37.

Meillä ei ole neuvolatäti ikinä tunnustellut käsillä, että miten päin vauva on. Minusta se on outoa ja kuitenkin aina merkannut, että RT. Mistä se voi tietää? Voikohan sen perusteella tietää, että mistä kohdasta ne sydänäänet kuuluu....
 
Nyt just tulin neuvolasta  :nod:
rv 34
paino puonnu edellisestä 1.6kg  :eek: vau, en ikinä olis uskono et mulla tippuu paino  :loel: 
paineet hyvät 113/79
hemppa noussu itekseen 124 aikasemmin oli vaan 118...
sf mitta 29 pari senttiä lisää viimekerrasta, nyt oli taas eri täti.. ens kerralla sit sama mikä oli viimeks.. kivasti vaihtuu koko ajan...
sykkeet oli 140 molemmin puolin ja hyvät äänet kuuleman...
tätin kanssa samaa mieltä et raivotarjonnassa ollaan  :lol:


nyt sit saa alkaa kulkemaan parin viikon välein neuvolassa.. 11 päivä seuraavaks tosin lääkäri aika pitää soittaa perjantaina se voi olla kyllä vasta lähempänä heinäkuun loppua.. 


sain tänään pinniksen ja sitä jo aloin kasailemaan mut en viel saanu pohjaa edes kiinni ja ei voimat riittäny parin osan laittamiseen, jospa nyt olis enempi kun jäätelön söin  :laughing7:
 
Moi pitkästä aikaa!
Minulla oli viimeksi neuvolassa joku vanhempi ja todella ystävällinen hoitaja, joka valaisi paljon asioita. Hän sanoi, että äänet kuuluvat parhaiten vauvan niskasta (ja minulla kuuntelikin niitä tuolta melko alhaalta). Tämäkään vauva ei potki enää niin kovasti kuin aiemmin ahtauden takia, mutta hänen takamuksensa pyörii todella ikävän tuntuisesti kylkiluissani kiinni. Minulla on pituutta n. 163 cm ja tuntuu, että vauvalla ei enää juurikaan ole pituussuunnassa tilaa ja näin ollen vatsa onkin ruvennut kasvamaan vauhdilla eteen.
Tuntuu, että jokainen hoitaja mittaa kohtua mittanauha eri tiukkuudella. Edellisessä mittauksessa se oli kasvanut 3 cm, mutta mielestäni viimeisin hoitaja piti nauhaa todella löysästi verrattuna "omaan" hoitajaan. Otappa noista nyt sitten selvää
Pelolla odotan seuraavaa neuvolaa, että joko painoni on yli 70 kg... Lähtöpaino oli reilusti alle 60 kg ja nämä uudet lukemat tuntuvat aika hurjilta emoticon
 
Täällä oli myös eilen neuvola...

Rv 33+0
Hb 117
Paineet kohollaan kuten aina, mutta kotimittaukset ok
Painoa +400g/vko, ekasta neuvolakäynnistä yht. 8,9kg
Sf  31cm
Pissa heikosti plussalla
Vaavin syke n. 140

Neiti on edelleen perätilassa täälläkin ja tuota sf- mittaa oli th:n vaikea mitata kun tytön pää painui kylkiluiden alle...Th ei ollut vielä kovin huolissaan tuosta perätilasta, kuten ei myöskään viime viikolla äitipolin kätilökään ollut, onhan sillä vielä vajaa kuukausi aikaa kääntyillä monet kerrat. Autolla ajo alkaa vaan olemaan tuskaa kun pää painaa kylkiluihin...
Rautaa sain suosituksen alkaa syömään ja uuden pissanäytteen vein aamulla labraan. Mitään oireita ei ole kyllä ollut joten toivottavasti plussa johtui vain liian vähästä juomisesta.
 
Takaisin
Top