Neuvolakuulumiset

Tänään oli neuvola, jotenki tuntu, että edellisestä olis ollu kauheen kauan :D
Painoa oli nyt 600g/vko, mutta paino kuitenkin ihan ekasta neuvolassa otetusta painosta (rv 7) on noussut vaan 3.9kg. RR oli 117/76 ja hb oli raudan ansiosta noussut 119 viimekertaisesta 108:sta. Että kannatti vaan niitäki napsia :D Eka kertaa myös oikeen mitattiin sf mitta ja se oli 24.5. Pikku miehen sydänäänet oli 149, ja neuvolan täti kyllä kehu erittäin vilkkaaksi tapaukseksi emoticon  Hikkasikin söpö kun kuunneltiin sydänääniä, hih. emoticon
Seuraavaksi onkin minulla sitten neuvolalääkäriaika ja se on jo kahden viikon päästä, hiphurraa! Ja sen jälkeen ruvetaankin käymään neuvolassa joka toinen viikko raskausviikolle 36 asti :D Sanoinkin miehelleni, että siinähän se aika menee neuvolassa ravatessa :D
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Syy kauheelle väsymykselle ainakin löyty hemoglobiinin laskusta. Viime kerralla oli 120 ja nyt 97, aika hurja lasku siis, jo aiemmin mulle määrätystä rautalisästä huolimatta. Nyt mulle sit kirjotettiin resepti vahvempaan rautalääkitykseen.

Painoa oli tullu huimasti.. plaah ei siitä sen enempää, ahdistaa koko asia ja sain vielä kehotteen herkuttelun rajoitukseen.emoticon

SF mitta oli 24, painoarvioo en saanut toisin kun monet muut ilmeisesti, höh :( Kohdunsuu 3cm, verenpaine 102/62, jonka takia ilmeisesti mulla niin paljon huimausta. Mut muuten kaikki ihan mallillaan ja vauvalla kaikki hyvin. :)
 
Eilen oli lääkärineuvola. Oli aika tympeä mieslääkäri... Kyseli meidän perhetilanteesta ja miten meillä menee(eikös tämä ole neuvolalääkärin homma?), vauvan liikkeistä ja supistuksista.

Rv 27+2
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3cm
Paino 66,2kg, +800g/viikko (hupsista, taas pääsi lipsahtamaan)
Verenpaine 132/74
Pissa puhdas
Kohdunpohjan korkeus 24,5cm
Vauvan syke +150 (viimeksi oli +135, mutta ei nyt kyllä tuntunut liikkuvan?)
Liikkeet ++

Vielä ens kerralla mulla on sama neuvolatäti, mutta sitten hän jää lomalle. Uus tulee just kun pitäisi alkaa useammin käymään, plääh.
 
Mikä ero on neuvolalääkärillä ja lääkärineuvolalla?

Mulla oli maanantaina neuvola lääkäri, rv 25+3 tuolloin ja kohdunpohjan korkeus 25cm :P
Paino tippunu -750g/viikko... Mulla raskaus on ollu paras mahdollinen dieetti! :)

Joskus aijemmin aina valittelin että miten mun maha ei kasva mutta nyt kun katon itseäni peilistä, näytän ihan norsulta. Vaikka ei se kyllä vauvamasulta vieläkään näytä...
 
Apua, miten sulla Suahili90 voi laskee paino tollai, ja noin paljo viä???? Hö, miks ei mulla!! Tai no en ees haluis et laskis hirveesti, mut ois voinu pysyä samassa tai vähä maltillisemmin nousta (oma vika suurin osa)!

Ens viikolla on kans neuvolalekuri ja sit taitaakin alkaa käynnit kahen viikon välein.
 
Moikka, tänään oli neuvolalääkäri! (En tiedä onko väliä puhuuko siitä vai lääkärineuvolasta - ei kai niillä ole mitään eroa?)

Rv 28
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituutta en tiedä, kuulemma "normaali"
Paino +680g/viikko (TAAS noin paljon! pelkäsin vähän punnitusta, mutta ei kiltti täti valittanut, vaikka painoa on tullut jo 7,5kg)
Verenpaine 100/73 (aina ne kehuu, vaikka mulla on ennemminkin ongelmana liian alhainen verenpaine - ei sekään ole kivaa)
Pissa puhdas ekaa kertaa, jee! Helpottavaa.
Kohdunpohjan korkeus 25,5cm
Vauvan syke +150
Liikkeet ++
Hb 107, eli rautaa täytyy alkaa syödä. Tervetuloa ummetus. :/

Ja nyt alkaakin sitten tiheämmät käynnit, seuraava käynti on jo 2 viikon päästä. Kivaa.
Unohdin kysyä, että onko mitään haittaa siitä että esikoisella oli vesirokko pari viikkoa sitten. Mulla on se ollut, eikä nytkään tullut mitään oireita, mutta olisin halunnut vaan varmistaa. Se kun kai voi olla huono jos sen saa raskaana... Toisaalta minkäs teet kun lapsi sen saa, hoidettava tietysti on pikkuista potilasta!
 
Jaahas mä oon taas ajatuksen kanssa kirjottanut! :D Eli siis "neuvolaTÄDIN hommia"...
 
Meilläki lääkäri kyseli mitä kuuluu ja miten menee... 

olipa sit neuvola käynti..
rv 28+2
painoa +560
rr 120/73
pissa puhdas
sf 27
sydän 135-145
liikkeet ++

kiinteä ja kiinni oli paikat, ei ollu supparit tehty mitään  tuolitanssi

tosin pitäis mennä uuelleen siihen sokerirasitukseen, ei yhtään kiinnoistais  faint2 mut jos hyvä tuuri käy niin saan perua sen jos vaihtuu asuin kunta sitä ennen  laughing7 tosin sit pitää perua myös neuvola aikaki ja keksiä mihkä hiivattiin sit varaa aikaa, kun ei sitä asuntoa vieläkään ole.. mie varmaan asun jossain sillan alla kohta. 
 
Sonja09, mun muistaakseni olen joskus jostain lukenu, että jos on itse sairastanut jo vesirokon siitä ei ole haittaa. Ja sitten jossei olisikaan ja olikohan se, että viimeisellä kolmanneksella jos siihen sairastuu niin että sitten se vauvakin vissiin vaan sen sairastaisi samalla muttei pitäisi olla haittaa! (naurattaa ajatus pilkullisesta pikkuvauva parasta mahassa :D ) Mutta en nyt ole ihan varma tästä tiedosta! :D
 
Tänään oli taas lääkäripäivä, kaikki oli hyvin ja saatiin pikkuisesta tähän mennessä paras ultrakuva mukaan. Harmittaa vaan kun luulin että tässä lääkärissä ei ultrata ja siksi en ottanut miestä mukaan. Hän ei nyt päässyt näkemään pikkuista tällä kertaa muuten kuin kuvista.

Mun lääkärikäynnit on vissiin vähän erilaisia kuin muut. Multa ei koskaan siellä mitata painoa/ verenpainetta/pissanäytettä/tms. Lääkärissä mut vaan näemmä ultrataan ja kaikki noi tylsät jutut tehdään kätilön luona. No en valita, parempi vaan ettei tarvi aina joka käynnillä pissata kuppiin ja pompia vaa'alla.

Lääkärin mukaan kaikki oli oikein hyvin ja loppuraskaudessa ei tarvi käydä kun pari kertaa lääkärin tarkistuksessa. Kätilön käynnit riittää oikein hyvin.
Lääkärisetä oli vielä niin mukava että varmisti aiemmassa ultrassa selvinneen sukupuolen, eli poika meille edelleen on tulossa. emoticon
 
Neuvola takana. 30+0 tasan:

Kuukaudessa painoa tullut 700 g. Koko raskauden aikana 7.3 kiloa.

Paineet ookoo: 106/62. Kyseli onko mulla rytmihäiriöitä ollut?? Pulssi kuulema semmoinen.. Nooh..

Proteiineja taas pissassa.. HUOOH.

Kohdunpohjankorkeus 26 cm.. Tasasesti kasvaa.

Vauvan pulssi 125-145.

Vaaveli ilmeisesti raivotarjonnassa.

Mulla kattoi nyt opiskelija.. Ihan mielellään annoin, ku en tykkää omasta tädistä.. Raivostuttavasti paapoo ja puhuu, ku jollekkin lapselle. Nyt oma täti piti jonkun ihme luennon tuberkuloosirokotteesta.. En kyl tajua miks, ku ois voinu vaan kysyä ne kysymykset.. (missä vanhemmat syntynyt jne..) Huooh.. En oikeesti tajua mitä tää täti nyt oikeen haki tällä luennolla..

Perjantaina sitten lekuri..
 
Onpas taas ollut kiirettä kun ei ole tännekään ehtinyt kirjoitella.
Meillä oli viime torstaina (rv 27+1) neuvolalääkäri ja järjestyksessä nyt sitten 5. neuvolakäynti. Joku uusi terveydenhoitaja teki ensin kaikki normaalit mittaukset ja sitten oli lääkäri.

Painoa oli tullut 425g/vko, mutta yhä edelleen ollaan hieman aloituspainon alla, eli eipä siitä mitään sanomista tullut.

Verenpaineet 126/74 ja pissa ok.

Hb 112, eli rautaahan tässä sitten pitäisi syödä, kun viimeeksi tippui joskus rv30 paikkeilla alle 90 vaikka rautaa söin koko raskauden ajan. Terveydenhoitaja ehdotti Maltofer-pureskelutabletteja, kun ovat kuulema mahalle parhaita, eli niitä nyt sitten kokeillaan.

Sf-mitta 23,5, liikkeet ja syke vain +, oli joku lääkäriharjoittelija, niin ei niitä lukemia kertonut eikä merkannut enkä yllättäen tajunnut edes kysyä kun vahdin ettei esikoinen tee mitään tyhmää.

Vauva on raivotarjonnassa ja lääkärin mielestä riittävän ylhäällä vielä, ettei pitäisi häiritä normaalia liikkumista. Kohdunsuullakin kaikki ok.

Seuraava neuvola onkin sitten jo 14.6. ja sinne pääsen menemään ihan yksin. :)
 
Noniin, eli kävin sitten siellä neuvolalääkärillä eilen. Ja se oli inhottavin neuvolakäynti tähän asti. Ensinnäkin kun ensin kävin neuvolantätillä(:D) ihan niissä rutiinijutuissa RR,hb,paino,pissa, niin minulla ei ollutkaan oma neuvolantäti vaan joku suhteellisen nuori nainen JOKA EI EDES ESITELLYT itseään saatika sanonut mitään siitä että missä oma terkkani oli. Siitä jäi heti paha maku suuhun.
No sitten menin lääkärille ja hän on todellatodellatodella mukava ihminen :) Mutta sieltä saadut uutiset vetivät kyllä mielen alas. Eli jouduin sitten sairaslomalle äitiysloman alkuun asti koska vauva on kuulemma NIIN alhaalla. Seksikielto:(:(:(,työntekokielto, ei saa siivoilla tai muutenkaan rehkiä ja jos kovasti kävelee niin oikeen hitaasti. Kun pääsin neuvolasta kotiin minua rupesi jostain syystä itkettämään hillittömästi mutta onneksi ihana mieheni oli tukena eikä ollut moksiskaan mistään kielloista mutta huomasin kyllä myöhemmin, että häntä pelottaa se eniten, että jos vauva syntyykin liian aikaisin. Yritettiin sitten toisiamme lohdutella :D

Mutta tässä nyt näitä tietoja eli siis neuvolalääkäri rv 28+5.

Paino +187g/vko
RR 114/77  pulssi 111 ja hetken päästä 112. Tosi korkea siis pulssi.
Hb 115, vähän oli laskenut viime kerrasta ja ensi kerralla katsotaan ja jos vieläkin laskee aloitetaan kahta rautaa päivässä. plääh.
Sf 27
Tarjonta raivotarjonta ja vauva TOSI alhaalla
Sydänäänet 136

Kohdunsuun tilanteen lääkäri merkkasi kiinteän ja pehmeän väliin eli siis luulisin, että puolikiinteä ja myös auki ja kiinni kohdan välissä näkyisi olevan merkki (??!? Onko muilla ollut??)
Kohdunkaula on ollut viikoilla 6+6 3cm ja nyt oli enään 2.5cm.

Seuraavaksi menenkin neuvolalääkärille oikeen terveyskeskukseen 10.6. koska lääkäri haluaa ultrata kun se vauva tosiaan niin alhaalla ja nuo kohdunkaulan- ja suun hommtakin tarkastaa oikeen ultraamalla. Vähän jännittää kyllä mitä siellä sanotaan.

Mutta seuraava ihan tavallinen neuvola onkin sitten jo 16.6. :) Alkaa ja olla tiheästi!

Että semmoista, tulipas pitkät sepustukset.
 
Hei, aamulla oli neuvola, ja tässä tulokset:

Rv 30 (jeee!)
Paino +700g/viikko (järkyttävää!!!)
Verenpaine 102/74 (eli matalalla mennään edelleen)
Pissa puhdas 
Kohdunpohjan korkeus 26,5cm
Vauvan syke +140-150
Liikkeet ++
Hb 112, eli vaan ihan hitusen oli noussut raudan syönnistä huolimatta (viimeksi 107). Ei siis saa lintsata yhtään...

Laukku, meillä on aina joku hoitaja "lääkärivuorossa" kun lääkäri on paikalla, eli nuo mittaukset voi tehdä ihan kuka tahansa sattuu vuorossa olemaan ennen lääkärin tapaamista. Viimeksi sattui olemaan oma hoitaja, yleensä ei. Ja sama juttu sitten vauvan lääkäritapaamisissa myös, meillä ainakin. Mulle lääkäri merkkasi viimeksi "kiinteä", vaikka puhui kyllä puolikiinteästä. Mutta nuo asiat selviää varmasti kun pääset sinne ultraan - hyvä vaan että tutkivat varmuuden vuoksi!
 
Sonja09, aivan täälläkin voi siis olla ihan hyvin niinkuin siellä teillä, ettö on joku hoitaja vaan aina lääkärikäynneillä! Se selittääkin paljon :D Joo eiköhän nuo asiat selviä siellä ultrassa sitten. Tänään harjoitussupistellut tiuhaan tahtiin. Kunhan nyt tuo pikkumies vaan pysyisi mahassa ainakin heinäkuunloppuun! :)
 
Minullakin neuvolalääkäri 1.6

RV 27+4
Paino +247g/viikko (yhteensä painoa tullut n. 5 kg.)
Verenpaine 127/80
Pissa puhdas 
Kohdunpohjan korkeus 23
Vauvan syke +135
Liikkeet ++
Hb 133

Rastitettin myös kohtaan kohdunsuu kiinteä ja pehmeä väliin. Pituus >3 Sanoi että jos tulee supistuksia niin ilmoittaa neuvolaan. Tarkastusta teki jokin nuori tyttö (ei vakilääkäri) ja täytyy kyl sanoo että pettynyt hänen suoritukseensa kun ei osannut edes sydänääniä kuunnella ja sisätarkastuksenkin teki jopa runnomalla. Verta vuoti jälkeenpäin ja olin ihan sanaton koko käsittelystä. Toivottavasti ei enää uudestaan tuolle tytölle.
 
Meillä oli neukka tänään.
Olen tosi positiivisesti yllättyny kun oli niin mukavan olonen neukka täti. Uus tietty on kun muutettiin tosiaan alkukuusta :)
tosi hellästi mm mittas sf-mittaa, ei saanu sen enempää mitä vanha sai noin kuukaus sit :D sitä vähän naureskeli, ettei hän saa tästä yhtään enempää. Tosin se edellinen oli tosi kovakourainen ja tää sanoi ettei sitä nyt tarvi satuttaa.

painoa ei ollu tullu kun reilu 300 g per viikko. ihanaa vaikka mässyä tullu syötyä aika usein, karkkii ja jäätelöö :D 
hemppa oli laskenu 135 melkein 20 numeroo, en mie haluu ayödä pillereitä kun niistä tulee paha olo :( siis 118 oli nyt, jospa se olis syy kun en ollu syöny tänään ennen neukkuu juuri yhtään mitään. 
 
Noniin.. taas yksi neuvolakäynti takana. Ihmettelen hieman, kun pissassa oli sokerit plussalla. Neuvolatätikin hieman ylättyi, kun minulla on kahdesti ollut sokerirasituskin ja siinä arvot olleet oikein hyvät. Nyt antoi sitten mittarin kotiin ja 2 kertaa viikossa pitää mitata päivän arvot. Huomenna mittaan ensimmäisen kerran ja sanoivat, että jos heti ovat yli raja-arvojen, niin pitää sitten soitella samana päivänä neuvolaan, niin ruvetaan tekemään tarkemmat suunnitelmat ruokailun suhteen. Hän totesi tosin, että joskus saattaa vaan näkyä sokerit plussalla, vaikkei mitään sen kummempaa olisikaan, esimerkiksi epäsäännöllinen ruokailu vaikuttaa ja tietysti varmaan sekin, miten paljon on syönyt sokeria ja hiilareita.. Täytyy myöntää, että en itse kertakaikkiaan osaa syödä säänöllisesti! : / Liikuntakin ollut muutaman viikon vähän vähemmällä, kun on tullut järjesteltyä muuttotavaroita enimmäkseen.

Mutta siis: Kuudes neuvola, rv 30+0

Paino: +64g /viikko eli paino ei ole juurikaan noussut viimekerrasta, mikä on hyvä! Lähtöpainosta siis tullut tähän mennessä yhteensä +5-6 kg.
Verenpaine: 121/86
Hemppa: 110 eli ensikerralla kuulemma katsotaan taas onko noussut (aloitin hiljaittain Floradixin Kräuterblut-Saftin, kun moni on sen tehoa kehunut), ja jos ei ole noussut, niin sitten kai on kokeiltava jotain pillereitä.
Pissa: U-Gluk + +
Turvotus: Merkkasi  näin "(+)"
Kohdunpohjan korkeus: 30 (sanoi, että normaalisti käyrillä mennään)
Tarjonta: RT (ilmeisesti raivotarjonta??)
Liikkeet: ++
Syke:156

Tästä eteenpäin onkin sitten neuvola kahden viikon välein :) Toivottavasti nuo sokerijutut ei olis mitään ihmeempää..

Floradix Kräuterblut-Saft 

 
Lekurikäynti takana.

32+2

Painoa tullu kahessa viikossa 700 g.. Hmm..

Turvotusta löytyy

paineet 106/57

sf-mitta 29 (?) cm

Kohdunsuulle ei ollu tapahtunu yhtään mitään.. päätettiin et seuraavaks meen ihan vaan hoitajalle.. Mitä sitä turhaan ronkkimaan..
 
heh...mulla oli tullu viikossa tuon 700g :D eli edelliskäynnistä melkein puolitoista kiloo. mutta ei neuvolantäti sitä pahana vielä pitäny ku aluks mulla ei tullu juuri yhtään painoo ja nyt vasta on alkanu kertyyn..olin kuitenki suht hoikka ennen raskautta (165cm/55kg), eikä nyttenkään oo mitään "ylimäärästä" tullu.

mua jäi hämäämään kun sf-mittaa mitatessa neuvolantäti kysyi että onko ollu häpyluu kipeenä kun se on auennut(vissiin löystynyt?)? mitä se oikeen tarkottaa? onko muilla ollu tällästä? häpyluu on kyllä ollu kipee mutta kyllä sen kanssa vielä voi elää :)

savanna+asukki 31+0
 
Takaisin
Top